Hybrid_
Forum- och sitemoderator
25 mars 2013
· 17 559 Inlägg
Jonne88 skrev:
För ett par månader sen så slutade min 300d att ladda, var precis när jag åkt iväg, så kördes några mil utan att den laddade som den ska.
Bytte sedan laddningsregulator med kol å allt. Då började den ladda bra, men fick en blinkning i alla lampor som ökar i hastighet med varven.
Det syns speciellt tydligt med helljusen på och i instrumenteringens lampor, känns även som att den rycker lite i lägre farter i takt med blinkningarna.
Har provat ha lös laddningsregulatorn och återmonterat ifall det vart något fel där. Men samma sak.
Kan det var fel på laddningsregulatorn måntro eller är generatorn kaputt?
Har idag monterat nytt batteri då det vart trött en längre tid vid kallt väder.
Kan något ha tagit skada för att jag körde några mil innan laddregulatorn byttes och nu orsaka dessa blinkningar?
Har mätt med multimeter och den ger stabil spänning. Men kanske skulle behöva kolla med ett analogt instrument..
Går den riktigt nu så hade jag inte bekymrat mig. Även en digital multimeter brukar fladdra lite om inte grejerna är ok. Frågan är vad du har för spänning över batteriet vid tomgång/2500 varv? Mät även på generatorn. Du säger att bilen går/gick oroligt? En så pass gammal diesel ska vara totalt okänslig mot även 100% spänningsbortfall så tråden är klart intressant... Är det en OM606 12V?
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!