ZoDDy
23 september 2013
· 20 Inlägg
Om du inte har byggt turbo motorer föreslår jag att du börjar i en mindre skala först. 500 ärliga hästar är väldigt mycke!
En del lyckas plocka ut ganska mycket effekt med standard delar. Det brukar hålla ett tag och man samlar på sig en massa erfarenheter om man börjar försiktigt. Om man försöker bygga en 500 hästars Volvo motor utan erfarenhet kanske man satsar på fel saker och allt slutar i ett stort kostsamt ras. Eller så funkar motorn skit och man tröttnar.
Börja med att vända dig till en känd trimfirma och se vad dom kan erbjuda. Glöm inte bort att drivlinan också kan ge upp... koppling, bakaxel och växellåda påverkas också. Min personliga åsikt är att en välkonstruerad turbomotor på 350 hästar med anpassade saker är 100ggr roligare och snabbare än 500 hästars illa byggd motor med en spool up på 5 minuter och stendöd under 5000rpm...
Receptet brukar vara en smidd bottendel, bra bultar, o borrat block och o-strokad vev. Bra flöde i toppen och större avgasventiler. Kammar med mindre överlapp och mer lyft, bra topplocks packning och ett komp förhållande runt 8. Bra grenrör och en modern turbo. En anpassad intercooler för effekten och uppdaterat smörjsystem med en oljekylare. Större spridare och ett kraftigt uppdaterat bränslesystem med slangar och rör. mm.mm det skenar iväg en hel del i pengar! Sen måste bilen mappas också.. en dålig mapp eller en felaktig sådan gör att motorn kan haverera rätt snabbt också.. lycka till!