740 -88 b230f får bensin men ingen gnista

martiinzdc
7 september 2013 · 17 Inlägg

Behöver lite råd här, har en volvo 740 -88 med b230f i som vägrar starta. Efter att jag fick motorstopp vid en korsning så vägrar bilen gå igång igen.

Bilen har ingen felsökningsdosa

Soppapumpen går och det kommer fram bensin. Kamremen är hel och rotorn snurrar. Har precis bytt stift, tändkablar, tändspole, fördelarlock och rotor. Har testat sätta en tändkabel direkt från tändspolen med ett stift mot jord men kommer ingen gnista när man kör runt startmotorn eller när tändningen är igång.

Så lite hjälp här hade uppskattats

Henkix
7 september 2013 · 6 737 Inlägg

kanske är tändmodulen som  är dö då?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
martiinzdc
7 september 2013 · 17 Inlägg

Får prova de smile

ormander
8 september 2013 · 42 Inlägg

Har samma problem fast en b230e. Provade en annan tändmodul som jag visserligen inte är helt säker på att den funkar men det hjälpte iaf inte. Nån som vet helt säkert att det inte kan ha med hallgivaren att göra?

Henkix
8 september 2013 · 6 737 Inlägg

ormander skrev:
Har samma problem fast en b230e. Provade en annan tändmodul som jag visserligen inte är helt säker på att den funkar men det hjälpte iaf inte. Nån som vet helt säkert att det inte kan ha med hallgivaren att göra?

kolla om den får bensin, kommer det bensin så är inte hallgivaren sönder tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
ormander
8 september 2013 · 42 Inlägg

Henkix skrev:

ormander skrev:
Har samma problem fast en b230e. Provade en annan tändmodul som jag visserligen inte är helt säker på att den funkar men det hjälpte iaf inte. Nån som vet helt säkert att det inte kan ha med hallgivaren att göra?

kolla om den får bensin, kommer det bensin så är inte hallgivaren sönder tongue

Bensinen har jag inte ens kollat iofs men den får ingen gnista iaf

Drönirettab
8 september 2013 · 21 761 Inlägg

När det gäller B230E så ska inte pumprelät dra ifall det inte kommer gnista (dvs triggsignal från Hallgivaren och tändimpuls från tändmodulen), då borde inte huvudpumpen gå heller. smile

Senast redigerat av Drönirettab (8 september 2013)

martiinzdc
8 september 2013 · 17 Inlägg

Har nu bytt tändmodul till en annan, visserligen är jag inte säker på att den nya tändmodulen fungerar heller då den kommer från en 745 som inte varit igång på ett tag. Har iallafall ingen gnista än.

Henkix
8 september 2013 · 6 737 Inlägg

tändningens styrenhet som sitter på pedalstället då? kanske är den tongue om du ska byta den så måste du dock byta till en med samma bosch nummer annars går det inte wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Lopphunden Turbobonde
8 september 2013 · 277 Inlägg

Prova att byta tändslutsteget? Sitter på vänster sida på flygeln vid luftburken (ni kanske menar samma sak med tändmodul, menmen).
Hade det problemet med min i vintras, dock så gick bilen fint på tomgång, men orkeslös när man varva och helt plötsligt vägra den starta eller ens hosta till.

Hallgivaren kan du kontrollera ifall varvräknaren hoppar till när du ska starta motorn. Den är hel ifall den hoppar
(det var ett fel på min med, rena slumpen att jag såg hur pass risig den var då kablarna lossnade från insidan när jag pilla runt den, den som sitter i fördelaren).

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
martiinzdc
8 september 2013 · 17 Inlägg

Ska se om jag får tag på ny tändmodul/slutsteg, är osäker på funktionen på den jag bytte till

Varvräknaren rör på sig så den verkar ju vara hel dåsmile

Henkix
9 september 2013 · 6 737 Inlägg

martiinzdc skrev:
Ska se om jag får tag på ny tändmodul/slutsteg, är osäker på funktionen på den jag bytte till

Varvräknaren rör på sig så den verkar ju vara hel dåsmile

om varvräknaren rör sej så verkar dit fel ligga i fördelarn/tändkablarna eller spolen.
är motorn jordad ordentligt i karossen?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
martiinzdc
9 september 2013 · 17 Inlägg

Spole och tändkablar vet jag funkar då dem kommer från en bil som startade o gick kanon.

Kollade på jordflätan och såg att den va av, eller iallafall av vid de ena av de två fästena på ventilkåpan. Har provat sätta extrajord från minus till motorn och även satt ihop jordflätan lite provisoriskt men de gjorde ingen skillnad. Spelar jordflätan verkligen så stor roll, den ena flätan från kaross till ventilkåpan är ju hel, bara vid de ena fästet som den är av?

Henkix
9 september 2013 · 6 737 Inlägg

får tändspolen ström när tändningen är på?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
martiinzdc
9 september 2013 · 17 Inlägg

De jag har provat är o sätta ett stift direkt från tändspolen o se om de kommer gnista då men de kom inget. Men jag kanske måste mäta för o se om de kommer ström? Har inte tillgång till multimeter nu men får väl skaffa en om de behövs.

Nu har jag iaf bytt tändmodul till en som ska fungera, men inget liv i han än

Henkix
9 september 2013 · 6 737 Inlägg

dra annars en pluskabel direkt från batteriet till spolens "15+" stift o testa starta den wink för att se

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
martiinzdc
9 september 2013 · 17 Inlägg

Okej ska prova de imorn, tack smile

martiinzdc
10 september 2013 · 17 Inlägg

Den hoppade inte igång för de smile

Knerten Metallica or die
10 september 2013 · 108 Inlägg

Min 740 med b230f -88 fick bensin men ingen gnista, då var det hallgivaren som var trasig... Köp en kompet fördelare på skroten lr nått och pröva med den, hallgivaren är rätt dyr på bilia..

Henkix
10 september 2013 · 6 737 Inlägg

varvräknaren rör ju sej lite när han försöker starta så då lär det ju inte vara hallgivaren? hur är det med kabeln mellan spole och fördelare? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang