Däck dimition 18" tum pegasus ("R fälgar")

MomoTillo
25 april 2017 · 1 Inlägg

Hej!
Har skaffat ett par R fälgar till min volvo S40 2006.
Fälgarna köptes lösa , begagnat utav en gubbe som hade dom på sin V50 någon expert som vet vilka däckdimitioner jag kan ha?

Tack i förhand smile

Ainok
25 april 2017 · 439 Inlägg

Jag minns att jag körde 225/40 på  mina gamla 18'' R-Fälgar, men jag hade gärna gått ner till 35.

Gå in på https://tyrestretch.com/ och leta rätt på en fälg med samma dimensioner som dina fälgar (antagligen typ 18x8, det står på insidan av fälgen), sen klickar du på dimensioner och får se bilder på vilka däck folk använder och hur det ser ut.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
danneeemannen
25 april 2017 · 46 Inlägg

Är det originalfälgar elr kopior? smile

Volvo 745 Tic -90
Volvo 745 TURBO "Ticen" (1990)
Mr_B
25 april 2017 · 330 Inlägg

Utgångsfrågan man bör ställa sig är nog hur breda sulor man vill ha. 255 går utan problem. 265 börjar bli mycket. Efter att man bestämt hur breda de ska vara, listar man ut hur höga man vill ha dem. Antingen utgår man från de fälgar och den profil man har original+ ett par % i omkrets, eller så skiter man i det funktionella, och satsar på vad man tycker är estetiskt rätt. Det går kanske att kalibrera hastighetsmätaren, eller köra på GPS.
B!

Djo
25 april 2017 · 10 157 Inlägg

225-40-18 är en lämplig dimension på sådana fälgar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Ainok
25 april 2017 · 439 Inlägg

Mr_B skrev:
Utgångsfrågan man bör ställa sig är nog hur breda sulor man vill ha. 255 går utan problem. 265 börjar bli mycket. Efter att man bestämt hur breda de ska vara, listar man ut hur höga man vill ha dem. Antingen utgår man från de fälgar och den profil man har original+ ett par % i omkrets, eller så skiter man i det funktionella, och satsar på vad man tycker är estetiskt rätt. Det går kanske att kalibrera hastighetsmätaren, eller köra på GPS.
B!

Han som inte kan, han ska inte.
Speciellt inte rekommendera andra.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
zemet
25 april 2017 · 4 037 Inlägg

Rimlig brädd är 215 om du vill ha stretch och 245-255 om du vill ha mycket gummi.  Sen kan man alltid gå extremt åt något håll men att köra 185or med 6 bar lufttryck är ju bara omständigt.

225-235 med 35-40 profil borde passa dig utmärkt.

När jag hade R-fälgar hade jag 245/40 fram och 225/40 bak.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Mr_B
25 april 2017 · 330 Inlägg

Ainok skrev:
Han som inte kan, han ska inte.
Speciellt inte rekommendera andra.

Vore trevlig om du specificerade vad du har ett problem med. Pratar vi 18x8 fälgar så går det utan vidare att klämma på upp till 255. Och hur höga de ska vara är som sagt helt upp till om man vill att hastighetsmätaren ska stämma, eller om man har ett bestämt estetiskt intryck man vill uppnå. Så, jag vet inte riktigt vad det är du är missnöjd med.
B!

Djo
25 april 2017 · 10 157 Inlägg

Mr_B skrev:

Ainok skrev:
Han som inte kan, han ska inte.
Speciellt inte rekommendera andra.

Vore trevlig om du specificerade vad du har ett problem med. Pratar vi 18x8 fälgar så går det utan vidare att klämma på upp till 255. Och hur höga de ska vara är som sagt helt upp till om man vill att hastighetsmätaren ska stämma, eller om man har ett bestämt estetiskt intryck man vill uppnå. Så, jag vet inte riktigt vad det är du är missnöjd med.
B!

255 på smala 8 tum breda fälgar är på tok för brett visst går det men det kommer se för taskigt ut med lågprofil som buktar utåt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
zemet
26 april 2017 · 4 037 Inlägg

Djo skrev:

Mr_B skrev:

Ainok skrev:
Han som inte kan, han ska inte.
Speciellt inte rekommendera andra.

Vore trevlig om du specificerade vad du har ett problem med. Pratar vi 18x8 fälgar så går det utan vidare att klämma på upp till 255. Och hur höga de ska vara är som sagt helt upp till om man vill att hastighetsmätaren ska stämma, eller om man har ett bestämt estetiskt intryck man vill uppnå. Så, jag vet inte riktigt vad det är du är missnöjd med.
B!

255 på smala 8 tum breda fälgar är på tok för brett visst går det men det kommer se för taskigt ut med lågprofil som buktar utåt.

Folk tycker ju olika om allt, vissa älskar stretch och andra hatar det mm.

Mr_B har väll ganska väl nämnt att det beror på vilktet estetiskt intryck man vill uppnå.

255 går utan större problem att få på R-fälgarna så gillar TS fläskdäck så vet han att han kan köra på den dimensionen:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Christian S
26 april 2017 · 4 816 Inlägg

danneeemannen skrev:
Är det originalfälgar elr kopior? smile

med tanke på att S40/V50 inte har samma navdiameter som S60/V70 som dom fälgarna sitter på original så är det en utmärkt fråga.

original sitter det 225/40-18 alt 235/40-18 på dom fälgarna.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Djo
26 april 2017 · 10 157 Inlägg

zemet skrev:

Djo skrev:

Mr_B skrev:

Vore trevlig om du specificerade vad du har ett problem med. Pratar vi 18x8 fälgar så går det utan vidare att klämma på upp till 255. Och hur höga de ska vara är som sagt helt upp till om man vill att hastighetsmätaren ska stämma, eller om man har ett bestämt estetiskt intryck man vill uppnå. Så, jag vet inte riktigt vad det är du är missnöjd med.
B!

255 på smala 8 tum breda fälgar är på tok för brett visst går det men det kommer se för taskigt ut med lågprofil som buktar utåt.

Folk tycker ju olika om allt, vissa älskar stretch och andra hatar det mm.

Mr_B har väll ganska väl nämnt att det beror på vilktet estetiskt intryck man vill uppnå.

255 går utan större problem att få på R-fälgarna så gillar TS fläskdäck så vet han att han kan köra på den dimensionen:)

255or kommer bulka ut som på gamla raggarbilar, Jag gillar breda däck det är snyggt men då får man ha breda fälgar som matchar också smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Ainok
27 april 2017 · 439 Inlägg

Djo skrev:

zemet skrev:

Djo skrev:
255 på smala 8 tum breda fälgar är på tok för brett visst går det men det kommer se för taskigt ut med lågprofil som buktar utåt.

Folk tycker ju olika om allt, vissa älskar stretch och andra hatar det mm.

Mr_B har väll ganska väl nämnt att det beror på vilktet estetiskt intryck man vill uppnå.

255 går utan större problem att få på R-fälgarna så gillar TS fläskdäck så vet han att han kan köra på den dimensionen:)

255or kommer bulka ut som på gamla raggarbilar, Jag gillar breda däck det är snyggt men då får man ha breda fälgar som matchar också smile

255or kommer för det första inte ens få plats på bilen, och för det andra kommer det ge onödigt slitage på när de sitter på en så smal fälg.

Senast redigerat av Ainok (27 april 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Djo
28 april 2017 · 10 157 Inlägg

Ainok skrev:

Djo skrev:

zemet skrev:

Folk tycker ju olika om allt, vissa älskar stretch och andra hatar det mm.

Mr_B har väll ganska väl nämnt att det beror på vilktet estetiskt intryck man vill uppnå.

255 går utan större problem att få på R-fälgarna så gillar TS fläskdäck så vet han att han kan köra på den dimensionen:)

255or kommer bulka ut som på gamla raggarbilar, Jag gillar breda däck det är snyggt men då får man ha breda fälgar som matchar också smile

255or kommer för det första inte ens få plats på bilen, och för det andra kommer det ge onödigt slitage på när de sitter på en så smal fälg.

Det jag säger max 225 på så smal fälg.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mr_B
10 juni 2017 · 330 Inlägg

Ainok skrev:
255or kommer för det första inte ens få plats på bilen, och för det andra kommer det ge onödigt slitage på när de sitter på en så smal fälg.

På bilen vågar jag inte uttala mig om. Det har jag ingen aning om. Jag begränsade mig till huruvida det går att lägga dem på fälgen.
När det kommer till slitage, så har de jag lagt på så breda däck på så smal fälg, inte upplevt något ökat slitage. Om det är bristande uppmärksamhet, ren tur, eller att slitaget följer normen rent generellt, har jag ingen aning om.

Ainok
10 juni 2017 · 439 Inlägg

Mr_B skrev:

Ainok skrev:
255or kommer för det första inte ens få plats på bilen, och för det andra kommer det ge onödigt slitage på när de sitter på en så smal fälg.

På bilen vågar jag inte uttala mig om. Det har jag ingen aning om. Jag begränsade mig till huruvida det går att lägga dem på fälgen.
När det kommer till slitage, så har de jag lagt på så breda däck på så smal fälg, inte upplevt något ökat slitage. Om det är bristande uppmärksamhet, ren tur, eller att slitaget följer normen rent generellt, har jag ingen aning om.

Skapligt jävla trådlyft.

Frågan gällde om ts kunde ha däcken på sina fälgar, monterade på sin bil.

Däcken du skrev om passar inte ens i närheten.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Mr_B
11 juni 2017 · 330 Inlägg

Ainok skrev:
Däcken du skrev om passar inte ens i närheten.

Märkligt, eftersom 255/30R19 passar på 2.5L T5, S40 2006. Men eftersom du vet, och kan bäst, så har du säkert rätt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang