2987
Sök

Puttelitens projekt Audi S2 Avant. Back to basic. + garagefix.

En välbevarad S2 Avant som ska snyggas till för att kunna ställas ut, men även kunna brukas som familjevagn.

372 801 Visningar
Uppdaterades senast 9 augusti
German Engineering
9 083 Inlägg
13 maj 2016
#381
Absolut wink Älskar 5-cylindriga turbomotorer, det är en sån härlig sång i mina öron big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

9 143 Inlägg
14 maj 2016
Trådstartare
#382
Lite kvällsmeck blev det den här helgen. Var inte så skruva sugen igår så det blev inget jätteprojekt den här helgen...
Bort med den orginalratten och märka ut hål för den nya....

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-7cf6805bf5250f4c3accfc22e8a62beb.jpg

Borra nya hål och nya gängor....
https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-b59bae75130bb635708db1d35779c9b3.jpg


Och dit med nya ratten. Tyvärr missade jag att borrmaskinen drog iväg, så sista skruven passa inte. sad
Känns inte helt hundra det där, tror ja måste skaffa ett slimnav istället. Ska provköra lite å se hur det känns, funkar det bra så får ja klura ut hur ja ska lösa sista skruven....

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-9231f0e0def2971d103db34e23dd8446.jpg


You say Tomato. I say fuck you!!!
473 Inlägg
14 maj 2016
#383
Om de känns bra borde det väl räcka att göra en fräckis å limma dit själva skallen bara?

You say tomato
I say Fuck you!

9 143 Inlägg
14 maj 2016
Trådstartare
#384
Tallifjant skrev:
Om de känns bra borde det väl räcka att göra en fräckis å limma dit själva skallen bara?

Ja var faktiskt på väg att ta fram bågfil och limpistol, men så kände ja att ja va tvungen att testa lite innan ja gör nåt sånt...
Senast redigerat av Putteliten (14 maj 2016)


9 143 Inlägg
15 maj 2016
Trådstartare
#386
Twins skrev:
limma dit en mutter på baksidan bara smile

Lite jobbigt om muttern skulle lossna bara....   Då kan ja inte byta ratt utan att behöva krossa tutknappen....


310 Inlägg
15 maj 2016
#387
Putteliten skrev:
Twins skrev:
limma dit en mutter på baksidan bara smile

Lite jobbigt om muttern skulle lossna bara....   Då kan ja inte byta ratt utan att behöva krossa tutknappen....

Det borde gå att böja undan plasten/lädret som sitter på navet smile
Blev snyggt med den ratten smile


9 143 Inlägg
15 maj 2016
Trådstartare
#388
sonken91 skrev:
Putteliten skrev:
Twins skrev:
limma dit en mutter på baksidan bara smile

Lite jobbigt om muttern skulle lossna bara....   Då kan ja inte byta ratt utan att behöva krossa tutknappen....

Det borde gå att böja undan plasten/lädret som sitter på navet smile
Blev snyggt med den ratten smile

Smart, det går ju alldeles utmärkt det! smile
Tack! smile Rätt go att hålla i med.


9 143 Inlägg
16 maj 2016
Trådstartare
#389
Då gör vi ett nytt försök med instrumenthuset. Den här gången med delar från en annat instrumenthus till en S2a, som jag testade innan ja tog hastighetsmätare med km räknare och flyttade över till mitt orginal. Var bara tvungen att skruva milen först...

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-cf279675bab0c69b46dea9d6c74a8c48.jpg


9 143 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#390
Har hunnit testa kmräknaren lite, och den verkar funka bra. smile Ställde den på 22000 mil, innan den monterades i bilen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-413b754e5f868ae130088464583b39b4.jpg


Ikväll blev det byte av tändstift, NGK BCPR7ES som knackades till ca 0,5mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-d718e1117d2a4c1b289d75282dd987ec.jpg

Sen blev det byte av wgfjäder från 0,45 till 1,5bar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-ce8a6f5b6bf15d9375260c2a56433021.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-e0f5392302098cd25bff76e705581b66.jpg

Hatten fick lite mörkgrå böttringsfärg ned innan montering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-76e6328a2e665c80e114334f52715534.jpg


German Engineering
9 083 Inlägg
22 maj 2016
#391
Nice work smile
Senast redigerat av CarpeDiem (22 maj 2016)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

9 143 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#392
Tyckte bilen gick grymt med bara chip, efter byte av wgfjäder så gick den sjukt bra. Blev riktigt bra skjut i den, men ja får olika svar överallt så ja plockade bort den igen....
Vill ju inte förstöra motorn.hmm


German Engineering
9 083 Inlägg
22 maj 2016
#393
Polarn hade problem med sin 90 quattro -86 med chip som sattes in av förra ägaren.
Efter installation av eftermarknadssystemet VEMS så går det mycket bättre smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

9 143 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#394
CarpeDiem skrev:
Polarn hade problem med sin 90 quattro -86 med chip som sattes in av förra ägaren.
Efter installation av eftermarknadssystemet VEMS så går det mycket bättre smile

Den går ju riktigt bra redan, men wgfjädern ska göra lite till. Bara det att en del säger att det går bra, och andra säger att det finns risk för att spika sönder kolvarna. Max hk med den turbon ja har är ju runt 303, ett VEMS är helt värdelöst för mig då. Den enda fördelen med det är att ja kan mappa för E85, men då är det ca 20 000:- för sprut inkoppling och mappning för att kanske kunna spara lite soppapengar. Måste köra mååånga mil för att kunna börja spara pengar....
Senast redigerat av Putteliten (22 maj 2016)


German Engineering
9 083 Inlägg
22 maj 2016
#395
Putteliten skrev:
CarpeDiem skrev:
Polarn hade problem med sin 90 quattro -86 med chip som sattes in av förra ägaren.
Efter installation av eftermarknadssystemet VEMS så går det mycket bättre smile

Den går ju riktigt bra redan, men wgfjädern ska göra lite till. Bara det att en del säger att det går bra, och andra säger att det finns risk för att spika sönder kolvarna. Max hk med den turbon ja har är ju runt 303, ett VEMS är helt värdelöst för mig då. Den enda fördelen med det är att ja kan mappa för E85, men då är det ca 20 000:- för sprut inkoppling och mappning för att kanske kunna spara lite soppapengar. Måste köra mååånga mil för att kunna börja spara pengar....

Vad är det för turbo du kör med då? K24? Polarn kör på bensin och inte etanol. Chipet som den förra ägaren satte i var från BSR. Bilen började bete sig konstigt och bluddra. Frågade kompisen om vad det är som händer med bilen och han hade ingen aning. Misstänkte direkt att det var chipet som ställde till. Men nu går bilen mycket bättre tack vare VEMS.
Senast redigerat av CarpeDiem (22 maj 2016)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

9 143 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#396
CarpeDiem skrev:
Putteliten skrev:
CarpeDiem skrev:
Polarn hade problem med sin 90 quattro -86 med chip som sattes in av förra ägaren.
Efter installation av eftermarknadssystemet VEMS så går det mycket bättre smile

Den går ju riktigt bra redan, men wgfjädern ska göra lite till. Bara det att en del säger att det går bra, och andra säger att det finns risk för att spika sönder kolvarna. Max hk med den turbon ja har är ju runt 303, ett VEMS är helt värdelöst för mig då. Den enda fördelen med det är att ja kan mappa för E85, men då är det ca 20 000:- för sprut inkoppling och mappning för att kanske kunna spara lite soppapengar. Måste köra mååånga mil för att kunna börja spara pengar....

Vad är det för turbo du kör med då? K24? Polarn kör på bensin och inte etanol. Chipet som den förra ägaren satte i var från BSR. Bilen började bete sig konstigt och bluddra. Frågade kompisen om vad det är som händer med bilen och han hade ingen aning. Misstänkte direkt att det var chipet som ställde till. Men nu går bilen mycket bättre tack vare VEMS.

K24 7000 alltså orginal. Har K24 7200 liggande, men behöver spridare, lmm och eventuellt kammar för att gå vidare och hamna på runt 360hk. Med den kan ja fortfarande köra orginalsprut Och mappad box. Finns dom som kan mappa dessa boxar, och det kostar inte i närheten av ett VEMS.


German Engineering
9 083 Inlägg
22 maj 2016
#397
Putteliten skrev:
CarpeDiem skrev:
Putteliten skrev:

Den går ju riktigt bra redan, men wgfjädern ska göra lite till. Bara det att en del säger att det går bra, och andra säger att det finns risk för att spika sönder kolvarna. Max hk med den turbon ja har är ju runt 303, ett VEMS är helt värdelöst för mig då. Den enda fördelen med det är att ja kan mappa för E85, men då är det ca 20 000:- för sprut inkoppling och mappning för att kanske kunna spara lite soppapengar. Måste köra mååånga mil för att kunna börja spara pengar....

Vad är det för turbo du kör med då? K24? Polarn kör på bensin och inte etanol. Chipet som den förra ägaren satte i var från BSR. Bilen började bete sig konstigt och bluddra. Frågade kompisen om vad det är som händer med bilen och han hade ingen aning. Misstänkte direkt att det var chipet som ställde till. Men nu går bilen mycket bättre tack vare VEMS.

K24 7000 alltså orginal. Har K24 7200 liggande, men behöver spridare, lmm och eventuellt kammar för att gå vidare och hamna på runt 360hk. Med den kan ja fortfarande köra orginalsprut Och mappad box. Finns dom som kan mappa dessa boxar, och det kostar inte i närheten av ett VEMS.

Originalturbo alltså. Ja, men de ska tåla ungefär 303 hk och inte mer. Aha ok, då förstår jag. Ett VEMS sprut kostar 8000:- har jag för mig.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

9 143 Inlägg
23 maj 2016
Trådstartare
#398
CarpeDiem skrev:
Putteliten skrev:
CarpeDiem skrev:

Vad är det för turbo du kör med då? K24? Polarn kör på bensin och inte etanol. Chipet som den förra ägaren satte i var från BSR. Bilen började bete sig konstigt och bluddra. Frågade kompisen om vad det är som händer med bilen och han hade ingen aning. Misstänkte direkt att det var chipet som ställde till. Men nu går bilen mycket bättre tack vare VEMS.

K24 7000 alltså orginal. Har K24 7200 liggande, men behöver spridare, lmm och eventuellt kammar för att gå vidare och hamna på runt 360hk. Med den kan ja fortfarande köra orginalsprut Och mappad box. Finns dom som kan mappa dessa boxar, och det kostar inte i närheten av ett VEMS.

Originalturbo alltså. Ja, men de ska tåla ungefär 303 hk och inte mer. Aha ok, då förstår jag. Ett VEMS sprut kostar 8000:- har jag för mig.

Precis! Något sådant ja, och ett par givare mm så är man uppe på runt 10K och sen är det mappning på det med för runt 8K. Sticker iväg lite då....


German Engineering
9 083 Inlägg
23 maj 2016
#399
Putteliten skrev:
CarpeDiem skrev:
Putteliten skrev:

K24 7000 alltså orginal. Har K24 7200 liggande, men behöver spridare, lmm och eventuellt kammar för att gå vidare och hamna på runt 360hk. Med den kan ja fortfarande köra orginalsprut Och mappad box. Finns dom som kan mappa dessa boxar, och det kostar inte i närheten av ett VEMS.

Originalturbo alltså. Ja, men de ska tåla ungefär 303 hk och inte mer. Aha ok, då förstår jag. Ett VEMS sprut kostar 8000:- har jag för mig.

Precis! Något sådant ja, och ett par givare mm så är man uppe på runt 10K och sen är det mappning på det med för runt 8K. Sticker iväg lite då....

Tyvärr så blir det dyrt hmm

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

9 143 Inlägg
28 maj 2016
Trådstartare
#400
Blev en liten quickfix ikväll. Kanske inte är så bra att ha styrboxen hängande i stora kabelstammen, så en hållare till den fick det bli. Den ska tillbaka till sin orginalplats så småningom....

En skiva polycarbonat sågades ut till lagom storlek, sen måttades det in ett par skruvhål att fästa skivan i och även för att fästa styrboxen i skivan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-046c405f7784260fe3ef1749be5ddced.jpg

Sådär är boxen och skivan på plats, mattan ska snyggas till med, ligger ljudkablar i vägen som ja ska dra om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-b69752c6b3a24e9c883da3966feab1aa.jpg



Sök