Köpråd: 18års bil halvkombi-kombi

Thebasicone
13 augusti 2015 · 47 Inlägg

Evildan skrev:

Thebasicone skrev:
Tillbaka till topic vill ha så klara svar som möjligt, argumentera gärna för er sak och var tydliga för min skull.

om man utgår från 3 punkter i skick

Bästa möjliga skick för 40 tusen kr.
http://www.blocket.se/lund/Toyota_Avens … _8&w=1
Bästa möjliga skick för 30 tusen kr.
http://www.blocket.se/lund/Toyota_Avens … _8&w=1
Bästa möjliga skick för 20 tusen kr.
http://www.blocket.se/trelleborg/Toyota … _8&w=1
Vilken är billigast att äga, serva, använda, allt..
Sjukdomar på dessa bilar kan ju vara intressant att veta och extremt vanliga fel. <- har fått en del svar på detta.

Länka gärna bilar och artiklar, allt möjligt.
Tänk gärna på att denna bil ska gå 2500+ åtminstone första året..

Tack!

Totalekonomiska, sällan våldsamt körda trots fartresurser liknande 318i/320i/V70 140hk/Passat 1.8T.

Tysta att åka i, genI var faktiskt tystaste bilen i klassen när den lanserades.

Kamkedja så du slipper tänka på dyra kamremsbyten.

Rostar inte så mycket som folk tror så länge dom sköts normalt, -80talet är passerat.

Service är i regel billigare på märkesverkstad än till de andra alternativen.

Går något sönder är ändock bilen enkelt uppbyggd och allt är lättåtkomligt, inga batterier eller dyl som behöver demonteras för ett enkelt glödlampsbyte, beskrivs i instruktionsboken med tydlig text och lättfattliga bilder.

Försäkringsklassningen är vettig då det inte är en typiskt förolyckad ungdomsbil.

Javisst, jag gillar Toyota då samtliga jag ägt genom åren har skött sig utan knorr eller besvär till skillnad från många andra mer premiumansedda slädar, inte bara tyska eller ens europeiska.
Statistiskt sätt är det dessutom så som jag påstår färre bekymmer med Toyotorna än de andra bilarna du är intresserad av.
Självklart förekommer det problem även med Toyotor, dock är det åtgärdat på dessa dom är tillräckligt gamla nu.
VVTi hade ett bekymmer initialt med cylinderhuvudsskruv som inte höll kvalitén och sträcktes mestadels på dom första årgångarna och i ett tidigare skede än vad dessa bilar har rullat. Åtgärdades på goodwill av Toyota.
Bakbromsar är en detalj som ofta behöver återkommande uppmärksamhet då tidigare ägare inte sällan kört så försiktigt att dessa kan kärva med fula bromsskivor till följd.
Inga typfel gällande el, framvagnar eller annat som kräver extra uppmärksamhet vid provkörning.
Självklart skall bilen kollas igenom på precis samma vis som alla andra bilar vid begköp, fel kan givetvis förekomma.

Kanske inte vad de flesta anser är en ungdomsbil, men då du inte efterfrågar en leksak utan just ett transportmedel med bra utrymmen och bra ekonomi är detta mina förslag.

Gillade dem 2 sista väldigt mycket, men såg att den ena hade en "reva" på bakdelen (den för 32) och är det sånt man får leva med eller ska man direkt börja leta ny, vad rekommenderar du?
Vad är det för skillnad på dessa 2 bilar för 40 och 30 tusen?
Mer än det faktumet att business har 2.0 motor...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 augusti 2015 · 17 485 Inlägg

Thebasicone skrev:

Evildan skrev:

Thebasicone skrev:
Tillbaka till topic vill ha så klara svar som möjligt, argumentera gärna för er sak och var tydliga för min skull.

om man utgår från 3 punkter i skick

Bästa möjliga skick för 40 tusen kr.
http://www.blocket.se/lund/Toyota_Avens … _8&w=1
Bästa möjliga skick för 30 tusen kr.
http://www.blocket.se/lund/Toyota_Avens … _8&w=1
Bästa möjliga skick för 20 tusen kr.
http://www.blocket.se/trelleborg/Toyota … _8&w=1
Vilken är billigast att äga, serva, använda, allt..
Sjukdomar på dessa bilar kan ju vara intressant att veta och extremt vanliga fel. <- har fått en del svar på detta.

Länka gärna bilar och artiklar, allt möjligt.
Tänk gärna på att denna bil ska gå 2500+ åtminstone första året..

Tack!

Totalekonomiska, sällan våldsamt körda trots fartresurser liknande 318i/320i/V70 140hk/Passat 1.8T.

Tysta att åka i, genI var faktiskt tystaste bilen i klassen när den lanserades.

Kamkedja så du slipper tänka på dyra kamremsbyten.

Rostar inte så mycket som folk tror så länge dom sköts normalt, -80talet är passerat.

Service är i regel billigare på märkesverkstad än till de andra alternativen.

Går något sönder är ändock bilen enkelt uppbyggd och allt är lättåtkomligt, inga batterier eller dyl som behöver demonteras för ett enkelt glödlampsbyte, beskrivs i instruktionsboken med tydlig text och lättfattliga bilder.

Försäkringsklassningen är vettig då det inte är en typiskt förolyckad ungdomsbil.

Javisst, jag gillar Toyota då samtliga jag ägt genom åren har skött sig utan knorr eller besvär till skillnad från många andra mer premiumansedda slädar, inte bara tyska eller ens europeiska.
Statistiskt sätt är det dessutom så som jag påstår färre bekymmer med Toyotorna än de andra bilarna du är intresserad av.
Självklart förekommer det problem även med Toyotor, dock är det åtgärdat på dessa dom är tillräckligt gamla nu.
VVTi hade ett bekymmer initialt med cylinderhuvudsskruv som inte höll kvalitén och sträcktes mestadels på dom första årgångarna och i ett tidigare skede än vad dessa bilar har rullat. Åtgärdades på goodwill av Toyota.
Bakbromsar är en detalj som ofta behöver återkommande uppmärksamhet då tidigare ägare inte sällan kört så försiktigt att dessa kan kärva med fula bromsskivor till följd.
Inga typfel gällande el, framvagnar eller annat som kräver extra uppmärksamhet vid provkörning.
Självklart skall bilen kollas igenom på precis samma vis som alla andra bilar vid begköp, fel kan givetvis förekomma.

Kanske inte vad de flesta anser är en ungdomsbil, men då du inte efterfrågar en leksak utan just ett transportmedel med bra utrymmen och bra ekonomi är detta mina förslag.

Gillade dem 2 sista väldigt mycket, men såg att den ena hade en "reva" på bakdelen (den för 32) och är det sånt man får leva med eller ska man direkt börja leta ny, vad rekommenderar du?
Vad är det för skillnad på dessa 2 bilar för 40 och 30 tusen?
Mer än det faktumet att business har 2.0 motor...

-06:an har Xenonljus. Det är trevligt. Lyser som fan. ACC ska du ha. Det betyder automatisk klimatanläggning. Hade i dagsläget inte köpt en utan fungerande sådan. Vilket jag inte gjorde... Lackskadan på 32´-bilen kräver omlack. Jobbar som bilrekondare. Den skadan kan INTE poleras bort.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
13 augusti 2015 ·

Thebasicone skrev:

Evildan skrev:

Thebasicone skrev:
Tillbaka till topic vill ha så klara svar som möjligt, argumentera gärna för er sak och var tydliga för min skull.

om man utgår från 3 punkter i skick

Bästa möjliga skick för 40 tusen kr.
http://www.blocket.se/lund/Toyota_Avens … _8&w=1
Bästa möjliga skick för 30 tusen kr.
http://www.blocket.se/lund/Toyota_Avens … _8&w=1
Bästa möjliga skick för 20 tusen kr.
http://www.blocket.se/trelleborg/Toyota … _8&w=1
Vilken är billigast att äga, serva, använda, allt..
Sjukdomar på dessa bilar kan ju vara intressant att veta och extremt vanliga fel. <- har fått en del svar på detta.

Länka gärna bilar och artiklar, allt möjligt.
Tänk gärna på att denna bil ska gå 2500+ åtminstone första året..

Tack!

Totalekonomiska, sällan våldsamt körda trots fartresurser liknande 318i/320i/V70 140hk/Passat 1.8T.

Tysta att åka i, genI var faktiskt tystaste bilen i klassen när den lanserades.

Kamkedja så du slipper tänka på dyra kamremsbyten.

Rostar inte så mycket som folk tror så länge dom sköts normalt, -80talet är passerat.

Service är i regel billigare på märkesverkstad än till de andra alternativen.

Går något sönder är ändock bilen enkelt uppbyggd och allt är lättåtkomligt, inga batterier eller dyl som behöver demonteras för ett enkelt glödlampsbyte, beskrivs i instruktionsboken med tydlig text och lättfattliga bilder.

Försäkringsklassningen är vettig då det inte är en typiskt förolyckad ungdomsbil.

Javisst, jag gillar Toyota då samtliga jag ägt genom åren har skött sig utan knorr eller besvär till skillnad från många andra mer premiumansedda slädar, inte bara tyska eller ens europeiska.
Statistiskt sätt är det dessutom så som jag påstår färre bekymmer med Toyotorna än de andra bilarna du är intresserad av.
Självklart förekommer det problem även med Toyotor, dock är det åtgärdat på dessa dom är tillräckligt gamla nu.
VVTi hade ett bekymmer initialt med cylinderhuvudsskruv som inte höll kvalitén och sträcktes mestadels på dom första årgångarna och i ett tidigare skede än vad dessa bilar har rullat. Åtgärdades på goodwill av Toyota.
Bakbromsar är en detalj som ofta behöver återkommande uppmärksamhet då tidigare ägare inte sällan kört så försiktigt att dessa kan kärva med fula bromsskivor till följd.
Inga typfel gällande el, framvagnar eller annat som kräver extra uppmärksamhet vid provkörning.
Självklart skall bilen kollas igenom på precis samma vis som alla andra bilar vid begköp, fel kan givetvis förekomma.

Kanske inte vad de flesta anser är en ungdomsbil, men då du inte efterfrågar en leksak utan just ett transportmedel med bra utrymmen och bra ekonomi är detta mina förslag.

Gillade dem 2 sista väldigt mycket, men såg att den ena hade en "reva" på bakdelen (den för 32) och är det sånt man får leva med eller ska man direkt börja leta ny, vad rekommenderar du?
Vad är det för skillnad på dessa 2 bilar för 40 och 30 tusen?
Mer än det faktumet att business har 2.0 motor...

Någon sådandär reva är väl med tanke på åldern normalt. Ett tydligt tecken på en äldre stelnackad förare. wink

Olika utrustningsnivåer och årgångar, 2.0 är givetvis ngt starkare och snabbare men märks knappt vid vardagskörning utan skillnaden befinner sig upp på topparna. Små skillnader inredningsmässigt men inga av betydelse. Samma bil i grunden.
Jag hade valt -06 om den känns fräschast av de tu. Värdeminskningen är likvärdig tillika ägande kostnaderna med förbehåll för att 2.0 vill ha några droppar bensin extra och kan var ngt dyrare att försäkra.
1.8 129hk 0-100 10.5s blandad körning 7.2l/100km.
2.0 147hk 0-100 9.6s blandad körning 8.1l/100km.
Uppgifter från gällande körcykel.

Senast redigerat av Evildan (13 augusti 2015)

Thebasicone
13 augusti 2015 · 47 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
För 20000:- hade jag köpt en V70. Satt i samma sits för 2 veckor sedan. Skulle ha en "slit-å-släng-bil" som kan ta mig till jobbet 1200 meter bort de dagar jag inte vill cykla i regn/snö. Det blev en kanonfin V70 med en ägare för 15k. Man kan visst hitta fina bilar i den prisklassen men det är inte lätt. Ringde på hur många som helst och tittade på 6 stycken skrothögar.

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/381943/381943-3616753.jpg

I klassen 30-40k finns det hur mycket som helst. Köp gärna en BMW om du vill ha det. Köp den gärna av "Gunnar 50 år" som vårdat den sedan den var i princip ny. Räkna med att titta på lite bilar innan du hittar den optimala pärlan.

En sak till: Bilar som har kamrem, vilket de flesta har, så ska den bytas med jämna intervall. Inte gratis.

Min nuvarande mopedbil ska kamrem bytas vart 4e år eller 6000 mil, snart kommit upp i det sistnämnda efter 2 år med plast bilen. wink

Hittat från bilhandlare med, är det något att fundera på eller är det privat man ska gå?
Jag hittade en vit BMW jag länkade innan i tråden, någon sa att det var ett dåligt tonjobb, även något om "fulstyling" kan du se det för jag ser inte det.. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 augusti 2015 · 17 485 Inlägg

Thebasicone skrev:

Hybridsmurfen skrev:
För 20000:- hade jag köpt en V70. Satt i samma sits för 2 veckor sedan. Skulle ha en "slit-å-släng-bil" som kan ta mig till jobbet 1200 meter bort de dagar jag inte vill cykla i regn/snö. Det blev en kanonfin V70 med en ägare för 15k. Man kan visst hitta fina bilar i den prisklassen men det är inte lätt. Ringde på hur många som helst och tittade på 6 stycken skrothögar.

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/381943/381943-3616753.jpg

I klassen 30-40k finns det hur mycket som helst. Köp gärna en BMW om du vill ha det. Köp den gärna av "Gunnar 50 år" som vårdat den sedan den var i princip ny. Räkna med att titta på lite bilar innan du hittar den optimala pärlan.

En sak till: Bilar som har kamrem, vilket de flesta har, så ska den bytas med jämna intervall. Inte gratis.

Min nuvarande mopedbil ska kamrem bytas vart 4e år eller 6000 mil, snart kommit upp i det sistnämnda efter 2 år med plast bilen. wink

Hittat från bilhandlare med, är det något att fundera på eller är det privat man ska gå?
Jag hittade en vit BMW jag länkade innan i tråden, någon sa att det var ett dåligt tonjobb, även något om "fulstyling" kan du se det för jag ser inte det.. smile

Kan du köpa privat så kör för det. Alternativt köper du bilen av en bilhandlare som är MRF-ansluten. Blir det tvist MÅSTE de följa ARN:s rekommendation. Köper du privat så finns i princip inga garantier. Men priserna är lägre. Gäller att hitta Rätt Bil Till Rätt Pris. Inte alltid lätt. Rätt säljare med :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Thebasicone
13 augusti 2015 · 47 Inlägg

Evildan skrev:

Thebasicone skrev:

Evildan skrev:

Totalekonomiska, sällan våldsamt körda trots fartresurser liknande 318i/320i/V70 140hk/Passat 1.8T.

Tysta att åka i, genI var faktiskt tystaste bilen i klassen när den lanserades.

Kamkedja så du slipper tänka på dyra kamremsbyten.

Rostar inte så mycket som folk tror så länge dom sköts normalt, -80talet är passerat.

Service är i regel billigare på märkesverkstad än till de andra alternativen.

Går något sönder är ändock bilen enkelt uppbyggd och allt är lättåtkomligt, inga batterier eller dyl som behöver demonteras för ett enkelt glödlampsbyte, beskrivs i instruktionsboken med tydlig text och lättfattliga bilder.

Försäkringsklassningen är vettig då det inte är en typiskt förolyckad ungdomsbil.

Javisst, jag gillar Toyota då samtliga jag ägt genom åren har skött sig utan knorr eller besvär till skillnad från många andra mer premiumansedda slädar, inte bara tyska eller ens europeiska.
Statistiskt sätt är det dessutom så som jag påstår färre bekymmer med Toyotorna än de andra bilarna du är intresserad av.
Självklart förekommer det problem även med Toyotor, dock är det åtgärdat på dessa dom är tillräckligt gamla nu.
VVTi hade ett bekymmer initialt med cylinderhuvudsskruv som inte höll kvalitén och sträcktes mestadels på dom första årgångarna och i ett tidigare skede än vad dessa bilar har rullat. Åtgärdades på goodwill av Toyota.
Bakbromsar är en detalj som ofta behöver återkommande uppmärksamhet då tidigare ägare inte sällan kört så försiktigt att dessa kan kärva med fula bromsskivor till följd.
Inga typfel gällande el, framvagnar eller annat som kräver extra uppmärksamhet vid provkörning.
Självklart skall bilen kollas igenom på precis samma vis som alla andra bilar vid begköp, fel kan givetvis förekomma.

Kanske inte vad de flesta anser är en ungdomsbil, men då du inte efterfrågar en leksak utan just ett transportmedel med bra utrymmen och bra ekonomi är detta mina förslag.

Gillade dem 2 sista väldigt mycket, men såg att den ena hade en "reva" på bakdelen (den för 32) och är det sånt man får leva med eller ska man direkt börja leta ny, vad rekommenderar du?
Vad är det för skillnad på dessa 2 bilar för 40 och 30 tusen?
Mer än det faktumet att business har 2.0 motor...

Någon sådandär reva är väl med tanke på åldern normalt. Ett tydligt tecken på en äldre stelnackad förare. wink

Olika utrustningsnivåer och årgångar, 2.0 är givetvis ngt starkare och snabbare men märks knappt vid vardagskörning utan skillnaden befinner sig upp på topparna. Små skillnader inredningsmässigt men inga av betydelse. Samma bil i grunden.
Jag hade valt den som känns fräschast av de tu. Värdeminskningen är likvärdig tillika ägande kostnaderna med förbehåll för att 2.0 vill ha några droppar bensin extra och kan var ngt dyrare att försäkra.
1.8 129hk 0-100 10.5s blandad körning 7.2l/100km.
2.0 147hk 0-100 9.6s blandad körning 8.1l/100km.
Uppgifter från gällande körcykel.

Ärligt talat, jag satte upp 2 st fönster på datorn och förutom att ljuset är lite annorlunda så ser jag ingen skillnad..
Tack för infon ska kolla upp skatt och försäkring snart med...
Jag frågade detta innan och fick aldrig svar ordentligt, försäkring om man kolla på sina päron med tillägget "under 24/25 år" blir det någon skillnad på det priset i jämförelse till vad det kommer att kosta nu?
Eftersom jag inte är 18 kan jag inte kolla priset för mig..

Thebasicone
13 augusti 2015 · 47 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Thebasicone skrev:

Hybridsmurfen skrev:
För 20000:- hade jag köpt en V70. Satt i samma sits för 2 veckor sedan. Skulle ha en "slit-å-släng-bil" som kan ta mig till jobbet 1200 meter bort de dagar jag inte vill cykla i regn/snö. Det blev en kanonfin V70 med en ägare för 15k. Man kan visst hitta fina bilar i den prisklassen men det är inte lätt. Ringde på hur många som helst och tittade på 6 stycken skrothögar.

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/381943/381943-3616753.jpg

I klassen 30-40k finns det hur mycket som helst. Köp gärna en BMW om du vill ha det. Köp den gärna av "Gunnar 50 år" som vårdat den sedan den var i princip ny. Räkna med att titta på lite bilar innan du hittar den optimala pärlan.

En sak till: Bilar som har kamrem, vilket de flesta har, så ska den bytas med jämna intervall. Inte gratis.

Min nuvarande mopedbil ska kamrem bytas vart 4e år eller 6000 mil, snart kommit upp i det sistnämnda efter 2 år med plast bilen. wink

Hittat från bilhandlare med, är det något att fundera på eller är det privat man ska gå?
Jag hittade en vit BMW jag länkade innan i tråden, någon sa att det var ett dåligt tonjobb, även något om "fulstyling" kan du se det för jag ser inte det.. smile

Kan du köpa privat så kör för det. Alternativt köper du bilen av en bilhandlare som är MRF-ansluten. Blir det tvist MÅSTE de följa ARN:s rekommendation. Köper du privat så finns i princip inga garantier. Men priserna är lägre. Gäller att hitta Rätt Bil Till Rätt Pris. Inte alltid lätt. Rätt säljare med :-)

Hur kollar jag om bilhandlaren är MRF-ansluten?

Thebasicone
13 augusti 2015 · 47 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Thebasicone skrev:

Evildan skrev:
Totalekonomiska, sällan våldsamt körda trots fartresurser liknande 318i/320i/V70 140hk/Passat 1.8T.

Tysta att åka i, genI var faktiskt tystaste bilen i klassen när den lanserades.

Kamkedja så du slipper tänka på dyra kamremsbyten.

Rostar inte så mycket som folk tror så länge dom sköts normalt, -80talet är passerat.

Service är i regel billigare på märkesverkstad än till de andra alternativen.

Går något sönder är ändock bilen enkelt uppbyggd och allt är lättåtkomligt, inga batterier eller dyl som behöver demonteras för ett enkelt glödlampsbyte, beskrivs i instruktionsboken med tydlig text och lättfattliga bilder.

Försäkringsklassningen är vettig då det inte är en typiskt förolyckad ungdomsbil.

Javisst, jag gillar Toyota då samtliga jag ägt genom åren har skött sig utan knorr eller besvär till skillnad från många andra mer premiumansedda slädar, inte bara tyska eller ens europeiska.
Statistiskt sätt är det dessutom så som jag påstår färre bekymmer med Toyotorna än de andra bilarna du är intresserad av.
Självklart förekommer det problem även med Toyotor, dock är det åtgärdat på dessa dom är tillräckligt gamla nu.
VVTi hade ett bekymmer initialt med cylinderhuvudsskruv som inte höll kvalitén och sträcktes mestadels på dom första årgångarna och i ett tidigare skede än vad dessa bilar har rullat. Åtgärdades på goodwill av Toyota.
Bakbromsar är en detalj som ofta behöver återkommande uppmärksamhet då tidigare ägare inte sällan kört så försiktigt att dessa kan kärva med fula bromsskivor till följd.
Inga typfel gällande el, framvagnar eller annat som kräver extra uppmärksamhet vid provkörning.
Självklart skall bilen kollas igenom på precis samma vis som alla andra bilar vid begköp, fel kan givetvis förekomma.

Kanske inte vad de flesta anser är en ungdomsbil, men då du inte efterfrågar en leksak utan just ett transportmedel med bra utrymmen och bra ekonomi är detta mina förslag.

Gillade dem 2 sista väldigt mycket, men såg att den ena hade en "reva" på bakdelen (den för 32) och är det sånt man får leva med eller ska man direkt börja leta ny, vad rekommenderar du?
Vad är det för skillnad på dessa 2 bilar för 40 och 30 tusen?
Mer än det faktumet att business har 2.0 motor...

-06:an har Xenonljus. Det är trevligt. Lyser som fan. ACC ska du ha. Det betyder automatisk klimatanläggning. Hade i dagsläget inte köpt en utan fungerande sådan. Vilket jag inte gjorde... Lackskadan på 32´-bilen kräver omlack. Jobbar som bilrekondare. Den skadan kan INTE poleras bort.

04an med xeon, står det i annonsen i alla fall..
Frågan är om man ska strunta i bilar med sådana skador eller strunta i skadan..smile
ACC är väl skönt att ha kan jag tänka mig wink

Det skiljer 100 kr i månaden på bilarna, hur kommer det sig att 04an med 1.8 L motor är 100 kr billigare i försäkring? hmm

Senast redigerat av Thebasicone (13 augusti 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 augusti 2015 · 17 485 Inlägg

Thebasicone skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Thebasicone skrev:

Gillade dem 2 sista väldigt mycket, men såg att den ena hade en "reva" på bakdelen (den för 32) och är det sånt man får leva med eller ska man direkt börja leta ny, vad rekommenderar du?
Vad är det för skillnad på dessa 2 bilar för 40 och 30 tusen?
Mer än det faktumet att business har 2.0 motor...

-06:an har Xenonljus. Det är trevligt. Lyser som fan. ACC ska du ha. Det betyder automatisk klimatanläggning. Hade i dagsläget inte köpt en utan fungerande sådan. Vilket jag inte gjorde... Lackskadan på 32´-bilen kräver omlack. Jobbar som bilrekondare. Den skadan kan INTE poleras bort.

04an med xeon, står det i annonsen i alla fall..
Frågan är om man ska strunta i bilar med sådana skador eller strunta i skadan..smile
ACC är väl skönt att ha kan jag tänka mig wink

Det skiljer 100 kr i månaden på bilarna, hur kommer det sig att 04an med 1.8 L motor är 100 kr billigare i försäkring? hmm

Billigare bil. Mindre maskin. Billigare försäkring.

Det är upp till dig. Personligen hade jag inte kunnat gå ut varje morgon och se en skada på min fina bil. Bor du hemma så tror jag nog att du kan skriva bilen på dina föräldrar. Ring Försäkringsbolaget och fråga! Men var Ärlig!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Thebasicone
13 augusti 2015 · 47 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Thebasicone skrev:

Hybridsmurfen skrev:

-06:an har Xenonljus. Det är trevligt. Lyser som fan. ACC ska du ha. Det betyder automatisk klimatanläggning. Hade i dagsläget inte köpt en utan fungerande sådan. Vilket jag inte gjorde... Lackskadan på 32´-bilen kräver omlack. Jobbar som bilrekondare. Den skadan kan INTE poleras bort.

04an med xeon, står det i annonsen i alla fall..
Frågan är om man ska strunta i bilar med sådana skador eller strunta i skadan..smile
ACC är väl skönt att ha kan jag tänka mig wink

Det skiljer 100 kr i månaden på bilarna, hur kommer det sig att 04an med 1.8 L motor är 100 kr billigare i försäkring? hmm

Billigare bil. Mindre maskin. Billigare försäkring.

Det är upp till dig. Personligen hade jag inte kunnat gå ut varje morgon och se en skada på min fina bil. Bor du hemma så tror jag nog att du kan skriva bilen på dina föräldrar. Ring Försäkringsbolaget och fråga! Men var Ärlig!!!

Det har jag inte något problem med, bara jag vet att det inte var mitt egna fel..
Får göra det, står skriven hos mina föräldrar men bor i en 1a i kristianstad pga skola smile

Evildan
13 augusti 2015 ·

Thebasicone skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Thebasicone skrev:

04an med xeon, står det i annonsen i alla fall..
Frågan är om man ska strunta i bilar med sådana skador eller strunta i skadan..smile
ACC är väl skönt att ha kan jag tänka mig wink

Det skiljer 100 kr i månaden på bilarna, hur kommer det sig att 04an med 1.8 L motor är 100 kr billigare i försäkring? hmm

Billigare bil. Mindre maskin. Billigare försäkring.

Det är upp till dig. Personligen hade jag inte kunnat gå ut varje morgon och se en skada på min fina bil. Bor du hemma så tror jag nog att du kan skriva bilen på dina föräldrar. Ring Försäkringsbolaget och fråga! Men var Ärlig!!!

Det har jag inte något problem med, bara jag vet att det inte var mitt egna fel..
Får göra det, står skriven hos mina föräldrar men bor i en 1a i kristianstad pga skola smile

Skriv över bilen på dig när du fyllt 18 så ser inte jag heller några problem med förfarandet då en omyndig person inte längre får äga personbilar utan att särskilda skäl föreligger medföljande en mängd pappersexercise.

När du fyllt 18 och tagit körkort skall bilen utan undantag vara registrerad på dig oavsett din bostadsadress.
Kan låta hårt det jag skriver, men det är för din egen skull så det inte blir strul med försäkringsbolaget om något händer, det är ett stort problem för bolagen med så kallade skenförsäkringar och dom ser inte mellan fingrarna om dom kan avstå betala ut vid ett försäkringsbedrägeri som det juridiskt sett är.
Blir det för dyrt för dig att registrera bilen på dig själv så be föräldrarna att sponsra med mellanskillnaden istället för att begå ett brott.

(Nu kommer det förmodligen samma  mängd medlemmar och påstår att det är visst tillåtet att försäkra bilen på någon annan osv osv, men nej, läs försäkringsvillkoren och där anges tydligt att den huvudsakliga föraren är den person som skall vara den registrerade ägaren).

