3583
Sök

Volkswagen Lupo 99 oregelbundna starproblem

4 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
(sökte igenom forumet i jakten på lösningen på mitt problem men hittar inget)

Har en Volkswagen Lupo 1.0 -99 som har börjat strula i starten. Problemet är oregelbundet. Dvs uppstår bara ibland och på olika sätt. Vissa gånger vid start timmar efter en lång körning. Ibland vid start efter att ha stått stilla i ett par dagar.

För någon månad sedan skulle jag starta bilen och när jag vred om nyckeln så "högg" bilen bara till. En gång. Jag provade igen. Samma sak. Ett "hugg" när jag vrider om nyckeln. Jag tog ur nyckeln. Satte i den igen. Och sen startade bilen galant. Detta uppstod sedan kanske var tioende start under ett par veckor.

Hade nyligen bilen på grundservice. Fixade då ett fel (DTC 00513) att bilen ibland stannade vid tomgång.

Nu har jag fortfarande problem med starten. Någon enstaka gång har "hugget" kommit tillbaks men allt oftare är bilen i stället seg i startljudet. Första vridningen med nyckeln ger ett normalt startljud men seeeegt. Som att motorn försöker snurra igång på halvfart. Andra vridningen så kickar den igång direkt.

På Mekonomen trodde de att det kunde vara en sliten vevaxellägesgivare (utifrån min beskrivning, då problemet inte uppstod när de hade bilen på service). OBS att jag är väldigt dålig på bilar och hur de är konstruerade men är rätt händig i övrigt.

21 761 Inlägg
1 september 2013
När du beskriver att startljudet är "segt", menar du att startmotorn verkar gå mycket långsammare (typ som en rejäl kallstart på vintern)?

4 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
När du beskriver att startljudet är "segt", menar du att startmotorn verkar gå mycket långsammare (typ som en rejäl kallstart på vintern)?

Ja det skulle man kunna säga!

21 761 Inlägg
1 september 2013
Ett sånt problem borde inte bero på någon sliten vevaxelgivare tycker jag, om det nu inte är så att tändsystemet skickar tändgnistor i fel ögonblick så att motorn "låser sig". Fast jag vet dock inte om såna fenomen kan uppstå. hmm

Vanlig spänningsmätning direkt på batteripolerna och nere vid startmotorn när startmotorn körs, för att få reda på eventuella stora spänningsfall alltså. Det är nog det enda jag kan ge råd om, andra får ge bättre råd. smile

177 Inlägg
1 september 2013
Hej!
Kolla över jordpunkter mellan batteri och kaross samt kaross och motor.
Kolla även över plusmatningen ner till startmotorn.
Låter som ett klockrentfall av spänningsfall så bör ju vara något med spänningsförsörjningen.
Mvh

4 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
scorpan6662 skrev:
Hej!
Kolla över jordpunkter mellan batteri och kaross samt kaross och motor.
Kolla även över plusmatningen ner till startmotorn.
Låter som ett klockrentfall av spänningsfall så bör ju vara något med spänningsförsörjningen.
Mvh

Låter som något även jag kan se över. Ska bara ta reda på var startmotorn sitter först smile

Problemet med "hugget" uppstod i dag igen. Löste sig efter att ha tagit in/ur nyckeln 2-3 gånger.

Kolla video på problemet HÄR: http://www.youtube.com/watch?v=iE2xObU8 … e=youtu.be

Sök