Hej!
Snälla kan någon lösa mitt problem?
För det första är jag okunnig och har haft hjälp av 2 vänner för detta, nu kommer mitt problem.
Min automatlåda i bilen var tvungen att bytas för den drev inte på någon växel bara backen!!
Så jag hitta en begagnad på blocket som jag köpte.
Fixade allt annat så som olja mm som behövs för bytet.
Rivningen började och det krångla lite som det alltid gör. Efter kvällens arbete så var lådan nere och vi tog kvällen.
Dagen därpå när vi skulle montera dit den bättre begagnade lådan så upptäckte vi något skumt!
1. Kablarna var " klippta " så vi var tvungen att ta saker från gamla lådan dvs dom kablarna och fick skarva osv osv.
2. Växellägsgivaren satt ej på! Vi fick ta den från gamla lådan också!
3. Nu till det intressanta! Det sitter en givare i min gamla låda som säkerligen mäter varven? Vet inte riktigt va det är men det kanske ni vet. MEN > i den nya lådan så att säga så finns inte hålet för att sätta givaren i !! Det är liksom märkt men den är pluggad " gjuten " kompisen trodde den satt med nå gummi eller något så han försökte ta kniven till att sprätta upp den men det var som sagt gjutet.
Vi sket i de då och monterade upp lådan och dit med allt och fyllde på olja etc.
Nu var det dags att starta första gången!
YEEEESS!!! Den driver på alla växlar!!! Efter påfyllningen av olja och igenom gångna på alla växlar så skulle vännerna åka en sväng och känna efter. Lådan och bilen gick prima! Inte något ryckigt eller att den slängde i växlarna, den gick skit bra! Dom återvänder till garaget och fyller på mer olja. Vi packar ihop för att åka hemåt.
Jag säger då åt min vän att åka efter mig för att sedan stanna ca 3km därifrån för att kolla på oljan igen. Stickan var torr så mer olja behövdes, vi fixa och dona där tills det såg bra ut. Nu skulle jag säga adjö till min vän och lägga i (D)rive, DÅ DRIVER HAN INTE!? Jag stänger av bilen och startar den igen, då funka den? Jag åker 100m sedan hoppa växeln ur så att säga och pilen börja blinka " orange uppåt pil i instrumentbrädan "
Min vän åkte efter så han såg att jag tog mig hem.
Jag stängde av bilen och drog av och på tänningen 5 gånger ( nollställer något sa vännen ) så jag gjorde det och pilen var borta och bilen åkte iväg, men bara 100M!! Exakt samma igen!!
Jag fick hålla på ca 6 gånger innan jag stod hemma på parkeringen. Kompisen sa att jag skulle låta bilen stå tills vi kunde få tag i något specialverktyg för att ställa in växellägsgivaren " han hade liknande problem på sin och efter han ställde in det så funkade hans alldeles utmärkt " han kallar det även att bilen hoppar i nödläge.
Efter lite prat så gick jag in och la mig.
Idag när jag vakna så tänkte jag prova bilen och åka till kiosken ca 350m härifrån, jag kom dit sedan gick den i nödläge igen.
Ringde vännen och han och hans pappa kom, för hans pappa trodde var felet var.
Han misstänkte att det var luft i nya lådan så det behövdes mer olja, så vi stod och fyllde och växla mellan lägena för att smörja runt. Efter vi gjorde det så åkte vi el sväng och dem hamna inte i nödläge!!
Vi åkte tillbaka och kolla oljan och nu så den bra ut. Kan tillägga att oljan var brun och inte röd som den ska vara " den var röd igår " men kompisen sa att det kan vara oljerester sen tidigare och att vi ska byta olja efter 5-10 mil igen.
Så vi packa ihop och jag åkte först och han och sin far efter till stan " ca 1 mil "
Bilen rulla fint tills vi kom till stan. Först kändes bilen ryckig som att någon dutta på bromsen, sedan blev det nödläge!
Jag tog mig till Volvo där vi prata med någon som trodde vi hade fått fel låda?
Lådan hade suttit på en 855 t5 automat -95 och jag har en 855 t5 automat -96? Det ska väl inte vara någon skillnad? Enda som skiljde lådorna åt var de där hålet som givaren skulle sitta i min det var igenpluggat i den nya!
Nu står bilen på Volvo och jag vet ej vad felet är!!
Den andra vännen som var med sa att de enda sättet är att försöka borra upp hålet med försiktighet så man kan sätta dit givaren, funkar inte det så säljer jag bilen i delar för jag lägger inte ut mer pengar på den där bilen nu!
Jag har bilder men antar att det inte går att lägga upp genom telefon.
Snälla finns det någon som kan förklara vad som är fel?
Är det givaren som ska sitta i?
Är det växelgivaren som ska ställas in?
Är det kablarna som är skarvade som det är något fel på? Gå det inte skarva?
Det sjuka är att han gick ju skit fint då när vi skulle testköra den första gången?
Snälla hjälp!!