Såg att -04 och -06 var av samma variant, hösten -06 kom det en med ett förvaringsfack över färddatordislplayen bla. ;

SportPilot Ubåtsingenjör
13 augusti 2015 · 7 232 Inlägg

Thebasicone skrev:

CHEEVA skrev:

Thebasicone skrev:

Måste fråga eftersom jag mest är nyfiken. wink
Du har inte sätt en Blå LITEN "bil" med triangel här inne i stan med regnr början XYN? wink

Ännu en fråga, vet inte om jag ska köpa privat eller av bilhandlare..
Vilket rekommenderar du och vart är det bäst att handla?
Om bilhandlare var är det bra att handla, gärna nära med wink

Har faktiskt aldrig köpt en bil av en bilhandlare tongue Inte omöjligt att jag sett dig hehe

Men bilhandlare luras precis lika mycket som privatpersoner... du har väl iofs lite mer skydd av konsumentköplagen om du handlar av en handlare

Det jag mest är rädd för om jag köper en BMW är att den är bakhjulsdriven, vad gör det för skillnad för måste kunna köra den till nästan halmstad på vintern med..

Det är inga problem att köra med bakhjulsdrift på vintern, antispinn hjälper ganska mycket smile Kör man sen med hjärnan ( vilket gäller alla bilar) så sladdar man inte runt smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muttley
13 augusti 2015 ·

Thebasicone skrev:

tkd_rille skrev:

Thebasicone skrev:
Om man väljer att skaffa delarna själv kan det ju inte vara många som vill byta åt en så då kanske man får stå ut med 1100 kr istället för 900 från tyskland eller?
Hur kan det komma sig att BMW SV är billigare än Mekonomen eftersom Mekonomen kör en pirat-del...

Vad jag kan tänka mig och hör från mina föräldrar så varken pappas Prius lätt att fixa själv och kostar lite mer (kan tänka mig att det är pga att det är en hybrid motor) och mammas C70 är ganska så dyr med att laga, vet inte om det är pga att det just är en C70 eller om det är för att det är Volvo och den är svår lagad..

Edit; la till en del på första citatet då jag glömde det och försäkringen..

Prisjämförelse på passat -01 Övre länkarmar en sida, BÅDA armarna.

Mekonomen.  1836kr Enbart en sida

Tyskland  980 kr skickat till dörren. OBS både höger och vänster sida alltså 4 delar

Och de är aldrig svårt att hitta någon som bytar delarna,  du kan ju inte köra in till volkswagen kanske och be dem byta till tysklandsdelar.

Dyrt är de beroende på var du lämnar in bilen.   Jag skruvar de mesta själv men lämnar de jag inte har ork eller verktyg till. Och enbart med importdelar. Kan inte tycka de är dyrt, och de är ändå en autoexperten som skruvar.

Hur kan det vara så mycket dyrare hos Mekonomen?
Vad gör det för skillnad om man har en pirat del, tysk del, eller från tillverkare själva och anpassat? smile

Vet inte om någon hunnit svara smile
Men vi är så sjukt överbeskattade i vårt land så allt nästan är billigare att importera.   Jag är nöjd hittills med alla delar jag importerat och de har blivit en del nu.

SportPilot Ubåtsingenjör
13 augusti 2015 · 7 232 Inlägg

tkd_rille skrev:

Thebasicone skrev:

tkd_rille skrev:

Prisjämförelse på passat -01 Övre länkarmar en sida, BÅDA armarna.

Mekonomen.  1836kr Enbart en sida

Tyskland  980 kr skickat till dörren. OBS både höger och vänster sida alltså 4 delar

Och de är aldrig svårt att hitta någon som bytar delarna,  du kan ju inte köra in till volkswagen kanske och be dem byta till tysklandsdelar.

Dyrt är de beroende på var du lämnar in bilen.   Jag skruvar de mesta själv men lämnar de jag inte har ork eller verktyg till. Och enbart med importdelar. Kan inte tycka de är dyrt, och de är ändå en autoexperten som skruvar.

Hur kan det vara så mycket dyrare hos Mekonomen?
Vad gör det för skillnad om man har en pirat del, tysk del, eller från tillverkare själva och anpassat? smile

Vet inte om någon hunnit svara smile
Men vi är så sjukt överbeskattade i vårt land så allt nästan är billigare att importera.   Jag är nöjd hittills med alla delar jag importerat och de har blivit en del nu.

Ja och sen tar mekonomen, meca och ad center ut sjuka överpriser ofta.... ibland är de billiga tongue

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Thebasicone
13 augusti 2015 · 47 Inlägg

Evildan skrev:

Thebasicone skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Thebasicone skrev:
04an med xeon, står det i annonsen i alla fall..
Frågan är om man ska strunta i bilar med sådana skador eller strunta i skadan..smile
ACC är väl skönt att ha kan jag tänka mig wink

Det skiljer 100 kr i månaden på bilarna, hur kommer det sig att 04an med 1.8 L motor är 100 kr billigare i försäkring? hmm

Billigare bil. Mindre maskin. Billigare försäkring.

Det är upp till dig. Personligen hade jag inte kunnat gå ut varje morgon och se en skada på min fina bil. Bor du hemma så tror jag nog att du kan skriva bilen på dina föräldrar. Ring Försäkringsbolaget och fråga! Men var Ärlig!!!

Det har jag inte något problem med, bara jag vet att det inte var mitt egna fel..
Får göra det, står skriven hos mina föräldrar men bor i en 1a i kristianstad pga skola smile

Skriv över bilen på dig när du fyllt 18 så ser inte jag heller några problem med förfarandet då en omyndig person inte längre får äga personbilar utan att särskilda skäl föreligger medföljande en mängd pappersexercise.

När du fyllt 18 och tagit körkort skall bilen utan undantag vara registrerad på dig oavsett din bostadsadress.
Kan låta hårt det jag skriver, men det är för din egen skull så det inte blir strul med försäkringsbolaget om något händer, det är ett stort problem för bolagen med så kallade skenförsäkringar och dom ser inte mellan fingrarna om dom kan avstå betala ut vid ett försäkringsbedrägeri som det juridiskt sett är.
Blir det för dyrt för dig att registrera bilen på dig själv så be föräldrarna att sponsra med mellanskillnaden istället för att begå ett brott.

(Nu kommer det förmodligen samma  mängd medlemmar och påstår att det är visst tillåtet att försäkra bilen på någon annan osv osv, men nej, läs försäkringsvillkoren och där anges tydligt att den huvudsakliga föraren är den person som skall vara den registrerade ägaren).

Såg att -04 och -06 var av samma variant, hösten -06 kom det en med ett förvaringsfack över färddatordislplayen bla. ;

Jasså det visste jag inte, det är nog inte värt 100 kr mer i månaden, sen så pratade jag med if och dem sa att står den på mammas parkering skulle det kunna bli mindre problem med form av frågor men står den här så är de lite svårare, frågan är hur mycket dyrare det blir för mig att äga bilen än om dem äger den..

CHEEVA skrev:

Thebasicone skrev:

CHEEVA skrev:

Thebasicone skrev:
Måste fråga eftersom jag mest är nyfiken. wink
Du har inte sätt en Blå LITEN "bil" med triangel här inne i stan med regnr början XYN? wink

Ännu en fråga, vet inte om jag ska köpa privat eller av bilhandlare..
Vilket rekommenderar du och vart är det bäst att handla?
Om bilhandlare var är det bra att handla, gärna nära med wink

Har faktiskt aldrig köpt en bil av en bilhandlare tongue Inte omöjligt att jag sett dig hehe

Men bilhandlare luras precis lika mycket som privatpersoner... du har väl iofs lite mer skydd av konsumentköplagen om du handlar av en handlare

Det jag mest är rädd för om jag köper en BMW är att den är bakhjulsdriven, vad gör det för skillnad för måste kunna köra den till nästan halmstad på vintern med..

Det är inga problem att köra med bakhjulsdrift på vintern, antispinn hjälper ganska mycket smile Kör man sen med hjärnan ( vilket gäller alla bilar) så sladdar man inte runt smile

Kan vara därför så många unga kör BMW wink (Bakhjulsdriften)

tkd_rille skrev:

Thebasicone skrev:

tkd_rille skrev:

Prisjämförelse på passat -01 Övre länkarmar en sida, BÅDA armarna.

Mekonomen.  1836kr Enbart en sida

Tyskland  980 kr skickat till dörren. OBS både höger och vänster sida alltså 4 delar

Och de är aldrig svårt att hitta någon som bytar delarna,  du kan ju inte köra in till volkswagen kanske och be dem byta till tysklandsdelar.

Dyrt är de beroende på var du lämnar in bilen.   Jag skruvar de mesta själv men lämnar de jag inte har ork eller verktyg till. Och enbart med importdelar. Kan inte tycka de är dyrt, och de är ändå en autoexperten som skruvar.

Hur kan det vara så mycket dyrare hos Mekonomen?
Vad gör det för skillnad om man har en pirat del, tysk del, eller från tillverkare själva och anpassat? smile

Vet inte om någon hunnit svara smile
Men vi är så sjukt överbeskattade i vårt land så allt nästan är billigare att importera.   Jag är nöjd hittills med alla delar jag importerat och de har blivit en del nu.

Skönt att höra. wink
Men det svarade inte riktigt på min fråga ändå, är det någon skillnad på kvalité eller liknande?

CHEEVA skrev:

tkd_rille skrev:

Thebasicone skrev:
Hur kan det vara så mycket dyrare hos Mekonomen?
Vad gör det för skillnad om man har en pirat del, tysk del, eller från tillverkare själva och anpassat? smile

Vet inte om någon hunnit svara smile
Men vi är så sjukt överbeskattade i vårt land så allt nästan är billigare att importera.   Jag är nöjd hittills med alla delar jag importerat och de har blivit en del nu.

Ja och sen tar mekonomen, meca och ad center ut sjuka överpriser ofta.... ibland är de billiga tongue

Jag kan tänka mig det med, men ärligt är det skillnad på kvalité på mekonomens delar och orginal delar?

Senast redigerat av Thebasicone (13 augusti 2015)

Evildan
13 augusti 2015 ·

https://www.if.se/web/se/SiteCollection … mation.pdf
Här kan du läsa angående ifs villkor, den som sa till dig att det är okej att försäkra på mor/far är nog mest sugen på att få sälja en försäkring och få sin bonus eller förbannat okunnig.
Skaderegleraren har med stor risk en annan åsikt vid skada.

Thebasicone skrev:

Evildan skrev:

Thebasicone skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Thebasicone skrev:
04an med xeon, står det i annonsen i alla fall..
Frågan är om man ska strunta i bilar med sådana skador eller strunta i skadan..smile
ACC är väl skönt att ha kan jag tänka mig wink

Det skiljer 100 kr i månaden på bilarna, hur kommer det sig att 04an med 1.8 L motor är 100 kr billigare i försäkring? hmm

Billigare bil. Mindre maskin. Billigare försäkring.

Det är upp till dig. Personligen hade jag inte kunnat gå ut varje morgon och se en skada på min fina bil. Bor du hemma så tror jag nog att du kan skriva bilen på dina föräldrar. Ring Försäkringsbolaget och fråga! Men var Ärlig!!!

Det har jag inte något problem med, bara jag vet att det inte var mitt egna fel..
Får göra det, står skriven hos mina föräldrar men bor i en 1a i kristianstad pga skola smile

Skriv över bilen på dig när du fyllt 18 så ser inte jag heller några problem med förfarandet då en omyndig person inte längre får äga personbilar utan att särskilda skäl föreligger medföljande en mängd pappersexercise.

När du fyllt 18 och tagit körkort skall bilen utan undantag vara registrerad på dig oavsett din bostadsadress.
Kan låta hårt det jag skriver, men det är för din egen skull så det inte blir strul med försäkringsbolaget om något händer, det är ett stort problem för bolagen med så kallade skenförsäkringar och dom ser inte mellan fingrarna om dom kan avstå betala ut vid ett försäkringsbedrägeri som det juridiskt sett är.
Blir det för dyrt för dig att registrera bilen på dig själv så be föräldrarna att sponsra med mellanskillnaden istället för att begå ett brott.

(Nu kommer det förmodligen samma  mängd medlemmar och påstår att det är visst tillåtet att försäkra bilen på någon annan osv osv, men nej, läs försäkringsvillkoren och där anges tydligt att den huvudsakliga föraren är den person som skall vara den registrerade ägaren).

Såg att -04 och -06 var av samma variant, hösten -06 kom det en med ett förvaringsfack över färddatordislplayen bla. ;

Jasså det visste jag inte, det är nog inte värt 100 kr mer i månaden, sen så pratade jag med if och dem sa att står den på mammas parkering skulle det kunna bli mindre problem med form av frågor men står den här så är de lite svårare, frågan är hur mycket dyrare det blir för mig att äga bilen än om dem äger den..

CHEEVA skrev:

Thebasicone skrev:

CHEEVA skrev:

Thebasicone skrev:
Måste fråga eftersom jag mest är nyfiken. wink
Du har inte sätt en Blå LITEN "bil" med triangel här inne i stan med regnr början XYN? wink

Ännu en fråga, vet inte om jag ska köpa privat eller av bilhandlare..
Vilket rekommenderar du och vart är det bäst att handla?
Om bilhandlare var är det bra att handla, gärna nära med wink

Har faktiskt aldrig köpt en bil av en bilhandlare tongue Inte omöjligt att jag sett dig hehe

Men bilhandlare luras precis lika mycket som privatpersoner... du har väl iofs lite mer skydd av konsumentköplagen om du handlar av en handlare

Det jag mest är rädd för om jag köper en BMW är att den är bakhjulsdriven, vad gör det för skillnad för måste kunna köra den till nästan halmstad på vintern med..

Det är inga problem att köra med bakhjulsdrift på vintern, antispinn hjälper ganska mycket smile Kör man sen med hjärnan ( vilket gäller alla bilar) så sladdar man inte runt smile

Kan vara därför så många unga kör BMW wink (Bakhjulsdriften)

tkd_rille skrev:

Thebasicone skrev:

tkd_rille skrev:
Prisjämförelse på passat -01 Övre länkarmar en sida, BÅDA armarna.

