Dålig kopplingsvätska (Civic FK2)

VipMartie
16 mars 2013 · 537 Inlägg

Hej!

För ca 3-4 månader sedan köpte jag en civic (FK2) 1.8 sport -06... Efter ca en månad märkte jag att kopplingen slirade efter att jag hade suttit i kö en längre tid... efter mycket utredningar så visar det sig att kopplingsvätskan (separat system från bromsvätskan) var mörkbrun/orange aktig, såg ut som den hade sugit åt sig vatten. Man kunde knappt se igenom den... annars brukar ju dot 4 vara lite ljusgrön/lime och något transparent. Misstanken var att vätskan kokade efter flitigt användande av kopplingen i kö och därmed blev det som att jag hade trampat ner kopplingen en liten bit...

Jag fick kopplingsvätskan bytt på garanti (bilen köptes på känd honda firma) och allt var bra ett tag tills nu (ca 2-3 veckor efter bytet). Kollade vätskan idag igen och den är inte riktigt lika brun/orange som innan, men den har klart förändrats i färg. Kopplingen har åter börjat slira, speciellt i stadstrafik där kopplingen används oftare. Kopplingen är nog rätt så slut (har tyvärr bara gått 12 000mil och en äldre tant som förra ägare), men om det visar sig att kopplingen inte beror på att bilen har varit "tantkörd" i 7 år, utan att vätskan faktiskt är orsaken så vill jag gärna lösa grundfelet innan kopplingen byts.

Så frågan är... vad är det som kan orsaka att kopplingsvätskan blir mörkbrun på så kort tid? Med kort tid menar jag 2-3 veckor efter byte (vilket innebär i detta fall ca 200mil). Om det kommer in vatten så borde det väl också läcka? det försvinner nämligen ingen vätska. Är det kondens? Vätskan byttes av honda auktoriserad verkstad, så det borde ju vara rätt vätska...

Tacksam för all tips och tricks!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Janneutanb
16 mars 2013 · 7 272 Inlägg

När du menar att kopplingen slirar menar du då att den ligger på även fast den är helt i botten eller att den slirar när du gasar på?

VipMartie
16 mars 2013 · 537 Inlägg

Den slirar när jag gasar på... kopplingen tar även väldigt högt upp så lamellen är nog väldig slut, men orsaken beror nog på kopplingsvätskan än att den har varit tantkörd sedan ny. Har inga problem med att frikoppla, alla växlar går att få i utmärkt.

Misstänker att kopplingsvätskan expanderar vid värme och därmed pressar kopplingen, som att jag skulle ligga och köra med kopplingspedalen intryckt någon cm.

Praktiskt exempel... idag körde jag kanske 15 minuter i stadstrafik. Det var inte speciellt mycket bilar, bilen rullade på rätt bra och jag har som vana, efter tidigare problem, att lägga i friläge vid rödljusen så inte kopplingsvätskan läggs på tryck. Men det räckte med de 15 minuterna, sen var det slir på minsta pill på gasen (givetvis vid helt uppsläppt koppling). Bilen fick vila i ca 1 timme (därav att kopplingsvätskan har fått svalna), medan jag sprang på ärenden, och när jag skulle köra igen så mår kopplingen bra. Givetvis kan jag få den att slira ju med att lamellerna troligtvis är slut, men om jag ligger runt 20km/h och stämplar fullt på gasen så släpper kopplingen på kanske 5 försöket eller nåt.

MVH / Martie

Senast redigerat av VipMartie (16 mars 2013)

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Janneutanb
16 mars 2013 · 7 272 Inlägg

Jag tror mer på att lamellen är slut och när den blir varm så greppar den ännu sämre.
Jag har jättesvårt att tänka mig att det skulle bero på vätskan.

VipMartie
16 mars 2013 · 537 Inlägg

Brains skrev:
Jag tror mer på att lamellen är slut och när den blir varm så greppar den ännu sämre.
Jag har jättesvårt att tänka mig att det skulle bero på vätskan.

Kan vara så också, det var mitt första spår när problemet först uppstår, men det jag inte fattar är varför kopplingsvätskan blir orangebrun... typ som morgonpiss eller som när man inte har pissat på flera dagar...

Kopplingen ska bytas, men jag är rädd för att den slits lika fort igen bara... Kan en sliten koppling förändra något i vätskan tro?

MVH / Martie

Senast redigerat av VipMartie (16 mars 2013)

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Janneutanb
16 mars 2013 · 7 272 Inlägg

Vätskan är helt sluten och eftersom du inte har problem med att koppla ur så har du inga läckage heller.
Det kan vara att det finns någon droppe gammal vätska kvar som färgar av sig efter ett tag helt enkelt.

Eftersom bilen kommer från någon äldre så är risken större att den personen har slirat väldigt mycket på kopplingen och därför har den redan tagit slut.
Kolla även hur svänghjulet ser ut vid kopplingsbytet. Kan hända att även den har gått varm och skulle behöva en planing.

VipMartie
16 mars 2013 · 537 Inlägg

Brains skrev:
Vätskan är helt sluten och eftersom du inte har problem med att koppla ur så har du inga läckage heller.
Det kan vara att det finns någon droppe gammal vätska kvar som färgar av sig efter ett tag helt enkelt.

Eftersom bilen kommer från någon äldre så är risken större att den personen har slirat väldigt mycket på kopplingen och därför har den redan tagit slut.
Kolla även hur svänghjulet ser ut vid kopplingsbytet. Kan hända att även den har gått varm och skulle behöva en planing.

Aha, så kan det nog faktiskt vara angående färgen ja...

Då är det bara att bita i det sura äpplet, byta kopplingen, byta kopplingsvätskan igen och hålla koll på vätske färgen...

Angående svänghjulet så är jag tyvärr rädd för det...

Jäklar, jag skulle ha testat bilen noggrannare innan köpet!

Tack ska du ha för tipsen!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Janneutanb
16 mars 2013 · 7 272 Inlägg

Slå även en kik på vevaxeltätningen så att det inte är den som är dålig och läcker in olja på kopplingen.
Då börjar dom också att slira.

VipMartie
17 mars 2013 · 537 Inlägg

Intressant! Jag hade det i misstankarna också eftersom det försvinner ca halv liter olja på ca 500mil. Jag har öppnat upp den lilla inspektionsluckan nedanför kopplingshuset... där ser det torrt och fint ut... Honda påstår sig dock att det aldrig läcker från deras vevtätningar. Men alla gör ju måndagsexemplar, vissa mer vissa mindre smile

Jag hade haft bilen ståendes i mer än 24 timmar nu... när jag var ute för en stund sen så körde jag i och för sig ingen stadstrafik, men det var omöjligt att få kopplingen att slira. Höll ca 100km/h på motorvägen, kickade kopplingen medan jag höll kvar gasen på samma läge. Den varvade upp direkt när kopplingen trampades ner och greppade direkt till föregående varvtal när kopplingen släpptes upp. Körde ungefär 3-4 mil (90% motorväg), fick den aldrig att slira...

Finns det enklare sett att kolla packboxen/vevaxeltätningen utan att demontera koppling/v-låda? Bortsett från att kolla visuellt genom lilla luckan till kopplingshuset.

Glömde att jag hade bilder i mobilen...

Så här såg det ut innanför kopplingshuset:
http://www.martiecars.com/pics/civic_clutch/1.jpg

Så här såg kopplingsvätskan ut innan jag fick den bytt på garanti:
http://www.martiecars.com/pics/civic_clutch/4.jpg

Här ser man skillnaden på kopplingsvätskan och bromsvätskan (DOT 4 i båda):
http://www.martiecars.com/pics/civic_clutch/2.jpg

MVH / Martie

Senast redigerat av VipMartie (17 mars 2013)

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
KinazzZ
17 mars 2013 · 235 Inlägg

Kondens i systemet för kopplingsvätskan = sämre tryck och du får den färgen på vätskan. De är viktigt att köra igenom hela systemet ordentligt med vätskan för att verkligen få ut vattnet. Låter nästan som de slarvat på den punkten.

Honda borde ha nån bytesintervall på vätskan, vartannat år är vanligast.

Körd av äldre dam och 12.000 mil... Känns som det är dags att byta kopplingspaketet på din beskrivning.

Har du tur kanske din verkstad kan justera pedalen också om den möjligheten finns. Men vet inte hur det ser ut på din bil.

Hoppas de löser sig. Mvh

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
VipMartie
18 mars 2013 · 537 Inlägg

Lite uppdatering!

Pratade med en från honda klubben som menar att det ska finnas ett frispel på 5-10mm innan kopplingen ska ta...

Jag kollade spelet på kopplingen... när bilen är kall så känner jag att jag kan trampa ner ca 10mm tills den större motståndet kommer i pedalen... däremot efter 10 minuters körning så märker jag att spelet är borta! Den är stenhård redan från början! Dock så vet jag inte kopplingen slirar tack vare denna hämska mängd av snö som kom idag... Däcken spinner i alla fall big_smile och antispinn blinkar tokmycket big_smile

Kollade på justermöjligheter också och det lilla jag kunde i mörkret är att det sitter en stopp skruv, som justerar pedalens maximala upphöjd läge, kunde inte se hur själva stången till kolven såg ut pga all skit i vägen och dåligt ljus. Ska försöka knäppa bild imorgon.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
xXSammy
19 mars 2013 · 6 583 Inlägg

Kan vara så att din slavcylinder bråkar.

De/Dem
Richtenb
19 mars 2013 · 1 365 Inlägg

+1, oftast när bromsvätskan blir skitig är det för att slavcylindern tar in smuts som sedan skitar ner vätskan snabbt. Vissa slavcylindrar är kasst utformade från fabrik och har det problemet trots att de är hela. Kolla upp det är mitt tips.

Malheus skrev:
Kan vara så att din slavcylinder bråkar.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
VipMartie
19 mars 2013 · 537 Inlägg

Tack för all tips! Bilden är kanon! Misstänker att det ser ut som andra bilar med stången till huvudcylindern... Dåsa, ska försöka få tag på en ny slavcylinder innan jag byter kopplingen... det kan inte vara huvudcylinder va? Den är nämligen skit bökig att komma åt på FK2:an...

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang