Ford Anglia 101E Pro street : Bil : Ford Anglia 101E -1957. Motor: Nissan Sr20det Steg 3. Bakaxel : Kortad 1031-Fyrlink-Panhard stag-Ställbara Gaz coilovers. Framvagn :Ford Escort modifierad ... mm.mm.mm.mm
Dags för en uppdatering i sommarvärmen....Som sagt förut så pågår det saker nästan hela tiden men allt e ju inte nåt man fotar ! Men nu är en av dom svåraste sakerna avklarade ( om SFRO godkänner) , RATTAXEL !
Detta tog i stort sätt en vecka att sortera ut å prova å fundera å prova igen .... Så motorn åkte i å ur ett par gånger
Började med att ta en SAAB 900 rattstång + en bit av en FORD rattstång med splines å svetsa ihop dom ( sitter även med genomgående skruv)
Sen ska ju axeln ut genom torpeden åxo
Splinesen går i en Ford led som i sin tur går via en 6 kants stång( 6 kantiga ändar) till en Ford led till, å sen via en led till, till Ford styraxeln ( splines)
Så allt som allt 4 leder ! Detta för att komma "runt" Turbon ! (Den 4:de leden är vid ratten inne i kupen)
Provade olika vinklar !
För att det skulle bli stadigt så vart jag tvungen att montera att lagerhus !
Sen flyttade jag lagerhusets läge ett par gånger innan det "blev rätt"
Sen när allt var utsorterat så var det "bara" att bygga tbax torpeden !
Åsso tbax med motorn för att kolla att allt funkar en "sista" gång
SFRO kan vara lite kinkiga med svetsning på rattaxlar, om de hakar upp sig på det, vill de ha vilka material som ingår, svetsmetod, typ av tillsats osv. Men det ser ju kanonbra ut
V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
SFRO kan vara lite kinkiga med svetsning på rattaxlar, om de hakar upp sig på det, vill de ha vilka material som ingår, svetsmetod, typ av tillsats osv. Men det ser ju kanonbra ut
Jo jag vet , men det är ju en original rattaxel bit som jag svetsat på en orginal SAAB knut så materialet går ju lätt att spåra .... + det är ju BÅDE skruv och svets ....