Mekonomen.  1836kr Enbart en sida

Tyskland  980 kr skickat till dörren. OBS både höger och vänster sida alltså 4 delar

Och de är aldrig svårt att hitta någon som bytar delarna,  du kan ju inte köra in till volkswagen kanske och be dem byta till tysklandsdelar.

Dyrt är de beroende på var du lämnar in bilen.   Jag skruvar de mesta själv men lämnar de jag inte har ork eller verktyg till. Och enbart med importdelar. Kan inte tycka de är dyrt, och de är ändå en autoexperten som skruvar.

Hur kan det vara så mycket dyrare hos Mekonomen?
Vad gör det för skillnad om man har en pirat del, tysk del, eller från tillverkare själva och anpassat? smile

Vet inte om någon hunnit svara smile
Men vi är så sjukt överbeskattade i vårt land så allt nästan är billigare att importera.   Jag är nöjd hittills med alla delar jag importerat och de har blivit en del nu.

Skönt att höra. wink
Men det svarade inte riktigt på min fråga ändå, är det någon skillnad på kvalité eller liknande?

CHEEVA skrev:

tkd_rille skrev:

Vet inte om någon hunnit svara smile
Men vi är så sjukt överbeskattade i vårt land så allt nästan är billigare att importera.   Jag är nöjd hittills med alla delar jag importerat och de har blivit en del nu.

Ja och sen tar mekonomen, meca och ad center ut sjuka överpriser ofta.... ibland är de billiga tongue

Jag kan tänka mig det med, men ärligt är det skillnad på kvalité på mekonomens delar och orginal delar?

Thebasicone
13 augusti 2015 · 47 Inlägg

Evildan skrev:
https://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/bilforsakring_forkopsinformation.pdf
Här kan du läsa angående ifs villkor, den som sa till dig att det är okej att försäkra på mor/far är nog mest sugen på att få sälja en försäkring och få sin bonus eller förbannat okunnig.
Skaderegleraren har med stor risk en annan åsikt vid skada.

Thebasicone skrev:

Evildan skrev:

Thebasicone skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Thebasicone skrev:
04an med xeon, står det i annonsen i alla fall..
Frågan är om man ska strunta i bilar med sådana skador eller strunta i skadan..smile
ACC är väl skönt att ha kan jag tänka mig wink

Det skiljer 100 kr i månaden på bilarna, hur kommer det sig att 04an med 1.8 L motor är 100 kr billigare i försäkring? hmm

Billigare bil. Mindre maskin. Billigare försäkring.

Det är upp till dig. Personligen hade jag inte kunnat gå ut varje morgon och se en skada på min fina bil. Bor du hemma så tror jag nog att du kan skriva bilen på dina föräldrar. Ring Försäkringsbolaget och fråga! Men var Ärlig!!!

Det har jag inte något problem med, bara jag vet att det inte var mitt egna fel..
Får göra det, står skriven hos mina föräldrar men bor i en 1a i kristianstad pga skola smile

Skriv över bilen på dig när du fyllt 18 så ser inte jag heller några problem med förfarandet då en omyndig person inte längre får äga personbilar utan att särskilda skäl föreligger medföljande en mängd pappersexercise.

När du fyllt 18 och tagit körkort skall bilen utan undantag vara registrerad på dig oavsett din bostadsadress.
Kan låta hårt det jag skriver, men det är för din egen skull så det inte blir strul med försäkringsbolaget om något händer, det är ett stort problem för bolagen med så kallade skenförsäkringar och dom ser inte mellan fingrarna om dom kan avstå betala ut vid ett försäkringsbedrägeri som det juridiskt sett är.
Blir det för dyrt för dig att registrera bilen på dig själv så be föräldrarna att sponsra med mellanskillnaden istället för att begå ett brott.

(Nu kommer det förmodligen samma  mängd medlemmar och påstår att det är visst tillåtet att försäkra bilen på någon annan osv osv, men nej, läs försäkringsvillkoren och där anges tydligt att den huvudsakliga föraren är den person som skall vara den registrerade ägaren).

Såg att -04 och -06 var av samma variant, hösten -06 kom det en med ett förvaringsfack över färddatordislplayen bla. ;

Jasså det visste jag inte, det är nog inte värt 100 kr mer i månaden, sen så pratade jag med if och dem sa att står den på mammas parkering skulle det kunna bli mindre problem med form av frågor men står den här så är de lite svårare, frågan är hur mycket dyrare det blir för mig att äga bilen än om dem äger den..

CHEEVA skrev:

Thebasicone skrev:

CHEEVA skrev:

Thebasicone skrev:
Måste fråga eftersom jag mest är nyfiken. wink
Du har inte sätt en Blå LITEN "bil" med triangel här inne i stan med regnr början XYN? wink

Ännu en fråga, vet inte om jag ska köpa privat eller av bilhandlare..
Vilket rekommenderar du och vart är det bäst att handla?
Om bilhandlare var är det bra att handla, gärna nära med wink

Har faktiskt aldrig köpt en bil av en bilhandlare tongue Inte omöjligt att jag sett dig hehe

Men bilhandlare luras precis lika mycket som privatpersoner... du har väl iofs lite mer skydd av konsumentköplagen om du handlar av en handlare

Det jag mest är rädd för om jag köper en BMW är att den är bakhjulsdriven, vad gör det för skillnad för måste kunna köra den till nästan halmstad på vintern med..

Det är inga problem att köra med bakhjulsdrift på vintern, antispinn hjälper ganska mycket smile Kör man sen med hjärnan ( vilket gäller alla bilar) så sladdar man inte runt smile

Kan vara därför så många unga kör BMW wink (Bakhjulsdriften)

tkd_rille skrev:

Thebasicone skrev:

tkd_rille skrev:
Prisjämförelse på passat -01 Övre länkarmar en sida, BÅDA armarna.

Mekonomen.  1836kr Enbart en sida

Tyskland  980 kr skickat till dörren. OBS både höger och vänster sida alltså 4 delar

Och de är aldrig svårt att hitta någon som bytar delarna,  du kan ju inte köra in till volkswagen kanske och be dem byta till tysklandsdelar.

Dyrt är de beroende på var du lämnar in bilen.   Jag skruvar de mesta själv men lämnar de jag inte har ork eller verktyg till. Och enbart med importdelar. Kan inte tycka de är dyrt, och de är ändå en autoexperten som skruvar.

Hur kan det vara så mycket dyrare hos Mekonomen?
Vad gör det för skillnad om man har en pirat del, tysk del, eller från tillverkare själva och anpassat? smile

Vet inte om någon hunnit svara smile
Men vi är så sjukt överbeskattade i vårt land så allt nästan är billigare att importera.   Jag är nöjd hittills med alla delar jag importerat och de har blivit en del nu.

Skönt att höra. wink
Men det svarade inte riktigt på min fråga ändå, är det någon skillnad på kvalité eller liknande?

CHEEVA skrev:

Ja och sen tar mekonomen, meca och ad center ut sjuka överpriser ofta.... ibland är de billiga tongue

Jag kan tänka mig det med, men ärligt är det skillnad på kvalité på mekonomens delar och orginal delar?

Kan tänka mig det första smile , men men får väl se hur mycket försäkringen kostar för mig smile

SportPilot Ubåtsingenjör
15 augusti 2015 · 7 232 Inlägg

Thebasicone skrev:

Evildan skrev:

Thebasicone skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Thebasicone skrev:
04an med xeon, står det i annonsen i alla fall..
Frågan är om man ska strunta i bilar med sådana skador eller strunta i skadan..smile
ACC är väl skönt att ha kan jag tänka mig wink

Det skiljer 100 kr i månaden på bilarna, hur kommer det sig att 04an med 1.8 L motor är 100 kr billigare i försäkring? hmm

Billigare bil. Mindre maskin. Billigare försäkring.

Det är upp till dig. Personligen hade jag inte kunnat gå ut varje morgon och se en skada på min fina bil. Bor du hemma så tror jag nog att du kan skriva bilen på dina föräldrar. Ring Försäkringsbolaget och fråga! Men var Ärlig!!!

Det har jag inte något problem med, bara jag vet att det inte var mitt egna fel..
Får göra det, står skriven hos mina föräldrar men bor i en 1a i kristianstad pga skola smile

Skriv över bilen på dig när du fyllt 18 så ser inte jag heller några problem med förfarandet då en omyndig person inte längre får äga personbilar utan att särskilda skäl föreligger medföljande en mängd pappersexercise.

När du fyllt 18 och tagit körkort skall bilen utan undantag vara registrerad på dig oavsett din bostadsadress.
Kan låta hårt det jag skriver, men det är för din egen skull så det inte blir strul med försäkringsbolaget om något händer, det är ett stort problem för bolagen med så kallade skenförsäkringar och dom ser inte mellan fingrarna om dom kan avstå betala ut vid ett försäkringsbedrägeri som det juridiskt sett är.
Blir det för dyrt för dig att registrera bilen på dig själv så be föräldrarna att sponsra med mellanskillnaden istället för att begå ett brott.

(Nu kommer det förmodligen samma  mängd medlemmar och påstår att det är visst tillåtet att försäkra bilen på någon annan osv osv, men nej, läs försäkringsvillkoren och där anges tydligt att den huvudsakliga föraren är den person som skall vara den registrerade ägaren).

Såg att -04 och -06 var av samma variant, hösten -06 kom det en med ett förvaringsfack över färddatordislplayen bla. ;

Jasså det visste jag inte, det är nog inte värt 100 kr mer i månaden, sen så pratade jag med if och dem sa att står den på mammas parkering skulle det kunna bli mindre problem med form av frågor men står den här så är de lite svårare, frågan är hur mycket dyrare det blir för mig att äga bilen än om dem äger den..

CHEEVA skrev:

Thebasicone skrev:

CHEEVA skrev:

Thebasicone skrev:
Måste fråga eftersom jag mest är nyfiken. wink
Du har inte sätt en Blå LITEN "bil" med triangel här inne i stan med regnr början XYN? wink

Ännu en fråga, vet inte om jag ska köpa privat eller av bilhandlare..
Vilket rekommenderar du och vart är det bäst att handla?
Om bilhandlare var är det bra att handla, gärna nära med wink

Har faktiskt aldrig köpt en bil av en bilhandlare tongue Inte omöjligt att jag sett dig hehe

Men bilhandlare luras precis lika mycket som privatpersoner... du har väl iofs lite mer skydd av konsumentköplagen om du handlar av en handlare

Det jag mest är rädd för om jag köper en BMW är att den är bakhjulsdriven, vad gör det för skillnad för måste kunna köra den till nästan halmstad på vintern med..

Det är inga problem att köra med bakhjulsdrift på vintern, antispinn hjälper ganska mycket smile Kör man sen med hjärnan ( vilket gäller alla bilar) så sladdar man inte runt smile

Kan vara därför så många unga kör BMW wink (Bakhjulsdriften)

tkd_rille skrev:

Thebasicone skrev:

tkd_rille skrev:
Prisjämförelse på passat -01 Övre länkarmar en sida, BÅDA armarna.

Mekonomen.  1836kr Enbart en sida

Tyskland  980 kr skickat till dörren. OBS både höger och vänster sida alltså 4 delar

Och de är aldrig svårt att hitta någon som bytar delarna,  du kan ju inte köra in till volkswagen kanske och be dem byta till tysklandsdelar.

Dyrt är de beroende på var du lämnar in bilen.   Jag skruvar de mesta själv men lämnar de jag inte har ork eller verktyg till. Och enbart med importdelar. Kan inte tycka de är dyrt, och de är ändå en autoexperten som skruvar.

Hur kan det vara så mycket dyrare hos Mekonomen?
Vad gör det för skillnad om man har en pirat del, tysk del, eller från tillverkare själva och anpassat? smile

Vet inte om någon hunnit svara smile
Men vi är så sjukt överbeskattade i vårt land så allt nästan är billigare att importera.   Jag är nöjd hittills med alla delar jag importerat och de har blivit en del nu.

Skönt att höra. wink
Men det svarade inte riktigt på min fråga ändå, är det någon skillnad på kvalité eller liknande?

CHEEVA skrev:

tkd_rille skrev:

Vet inte om någon hunnit svara smile
Men vi är så sjukt överbeskattade i vårt land så allt nästan är billigare att importera.   Jag är nöjd hittills med alla delar jag importerat och de har blivit en del nu.

Ja och sen tar mekonomen, meca och ad center ut sjuka överpriser ofta.... ibland är de billiga tongue

Jag kan tänka mig det med, men ärligt är det skillnad på kvalité på mekonomens delar och orginal delar?

Nej det är inte alltid någon större skillnad i kvalité, men det händer och när original delar kostar ungefär lika mycket så är det dumt att chansa. Nu handlar jag som sagt allt mitt i tyskland och när det verkligen krisar så blir det ad center då jag har 20-30% rabatt där

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
xXSammy
15 augusti 2015 · 6 576 Inlägg

CHEEVA skrev:

Thebasicone skrev:
Jag kan tänka mig det med, men ärligt är det skillnad på kvalité på mekonomens delar och orginal delar?

Nej det är inte alltid någon större skillnad i kvalité, men det händer och när original delar kostar ungefär lika mycket så är det dumt att chansa. Nu handlar jag som sagt allt mitt i tyskland och när det verkligen krisar så blir det ad center då jag har 20-30% rabatt där

Jag brukar tänka såhär.. Om originaldelen går sönder efter ~ 17.000 mil/15år så bör den nya originaldelen hålla lika länge. wink

De/Dem
SportPilot Ubåtsingenjör
15 augusti 2015 · 7 232 Inlägg

Malheus skrev:

CHEEVA skrev:

Thebasicone skrev:
Jag kan tänka mig det med, men ärligt är det skillnad på kvalité på mekonomens delar och orginal delar?

Nej det är inte alltid någon större skillnad i kvalité, men det händer och när original delar kostar ungefär lika mycket så är det dumt att chansa. Nu handlar jag som sagt allt mitt i tyskland och när det verkligen krisar så blir det ad center då jag har 20-30% rabatt där

Jag brukar tänka såhär.. Om originaldelen går sönder efter ~ 17.000 mil/15år så bör den nya originaldelen hålla lika länge. wink

en god tanke smile men så länge ska inte jag ha min bil tongue

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang