2624
Sök

Puttelitens projekt Audi S2 Avant. Back to basic. + garagefix.

En välbevarad S2 Avant som ska snyggas till för att kunna ställas ut, men även kunna brukas som familjevagn.

372 842 Visningar
Uppdaterades senast 9 augusti
German Engineering
9 083 Inlägg
30 april 2017
#521
Hur går det, Putte smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

9 143 Inlägg
1 maj 2017
Trådstartare
#522
CarpeDiem skrev:
Hur går det, Putte smile

Ja du det kan man undra. Den här helgen blev inte som ja tänkt mig, så något grejande med bilen har inte hunnits med alls. sad
Har kikat och känt lite på dörrsidorna bak för att få dit 6,5"are där. Det ska gå, sen har jag inte kommit längre än så. Ska plocka bort båda dörrsidorna och fixa med dom samtidigt är tanken, då jag inte vet om hålen sitter lika. Felar ett hål så är det inte så snyggt å ha en 6,5" på ena sidan bara.


Teamledare på Hedin Wheel Tech i Bålsta
1 495 Inlägg
2 maj 2017
#523
på mimn Audi 80 avant så hade jag 6,5" i bakdörrarna.
http://gate.verona.se/~hakanw/audi/image/Dsc01512.jpg
även på min S2 avant satt det högtalare på samma ställe
https://www.garaget.org/?car=296857&image=2807560
Så visst finns det plats.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi Urquattro saloon -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

9 143 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
#524
vw_audi skrev:
på mimn Audi 80 avant så hade jag 6,5" i bakdörrarna.
http://gate.verona.se/~hakanw/audi/image/Dsc01512.jpg
även på min S2 avant satt det högtalare på samma ställe
https://www.garaget.org/?car=296857&image=2807560
Så visst finns det plats.

Trodde jag hade svarat här, men det hade jag visst inte....

På din S2 sitter det med största sannolikhet 5,25", då dom har öron att skruva i, medan 6,5" har hela kransar runt högtalaren för att skruva i.


Så här ser det ut med kransen till gallret för en 6,5" mot dörren. Högtalaren bygger lite mindre än kransen, men den hamnar ändå upp på kanten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-1b7c97eee14215b89ccdb08a18344e4e.jpg

Och här har vi 5,25" högtalare med galler.

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-1d7fbe2237a80c14ea84545273c62f23.jpg


9 143 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
#525
Idag lades en beställning på ett nytt värmeelement och ett par drivknutsdamasker. Måste visst byta elementet före AC reparation, då man måste sära på ett par rör för att komma åt elementet.


9 143 Inlägg
27 maj 2017
Trådstartare
#526
https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-8888109a38f77dc332f9cefb250b7d34.jpg

Igår kom det paket! 2st drivknutsdamasker och ett nytt värmeelement, så nu är det "bara" att riva ur instrumentbrädan då!

Idag åkte det iväg en beställning till Audi Tradition på ett par nya rör till ACn, hoppas att det bara är dom som behövs nu.


German Engineering
9 083 Inlägg
28 maj 2017
#527
Kommer att bli bra detta smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

61 Inlägg
29 maj 2017
#528
Du får utmana  värmepaket bytet med bilder/info samt tidsåtgång smile

9 143 Inlägg
29 maj 2017
Trådstartare
#529
znabb skrev:
Du får utmana  värmepaket bytet med bilder/info samt tidsåtgång smile

Hehe, för att det ska bli lättare för dig att byta på din sen? tongue
Hur lång tid bör ett byte ta då?


61 Inlägg
29 maj 2017
#530
Putteliten skrev:
znabb skrev:
Du får utmana  värmepaket bytet med bilder/info samt tidsåtgång smile

Hehe, för att det ska bli lättare för dig att byta på din sen? tongue
Hur lång tid bör ett byte ta då?

Har ju redan gjort det på min:)

tog 10 timmar ungefär att demontera+återmontera och fylla upp glykol samt starta och lufta.

Orkade inte göra en instruktion då:(

Värme paketet sitter med svåråtkomliga klammor samt även när de släppt så sitter det rejält fast i packningen mot fläktpaketet.

Rätt trixigt att lirka dit det nya med anslutningarna genom torpeden och få det på plats inne i cupen.

Lite nyfiken på hur det gick för dig när du väl bytt.

Teamledare på Hedin Wheel Tech i Bålsta
1 495 Inlägg
29 maj 2017
#531
När jag bytte på min S2 Avant så tog jag ur hela klumpen och delade den på bänken.
https://www1.garaget.org/archive/12/11883/296857/large_296857-3459616.jpg

https://www1.garaget.org/archive/12/11883/296857/large_296857-3459614.jpg
Det tog mig 2 kvällar, ena kvällen skruvade jag isär, bytte elementet och fick tillbaka panelen. nästa kväll skruvade jag ihop resten. Som jag minns det så var avanten jobbigare då den hade 2 airbags. Plåtlådan som du ser på högersidan satt med flera skruvar. jag har för mig att det var 2 som satt genom torpedplåten.
Sen är det 2 skruvar genom torpeden ungefär på mitten som håller panelen eller om det var fläktpaketet. men de satt bakom en utfasadlucka på värmeskydds"filten".

Det var samma sak när jag bytte på min S2 cupé, 2 kvällars jobb ungefär.
https://www1.garaget.org/archive/12/11883/106726/large_106726-1294675.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-3985e0b6908bc248d1ff28fa08d3a99b_large.jpg

https://www1.garaget.org/archive/12/11883/106726/large_106726-1294687.jpg
Senast redigerat av vw_audi (29 maj 2017)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi Urquattro saloon -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

9 143 Inlägg
29 maj 2017
Trådstartare
#532
znabb skrev:
Putteliten skrev:
znabb skrev:
Du får utmana  värmepaket bytet med bilder/info samt tidsåtgång smile

Hehe, för att det ska bli lättare för dig att byta på din sen? tongue
Hur lång tid bör ett byte ta då?

Har ju redan gjort det på min:)

tog 10 timmar ungefär att demontera+återmontera och fylla upp glykol samt starta och lufta.

Orkade inte göra en instruktion då:(

Värme paketet sitter med svåråtkomliga klammor samt även när de släppt så sitter det rejält fast i packningen mot fläktpaketet.

Rätt trixigt att lirka dit det nya med anslutningarna genom torpeden och få det på plats inne i cupen.

Lite nyfiken på hur det gick för dig när du väl bytt.

Okej, säg 20 på mig då så blir det en positiv överaskning om det går snabbare. wink Har fått en instruktion skickad till mig som ja ska skriva ut tänkte ja. Men jag dokumenterar och meddelar hur det går.
Går det förresten att ta bort värmefläkten utan att riva hela bilen? Tror att min pajade idag, låter som att nånting slår emot den. sad


9 143 Inlägg
29 maj 2017
Trådstartare
#533
vw_audi skrev:
När jag bytte på min S2 Avant så tog jag ur hela klumpen och delade den på bänken.
https://www1.garaget.org/archive/12/11883/296857/large_296857-3459616.jpg

https://www1.garaget.org/archive/12/11883/296857/large_296857-3459614.jpg
Det tog mig 2 kvällar, ena kvällen skruvade jag isär, bytte elementet och fick tillbaka panelen. nästa kväll skruvade jag ihop resten. Som jag minns det så var avanten jobbigare då den hade 2 airbags. Plåtlådan som du ser på högersidan satt med flera skruvar. jag har för mig att det var 2 som satt genom torpedplåten.
Sen är det 2 skruvar genom torpeden ungefär på mitten som håller panelen eller om det var fläktpaketet. men de satt bakom en utfasadlucka på värmeskydds"filten".

