Köpråd pigg sedan som inte går sönder så ofta

panda666
11 november 2016 · 4 259 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Ja det är lika snabbt som en 540i E39, men ljusår snålare. Måste ju finnas ett antal som chippat upp 523i till "528i", men det är nog inte så vanligt då motorn är en udda fågel i F10, den fanns väl bara 2010-2011?
Det är "rätt" tänkt att skippa turbos o allt annat, är mindre som kan strula. Dessutom är det ju en helt annan karaktär på en sugmotor, även om BMW vill påstå att det inte finns nån "tubo-lag" att tala om...Mja...

hehe måste hitta nån tråd där nån har gjort det. Fick ju svar från vtech förut att dom kan göra det. att trimma fram 60hk och lite mer nm på 523. tror de va runt 315nm och 265hk. Det är helt ok tycker jag.  Har du nån sida eller tråd med nån som har gjort det?

Evildan
11 november 2016 ·

panda666 skrev:

JohnMayLives skrev:
Ja det är lika snabbt som en 540i E39, men ljusår snålare. Måste ju finnas ett antal som chippat upp 523i till "528i", men det är nog inte så vanligt då motorn är en udda fågel i F10, den fanns väl bara 2010-2011?
Det är "rätt" tänkt att skippa turbos o allt annat, är mindre som kan strula. Dessutom är det ju en helt annan karaktär på en sugmotor, även om BMW vill påstå att det inte finns nån "tubo-lag" att tala om...Mja...

hehe måste hitta nån tråd där nån har gjort det. Fick ju svar från vtech förut att dom kan göra det. att trimma fram 60hk och lite mer nm på 523. tror de va runt 315nm och 265hk. Det är helt ok tycker jag.  Har du nån sida eller tråd med nån som har gjort det?

Dawwe har det.

Menjovisst är det klokt att chippa en bil som redan i originalutförande har svårt att hantera (hålla för)  effekten...kör på bara det blir skitbra det där.
Det är lätt att råda folk till både det ena och det andra när det inte är ens egna pengar det handlar om.
Du vet var du står nu påhejad av sådana personer som även berättade efter köp och haveri att -det där är inte ovanligt på den modellen- istället för att nämna det i din köprådstråd initialt, men vad vet jag?
Det blir bra ska du se.

panda666
11 november 2016 · 4 259 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

JohnMayLives skrev:
Ja det är lika snabbt som en 540i E39, men ljusår snålare. Måste ju finnas ett antal som chippat upp 523i till "528i", men det är nog inte så vanligt då motorn är en udda fågel i F10, den fanns väl bara 2010-2011?
Det är "rätt" tänkt att skippa turbos o allt annat, är mindre som kan strula. Dessutom är det ju en helt annan karaktär på en sugmotor, även om BMW vill påstå att det inte finns nån "tubo-lag" att tala om...Mja...

hehe måste hitta nån tråd där nån har gjort det. Fick ju svar från vtech förut att dom kan göra det. att trimma fram 60hk och lite mer nm på 523. tror de va runt 315nm och 265hk. Det är helt ok tycker jag.  Har du nån sida eller tråd med nån som har gjort det?

Dawwe har det.

Menjovisst är det klokt att chippa en bil som redan i originalutförande har svårt att hantera (hålla för)  effekten...kör på bara det blir skitbra det där.
Det är lätt att råda folk till både det ena och det andra när det inte är ens egna pengar det handlar om.
Du vet var du står nu påhejad av sådana personer som även berättade efter köp och haveri att -det där är inte ovanligt på den modellen- istället för att nämna det i din köprådstråd initialt, men vad vet jag?
Det blir bra ska du se.

om både 528 och 523 är samma motor fast 523 har nedstrypt via programvara så borde väl inget tjafsa? har jag fel? är inte alla delarna typ samma sak? har båda motorerna samma koppling/låda? dieseln är en skön bil men jag är en nojjig jävel så kollar vad som skulle passa mig mera, dvs mindre grejer som kan paja. kanske en 523-528 vore nått för mig. fast jag ser inga 528 förutom den med turbo på blocket^

Evildan
12 november 2016 ·

För sakens skull så är det två helt olika Getraglådor.
Den i Supra tillverkad av Getrag heter 233  (finns även i en Datsun) och har väldigt lite gemensamt med den lådan som BMW köpte.
Om vi tänker så för sakens skull att allt med ett visst varumärke borgar för kvalitet som det exempelvis hävdas att då det kära märket BMW har, hur kan då samma skribent skriva att vissa modeller eller motorer osv inte är något bra?
Det är ju BMW och det är ju bra?
Jäkla bullzhit i klartext enligt mig.

Lådan i BMW:n är inte kraftigt byggd utan klarar den effekt den är specificerad för, det som BMW beställde med andra ord.

Annars tycker jag att du ska fråga någon som kör en 20år gammal VW, vurmar för BMW, använder en mängd hyperlänkar, gärna utan relevans för ämnet pissar på Prius, nej jag menar inte JML även om beskrivningen stämmer till fullo utan på tvillingskribenten Dawwe ty han kan BMW som en gud vettu.
(Om jag inte missminner mig från den tiden när jag var moderator så används dessutom samma ip av bägge. Jag kikade då på många nyregistrerade konton just för att Dawwe nyligen hade varit avstängd för regelbrott gällande bla dubbla konton.)
Slutligen: tänk efter både en eller två och förslags fyra gånger innan du om köp av turbomatad BMW sker innan du chippar den. Peace.

Senast redigerat av Evildan (12 november 2016)

Evildan
12 november 2016 ·

JohnMayLives skrev:

Evildan skrev:
För sakens skull...(irrellevant textmassa)
... Peace.

Är detta ett relevant svar som TS har nytta av? Nej, inte enligt mig. Låt oss försöka hålla oss till ämnet, det du skriver passar bättre i ett PM. Kontentan/innehållet i ditt svar är inte värt en kommentar i denna tråd.

Panda: Jag tror jag lämnar denna tråd då mina svar verka störa någon så pass mycket att han inte verkar kunna hålla sig till ämnet, alls. The truth is out there, det vet du big_smile

Relevansen att en Supralåda och den BMWlåda det handlar om har närapå enbart namnet Getrag gemensamt torde för TS vara av största intresse.
Resten av mina utförligt beskrivna reflektioner kan säkerligen TS även där tillgodogöra sig nyttan utav.
Peace.

panda666
12 november 2016 · 4 259 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Short engine 523i. "Short engine" är motorn utan insug samt övriga tillbehör, samma artikelnr 523i,528i samt 530i.

Lådan i 523i heter GS6-17BG och är tillverkad av Getrag, För att göra det "tydligt" så är det även Getrag som tillverkat lådan till Supra Mk4 (dvs den "nyaste" Supran från typ 1993-2000), så det "borde ju betyda att den är bra", för det verkar vara Toyota som är måttstocken när det gäller hållbara grejer? Ja jag är ironisk, men det är på den nivå vissa vill hålla det här inne?

Iaf, lådan är unik för 523i, o verkar vara specad till runt 350 Nm som max enligt detta. Getrag gör bra lådor, men har historiskt gjort lådor där svagheterna har varit synkringarna som kan bli slitna, symptomen är att växlarna kan kännas "taggiga att få i vid snabba växlingar". Ett annat historiskt Getrag "fel" är fuktande packboxar vid ingående/utgående axel. De äldre Getrag lådorna i Supra och diverse M är "kända" för att klara låååångt över den effekt de är specade för. Är detta någon garanti för lådan i 523i? Nej. Motorn i 523i ger 270 Nm, medans 528i ger 320 Nm, med andra ord fortfarande under lådans (förmodade) max specifikation. JAG skulle INTE oroa mig för att lådan inte klarar effekten från en 528i.

Låt oss hålla oss till fakta så gott det går. Annars kan du (Panda) alltid köpa en Lexus så får denna tråd självdö?

Sen vill jag poängtera att jag har inte rått dig (Panda) att "chippa" en 523i, jag skrev (väl?) bara att man KAN "chippa" de. Kan är inte samma sak som att förespråka, eller råda om ni så vill. Vad jag skulle gjort om jag hade köpt en 523i med en sexa är inte relevant för denna tråd, jag har bara skrivit vad man KAN göra. Kan betyder inte råda, i min ordbok.

bra med info. Då ska alltså 523 palla effekten av en 528 lätt? har ju läst överallt att 523 är en downtuned 528 endå, dom 3 är ju kanske rent samma motorer med samma lådor. f10 523-528-530, fattar inte varför dom har gjort så. räcker inte med en sexa? varför har dom 3 olika?

@evil: är det inte lite konstigt att åka runt i en bil som är nerbantad/strypt? som endå orkar mycket mer än vad dom har släppt ut. om båda bilarna är av samma motorer men den ena är strypt bara av programvara för nån konstig anledning, är det inte smart att uppgradera den till vad den egentligen ska ha för effekt?  och på min bilfan så äre backen som har pajat, dom andra skitarna/växlarna går ju in utan problem.  bmw som har tabbat sig där med dålig konstruktion eller vad vet jag.  Men det jag vill säga är att om 523-528 är samma motorer men 523 är strypt av program då äre väl bara att  sätta ditt den riktiga programvaran och vips då har man en 528 istället. är inte heller några fantasi siffror som att 523 får över 100 hk och 100nm. Den får ju nästan exakt samma siffror som en 528, dvs 265hk 315-320nm.

Evildan
12 november 2016 ·

panda666 skrev:

JohnMayLives skrev:
Short engine 523i. "Short engine" är motorn utan insug samt övriga tillbehör, samma artikelnr 523i,528i samt 530i.

Lådan i 523i heter GS6-17BG och är tillverkad av Getrag, För att göra det "tydligt" så är det även Getrag som tillverkat lådan till Supra Mk4 (dvs den "nyaste" Supran från typ 1993-2000), så det "borde ju betyda att den är bra", för det verkar vara Toyota som är måttstocken när det gäller hållbara grejer? Ja jag är ironisk, men det är på den nivå vissa vill hålla det här inne?

Iaf, lådan är unik för 523i, o verkar vara specad till runt 350 Nm som max enligt detta. Getrag gör bra lådor, men har historiskt gjort lådor där svagheterna har varit synkringarna som kan bli slitna, symptomen är att växlarna kan kännas "taggiga att få i vid snabba växlingar". Ett annat historiskt Getrag "fel" är fuktande packboxar vid ingående/utgående axel. De äldre Getrag lådorna i Supra och diverse M är "kända" för att klara låååångt över den effekt de är specade för. Är detta någon garanti för lådan i 523i? Nej. Motorn i 523i ger 270 Nm, medans 528i ger 320 Nm, med andra ord fortfarande under lådans (förmodade) max specifikation. JAG skulle INTE oroa mig för att lådan inte klarar effekten från en 528i.

Låt oss hålla oss till fakta så gott det går. Annars kan du (Panda) alltid köpa en Lexus så får denna tråd självdö?

Sen vill jag poängtera att jag har inte rått dig (Panda) att "chippa" en 523i, jag skrev (väl?) bara att man KAN "chippa" de. Kan är inte samma sak som att förespråka, eller råda om ni så vill. Vad jag skulle gjort om jag hade köpt en 523i med en sexa är inte relevant för denna tråd, jag har bara skrivit vad man KAN göra. Kan betyder inte råda, i min ordbok.

bra med info. Då ska alltså 523 palla effekten av en 528 lätt? har ju läst överallt att 523 är en downtuned 528 endå, dom 3 är ju kanske rent samma motorer med samma lådor. f10 523-528-530, fattar inte varför dom har gjort så. räcker inte med en sexa? varför har dom 3 olika?

@evil: är det inte lite konstigt att åka runt i en bil som är nerbantad/strypt? som endå orkar mycket mer än vad dom har släppt ut. om båda bilarna är av samma motorer men den ena är strypt bara av programvara för nån konstig anledning, är det inte smart att uppgradera den till vad den egentligen ska ha för effekt?  och på min bilfan så äre backen som har pajat, dom andra skitarna/växlarna går ju in utan problem.  bmw som har tabbat sig där med dålig konstruktion eller vad vet jag.  Men det jag vill säga är att om 523-528 är samma motorer men 523 är strypt av program då äre väl bara att  sätta ditt den riktiga programvaran och vips då har man en 528 istället. är inte heller några fantasi siffror som att 523 får över 100 hk och 100nm. Den får ju nästan exakt samma siffror som en 528, dvs 265hk 315-320nm.

Det är ju inte samma lådor i 523 och 528 och den i 523 är klenare.
Motorerna är i grunden samma, om det sedan skiljer vid monteringen på lager,  kolvar osv vet inte jag men det är fullt möjligt då ingen tillverkare stoppar i dyrare delar än vad som åtgår.
(Exempelvis är det på växellådor från GTO speciellt innehåll i WH/WR med förstärkta synkroniseringsringar och hjul för att klara dom extra påfrestningarna.)
Hur BMW gör med sina motorer vet jag återigen inte men det har nog Dawwe koll på.
Om det är "bara" backen som inte fungerar och du nu tydligen inte ser det som ett framtida problem så kör på bara.

Senast redigerat av Evildan (12 november 2016)

panda666
12 november 2016 · 4 259 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

JohnMayLives skrev:
Short engine 523i. "Short engine" är motorn utan insug samt övriga tillbehör, samma artikelnr 523i,528i samt 530i.

Lådan i 523i heter GS6-17BG och är tillverkad av Getrag, För att göra det "tydligt" så är det även Getrag som tillverkat lådan till Supra Mk4 (dvs den "nyaste" Supran från typ 1993-2000), så det "borde ju betyda att den är bra", för det verkar vara Toyota som är måttstocken när det gäller hållbara grejer? Ja jag är ironisk, men det är på den nivå vissa vill hålla det här inne?

Iaf, lådan är unik för 523i, o verkar vara specad till runt 350 Nm som max enligt detta. Getrag gör bra lådor, men har historiskt gjort lådor där svagheterna har varit synkringarna som kan bli slitna, symptomen är att växlarna kan kännas "taggiga att få i vid snabba växlingar". Ett annat historiskt Getrag "fel" är fuktande packboxar vid ingående/utgående axel. De äldre Getrag lådorna i Supra och diverse M är "kända" för att klara låååångt över den effekt de är specade för. Är detta någon garanti för lådan i 523i? Nej. Motorn i 523i ger 270 Nm, medans 528i ger 320 Nm, med andra ord fortfarande under lådans (förmodade) max specifikation. JAG skulle INTE oroa mig för att lådan inte klarar effekten från en 528i.

Låt oss hålla oss till fakta så gott det går. Annars kan du (Panda) alltid köpa en Lexus så får denna tråd självdö?

Sen vill jag poängtera att jag har inte rått dig (Panda) att "chippa" en 523i, jag skrev (väl?) bara att man KAN "chippa" de. Kan är inte samma sak som att förespråka, eller råda om ni så vill. Vad jag skulle gjort om jag hade köpt en 523i med en sexa är inte relevant för denna tråd, jag har bara skrivit vad man KAN göra. Kan betyder inte råda, i min ordbok.

bra med info. Då ska alltså 523 palla effekten av en 528 lätt? har ju läst överallt att 523 är en downtuned 528 endå, dom 3 är ju kanske rent samma motorer med samma lådor. f10 523-528-530, fattar inte varför dom har gjort så. räcker inte med en sexa? varför har dom 3 olika?

@evil: är det inte lite konstigt att åka runt i en bil som är nerbantad/strypt? som endå orkar mycket mer än vad dom har släppt ut. om båda bilarna är av samma motorer men den ena är strypt bara av programvara för nån konstig anledning, är det inte smart att uppgradera den till vad den egentligen ska ha för effekt?  och på min bilfan så äre backen som har pajat, dom andra skitarna/växlarna går ju in utan problem.  bmw som har tabbat sig där med dålig konstruktion eller vad vet jag.  Men det jag vill säga är att om 523-528 är samma motorer men 523 är strypt av program då äre väl bara att  sätta ditt den riktiga programvaran och vips då har man en 528 istället. är inte heller några fantasi siffror som att 523 får över 100 hk och 100nm. Den får ju nästan exakt samma siffror som en 528, dvs 265hk 315-320nm.

Det är ju inte samma lådor i 523 och 528 och den i 523 är klenare.
Motorerna är i grunden samma, om det sedan skiljer vid monteringen på lager,  kolvar osv vet inte jag men det är fullt möjligt då ingen tillverkare stoppar i dyrare delar än vad som åtgår.
(Exempelvis är det på växellådor från GTO speciellt innehåll i WH/WR med förstärkta synkroniseringsringar och hjul för att klara dom extra påfrestningarna.)
Hur BMW gör med sina motorer vet jag återigen inte men det har nog Dawwe koll på.
Om det är "bara" backen som inte fungerar och du nu tydligen inte ser det som ett framtida problem så kör på bara.

hehe jag menade att just backen rasade och inte dom andra växlarna. Ser det som ett framtida problem? jovvist därför fråga ja hur pass mycket lådan pallar i 523.  va inte så negativ hela tiden^^ visst ja fattar bmw är skit^^men försöker få ut det mesta av min favorit skitmärke, alla andra märken är också skit men bmw är mitt favorit skit bil^^ blir nog kanske en f10 523 så fort ja fixar lådan på min diesel. Sen kanske 523 orginal håller bättre. Men som sagt ser inte varför de skulle va en dålig ide att få väcka krafterna som sover i 523an om det inte stör nått på lådan o motorn, om dom är endå byggda för o hålla den effekten redan.

panda666
12 november 2016 · 4 259 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Panda: BMW är nog rätt mångas favorit skitmärke big_smile. För min egen del så är det ett märke bland flera, men de har (än så länge) rätt många modeller vilka tilltalar mig, men ju nyare BMW jag kikar på desto mindre rycker det i köparmen. Det där med GPS, kameror, automatisk parkering o allt vad de hittar på intresserar mig inte nämnvärt. Jag gillar den mekaniska känslan i äldre BMW samt att de gick/går att få med ordentligt stark motor med manuell låda. Det mesta som är motorstarkt i dag kommer ju med nån form av automatlåda, även när det gäller BMW. Å andra sidan tycker jag att runt 200 kusar är mer än tillräckligt, o det har ju var o varannan bil idag.

yes ja håller med, 523 kanske räcker gott o väl för mig, så länge det inte är segare än min nuvarande. kanske med ny prgramvara så kasnke det tom är perfekt för mig^^
evildan sitter nu med en yxa o väntar på mig på närmsta kebab hörna^^
Tror nog det är bilen för mig. inga turbos och dpf. bättre kanske inte går att hitta. om ja inte får tag i en fin e39 540. men det är nog att utesluta, finns inte ett enda på blocket, finns bara automat, o dom måste ju va helt slut  med alla dessa år på nacken. men hittar ja en 540 manuel så kommer ja bli sugen.

Evildan
12 november 2016 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

bra med info. Då ska alltså 523 palla effekten av en 528 lätt? har ju läst överallt att 523 är en downtuned 528 endå, dom 3 är ju kanske rent samma motorer med samma lådor. f10 523-528-530, fattar inte varför dom har gjort så. räcker inte med en sexa? varför har dom 3 olika?

@evil: är det inte lite konstigt att åka runt i en bil som är nerbantad/strypt? som endå orkar mycket mer än vad dom har släppt ut. om båda bilarna är av samma motorer men den ena är strypt bara av programvara för nån konstig anledning, är det inte smart att uppgradera den till vad den egentligen ska ha för effekt?  och på min bilfan så äre backen som har pajat, dom andra skitarna/växlarna går ju in utan problem.  bmw som har tabbat sig där med dålig konstruktion eller vad vet jag.  Men det jag vill säga är att om 523-528 är samma motorer men 523 är strypt av program då äre väl bara att  sätta ditt den riktiga programvaran och vips då har man en 528 istället. är inte heller några fantasi siffror som att 523 får över 100 hk och 100nm. Den får ju nästan exakt samma siffror som en 528, dvs 265hk 315-320nm.

Det är ju inte samma lådor i 523 och 528 och den i 523 är klenare.
Motorerna är i grunden samma, om det sedan skiljer vid monteringen på lager,  kolvar osv vet inte jag men det är fullt möjligt då ingen tillverkare stoppar i dyrare delar än vad som åtgår.
(Exempelvis är det på växellådor från GTO speciellt innehåll i WH/WR med förstärkta synkroniseringsringar och hjul för att klara dom extra påfrestningarna.)
Hur BMW gör med sina motorer vet jag återigen inte men det har nog Dawwe koll på.
Om det är "bara" backen som inte fungerar och du nu tydligen inte ser det som ett framtida problem så kör på bara.

hehe jag menade att just backen rasade och inte dom andra växlarna. Ser det som ett framtida problem? jovvist därför fråga ja hur pass mycket lådan pallar i 523.  va inte så negativ hela tiden^^ visst ja fattar bmw är skit^^men försöker få ut det mesta av min favorit skitmärke, alla andra märken är också skit men bmw är mitt favorit skit bil^^ blir nog kanske en f10 523 så fort ja fixar lådan på min diesel. Sen kanske 523 orginal håller bättre. Men som sagt ser inte varför de skulle va en dålig ide att få väcka krafterna som sover i 523an om det inte stör nått på lådan o motorn, om dom är endå byggda för o hålla den effekten redan.

Du har fortfarande inte förstått att 523 har en  k l e n a r e  växellåda än 528?

Motorn kan mkt väl ha samma hårdvara, det undersöker du enklast genom att göra korsreferenser med artikelnummer.

Jag önskar dig uppriktigt lycka till och hoppas att du tänker på vems pengar det repareras med när du startar nästa tråd pga de råd du fått tidigare.

panda666
12 november 2016 · 4 259 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Det är ju inte samma lådor i 523 och 528 och den i 523 är klenare.
Motorerna är i grunden samma, om det sedan skiljer vid monteringen på lager,  kolvar osv vet inte jag men det är fullt möjligt då ingen tillverkare stoppar i dyrare delar än vad som åtgår.
(Exempelvis är det på växellådor från GTO speciellt innehåll i WH/WR med förstärkta synkroniseringsringar och hjul för att klara dom extra påfrestningarna.)
Hur BMW gör med sina motorer vet jag återigen inte men det har nog Dawwe koll på.
Om det är "bara" backen som inte fungerar och du nu tydligen inte ser det som ett framtida problem så kör på bara.

hehe jag menade att just backen rasade och inte dom andra växlarna. Ser det som ett framtida problem? jovvist därför fråga ja hur pass mycket lådan pallar i 523.  va inte så negativ hela tiden^^ visst ja fattar bmw är skit^^men försöker få ut det mesta av min favorit skitmärke, alla andra märken är också skit men bmw är mitt favorit skit bil^^ blir nog kanske en f10 523 så fort ja fixar lådan på min diesel. Sen kanske 523 orginal håller bättre. Men som sagt ser inte varför de skulle va en dålig ide att få väcka krafterna som sover i 523an om det inte stör nått på lådan o motorn, om dom är endå byggda för o hålla den effekten redan.

Du har fortfarande inte förstått att 523 har en  k l e n a r e  växellåda än 528?

Motorn kan mkt väl ha samma hårdvara, det undersöker du enklast genom att göra korsreferenser med artikelnummer.

Jag önskar dig uppriktigt lycka till och hoppas att du tänker på vems pengar det repareras med när du startar nästa tråd pga de råd du fått tidigare.

så med andra ord så kommer inte lådan i 523 palla effekten av 528an om ja pillar upp effekten till 528? tålde inte 23ans låda typ 350? och med nya effekten kommer man hamna 320 typ? de typ 30 nm under? finns det nån som kan bekräfta detta?

caromania Forummoderator
12 november 2016 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

hehe jag menade att just backen rasade och inte dom andra växlarna. Ser det som ett framtida problem? jovvist därför fråga ja hur pass mycket lådan pallar i 523.  va inte så negativ hela tiden^^ visst ja fattar bmw är skit^^men försöker få ut det mesta av min favorit skitmärke, alla andra märken är också skit men bmw är mitt favorit skit bil^^ blir nog kanske en f10 523 så fort ja fixar lådan på min diesel. Sen kanske 523 orginal håller bättre. Men som sagt ser inte varför de skulle va en dålig ide att få väcka krafterna som sover i 523an om det inte stör nått på lådan o motorn, om dom är endå byggda för o hålla den effekten redan.

Du har fortfarande inte förstått att 523 har en  k l e n a r e  växellåda än 528?

Motorn kan mkt väl ha samma hårdvara, det undersöker du enklast genom att göra korsreferenser med artikelnummer.

Jag önskar dig uppriktigt lycka till och hoppas att du tänker på vems pengar det repareras med när du startar nästa tråd pga de råd du fått tidigare.

så med andra ord så kommer inte lådan i 523 palla effekten av 528an om ja pillar upp effekten till 528? tålde inte 23ans låda typ 350? och med nya effekten kommer man hamna 320 typ? de typ 30 nm under? finns det nån som kan bekräfta detta?

Ingen kan bekräfta att lådan kommer hålla och om någon säger sig kunna bekräfta det så ljuger denne.

Det är alltid en risk du tar när du börjar pilla på en bil och höja effekten. Har du reflekterat över att en så pass ny bil sannolikt blir olaglig i försäkringsbolagets ögon, med allt krångel det kan innebära vid skador, olyckor etc etc.

Är det du som är plånbokens ägare?
Retorisk fråga till alla läsare och tyckare, kan besvaras med "nej" i de flesta fall och "ja" i endast ett fall.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
12 november 2016 · 4 259 Inlägg

kanske kan åka ut o provköra en 523 o se vad som väntar, eller kanske försöka hitta en 528 tom.  svårt det där med  att försöka luska ut vad som håller och inte, kanske som ni säger man ska låta det vara orginal.

Evildan
12 november 2016 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

hehe jag menade att just backen rasade och inte dom andra växlarna. Ser det som ett framtida problem? jovvist därför fråga ja hur pass mycket lådan pallar i 523.  va inte så negativ hela tiden^^ visst ja fattar bmw är skit^^men försöker få ut det mesta av min favorit skitmärke, alla andra märken är också skit men bmw är mitt favorit skit bil^^ blir nog kanske en f10 523 så fort ja fixar lådan på min diesel. Sen kanske 523 orginal håller bättre. Men som sagt ser inte varför de skulle va en dålig ide att få väcka krafterna som sover i 523an om det inte stör nått på lådan o motorn, om dom är endå byggda för o hålla den effekten redan.

Du har fortfarande inte förstått att 523 har en  k l e n a r e  växellåda än 528?

Motorn kan mkt väl ha samma hårdvara, det undersöker du enklast genom att göra korsreferenser med artikelnummer.

Jag önskar dig uppriktigt lycka till och hoppas att du tänker på vems pengar det repareras med när du startar nästa tråd pga de råd du fått tidigare.

så med andra ord så kommer inte lådan i 523 palla effekten av 528an om ja pillar upp effekten till 528? tålde inte 23ans låda typ 350? och med nya effekten kommer man hamna 320 typ? de typ 30 nm under? finns det nån som kan bekräfta detta?

Varför tror du att BMW valt att använda en annan låda till 528 trots att 523-lådan enligt andra ska tåla 528:ans effekt?

Statistiken jag upprepade gånger presenterar är självfallet ett snittvärde över ett antal fordon och givetvis håller några bättre och några sämre än statistikens siffror.
Man behöver däremot inte vara något större geni för att kunna begripa att en bil med tillförlitlighetsbetyg 232 poäng (E39) mer troligt kommer gå sönder och kosta mycket mer pengar att äga än en bil med 16 poäng som Citroen C1 ?

http://www.reliabilityindex.com/top-100

Peace.

panda666
12 november 2016 · 4 259 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Du har fortfarande inte förstått att 523 har en  k l e n a r e  växellåda än 528?

Motorn kan mkt väl ha samma hårdvara, det undersöker du enklast genom att göra korsreferenser med artikelnummer.

Jag önskar dig uppriktigt lycka till och hoppas att du tänker på vems pengar det repareras med när du startar nästa tråd pga de råd du fått tidigare.

så med andra ord så kommer inte lådan i 523 palla effekten av 528an om ja pillar upp effekten till 528? tålde inte 23ans låda typ 350? och med nya effekten kommer man hamna 320 typ? de typ 30 nm under? finns det nån som kan bekräfta detta?

Varför tror du att BMW valt att använda en annan låda till 528 trots att 523-lådan enligt andra ska tåla 528:ans effekt?

Statistiken jag upprepade gånger presenterar är självfallet ett snittvärde över ett antal fordon och givetvis håller några bättre och några sämre än statistikens siffror.
Man behöver däremot inte vara något större geni för att kunna begripa att en bil med tillförlitlighetsbetyg 232 poäng (E39) mer troligt kommer gå sönder och kosta mycket mer pengar att äga än en bil med 16 poäng som Citroen C1 ?

http://www.reliabilityindex.com/top-100

Peace.

hehe ja börjar fatta, bara att tankarna alltid går till att trimma och få mer effekt, lite dumt ibland:) får bli nog original då kanske. räcker me 200hk, eller så letar ja fram en 528. svårare ska det inte behöva bli^^

panda666
12 november 2016 · 4 259 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:
Du har fortfarande inte förstått att 523 har en  k l e n a r e  växellåda än 528?

Motorn kan mkt väl ha samma hårdvara, det undersöker du enklast genom att göra korsreferenser med artikelnummer.

Jag önskar dig uppriktigt lycka till och hoppas att du tänker på vems pengar det repareras med när du startar nästa tråd pga de råd du fått tidigare.

så med andra ord så kommer inte lådan i 523 palla effekten av 528an om ja pillar upp effekten till 528? tålde inte 23ans låda typ 350? och med nya effekten kommer man hamna 320 typ? de typ 30 nm under? finns det nån som kan bekräfta detta?

Varför tror du att BMW valt att använda en annan låda till 528 trots att 523-lådan enligt andra ska tåla 528:ans effekt?

Statistiken jag upprepade gånger presenterar är självfallet ett snittvärde över ett antal fordon och givetvis håller några bättre och några sämre än statistikens siffror.
Man behöver däremot inte vara något större geni för att kunna begripa att en bil med tillförlitlighetsbetyg 232 poäng (E39) mer troligt kommer gå sönder och kosta mycket mer pengar att äga än en bil med 16 poäng som Citroen C1 ?

http://www.reliabilityindex.com/top-100

Peace.

hehe ja börjar fatta, bara att tankarna alltid går till att trimma och få mer effekt, lite dumt ibland:) får bli nog original då kanske. räcker me 200hk, eller så letar ja fram en 528. svårare ska det inte behöva bli^^

Evildan
12 november 2016 ·
SportPilot Ubåtsingenjör
12 november 2016 · 7 242 Inlägg

bara jag som tycker att panda ska köpa en helikopter istället ?! då slipper han strulande bilar smile

gillar du BMW så köper du en BMW, även jag gillar BMW ! Mycket trevliga bilar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
12 november 2016 · 4 259 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Några reflektioner: Det är likadana drivaxlar och kardanaxel i 523i, 528i samt 530i. Diffen är likadan från 520i hela vägen upp till 535i. Betyder detta att att det är 523i som har överdimensionerade prylar, eller rent utav 530i(535i) som har underdimensionerat? Vad någon tror kan vi gissa. Vad vi vet? Ja jag vet inte, men jag gissar på att en orsak till att de ser ut som det gör är en kostnadsfråga, det kostar mindre att massproducera en variant i en större mängd än att göra flera olika i mindre mängder? Vad anbelangar växellådan så vet vi att det är olika lådor. Men vi vet (förmodar) inte mer än att 530i lådan borde vara högre specad, Men skillnaden kan oxå ligga i olika utväxlingar.

Intressant länk, och jag förstår varför man valt C1, är väl en Toyota Aygo i praktiken gissar jag? Det jag lägger märke till är att E39 har 0,00% i "Engine" och "Transmission", och till skillnad från C1 så har den 2.13% mot dryga 11% i "Gearbox". Jämför även gärna med Avensis (2003-2009 lirar ungefär i samma storleksklass som E39) där är det 20% Engine, 9% "Gearbox" och knappt 3% "Transmission". E39 faller igenom vad gäller  "Axle & Suspension", fine! Ni ser man kan vända statistik både till sin för, och nackdel. E39 är en gammal bil, som på sin tid utsågs till "Världens bästa bil" ett flertal gånger, man kan ju fråga sig varför om den nu var (redan då) så jäkla dålig? Masshysteri? Alla har fel utom??? O hur kommer det sig att det rullar så många E39 än idag 20 år senare? Klicka gärna runt i den där "pålitlighets länken", Lexus som påstås var så felfria har oändligt mycket högre felprocent i "Engine" än vad världssämsta E39 har?

Vad mitt svar (från andra stycket och framåt)  tillför mer än gnabb kan diskuteras. Vad det tillför Panda kan nog reduceras till noll.

Panda: Gör som du vill. Köp en Lexus eller Toyota, det verkar finnas de som kan garantera att inget går sönder på de bilarna. jag skulle dock vilja ha garantin skriftligt, med krav på åtgärder om det trots allt visar sig att något knasar. Mitt råd är dock detsamma som innan: Behåll din 520D.

Behöver inte va att det går aldrig sönder men tänkte mig inga jättedyra reparationer om det går att minska det så mycket som möjlgt, tänkte så inga kedjor eller lådor pajar hit o dit.  jo e39 var väl bra men dom börjar ju bli gamla nu och svårt att hitta nån i bra skick kanske, speciellt om man letar efter v8orna , dom borde ju va rätt slut nu. Därför tänkte ja kanske 523-528 f10 om man hittar nån med rätt utrustning. Sen att trimma är inte världens viktigaste.

panda666
12 november 2016 · 4 259 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Panda: Ju mer lull-lull bilen har (elstolar, backkamera, softclose osv) desto mer är det som kan gå sönder. Hur många "coola finesser" tror du en Citroen C1 har? Ja det skulle väl vara centrallås isf? Så vill du minimera riskerna så köper du en helt barskrapad bil, oavsett fabrikat. De stora felen du tänker på skall man inte ens behöva oroa sig för, oavsett fabrikat, så länge vi pratar om någorlunda nya bilar (yngre än 10 år) vilka fått minst den service de skall ha. Sen skall man komma ihåg att tyska premiumvagnar är tacksamma att skruva, en välskött 40000 milad "langstrecken wagen" kan se lika fräsch ut (o vara i mycket gott mekaniskt skick) som en 15000 milad svensk såld bil vilken servats "som den skall",

Förstår va du menar, gillar faktiskt de lul lul som min bil har, tycker de fint med xenon och pdc. Skönt att parkera med pdc faktiskt^^ ja som är katastrof vid fick parkering, pdc hjälper mycket. Sen att det passar min smak med så lite grejer som kan gå sönder. Så som turbo-dpf osv. Har gärna en sugmotor utan krångliga delar som kan paja. Slitage delar fattar jag men det ska inte rasa nån kedja eller växellåda, kanske hade världens otur denna gång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang