3588
Sök

Förvärmning bakre lambdasond volvo v40 2,0t 00:a

945 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
Tjena!

Lämnade in bilen på verkstad för att motorlampan lös och det konstaterades att förvärmningen på den bakre lambdasonden va sönder.

Dom satte dit en ny lambdasond och tog bort felkoden, kostade 3K

Jag betalade och tackade, sen körde jag till jobbet ca 2 mil och allt verkade fungera men sen när jag skulle köra hem började motorlampan att lysa igen.
Blev lagom irriterad och körde till verkstaden dagen efter för att meddela detta ( har ju garanti på jobbet ) jaha det va juh inte bra sa dom och kollade felkoder och det var samma felkod så dom nollställde databoxen igen så motorlampan släcktes.

Skulle testa och köra lite med den nu, tändes den igen skulle jag komma tillbaka sa dom.

Jag körde till jobbet som vanligt och efter ca 2 mil tänds motorlampan igen.

Är lagom irriterad för att det inte funkar och bilen ska besiktigas på fredag så det måste vara fixat till dess.

Så jag undrar nu vad det kan vara för fel eftersom lampan tänds hela tiden?

mvh
Dennis

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!

945 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
Ingen som har någon idé på vad som spökar?  smile

945 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Hej igen!

Lämnade in bilen på verkstan igen för att släcka motorlampan. Denna gången rengjorde dom även den främre lamdasonden för att se om det var den som orsakade det.

Jag körde ca 4mil denna gången sen började motorlampan att lysa igen.

Börjar att bli irriterande nu och bilen ska besiktigas imon så den måste vara släckt.

Igen som vet vad det kan vara? yikes Det är alltså motorlampan som lyser och när man kollar felkoderna så säger den att det är förvärmningen på den bakre lamdasonden.

Och den bakre lamdasonden är bytt på verkstaden och dom tog bort felkoden men motorlampan fortsätter att tändas när man kört några mil och det är samma felkod på den.

1 366 Inlägg
28 februari 2013
De bakre lambdasonderna fyller ingen funktion, säg till verkstaden att du är missnöjd och vill att de tar bort varningslampan för den bakre lambdasonden så kan du tänka dig att bara få tillbaka 2000kr

Man kan alltså mappa bort dessa eller använda någon form av Tech maskin för att helt släcka varningslampan för sonden.

Jag har gjort detsamma på min bil, bägge bakre har jag själv mappat bort och stängt av och det påverkar inte avgasvärdena hos bilprovningen.

Sickan_ skrev:
Hej igen!

Lämnade in bilen på verkstan igen för att släcka motorlampan. Denna gången rengjorde dom även den främre lamdasonden för att se om det var den som orsakade det.

Börjar att bli irriterande nu och bilen ska besiktigas imon så den måste vara släckt.

Igen som vet vad det kan vara? yikes Det är alltså motorlampan som lyser och när man kollar felkoderna så säger den att det är förvärmningen på den bakre lamdasonden.

Och den bakre lamdasonden är bytt på verkstaden och dom tog bort felkoden men motorlampan fortsätter att tändas när man kört några mil och det är samma felkod på den.

945 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Okej, tack för svaret. Att han skulle betala tillbaka kan jag nog glömma då han vill betalt ifall han ska göra mer på bilfan.

Richtenb skrev:
De bakre lambdasonderna fyller ingen funktion, säg till verkstaden att du är missnöjd och vill att de tar bort varningslampan för den bakre lambdasonden så kan du tänka dig att bara få tillbaka 2000kr

Man kan alltså mappa bort dessa eller använda någon form av Tech maskin för att helt släcka varningslampan för sonden.

Jag har gjort detsamma på min bil, bägge bakre har jag själv mappat bort och stängt av och det påverkar inte avgasvärdena hos bilprovningen.

Sickan_ skrev:
Hej igen!

354 Inlägg
1 mars 2013
mät upp kontaken vid torpedväggen!

Kontaktstift nr. 2 i kontakten på torpedväggen är ansluten till stift 63 på styrboxen.
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload … ontakt.gif

Signalen är olika beroende på om lamdan är varm, eller inte.

När motorn går på tomgång gäller:
Förvärmning av: 12V (bat)
Förvärmning på: 0,5-4,5V (pulsad signal, minskar när sonden blir varm)

När motorn är avstängd, men tändningen på gäller:
0V
12V (om du plockar ur systemrelät).

Det skall vara samma signaler som på den bakre sonden.

945 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
Okej tack för svaret. wink och vad gör jag ifall det är nått som inte stämmer där då? Är inte så haj på detta när det gäller el och sånt. :p

rudarmy skrev:
mät upp kontaken vid torpedväggen!

Kontaktstift nr. 2 i kontakten på torpedväggen är ansluten till stift 63 på styrboxen.
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload … ontakt.gif

Signalen är olika beroende på om lamdan är varm, eller inte.

När motorn går på tomgång gäller:
Förvärmning av: 12V (bat)
Förvärmning på: 0,5-4,5V (pulsad signal, minskar när sonden blir varm)

När motorn är avstängd, men tändningen på gäller:
0V
12V (om du plockar ur systemrelät).

Det skall vara samma signaler som på den bakre sonden.

354 Inlägg
1 mars 2013
Då vet du iaf att det inte är sonden utan ett elfel:) kolla korrision på kontakt etc..

Sök