Sätta japsdämpare på saab 95 aero ?

saab_freaket
20 augusti 2013 · 54 Inlägg

Hej!
Jag har en saab 95 aero 02a kombi sista ljuddämparen är helt sönderrostad.
Jag tänkte ditt med en japsdämpare. När jag demonterat sista ljuddämparen, vad behöver jag mer jappsen då? är den bara att montera dit?-

Tacksam för svar!
MVH Patrik

Saab 93 Aero "blue salomoon" (2002)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
20 augusti 2013 · 839 Inlägg

Det bör du kunna klura ut själv om du monterar ner den trasiga biten, lägger japsdämparen bredvid och funderar lite.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Thedriftking
20 augusti 2013 ·

Du behöver en rulle silvertejp, lite spackel (glasfiber, men metall funkar hyffsat de med!) och gärna en toarulle med lite papper kvar

Mack Forum- och sitemoderator
20 augusti 2013 · 26 136 Inlägg

Thedriftking skrev:
Du behöver en rulle silvertejp, lite spackel (glasfiber, men metall funkar hyffsat de med!) och gärna en toarulle med lite papper kvar

Seriöst..

Till TS: Avgasklamrar skulle jag tro du behöver. Och eventuellt stegmuffar, beroende på storleken på ingången på japsdämparen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
panda666
21 augusti 2013 · 4 250 Inlägg

wow vilka trevliga kommentarer. varför inte hålla **** istället för att skriva onödigt bs?

TS: som Mack sa tidigare klamrar och muffar, men du kanske behöver svetsa eller nått?

om du är osäker så ta den till en verkstad för en snabb titt. Dom brukar kunna säga hur du ska göra och inte ta betalt för informationen.

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
21 augusti 2013 · 839 Inlägg

Mitt svar var iaf seriöst. Jag tycker att man kan försöka klura lite på saker själv ibland. Det gör hjärnan gott.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
panda666
21 augusti 2013 · 4 250 Inlägg

UhrJr skrev:
Mitt svar var iaf seriöst. Jag tycker att man kan försöka klura lite på saker själv ibland. Det gör hjärnan gott.

alla är olika kunniga när det gäller bilar, det är därför denna forum finns tror jag, för att dom som kan mer kan hjälpa till. Om du inte har nått vettigt att säga så låt bli istället och låt dom som vill hjälpa att hjälpa.
gå och tänk lite på din attityd tycker jag.

master_lars
21 augusti 2013 · 1 159 Inlägg

Skippa japsdämpare. Låter illa och minskar effekten.

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
21 augusti 2013 · 839 Inlägg

Innan jag skrev det gick jag in på trådskaparens profil, såg att han jobbade som bildemonterare, kopplade detta med att han räknat ut vad som är trasigt och måste ersättas, sen skrev jag det där.
Sluta vara så känsliga, det var inte elakt skrivet eller något sådant. Ibland kan det vara bra att fundera lite själva.


Men okej. Till trådskaparen.

Det är omöjligt att veta exakt vad du behöver eftersom vi inte vet hur trasigt ditt system är. Men här kommer en liten lista på saker du bör räkna med.

#stegmuff 2,25"-3" (misstänker att din japadämpare är 3")
#3" 45gr böj
#rörklämmor för 3" och 2,25"
#lämpliga verktyg
#svets
#kunskap att lösa detta

Du kommer behöva hänga upp hela paketet på något vis. Oftast har man sett att detta slutar med ståltråd. Du får själv resonera om du tycker det är seriöst nog.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Aerocombi Xenoholic
21 augusti 2013 · 2 559 Inlägg

UhrJr skrev:
Innan jag skrev det gick jag in på trådskaparens profil, såg att han jobbade som bildemonterare, kopplade detta med att han räknat ut vad som är trasigt och måste ersättas, sen skrev jag det där.
Sluta vara så känsliga, det var inte elakt skrivet eller något sådant. Ibland kan det vara bra att fundera lite själva.


Men okej. Till trådskaparen.

Det är omöjligt att veta exakt vad du behöver eftersom vi inte vet hur trasigt ditt system är. Men här kommer en liten lista på saker du bör räkna med.

#stegmuff 2,25"-3" (misstänker att din japadämpare är 3")
#3" 45gr böj
#rörklämmor för 3" och 2,25"
#lämpliga verktyg
#svets
#kunskap att lösa detta

Du kommer behöva hänga upp hela paketet på något vis. Oftast har man sett att detta slutar med ståltråd. Du får själv resonera om du tycker det är seriöst nog.

lol

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang