kahh
4 maj 2017
· 139 Inlägg
Richtenb skrev:
Om du köpt vettiga grejer så är det alltid okets tryck mot bromsklossen som orsakar gnällandet.
Som andra säger, smörj in baksidan (även om den har skrikplatta)
Kopparpasta är bra för att få bort skriket men inte alls bra för gummidamasken på oket. (funkar dock om du håller det ifrån damasken)
Det finns riktigt bromsoksfett som inte innehåller mikroskopiska metallbitar och som är klistrigt och bättre än kopparpasta men svårare att få tag i vanliga butiker.
Skrik är vanligt som du säger när man byter bromsar oavsett kvalité men det löser sig ALLTID om du smörjer.
Skruva bort oket, oftast 2 bultar (inte de grövsta som håller bromsokshållaren) och plocka ur bromsklossarna. Detta är förutsatt att du inte har en bil där du kan plocka klossarna direkt, typ stora och bra brembobromsar.
På vissa modernare bilar typ BMW får man ta bort tvärstag bak för att komma åt glidbultarna enklare, vet ej hur det är på Audi.
håll koll på bromsslangen så det inte blir onödig belastning eller att den skaver, jag brukar stripa upp den tillfälligt mot stötdämparen eller motsv. Peta bort slitagevarnare om du har sådan
Busenkelt, och det kan inte gå fel sålänge du inte börjar lufta bromssystemet. Man kan paja slitagevarnaren om man inte har koll på den, trådarna är ganska tunna och den tål inte jättemycket ryck och drag.
Summa summarum, köp inte nya grejer utan smörj de "nya" klossarna och bromsokskolv(ar) du har nu
kahh skrev:
Blivit tipsad om att man kan slipa ner lite på bromsbeläggen på sidorna/kanterna om jag inte minns fel. Dock är detta inget jag själv vill ge mig in på då jag har 0 erfarenhet och aldrig gjort sånt tidigare. Bromsar är inget man ska ta lätt på och börja pilla runt med om man inte kan enligt min åsikt.
Någon som kan berätta mer om hur detta görs samt varför detta brukar lösa problemet?
Känner inte det är någon ide och investera i nya belägg om det bara blir samma sak igen då jag hört att skrik från bromsar är vanligt oavsett vilken belägg en köper. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag hade inga såna problem alls med mina gamla belägg och skivor...
Tack så hemskt mycket för din detaljerade svar. Jag åkte tillbaka till Audi och fick de och bjuda på en undersökning till vad problemet är (tur man är jurist och kan hänvisa till respektive lagar när de börjar säga emot). Detta blir nästa vecka på fredag. Om mekanikern har hälften av den kunskapen du har så förstår de väl direkt vad det beror på. Jag har (tror jag iallafall) lokaliserat från vilken sida det kommer ifrån, det är på framsidan, förarsidan det kommer ifrån. Nu har skriket blivit så jävla högt att jag på riktigt skäms för och bromsa. Skriket är outhärdlig
Jag tror inte heller det är någon större fel än smörjning och visar det sig vara det, så kommer Audi lösa det på plats då de ville jag skulle vara med under felsökningen så vi kan ha en dialog på plats och hitta bästa lösningen.
Jag undrar dock en annan sak. Om man tvättar bilen, fälgar och allt det där, kommer då inte smörjmedlet försvinna, släppa eller så? Brukar tvätta bilen hos en god vän och han avfettar alltid bilen, till och med fälgar så det skvätter så klart på bromsar, och allt det med. Detta var inga problem tidigare men undrar om en sån tvätt kan orsaka problemet igen i framtiden och då behöva smörja in bromsarna igen?
Senast redigerat av kahh (4 maj 2017)