4559
Sök

Volvo 850 farthållare ,felsökt men nu är det stopp

558 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
tjenare

har felsökt min farthållare flera timmar nu och har följt mig av http://www.volvoclub.org.uk/tech/servic … System.pdf

gjorde vaccum system check som stod där och det funkade utan problem.

har även mätt i farthållar spaken och den ger signaler till kontakt sycket uppe vid ratten när jag klickar på knapparna.

kan det vara reläet som har sjungit sin sista elektriska vers?

kan tillägga att när jag ska köra diagnostik test och stoppar kabeln i b2 och vrider på tändningen så lyser dioden svagt och får inga koder än fast jag håller in knappen 1 sekund och vänta å väntar. den lyser bara starkare när jag trycker på knappen.. så vad är fel där också..?

904 Inlägg
1 april 2013
Min funkar inte heller har fel kod på en Abs givare vänster eller höger bak

AUTOTECH S60 power

558 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
okej,det är som fan det här farthållar systemet.. har läst och läst men inget som hjälper.
Dock funkar mitt abs system och allt övrigt.

558 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
funderat på om det möjligtvis kan vara att den inte får hastighets signal från instrumentpanelen ska mäta och kolla imorgon.

904 Inlägg
2 april 2013
Beror väl på vilken års modell du har men min tar ju hastigheten signalen från absen

AUTOTECH S60 power

Fri fart för ett fritt folk!
14 667 Inlägg
2 april 2013
fungerar brytarna nere vid pedalerna?

det är inte bara vakum där utan även elkontakter.

inte ovanligt att dom går sönder och vrider sig snett oftast håller dom vakumtrycket men elkontakten kännar av ett brott.

så ta bort sladdarna och mät varje kontakt.
ta även och tryck ner tex kopplingspedalen och ta tag i pinnen till farthållargivaren och dra den mot pedalen så den hoppar ut en bit sen släpper du pedalen då nollar du givaren samma med bromsgivaren

Kör fort så hinner inget hända...

558 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
jo jag har automat så har bara en brytare, och den funkade när jag byglade där reläet ska sitta 101/102, så vacuum pumpen går när jag vrider på tändningen. när jag bromsade så släppte den ut trycket ur vaccum bäljen och mätte upp den så den fungerar.  dock måste jag trycka ner pedalen ganska långt.  har en 1995 så kan ju skilja på var dom tar signalen ifrån känns som det är mitt problem om inte reläet är trasigt

Jag rullar med stil
344 Inlägg
2 april 2013
mercaa skrev:
tjenare

har felsökt min farthållare flera timmar nu och har följt mig av http://www.volvoclub.org.uk/tech/servic … System.pdf

gjorde vaccum system check som stod där och det funkade utan problem.

har även mätt i farthållar spaken och den ger signaler till kontakt sycket uppe vid ratten när jag klickar på knapparna.

kan det vara reläet som har sjungit sin sista elektriska vers?

kan tillägga att när jag ska köra diagnostik test och stoppar kabeln i b2 och vrider på tändningen så lyser dioden svagt och får inga koder än fast jag håller in knappen 1 sekund och vänta å väntar. den lyser bara starkare när jag trycker på knappen.. så vad är fel där också..?

dum fråga.. har du kollat alla slangar som dom är hela till farthållaren??

558 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
Ja kände inget läckage när jag gjorde vaccum testet. Satte ihop allt igen kände på bäljen när jag körde och den här gången sög den in bälgen när jag höll inne pluss knappen. Men slutade suga direkt när jag släppte på knappen. Så ja verkar  läcka någonstans ändå men har haft uppe pumpen och allt såg helt därikring även vid pedalerna verkar slangarna hela. Kände svagt vind brus vid bälgen om jag inte lurade mig själv. det var ända gången den funkade, idag startar inte ens pumpen vid knapp tryck.
Senast redigerat av mercaa (3 april 2013)

Sök