Har varit rätt så fullt upp under vintern, men nu fick jag lite tid över, så har börjat pilla med bilen.
Tog inga bilder på det första som gjordes, men jag rev av toppen på bilen. Misstänkte att topplockspackningen var på gång - mot slutet av hösten fick jag skumma temperaturhöjningar i kylsystemet vid fullt laddtryck. Märktes inte något konstigt varken på motorgång eller bilens analoga mätare, men syntes och loggades i MaxxECU. Tempen gick ända upp till 108 grader i någon sekund, men så fort jag släppte gasen gick det direkt ner till 92 grader. Antog att den tryckte ut laddtryck/komp i kylsystemet, men packningen verkade inte speciellt dålig när jag rev systemet. Däremot tyckte jag att toppbultarna lossnade misstänkt lätt... De var dragna med rätt moment och såg fina ut, ingen bult var sträckt heller, men det finns små spår av sot mellan cylinder 4 och en kylkanal. Antar att de av någon anledning lossat på sig lite grann - de efterdrogs aldrig, det ska ju inte behövas, men tydligen gör det det iallafall.
Nåväl, när allt ändå är av blir det lite ändringar gjorda. Ska på med en HoneyWell givare för att kunna logga oljetemp+oljetryck i sprutet med, och jag funderar på att ta bort oljekylare/termostat och montera en original olja/glykol värmeväxlare istället. Känns som att den gör mer nytta. Antingen det, eller så får jag se över dragningen av slangarna - går alldeles för nära downpipen just nu. Men det är ont om plats där, så vi får se hur det blir.
Efter det så rev jag delar av framvagnen, det är dags att göra vid kaross och underrede och jag börjar i framändan. Fjäderbenen åkte ut, delades på och målades med Por15 tillsammans med lite andra detaljer. Påbörjade även rengörning och målning av underredet.
![https://i.imgur.com/ATOIexw.jpeg]()
![https://i.imgur.com/5RICqNW.jpeg]()
![https://i.imgur.com/TxCEJt2.jpeg]()
![https://i.imgur.com/4TXWpRE.jpeg]()
Framvagnsbalken måste ner för att rengöras ordentligt innan den målas upp, men det tror jag får vänta tills motorn är ihop igen.
Det blir ju lite ombyggnationer i fram- och bakvagn - själva skalet på fjäderbenen blir original, kör inte med coils, men det blir en styvare setup. Stötdämparna blir Bilstein B8 Sprint med 25mm kortare slaglängd runt om, och fjädrar anpassade därefter. När det kommer till krängningshämmare kör jag 21mm fram och 19mm bak. Tror 19mm bak blir lagom, är ju redan en nackdel med stel axel i kurvor så behöver knappast förstärka det attributet mer (det är ju inte en driftingbil). Fram är jag inte lika säker, kanske blir en uppgradering till 23mm om jag känner att behövs, men helt ärligt tror jag 21mm duger gott. Blir ju en hel del andra ändringar i framvagnen samtidigt, både andra bärarmar och diverse förstärkningar.
Fjädrar och krängningshämmare fick sig iallafall en färg som matchar dämparna.

![https://i.imgur.com/T1V3kHt.jpeg]()
Det trillade visst in lite paket med...
![https://i.imgur.com/6NNkRX6.jpeg]()
Rejälare bromsar inhandlades, det blir R-bromsar med 330mm skivor runt om, ytterligare en sak jag gör om inför reggning. Lika bra när man ändå håller på, även om de bromsar som satt på faktiskt var vettiga, speciellt med de skivor och belägg som hade köpts. Men nu blir det bra mycket rejälare.

Här är en jämförelse mot original ok fram:
![https://i.imgur.com/3SyZg4R.jpeg]()
Nackdelen är att ingenting under 17" kommer kunna gå på bilen längre, till och med många 17" fälgar kommer ta i, beroende på modell. Hjulen jag har är 18" så det är inga problem, men reservhjulet går ju fetbort...

Jag kommer behöva försöka hitta ett 17" reservhjul som både passar på bilen och får plats i reservhjulsbaljan. Kommer få bli stretch deluxe om det överhuvudtaget kommer gå. Blir att testa sig fram helt enkelt.

Sist men inte minst trillade det in ett himla trevligt paket (eller ja, två) från MKM.
![https://i.imgur.com/7cRbfo2.jpeg]()
Rejälare bärarmar både fram och bak, justerbart panhardstag och så ett fjäderbensstag.

Osäker om fjäderbensstaget kommer gå fritt över downpipen, det återstår att se.
![https://i.imgur.com/SfvfygW.jpeg]()
Paketet var väldigt välpackat, men trots det verkar den ena bärarmen ha fått ett ledset fästöra på väg hit, tror även det tryckts ihop något i bakkant eftersom fjäderfästet inte riktigt fick plats, men det gick med lite övertalning.
![https://i.imgur.com/k9tYeOs.jpeg]()
Sedan linjerade inte hålen i fjäderfästet riktigt heller, verkar ha blivit någon miss i tillverkningen, men det var ju enkelt åtgärdat i pelarborren, det löste jag på en gång, som man ser på överblicksbilden där det sitter monterat redan.

![https://i.imgur.com/RblymcC.jpeg]()
Så petitesser egentligen, i övrigt är jag sjukt nöjd med grejerna! Var en rejäl motivationshöjare.

Väntar på ett sista paket med bromsdetaljer och lite annat godis. Sen så...