Snälla kan någon lösa mitt problem?
För det första är jag okunnig och har haft hjälp av 2 vänner för detta, nu kommer mitt problem.
Min automatlåda i bilen var tvungen att bytas för den drev inte på någon växel bara backen!!
Så jag hitta en begagnad på blocket som jag köpte.
Fixade allt annat så som olja mm som behövs för bytet.
Rivningen började och det krångla lite som det alltid gör. Efter kvällens arbete så var lådan nere och vi tog kvällen.
Dagen därpå när vi skulle montera dit den bättre begagnade lådan så upptäckte vi något skumt!
1. Kablarna var " klippta " så vi var tvungen att ta saker från gamla lådan dvs dom kablarna och fick skarva osv osv.
2. Växellägsgivaren satt ej på! Vi fick ta den från gamla lådan också!
3. Nu till det intressanta! Det sitter en givare i min gamla låda som säkerligen mäter varven? Vet inte riktigt va det är men det kanske ni vet. MEN > i den nya lådan så att säga så finns inte hålet för att sätta givaren i !! Det är liksom märkt men den är pluggad " gjuten " kompisen trodde den satt med nå gummi eller något så han försökte ta kniven till att sprätta upp den men det var som sagt gjutet.
Vi sket i de då och monterade upp lådan och dit med allt och fyllde på olja etc.
Nu var det dags att starta första gången!
YEEEESS!!! Den driver på alla växlar!!! Efter påfyllningen av olja och igenom gångna på alla växlar så skulle vännerna åka en sväng och känna efter. Lådan och bilen gick prima! Inte något ryckigt eller att den slängde i växlarna, den gick skit bra! Dom återvänder till garaget och fyller på mer olja. Vi packar ihop för att åka hemåt.
Jag säger då åt min vän att åka efter mig för att sedan stanna ca 3km därifrån för att kolla på oljan igen. Stickan var torr så mer olja behövdes, vi fixa och dona där tills det såg bra ut. Nu skulle jag säga adjö till min vän och lägga i (D)rive, DÅ DRIVER HAN INTE!? Jag stänger av bilen och startar den igen, då funka den? Jag åker 100m sedan hoppa växeln ur så att säga och pilen börja blinka " orange uppåt pil i instrumentbrädan "
Min vän åkte efter så han såg att jag tog mig hem.
Jag stängde av bilen och drog av och på tänningen 5 gånger ( nollställer något sa vännen ) så jag gjorde det och pilen var borta och bilen åkte iväg, men bara 100M!! Exakt samma igen!!
Jag fick hålla på ca 6 gånger innan jag stod hemma på parkeringen. Kompisen sa att jag skulle låta bilen stå tills vi kunde få tag i något specialverktyg för att ställa in växellägsgivaren " han hade liknande problem på sin och efter han ställde in det så funkade hans alldeles utmärkt " han kallar det även att bilen hoppar i nödläge.
Efter lite prat så gick jag in och la mig.
Idag när jag vakna så tänkte jag prova bilen och åka till kiosken ca 350m härifrån, jag kom dit sedan gick den i nödläge igen.
Ringde vännen och han och hans pappa kom, för hans pappa trodde var felet var.
Han misstänkte att det var luft i nya lådan så det behövdes mer olja, så vi stod och fyllde och växla mellan lägena för att smörja runt. Efter vi gjorde det så åkte vi el sväng och dem hamna inte i nödläge!!
Vi åkte tillbaka och kolla oljan och nu så den bra ut. Kan tillägga att oljan var brun och inte röd som den ska vara " den var röd igår " men kompisen sa att det kan vara oljerester sen tidigare och att vi ska byta olja efter 5-10 mil igen.
Så vi packa ihop och jag åkte först och han och sin far efter till stan " ca 1 mil "
Bilen rulla fint tills vi kom till stan. Först kändes bilen ryckig som att någon dutta på bromsen, sedan blev det nödläge!
Jag tog mig till Volvo där vi prata med någon som trodde vi hade fått fel låda?
Lådan hade suttit på en 855 t5 automat -95 och jag har en 855 t5 automat -96? Det ska väl inte vara någon skillnad? Enda som skiljde lådorna åt var de där hålet som givaren skulle sitta i min det var igenpluggat i den nya!
Nu står bilen på Volvo och jag vet ej vad felet är!!
Den andra vännen som var med sa att de enda sättet är att försöka borra upp hålet med försiktighet så man kan sätta dit givaren, funkar inte det så säljer jag bilen i delar för jag lägger inte ut mer pengar på den där bilen nu!
Jag har bilder men antar att det inte går att lägga upp genom telefon.
Snälla finns det någon som kan förklara vad som är fel?
Är det givaren som ska sitta i?
Är det växelgivaren som ska ställas in?
Är det kablarna som är skarvade som det är något fel på? Gå det inte skarva?
Det sjuka är att han gick ju skit fint då när vi skulle testköra den första gången?
Snälla hjälp!!
0
0
0
0