4829
Sök

Opel calibra 92 (däckskakningar)

4 Inlägg
4 september 2013
Trådstartare
Hej!

Jag har lite problem med calibran. ratten skaka när jag kommer upp i 90-120 km/h. Då tänkte jag direkt att det var balanseringen. men idag när jag hämtade bilen från verkstaden så skakade den ändå, gubben som hade balanserat den sa att det var borta någon ring i framdäcket, som kallades centrumring. kan detta vara orsaken till att ratten skakar? (han var själv inte säker). därför frågar jag er. tack på för hand!

Mvh Filip

5 089 Inlägg
4 september 2013
Saknas det centrumringar så skakar det ja. Åk till en seriös däckverkstad som vet att detta är problemet och sätt dit en ny ring. Man måste mäta i fälgen storleken på ringen man ska ha.

\Lindgren

4 Inlägg
4 september 2013
Trådstartare
han sa att han måste köpa in en sådan ring för att han hade inte rätta måtten. så den kommer nästa vecka.
vart sitter den där ringen? i fälgen eller? den skakar då inte när jag har på vinterdäcken.

5 089 Inlägg
4 september 2013
Troligtvis har du orginalfälgar på vintern och då är navhålet gjort för bilen. På en eftermarknadsfälg(som du troligtvis har?) Så är hålet större för att kunna passa flera bilar. Platsringen sitter på insidan fälgen.

\Lindgren

4 Inlägg
4 september 2013
Trådstartare
Ja det är inte orginalfälgar på den just nu.  ska vänta och se om det slutar skaka i ratten nästa vecka när delen har kommit. tack för att du svara! smile

Sök