4698
Sök

Toyota camry 16v -88 tändproblem!! HJÄLP!

9 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
Testar att slänga ut en fråga här i hopp om goda råd! Följande har hänt:
I somras tvärdog bilen påväghem från sommarstugan, precis som om jag vridit av nyckeln. Vägrade starta så vi började bogsera, efter nån mil testade jag att lägga i en växel och då startade den och gick som vanligt i ca 10 min för att sedan tvärdö igen....... Detta upprepades ett par ggr och sedan dess har den aldrig varit att lita på. Den har alltså gått som en klocka när den väl startat, aldrig gått dåligt eller så.  Var in på toyota och rådgjorde och han sa direkt att det låter som tändspolen, bytte den ikväll men det hjälpte inte. Ingen gnista har vi kunnat se och när jag gnuggat en stund så luktar det bensin om bilen, dock är stiften torra! Fanns en del beläggning på stiften i fördelarlocket som jag slipat bort, har f.ö. Denso tändsystem.    Någon som har en kvalificerad gissning så vore jag hemskt tacksam, vill inte lämna in den för felsökning.......

Mvh Mathias

9 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
Uppdatering:  får felkod 12 när jag kollar koderna,  typ "rpm-signal till ecu". Vad betyder det, och var sitter ecu:n?? När man vrider på tändningen så lyser motorlampan konstant, och när jag plockar lös EFI-reläet så slocknar den, ska det vara så? Det klickar iaf i reläet.
Kan man mäta upp tändmodulen/ignitern på något sätt?  Skroten börjar kännas lockande, suck!

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
27 augusti 2013
Mathias77 skrev:
Uppdatering:  får felkod 12 när jag kollar koderna,  typ "rpm-signal till ecu". Vad betyder det, och var sitter ecu:n?? När man vrider på tändningen så lyser motorlampan konstant, och när jag plockar lös EFI-reläet så slocknar den, ska det vara så? Det klickar iaf i reläet.
Kan man mäta upp tändmodulen/ignitern på något sätt?  Skroten börjar kännas lockande, suck!

Det betyder väl att den inte får nån varvtalssignal till motorstyrdonet och det är väl antagligen det som ligger till grund för att den inte får bränsle heller.
Så det kan vara en varvtalsgivare eller kablaget till/från/mellan som har avbrott eller kortslutning.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

9 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
Och var hittar man varvtalsgivaren......? Men när jag tänker på det så är varvräknaren stendöd när man försöker starta den.

835 Inlägg
27 augusti 2013
Vet ej, i närheten av svänghjulet skulle jag tro.
Vad är det för motorkod?
Mathias77 skrev:
Och var hittar man varvtalsgivaren......? Men när jag tänker på det så är varvräknaren stendöd när man försöker starta den.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

9 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
3s-fe

835 Inlägg
28 augusti 2013
Hittade en del scheman över elen på Toyotamotorer, kika där om du blir klokare:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j … 6542,d.bGE

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

9 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
Tusen tack, mycket värt att se vilka färger som går vart!

835 Inlägg
29 augusti 2013
Ja förhoppningsvis klarnar det, jag ögnade bara igenom de lite och jag såg ingen givare som verkar aktuell tyvärr.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

9 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
Ja man är väl ingen mästare på elscheman men nu vet jag iaf att jag har 12v fram till tändspolen i fördelaren när tändningen är påslagen.  Alla säkringar är hela. Mätade upp både nya och gamla tändspolen och dom ger samma värden. En komplett fördelare från skroten för knappt 600 spänn känner jag mig beredd att chansa på, fan jag behöver ju bilen till älgjakten på måndag....!

835 Inlägg
29 augusti 2013
Du kan väl kolla upp EFI-reläet när du ändå är igång.
Det bör väl vara så att det inte luktar soppa då iofs, men å andra sidan så skrev du att stiften var torra.
Men å andra sidan så finns det så väldigt mycket som kan strula så det är väl 'bara' att beta av allt i den ordningen man vill, lättillgängligast eller billigast.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

9 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
Efi-reläet klickar när jag drar i och ur det, så då bör det ju funka? Men å andra sidan så slocknar motorlampan när reläet är bortplockat......

835 Inlägg
29 augusti 2013
Fast 'check engine'-lampan styrs ju via ECU:n så det är inte helt förvånande ändå wink
Mathias77 skrev:
Efi-reläet klickar när jag drar i och ur det, så då bör det ju funka? Men å andra sidan så slocknar motorlampan när reläet är bortplockat......

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

9 Inlägg
30 augusti 2013
Trådstartare
Har idag konstaterat att kablarna från fördelaren till ecu är hela, däremot mäter jag kortis på en av "magneterna" i fördelaren........ Så till veckan blir det en fördelare från skroten så får vi se!

835 Inlägg
30 augusti 2013
Då är du nåt på spåret förhoppningsvis smile

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
31 augusti 2013
-88 tror jag tar varvtalssignalen ifrån fördelaren så du gör nog rätt i att byta den.

//Per-Arne

9 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
Mycket riktigt, med ny fördelare från skroten så går bilen som en klocka igen!!  Tack för hjälpen allihopa, vad skulle man göra utan internet!?

Sök