Det var samma sak när jag bytte på min S2 cupé, 2 kvällars jobb ungefär.
https://www1.garaget.org/archive/12/11883/106726/large_106726-1294675.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-3985e0b6908bc248d1ff28fa08d3a99b_large.jpg

https://www1.garaget.org/archive/12/11883/106726/large_106726-1294687.jpg

Ser ut att vara ett riktigt skitgöra, men ja måste. sad Vet du om det går att ta ur värmefläkten utan att riva hela bilen? Tror att min gick sönder idag, låter som att den slår emot något....


Teamledare på Hedin Wheel Tech i Bålsta
1 495 Inlägg
30 maj 2017
#534
på min vita Cupé så bytte jag  cupéfläkten jag har för mig att jag kanske bara tog bort handsfacket för att komma åt.
Jag kollade på Mecas hemsida på mitt regnr och klickade på "passar även följande bilar" och fick fram att samma fläkt som jag hade på min med gamla klimapanelen satt även i Seat toledo från 97- så jag slog in  artikelnummret /boschnummret på fläkten på bildelsbasen och fick fram en fläkt från en seat toledo -97 som bara gått 3000 mil :-)
Senast redigerat av vw_audi (30 maj 2017)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi Urquattro saloon -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

9 143 Inlägg
30 maj 2017
Trådstartare
#535
vw_audi skrev:
på min vita Cupé så bytte jag  cupéfläkten jag har för mig att jag kanske bara tog bort handsfacket för att komma åt.
Jag kollade på Mecas hemsida på mitt regnr och klickade på "passar även följande bilar" och fick fram att samma fläkt som jag hade på min med gamla klimapanelen satt även i Seat toledo från 97- så jag slog in  artikelnummret /boschnummret på fläkten på bildelsbasen och fick fram en fläkt från en seat toledo -97 som bara gått 3000 mil :-)

Det var ju inte så svårt att plocka bort det du! Var visst lite skavt i ändarna med. sad
Det är bara att byta som gäller när det ser ut sådär?

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-66fc8e9aec73b26248e1ff229df4615c.jpg


Teamledare på Hedin Wheel Tech i Bålsta
1 495 Inlägg
31 maj 2017
#537
Det verkar ju inte vara något fel på den fläkten, förutom att den tar i mot nåt. Det är det som låter illa. Ser du vad den kan ha tagit i mot på insidan? någon skruvskalle eller nåt? eller kan det vara så att den suttit snett i hålet?

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi Urquattro saloon -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

9 143 Inlägg
31 maj 2017
Trådstartare
#538
vw_audi skrev:
Det verkar ju inte vara något fel på den fläkten, förutom att den tar i mot nåt. Det är det som låter illa. Ser du vad den kan ha tagit i mot på insidan? någon skruvskalle eller nåt? eller kan det vara så att den suttit snett i hålet?

Det har varit lite vibrationer i den från början, sen när ja var ute och åkte i måndags så började det låta riktigt illa. Man hörde hur det slog i och då stängde jag av fläkten.

Måste varit den här kransen som den slagit i. Men den här fläkten kan man väl inte köra med för det lär väl vara obalans i den nu?

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-d40463db1755d6401b4209e981e06dda.jpg


9 143 Inlägg
4 juni 2017
Trådstartare
#539
Hittade felet. Fläktvingarna har vandrat utåt på axeln för att sen gå emot vita kransen. Knackade in vingarna och monterade fläkten igen och då fungerade det, förutom att det är en jävla obalans i det. Så en annan fläkt är ett måste....


9 143 Inlägg
2 juli 2017
Trådstartare
#540
Det känns som att man har haft lite väl mycket motgångar just nu. sad Att ACn var dålig det visste jag från början, men inte att det var alla slangar som var dåliga. Sen pajade värmepaketet i höstas, och i början av juni paja värmefläkten, och nu har ljusspaken pajat också.
Så lusten att skruva försvann och värmepaketet är ännu inte bytt... 
Har semester om 1 vecka, och då jäklar ska värmepaketet i bilen och ACn ska fixas....



Sök