A4 laddar plötsligt 0.6 istället för 1.5

Auditography
4 maj 2013 · 341 Inlägg

Hejsan.

Då BSR har helgstängt, så skriver jag här då jag kanske kan lösa problemet själv med hjälp av tips här.

Igår när jag körde på motorvägen så betedde sig turbon lite konstigt och sen plötsligt vid full gaspådrag så laddar den nu 0.6 bar istället för 1.5

Det känns som sensorerna stryper den då de känner av att något är fel.

Sist detta hände så var det en gummislang som pajjat. Men nu hittar jag ingenting.

Vad kan det vara?

Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Noffa svetsare
4 maj 2013 · 13 Inlägg

Kolla alla slangar igen o se så ingen har släppt eller sitter löst, prova att spruta start gas över slangarna. låter som om bilen går i nödläge, alltså att bilen har gått ner i försvar läge då det har blivit något fel. Jag fick det en gång på min då jag hade fixat med dumpen och då bröt jag strömmen en timme och sen prova jag o då gick den som den skulle. Kan ju vara värt att prova kanske!
Mvh Jonas

Pierrelkpg Vorsprung Durch Technik
4 maj 2013 · 83 Inlägg

Förklara hur turbon betedde sig ? Är det ett jämnt laddtryck på 0.6 bar ?
Säger som han i ovan, eller att N75 ventilen ballat ur ?

Mvh

Noffa svetsare
4 maj 2013 · 13 Inlägg

Ja N75 ventilen har jag för mig är rätt vanligt att dom går i sig!

Pierrelkpg Vorsprung Durch Technik
4 maj 2013 · 83 Inlägg

Noffa skrev:
Ja N75 ventilen har jag för mig är rätt vanligt att dom går i sig!

Ja tyvär, det är en smart grej.
Elektronisk laddtryckstyrning, smart när som Audiholic och jag har chippade bilar, slipper man ställa laddtrycket själv wink
Tyvär är de ganska dyra...

Noffa svetsare
4 maj 2013 · 13 Inlägg

Ska väl alltid va fullt laddtryck wink cool

Pierrelkpg Vorsprung Durch Technik
4 maj 2013 · 83 Inlägg

Noffa skrev:
Ska väl alltid va fullt laddtryck wink cool

Haha ! Helst i alla fall big_smile

wama
4 maj 2013 · 991 Inlägg

Låter som att den kan ha gått ner i säkerhetsläge. Kan du läsa av felkoder och radera felkoder?  Annars skulle jag prova att göra som noffa och koppla bort strömm och vänta i ca 30 min och hoppas på att det löser sig.

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
AlextremeII
4 maj 2013 · 104 Inlägg

Känns som 0,6bars övertryck är rätt mycket för att vara "limpmode"/säkerhetsläge... eller? smile

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...
zkipperr
4 maj 2013 · 7 Inlägg

Har du möjlighet så kolla felkoder. Finns felkodsläsare för under tusenlappen, det är värt o ha en tro mig! har ägt några vag turbo bilar, aldrig mer! Annars kolla efter läckage, NOGA! sätt tryck i systemet så lär du höra om det läcker annars kan du Prova stäng av bilen o starta den igen, kan va att laddtrycket peakat o bilen gått i safemode. Prova gör en gasspjällskalibrering när motorn har full arbetstemp. Slå på tändningen o lyssna efter ett tjutande ljud från gasspjället, öppna huven så hör du bättre. När ljudet slutat efter ca 15-20 sek Slår du av tändningen, sen kan du starta o prova igen. Kolla också vevhusventilationen så inte den satt igen sig eller slangen dit har blivit mjuk o gått sönder. N97 kan du sätta ström på o höra om den klickar.
Lite saker du kan kolla iaf, kommer inte på mer just nu.
Hoppas nått hjälper annars behöver du kolla felkoder.

Auditography
4 maj 2013 · 341 Inlägg

Pierrelkpg skrev:
Förklara hur turbon betedde sig ? Är det ett jämnt laddtryck på 0.6 bar ?
Säger som han i ovan, eller att N75 ventilen ballat ur ?

Mvh

I ettan så går den till ca 1.2 bar.
Men sen i tvåan går den till 0.6 och sen går neråt.

När jag körde på motorvägen då igår så tyckte jag att jag hörde lite väl mkt turboljud, än det ska vara. Jag låg då i femman i ca 100km/h och skulle öka farten liten bara.

Har kollat alla synliga slangar och ej hittat ngt.
sad

Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Auditography
4 maj 2013 · 341 Inlägg

wama skrev:
Låter som att den kan ha gått ner i säkerhetsläge. Kan du läsa av felkoder och radera felkoder?  Annars skulle jag prova att göra som noffa och koppla bort strömm och vänta i ca 30 min och hoppas på att det löser sig.

Har ju ingen felkodsläsare sad
Kan kanske fixa via en polare imorgon.

Har nu stängt av strömmen och ska kolla om det nu ska hjälpa.

Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Auditography
4 maj 2013 · 341 Inlägg

zkipperr skrev:
Har du möjlighet så kolla felkoder. Finns felkodsläsare för under tusenlappen, det är värt o ha en tro mig! har ägt några vag turbo bilar, aldrig mer! Annars kolla efter läckage, NOGA! sätt tryck i systemet så lär du höra om det läcker annars kan du Prova stäng av bilen o starta den igen, kan va att laddtrycket peakat o bilen gått i safemode. Prova gör en gasspjällskalibrering när motorn har full arbetstemp. Slå på tändningen o lyssna efter ett tjutande ljud från gasspjället, öppna huven så hör du bättre. När ljudet slutat efter ca 15-20 sek Slår du av tändningen, sen kan du starta o prova igen. Kolla också vevhusventilationen så inte den satt igen sig eller slangen dit har blivit mjuk o gått sönder. N97 kan du sätta ström på o höra om den klickar.
Lite saker du kan kolla iaf, kommer inte på mer just nu.
Hoppas nått hjälper annars behöver du kolla felkoder.

Tack så mycket för svaret. Tyvär så är jag ingen mekaniker och är ej så kunnig själv, men vill gärna lära mig.
Så surt att BSR har helgstängt, annars så åker jag till de direkt det är ngt.
Ska fråga på måndag vad det är, och om hur jag skulle kunna fixa sådant själv i framtiden.
Sist detta hände, så hittade de en trasig gummislang på 1 minut, och fixade allt på 10 minuter...

Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Noffa svetsare
4 maj 2013 · 13 Inlägg

Vad kör du med för dump?? Kan ju vara den som har hängt sig kanske. Hur är den på tomgång? Stabil tomgång eller pendlande?

Auditography
4 maj 2013 · 341 Inlägg

Noffa skrev:
Vad kör du med för dump?? Kan ju vara den som har hängt sig kanske. Hur är den på tomgång? Stabil tomgång eller pendlande?

Jag har faktiskt ingen aning... Känner mig lite dum att säga det, men det är BSR som gjort hela min bil. Ska fråga dem på måndag så jag kan svara på såna här frågor när problem dyker upp.

Ska kolla med tomgången och återkomma!

Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
wama
4 maj 2013 · 991 Inlägg

Audiholic skrev:

Pierrelkpg skrev:
Förklara hur turbon betedde sig ? Är det ett jämnt laddtryck på 0.6 bar ?
Säger som han i ovan, eller att N75 ventilen ballat ur ?

Mvh

I ettan så går den till ca 1.2 bar.
Men sen i tvåan går den till 0.6 och sen går neråt.

När jag körde på motorvägen då igår så tyckte jag att jag hörde lite väl mkt turboljud, än det ska vara. Jag låg då i femman i ca 100km/h och skulle öka farten liten bara.

Har kollat alla synliga slangar och ej hittat ngt.
sad

Det du beskriver hände mig en gång i samma hastighet och liknande ljud...det visade sig vara slangen som satt fast i IC. Den hade lossnat av trycket och av att jag inte hade spänt fast den ordentligt. Hoppas allt löser sig och det visar sig vara ett enkelt fel. Posta gärna vad det var när du hittat och löst det. :-)

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Auditography
4 maj 2013 · 341 Inlägg

wama skrev:

Audiholic skrev:

Pierrelkpg skrev:
Förklara hur turbon betedde sig ? Är det ett jämnt laddtryck på 0.6 bar ?
Säger som han i ovan, eller att N75 ventilen ballat ur ?

Mvh

I ettan så går den till ca 1.2 bar.
Men sen i tvåan går den till 0.6 och sen går neråt.

När jag körde på motorvägen då igår så tyckte jag att jag hörde lite väl mkt turboljud, än det ska vara. Jag låg då i femman i ca 100km/h och skulle öka farten liten bara.

Har kollat alla synliga slangar och ej hittat ngt.
sad

Det du beskriver hände mig en gång i samma hastighet och liknande ljud...det visade sig vara slangen som satt fast i IC. Den hade lossnat av trycket och av att jag inte hade spänt fast den ordentligt. Hoppas allt löser sig och det visar sig vara ett enkelt fel. Posta gärna vad det var när du hittat och löst det. :-)

Ja, en polare som kollade snabbt på det, sa att han också trodde på det. Sitter den under strålkastaren?
Jag bytte strålkastare igår så jag kanske pajjade ngt...?

Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
wama
4 maj 2013 · 991 Inlägg

Audiholic skrev:

wama skrev:

Audiholic skrev:

I ettan så går den till ca 1.2 bar.
Men sen i tvåan går den till 0.6 och sen går neråt.

När jag körde på motorvägen då igår så tyckte jag att jag hörde lite väl mkt turboljud, än det ska vara. Jag låg då i femman i ca 100km/h och skulle öka farten liten bara.

Har kollat alla synliga slangar och ej hittat ngt.
sad

Det du beskriver hände mig en gång i samma hastighet och liknande ljud...det visade sig vara slangen som satt fast i IC. Den hade lossnat av trycket och av att jag inte hade spänt fast den ordentligt. Hoppas allt löser sig och det visar sig vara ett enkelt fel. Posta gärna vad det var när du hittat och löst det. :-)

Ja, en polare som kollade snabbt på det, sa att han också trodde på det. Sitter den under strålkastaren?
Jag bytte strålkastare igår så jag kanske pajjade ngt...?

Den ska sitta bakom kylaren. Om du tittar under bilen så borde du se den. Testa att ta bort strålkastaren igen och titta ifall nåt har lossnat .

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Auditography
4 maj 2013 · 341 Inlägg

wama skrev:
Låter som att den kan ha gått ner i säkerhetsläge. Kan du läsa av felkoder och radera felkoder?  Annars skulle jag prova att göra som noffa och koppla bort strömm och vänta i ca 30 min och hoppas på att det löser sig.

Okaj. En uppdatering.

Jag stängde av strömmen i 2h. Och nu funkar allt fint.

Jag vill dock veta varför detta hänt? Och hur kan det försvinna genom att man bara kopplar bort strömmen? Det fattar jag inte.

Ska man inte göra något nu?
Ska man felsöka bilen eller?

Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
wama
4 maj 2013 · 991 Inlägg

Audiholic skrev:

wama skrev:
Låter som att den kan ha gått ner i säkerhetsläge. Kan du läsa av felkoder och radera felkoder?  Annars skulle jag prova att göra som noffa och koppla bort strömm och vänta i ca 30 min och hoppas på att det löser sig.

Okaj. En uppdatering.

Jag stängde av strömmen i 2h. Och nu funkar allt fint.

Jag vill dock veta varför detta hänt? Och hur kan det försvinna genom att man bara kopplar bort strömmen? Det fattar jag inte.

Ska man inte göra något nu?
Ska man felsöka bilen eller?

Det har hänt nåt som tex att den har laddat för högt eller nåt annat som gjort att styrenheten har gått ner i safetymode. När du kopplar bort strömmen så är det som att radera felkoden och då fungerar allt normalt igen. Om det bara var nåt tillfälligt så kommer det inte tillbaka. Händer det dock igen så måste du läsa av felkoden och åtgärda felet.
Det är det här som är så bra med dessa avancerade orginalstyrenher...de går ner i safetymode så att man inte kör sönder nåt i onödan smile
Hoppas jag kunde hjälpa till lite iallafall...

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang