4783
Sök

Volvo 240 -88 b230f Startar ej, har slut på ideer nu!

2 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
Volvo 240 -88 b230f första insprutningsmodellen (tror det är lh 2.1)

Bilen gick bra i början av sommaren men sen började den bli svårstartad nu vill den inte gå igång alls.

Har kollat så den har gnista. Trodde först de var bensinpumpen för den fick inget soppa när man drog runt på tändningen. Men sen matade jag separat ström till pumpen och då kom det bränsle genom slangen. Men när jag skruvade tillbaka slangen till insprutningen så startade den ändå inte.

Så på mer kunniga personers inrådan har jag bytt tändrelä (nytt), styrboxen till tändingen (svart låda med vaccumslang) och till sist styrboxen för insprutningen (begad). Utan resultat bilen starar fortfarande inte.

Min slutsats just nu är spridarna inte öppnar så nåt med styrningen till insprutningen men vad kan jag ha missat eller glömt? Kan ju också vara så att någon av de bytta grejerna är skit å det ändå är där felet sitter.

Tacksam för hjälp

755 Inlägg
28 augusti 2013
kan vara igensatta spridare, eller dåliga spridare. finns dock mycket mer som kan vara fel som ett enkelt jordfel etc...

If you want to win, You mustn't loose.

2 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
Uppdatering.

Problemet är löst!
Fick tips av en snubbe på reservdelsverkstaden att dra ny kabel mellan stift 30 på bränslepumpsreläet och en lämplig säkring. Det funkade direkt och det var som att den aldrig varit svår startad. Så det är något kabelbrott någonstans mellan batteriet och matning på på reläet. Surt att man inte provade det först men nu går den i alla fall. smile

Sök