Bmw performance eller byte!?

snodd
14 juni 2016 · 223 Inlägg

Tja.. Va tror ni ? ska ja uppgrader min F30 320d med performance kit föro hålla känslan vid liv?
Blir bilen värd mer om ca ett till ett o ett halvt år? Eller kommer ja förlora allt? Vid ev byte? Funderar på en 420d eller 428..

Richtenb
15 juni 2016 · 1 359 Inlägg

Ingen mening att lägga ut pengar på uppgraderingar på en 320D. Sänker värdet och ger ingen prestandaskillnad om du inte tömmer plånboken rejält.

Enda rätta om du vill ha bättre prestanda är att byta bil som du är inne på men då kanske du inte ska sikta på en 420d....igen

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
15 juni 2016 · 1 359 Inlägg

dvs samma motortyp igen

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
saab_sonett Handledare
15 juni 2016 · 1 481 Inlägg

Finns alternativ som fungerar bra.
http://smoab.se/3-serie-f30f31
Tömmer inte plånboken heller.

panda666
15 juni 2016 · 4 228 Inlägg

saab_sonett skrev:
Finns alternativ som fungerar bra.
http://smoab.se/3-serie-f30f31
Tömmer inte plånboken heller.

frågan är om man känner nån skillnad på nästan 40hk och runt 60-80 nm?
och är det värt pengarna?

funderar på att trimma sj^^

men tycker att 4 serien ser grymma ut iaf.

annars har vtech steg 2 trim som tar bort dpf, man får lite extra hk och nm

saab_sonett Handledare
15 juni 2016 · 1 481 Inlägg

panda666 skrev:

saab_sonett skrev:
Finns alternativ som fungerar bra.
http://smoab.se/3-serie-f30f31
Tömmer inte plånboken heller.

frågan är om man känner nån skillnad på nästan 40hk och runt 60-80 nm?
och är det värt pengarna?

funderar på att trimma sj^^

men tycker att 4 serien ser grymma ut iaf.

annars har vtech steg 2 trim som tar bort dpf, man får lite extra hk och nm

Mätning gjord på en x4 med 2.0d 190hk orginal:

70-120 km/h
Original: 8.3 sek
SMO Steg 1: 6.7 sek
Skillnad: 20% förbättring
100-150 km/h:
Original: 13.0 sek
SMO Steg 1: 10.0 sek
Skillnad: 24% förbättring

Ger en fingervisning om resultatet.

panda666
15 juni 2016 · 4 228 Inlägg

saab_sonett skrev:

panda666 skrev:

saab_sonett skrev:
Finns alternativ som fungerar bra.
http://smoab.se/3-serie-f30f31
Tömmer inte plånboken heller.

frågan är om man känner nån skillnad på nästan 40hk och runt 60-80 nm?
och är det värt pengarna?

funderar på att trimma sj^^

men tycker att 4 serien ser grymma ut iaf.

annars har vtech steg 2 trim som tar bort dpf, man får lite extra hk och nm

Mätning gjord på en x4 med 2.0d 190hk orginal:

70-120 km/h
Original: 8.3 sek
SMO Steg 1: 6.7 sek
Skillnad: 20% förbättring
100-150 km/h:
Original: 13.0 sek
SMO Steg 1: 10.0 sek
Skillnad: 24% förbättring

Ger en fingervisning om resultatet.

lite svårt för mig att känna av på siffror. undrar hur det är i verkligheten. får inte så mycket hk men nm gör säkert skillnad. från 380 orginal till typ 440 på bsr, kanske blir lite bättre drag^^ . bsr är ganska nära mig iaf. känner inte firman som du länka. är dom att lita på? tror iaf att min bil gör orginal 0-100 på 8 sec. blir säkert 7 sec med chip-

saab_sonett Handledare
15 juni 2016 · 1 481 Inlägg

Smoab har väldigt bra rykte. Finns på facebook. Svensk motoroptimering. Många nöjda kunder, verkar det som.

panda666
15 juni 2016 · 4 228 Inlägg

saab_sonett skrev:
Smoab har väldigt bra rykte. Finns på facebook. Svensk motoroptimering. Många nöjda kunder, verkar det som.

ska kolla in på dom lite. intressant.

Richtenb
15 juni 2016 · 1 359 Inlägg

40hk på en turbobil är naturligtvis möjligt om man höjer laddtrycket. Annars brukar siffrorna vara ganska optimistiska rent generellt vid rena mappningar när man inte bytt en pinal. Vore intressant med ett rototest före och efter samt veta hur bilen går på vintern. Jag mappar själv och du får inte ut 40hk utan att höja laddtrycket.... vill du det?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
panda666
15 juni 2016 · 4 228 Inlägg

Richtenb skrev:
40hk på en turbobil är naturligtvis möjligt om man höjer laddtrycket. Annars brukar siffrorna vara ganska optimistiska rent generellt vid rena mappningar när man inte bytt en pinal. Vore intressant med ett rototest före och efter samt veta hur bilen går på vintern. Jag mappar själv och du får inte ut 40hk utan att höja laddtrycket.... vill du det?

det är väl vad alla trimfirmor gör eller? bsr-vtech etc etc. men varför plockas det bara 40hk utav 20d medans 25d från 2010-2011 plockas det runt 100hk? den motorn är orginal 204hk? och den får dom till nästan 300hk.

Richtenb
15 juni 2016 · 1 359 Inlägg

Jag säger bara att siffrorna brukar vara optimistiska mot verkligheten... De höjer naturligtvis laddtrycket och därmed får de ut mer effekt. (justerar tändning / soppa också såklart). Men det är sällsynt att de faktiskt publicerar en rototest före och efter....Sen är det ju en stor skillnad på en riktig mappning där man håller på en dag jämfört med att någon tankar in en standardmapp. Alla bilar är ju olika. En riktig mappning blir sällan bra ens efter en heldag.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
panda666
15 juni 2016 · 4 228 Inlägg

Richtenb skrev:
Jag säger bara att siffrorna brukar vara optimistiska mot verkligheten... De höjer naturligtvis laddtrycket och därmed får de ut mer effekt. (justerar tändning / soppa också såklart). Men det är sällsynt att de faktiskt publicerar en rototest före och efter....Sen är det ju en stor skillnad på en riktig mappning där man håller på en dag jämfört med att någon tankar in en standardmapp. Alla bilar är ju olika. En riktig mappning blir sällan bra ens efter en heldag.

först blir det vinterhjul samt m styling för mig iaf. sen när allt är klart blir det kanske chip. men undrar om det är värt effekten på 20d motorn. om man känner effekten på draget från 380nm till 440-460^

saab_sonett Handledare
16 juni 2016 · 1 481 Inlägg

panda666 skrev:

Richtenb skrev:
40hk på en turbobil är naturligtvis möjligt om man höjer laddtrycket. Annars brukar siffrorna vara ganska optimistiska rent generellt vid rena mappningar när man inte bytt en pinal. Vore intressant med ett rototest före och efter samt veta hur bilen går på vintern. Jag mappar själv och du får inte ut 40hk utan att höja laddtrycket.... vill du det?

det är väl vad alla trimfirmor gör eller? bsr-vtech etc etc. men varför plockas det bara 40hk utav 20d medans 25d från 2010-2011 plockas det runt 100hk? den motorn är orginal 204hk? och den får dom till nästan 300hk.

Motorn i 25d LCI är en strypt 30d. Därför kan man plocka ut så mycket högre effekt ur den.

ekelund88
16 juni 2016 · 2 656 Inlägg

Richtenb skrev:
40hk på en turbobil är naturligtvis möjligt om man höjer laddtrycket. Annars brukar siffrorna vara ganska optimistiska rent generellt vid rena mappningar när man inte bytt en pinal. Vore intressant med ett rototest före och efter samt veta hur bilen går på vintern. Jag mappar själv och du får inte ut 40hk utan att höja laddtrycket.... vill du det?

om du mappar själv vet du nog mycket väl om att alla bilar lämnar fabriken med en standardmapp , och att en optimering/mappning optimerar luft/bränsle blandningen , således höjer man inte bara laddtrycket ..

Richtenb
16 juni 2016 · 1 359 Inlägg

Vilket i sig inte ger någon speciell effekt alls om du inte höjer tändningen...Om vi bortser från just den här bilen som hade en strypt motor (då köper jag hela resonemanget) Generellt kan man inte höja tändningen särskilt mycket innan motorn börjar knacka om du inte går över på E85, vpower. E85 kyler ju riktigt bra och då kan du höja tändningen endel. Däremot kan man ju få ner förbrukningen en hel del genom luft/bränsle (och du måste naturligtvis justera den för att kunna höja tändningen)



ekelund88 skrev:

Richtenb skrev:
40hk på en turbobil är naturligtvis möjligt om man höjer laddtrycket. Annars brukar siffrorna vara ganska optimistiska rent generellt vid rena mappningar när man inte bytt en pinal. Vore intressant med ett rototest före och efter samt veta hur bilen går på vintern. Jag mappar själv och du får inte ut 40hk utan att höja laddtrycket.... vill du det?

om du mappar själv vet du nog mycket väl om att alla bilar lämnar fabriken med en standardmapp , och att en optimering/mappning optimerar luft/bränsle blandningen , således höjer man inte bara laddtrycket ..

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
saab_sonett Handledare
16 juni 2016 · 1 481 Inlägg

Richtenb skrev:
Vilket i sig inte ger någon speciell effekt alls om du inte höjer tändningen...Om vi bortser från just den här bilen som hade en strypt motor (då köper jag hela resonemanget) Generellt kan man inte höja tändningen särskilt mycket innan motorn börjar knacka om du inte går över på E85, vpower. E85 kyler ju riktigt bra och då kan du höja tändningen endel. Däremot kan man ju få ner förbrukningen en hel del genom luft/bränsle (och du måste naturligtvis justera den för att kunna höja tändningen)



ekelund88 skrev:

Richtenb skrev:
40hk på en turbobil är naturligtvis möjligt om man höjer laddtrycket. Annars brukar siffrorna vara ganska optimistiska rent generellt vid rena mappningar när man inte bytt en pinal. Vore intressant med ett rototest före och efter samt veta hur bilen går på vintern. Jag mappar själv och du får inte ut 40hk utan att höja laddtrycket.... vill du det?

om du mappar själv vet du nog mycket väl om att alla bilar lämnar fabriken med en standardmapp , och att en optimering/mappning optimerar luft/bränsle blandningen , således höjer man inte bara laddtrycket ..

Vi pratar Dieselmotorer.....

Richtenb
16 juni 2016 · 1 359 Inlägg

Ja jag vet... varför tror du jag fokuserar på laddtrycket.....Varför laddar turbon i en dieselbil mängder? För att den skulle vara trött som en lada annars.

Men vill du öka laddtrycket med 0.5 bar för att få 40hk? hur länge håller turbon osv. Är det en strypt bil så kanske det sitter supporterande prylar som håller för betydligt mer än grundeffekten.

Att jag säger att det är optimistiska siffror baserar jag också på bensinare (rent generellt), vissa kan ju hävda att de får ut 40 hk med en mapp på en sugmotor original...


saab_sonett skrev:

Richtenb skrev:
Vilket i sig inte ger någon speciell effekt alls om du inte höjer tändningen...Om vi bortser från just den här bilen som hade en strypt motor (då köper jag hela resonemanget) Generellt kan man inte höja tändningen särskilt mycket innan motorn börjar knacka om du inte går över på E85, vpower. E85 kyler ju riktigt bra och då kan du höja tändningen endel. Däremot kan man ju få ner förbrukningen en hel del genom luft/bränsle (och du måste naturligtvis justera den för att kunna höja tändningen)



ekelund88 skrev:

om du mappar själv vet du nog mycket väl om att alla bilar lämnar fabriken med en standardmapp , och att en optimering/mappning optimerar luft/bränsle blandningen , således höjer man inte bara laddtrycket ..

Vi pratar Dieselmotorer.....

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang