Känner du skillnad mellan AC och ECC?

Volvo740-88 Volvo850-92
2 juli 2013 · 1 677 Inlägg

Hej!

En liten fråga!
Känner du skillnad mellan AC och ECC?

Roffer
2 juli 2013 · 59 Inlägg

Ja, då den ena är automatisk reglerad, acc på på många märken så blir det inte för varmt eller kallt, men en ac så jobbar den bara på, jag har haft bilar med båda men föredrar acc då jag oftas ställer den på 19" så står den så hela sommaren.

CarpeDiem German Engineering
2 juli 2013 · 9 081 Inlägg

AC: Air Condition: Kyla av/på

ACC: Automatic Climate Control. Håller en av dig inställd temperatur i kupén.

ECC: Electronic Climate Control. Klimatet i bilen regleras av en elektronisk styrenhet med hjälp av lufttemperatur, fläkthastighet och distribution av luften till kupén. På styrenheten finns tre olika funktionsväljare, en för fläktregleringen, en för luftdistribution och en för önskad temperatur. När läge AUTO valts manövrerar styrenheten luftdistribution och fläkthastighet, så att vald temperatur uppnås så snabbt som möjligt.

Senast redigerat av CarpeDiem (2 juli 2013)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
trippelturbo Trucker
2 juli 2013 · 2 710 Inlägg

CarpeDiem, du kan du, trots allt tongue

Fart missbrukare
horbybonnen
2 juli 2013 · 1 160 Inlägg

svar på frågan   JA

mb_pucken
2 juli 2013 · 5 087 Inlägg

japp de gör jag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mickius
2 juli 2013 · 4 670 Inlägg

Ooo ja! smile

Evildan
2 juli 2013 ·

01000001 01000010 01010011 01001111 01001100 01010101 01010100
Skönare med ett reglerat klimat.

Volvo740-88 Volvo850-92
2 juli 2013 · 1 677 Inlägg

CarpeDiem skrev:
AC: Air Condition: Kyla av/på

ACC: Automatic Climate Control. Håller en av dig inställd temperatur i kupén.

ECC: Electronic Climate Control. Klimatet i bilen regleras av en elektronisk styrenhet med hjälp av lufttemperatur, fläkthastighet och distribution av luften till kupén. På styrenheten finns tre olika funktionsväljare, en för fläktregleringen, en för luftdistribution och en för önskad temperatur. När läge AUTO valts manövrerar styrenheten luftdistribution och fläkthastighet, så att vald temperatur uppnås så snabbt som möjligt.

Så AC så får man ställa in allt själv och reglera själv när temperaturen ändrats.
ACC så regleras endast temperaturen själv.
ECC så regleras både temperaturen, fläkthastigheten och vilket hål det ska blåsas mest och minst ut ur.

Har jag fattat rätt? smile

granadadr
3 juli 2013 · 7 290 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

CarpeDiem skrev:
AC: Air Condition: Kyla av/på

ACC: Automatic Climate Control. Håller en av dig inställd temperatur i kupén.

ECC: Electronic Climate Control. Klimatet i bilen regleras av en elektronisk styrenhet med hjälp av lufttemperatur, fläkthastighet och distribution av luften till kupén. På styrenheten finns tre olika funktionsväljare, en för fläktregleringen, en för luftdistribution och en för önskad temperatur. När läge AUTO valts manövrerar styrenheten luftdistribution och fläkthastighet, så att vald temperatur uppnås så snabbt som möjligt.

Så AC så får man ställa in allt själv och reglera själv när temperaturen ändrats.
ACC så regleras endast temperaturen själv.
ECC så regleras både temperaturen, fläkthastigheten och vilket hål det ska blåsas mest och minst ut ur.

Har jag fattat rätt? smile

tror faktiskt att både ecc och acc reglerar allt aut,, bara olika namn wink min acc reglerar då både fläkt och värme själv wink står ju aut på fläkten wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Volvo740-88 Volvo850-92
4 juli 2013 · 1 677 Inlägg

Men är det inte så att den reglerar hur många delar luft den ska blåsa höger/vänster/ner/upp/osv?
Det kanske inte finns än på marknaden?

Roffer
4 juli 2013 · 59 Inlägg

Saab har väl alltid kallat den acc, trots reglerade spjäll osv, tror att det bara är olika namn trots allt. Volvo kallar den ecc. Fler?

TimeJudge
4 juli 2013 · 183 Inlägg

acc och ecc är samma sak, olika benämningar bara...

Det är inte laddet som dödar.
viccoA
4 juli 2013 · 3 110 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Men är det inte så att den reglerar hur många delar luft den ska blåsa höger/vänster/ner/upp/osv?
Det kanske inte finns än på marknaden?

Jodå det reglerar den själv...inte direkt någon ny uppfinning.

Första bilen med A/C var 1939-års Packard sen kom de automatiska klimatkontrollerna på slutet av 60-talet.

Senast redigerat av viccoA (4 juli 2013)

granadadr
4 juli 2013 · 7 290 Inlägg

viccoA skrev:

Volvo740-88 skrev:
Men är det inte så att den reglerar hur många delar luft den ska blåsa höger/vänster/ner/upp/osv?
Det kanske inte finns än på marknaden?

Jodå det reglerar den själv...inte direkt någon ny uppfinning.

Första bilen med A/C var 1939-års Packard sen kom de automatiska klimatkontrollerna på slutet av 60-talet.

då är vi i Europa sena meo wink

steifan DR!FTT3KN!K3R
4 juli 2013 · 10 427 Inlägg

Bilarna på jobbet (VW Caddy III osv) har AC, inte så värst skönt. BMWn har ju riktig klimatanläggning som funkar kanon. Märker helt klart skillnad smile

granadadr
4 juli 2013 · 7 290 Inlägg

steifan skrev:
Bilarna på jobbet (VW Caddy III osv) har AC, inte så värst skönt. BMWn har ju riktig klimatanläggning som funkar kanon. Märker helt klart skillnad smile

ett tips jag lärde mig,, är att ha på lite värme när man kör ac wink bättre än att slå på och av hela tiden smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
4 juli 2013 · 10 427 Inlägg

granadadr skrev:

steifan skrev:
Bilarna på jobbet (VW Caddy III osv) har AC, inte så värst skönt. BMWn har ju riktig klimatanläggning som funkar kanon. Märker helt klart skillnad smile

ett tips jag lärde mig,, är att ha på lite värme när man kör ac wink bättre än att slå på och av hela tiden smile

Jag brukar köra 22grader med AC eller klimatanläggning, brukar vara lagom wink

granadadr
4 juli 2013 · 7 290 Inlägg

steifan skrev:

granadadr skrev:

steifan skrev:
Bilarna på jobbet (VW Caddy III osv) har AC, inte så värst skönt. BMWn har ju riktig klimatanläggning som funkar kanon. Märker helt klart skillnad smile

ett tips jag lärde mig,, är att ha på lite värme när man kör ac wink bättre än att slå på och av hela tiden smile

Jag brukar köra 22grader med AC eller klimatanläggning, brukar vara lagom wink

om du bara har ac har du ju ingen ställare för just 22 grader wink då får man ju köra manuell wink

MadeByMe Tjofs Media/MaxxStreet
4 juli 2013 · 2 362 Inlägg

Nu vet jag inte om jag är konstigt.. Jag brukar ha min på 17 grader, ibland är det kallt, ibland varmt
Det är Audi A3 2004 med 2 zonsanläggning med AC
När jag läste om ACC så tyckte jag det stämde in på min bil.. att den reglerar

Varför gör de så?
Det är testat och påfyllt

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik
Volkswagen Golf "Hebbe" (2014)
Audi A4 B7 2.0 tfsi Quattro "Deadpool" (2006)
Audi A3 "Hertzificerad S3 Replica" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang