BMW 320d -07 e91 ojämn och ryckig tomgång och luktar avgaser i coupén

Gramner
22 mars 2013 · 4 Inlägg

Tjena har haft ett problem länge i min 320d men som har blivit värre och värre..

när jag står still med bilen så luktar det väldigt mycket avgaser och bilen smårycker på tomgång, Detta händer också endast när bilen har blivit varm. Sätter man fläkten på återcirkulerande innan man stannar så uppstår ingen avgas lukt.

samt att det har ryckt till och motorlampan blinkat efter gaspådrag "oftast med kall bil" har man kopplingen nedtryckt när detta händer så dör bilen helt

Har funderat om det kan ha något att göra med EGR ventilen och om det är värt att försöka plocka lös den och rengöra?

Börjar bli less på detta nu så är väldigt tacksam för svar!

BMW 320d "snålåket" (2007)
Sjoberg_W
22 mars 2013 · 141 Inlägg

Kanske något med dieselpartikelfiltret? Provat rengöra det? Det kan ju vara en idé annars, skadar ju inte att testa! smile
Och det borde ju inte vara så svårt att rengöra EGR'en så det är ju bara prova det också..!

Hehe.. wink

hangman
22 mars 2013 · 2 174 Inlägg

Hur långt har den gått? Låter helt klart som partikel filtret, går rengöra sägs det men alla säger olika det går göra om man ska sälja typ, men seriösa byter allt, vet faktiskt inte skulle gärna veta mer hur man rengör det och om det blir som ett helt nytt.

KinazzZ
23 mars 2013 · 235 Inlägg

Hur ser avgassytemet ut då? Hål, läckage i nån skarv nära friskluftsintaget?

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
mb_pucken
23 mars 2013 · 5 088 Inlägg

Låter precis som när avgaskylaren till egr ventilen på vag går sönder. Har du läst felkoder? Annars så gör det. Har lampan tänts så har fu svaret på ett problem där skulle jag tro.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Gramner
2 april 2013 · 4 Inlägg

Tack för svaren, den har gått runt 20 tusen mil och har läst av felkoder och det syntes ingenting, dock har jag inte gjort det hos BMW.

Har tittat lite till på det och verkar komma avgaser på vänstra sidan i motorutrymmet "tittat framifrån bilen" , så misstänker grenrörs läckage?.. så där borde ju lukten komma ifrån. men är det möjligt att det kan störa tomgången? och att det inte läcker lika mycket när bilen är kall?

BMW 320d "snålåket" (2007)
hangman
2 april 2013 · 2 174 Inlägg

Gramner skrev:
Tack för svaren, den har gått runt 20 tusen mil och har läst av felkoder och det syntes ingenting, dock har jag inte gjort det hos BMW.

Har tittat lite till på det och verkar komma avgaser på vänstra sidan i motorutrymmet "tittat framifrån bilen" , så misstänker grenrörs läckage?.. så där borde ju lukten komma ifrån. men är det möjligt att det kan störa tomgången? och att det inte läcker lika mycket när bilen är kall?

Avgasläckage långt fram på systemet får lambdan att tro bilen går snålt och skickar på mer bränsle.

Turbon är frisk? Det kan lukta riktigt illa när den går sönder och sprutar ut olja i avgassystemet.

Är turbon inte bytt är den en stor kandidat

Gramner
3 april 2013 · 4 Inlägg

Jo precis det var de jag tänkte..

Turbon ska vara bytt, iallafall vad förra ägaren sa och jag fick med kvitto på det.. kanske får börja med att ta en titt på grenröret, förhoppningsvis behöver man väl inte riva halva bilen wink

BMW 320d "snålåket" (2007)
bertell
3 april 2013 · 128 Inlägg

Du måste läsa felkoder ur den för att vara säker.
Hur går den ute i trafik? Känns den pigg eller slapp? Ryckig eller stabil?

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil
BMW 335 E93 Msport cab "One-Of-A-Kind" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang