Importera från tyskland

Rille68
8 november 2015 · 150 Inlägg

Hej!

Har sökt runt på internet osv angående importera från Tyskland men har fortfarande några få frågor kvar som jag behöver svar på.

1, Hur får man regbeviset på bilen man köper? I Sverige får man ju vänta 1v på att få hem det.

2, Ska köpa en bil för 7000 Euro och undrar då om det blir lättast att betala kontant?
Känns krångligt med banköverföring osv

3,  För att fixa exportskyltar behöver jag ha fixat en försäkring i sverige och sen åka in på "Strassenverkehrsamt" och lösa det med dom? Något mer jag behöver ha med mig?
Talar de engelska där?

Sjukt tacksam om någon kan förklara lite smile

Antinoxious - Always Faithful
8 november 2015 · 507 Inlägg

Rille68 skrev:
Hej!

Har sökt runt på internet osv angående importera från Tyskland men har fortfarande några få frågor kvar som jag behöver svar på.

1, Hur får man regbeviset på bilen man köper? I Sverige får man ju vänta 1v på att få hem det.

2, Ska köpa en bil för 7000 Euro och undrar då om det blir lättast att betala kontant?
Känns krångligt med banköverföring osv

3,  För att fixa exportskyltar behöver jag ha fixat en försäkring i sverige och sen åka in på "Strassenverkehrsamt" och lösa det med dom? Något mer jag behöver ha med mig?
Talar de engelska där?

Sjukt tacksam om någon kan förklara lite smile

Jag läste denna "guiden" när jag hade samma planer som du har, har för mig att den besvarade det mesta.
Det hela slutade med att jag la ner hela idéen smile

http://teknikensvarld.se/importerabil/


Lycka till!

Senast redigerat av Antinoxious (8 november 2015)

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"
Rille68
8 november 2015 · 150 Inlägg

Joo har läst den där artikeln ex antal gånger och den har besvarat det mesta men inte mina frågor ovan hmm

Antinoxious - Always Faithful
8 november 2015 · 507 Inlägg

Rille68 skrev:
Joo har läst den där artikeln ex antal gånger och den har besvarat det mesta men inte mina frågor ovan hmm

Alright, hoppas de löser sig ändå!

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"
saab_sonett Handledare
8 november 2015 · 1 481 Inlägg

Rille68 skrev:
Hej!

Har sökt runt på internet osv angående importera från Tyskland men har fortfarande några få frågor kvar som jag behöver svar på.

1, Hur får man regbeviset på bilen man köper? I Sverige får man ju vänta 1v på att få hem det.

2, Ska köpa en bil för 7000 Euro och undrar då om det blir lättast att betala kontant?
Känns krångligt med banköverföring osv

3,  För att fixa exportskyltar behöver jag ha fixat en försäkring i sverige och sen åka in på "Strassenverkehrsamt" och lösa det med dom? Något mer jag behöver ha med mig?
Talar de engelska där?

Sjukt tacksam om någon kan förklara lite smile

1, regbeviset ska följa med bilen. Det är det viktigaste dokumentet. Den som har det i sin hand äger bilen, oavsett kvitton o dylikt.

2, Cash brukar vara enda sättet att betala bilköp i Tyskland. I alla fall tidigare.

3,  Försäkring kan du köpa samtidigt som exportskylten, gäller en månad. Putsa på tyskan, den behövs.

Rille68
8 november 2015 · 150 Inlägg

Aa okej, så det är ett papper som följer med bilen? Ska köpa av en handlare så de lär ju ha någorlunda koll på vilket det är tongue

Men min tyska är tvärkass hmm får väl försöka klara det med google translate 😅

Tack som fan för hjälpen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang