Knappt 1 år gamla bromsar som gnisslar.

kahh
29 april 2017 · 139 Inlägg

För drygt 11 månader sedan bytte jag både bromsskivor och belägg runt om hela bilen på min Audi A4. Det känns som det varit en förbannelse över de här bromsarna ända sedan dag 1 typ. Redan från dag 1 så började bromsarna gnissla men bara när man backade och bromsade och alltså inte när man körde framåt och bromsade. Detta kunde jag leva med. Men sedan drygt 1 månad tillbaka har de börjat gnissla både när man bromsar vid backning och kör framåt.

Kollade runt lite på nätet och vissa hävdar att detta är ett vanligt problem med vissa Audi modeller. Men jag kan tillägga att jag aldrig hade såna problem med mina gamla bromsskivor eller belägg. Andra säger smörj med  koppar/silverpasta, då jag är otroligt okunnig och ohändig med och byta bildelar så har jag ingen aning om vad detta ens är.

Bilen gick igenom besiktningen utan några som helst anmärkningar för övrigt.

Men ska de verkligen börja låta när både varenda belägg och bromsskivor har bytts för knappt 1 år sedan??

Jag kör ganska lugnt och bromsar ibland lite hårt då och då (hört det ska vara bra för bromsarna för man då får bort onödig skit och gör rent bromsarna på så sätt?)

Visserligen är detta bara spekulationer men vad tror NI detta kan bero på?

Tacksam för svar och tips.

MvH!

PS. Både skivor och belägg köptes hos Audi i Sisjön och är alltså original då jag endast använder original delar till bilen.

Senast redigerat av kahh (29 april 2017)

simlar
29 april 2017 · 5 525 Inlägg

Bromsar gnisslar ibland, går ej att komma ifrån oavsett bilmodell/märke.

Se till att bromsarna är i ordning. Dvs oken går lätt, välsmorda glidpinnar, eventuellt glidbleck till belägg i bra skick och skrikplattorna sitter kvar på beläggen.

Väldigt vanligt att bromsar gnisslar ifall man fått in en sten eller något mellan belägg och skiva eller mellan skiva och bromssköld, speciellt nu på våren när allt grus och sand tinar fram.
Ibland räcker det att köra lite framåt och bakåt för att det ska släppa men ofta får man ta loss åtminstone hjulet och pilla bort föremålet.

En annan orsak kan vara att beläggen gnisslar pga att dom är kalla eller är av lite hårdare material för att inte slitas lika fort/damma mindre.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
kahh
30 april 2017 · 139 Inlägg

Jag vet inte vad orsaken kan vara. Bytte precis till sommardäck då passade vi på och borsta skivor och allt det där. Det är nästan pinsamt och bromsa då det skriker så in i helvete.

Du pratar om skrikplattor. Vad är detta samt hur monteras dessa? När vi bytte belägg och skivor så var det inget extra monterat utan bara beläggen och skivorna då jag stod bredvid under hela bytet och kollade på, en god vän till familjen är bilmekaniker med över 20 års erfarenhet så det har inte blivit något fel vid byte.

Det svåra är och lokalisera vad problemet är, kan vara en sten också som du säger, har inte kunnat lokalisera på vilken sida exakt det är oljudet kommer ifrån heller. Får försöka komma på något sätt o lokalisera exakt om det är fram eller bak, höger eller vänster sida som den här skiten fått för sig och uppstå vid. Vet inte om man vågar och gå in till mechanum och fråga då man aldrig vet vad för roligheter de ska hitta på och få för sig.

Det är värt och betona att det endast är vid låga farter samt när man bromsar in mjukt då oljudet uppstår. Ljudet blir inte heller bättre när man kört och bromsat ett tag för att bromsarna ska bli "varma" utan det är snarare tvärtom när man kört och bromsat lite då jag märkt att ljudet uppstår.

Senast redigerat av kahh (30 april 2017)

simlar
30 april 2017 · 5 525 Inlägg

Skrikplattor är en klisterlapp man monterar på beläggets baksida för att dom inte ska vibrera mot oket och orsaka oljud.
Oftast sitter dom färdigt på beläggen när man köper belägg nu för tiden.

Det är inte så att ni råkat stöta till bromsskölden vid byte till sommardäck? Då kan det börja gnissla.

Annars vet jag inte vad som kan orsaka oljudet då din mekanikervän bör ha koll på hur bromsarna ska hanteras för att slippa oljud.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
kahh
30 april 2017 · 139 Inlägg

Tack för förtydligande gällande skrikplattor. Ljudet började uppstå innan vi skiftade till sommardäcken. Jag frågade honom och han säger det finns inget och göra åt, men jag köper inte den förklaringen riktigt. Men jag ska ta bilen till honom i veckan så ska vi montera av bromsarna och försöka lokalisera vad orsaken kan bero på.

Jag är dock osäker på om Audi säljer bromsbelägg med skrikplattor monterade på. I värsta fall skulle du konna hänvisa mig till respektive sida/länk som säljer sådana till Audi a4 årsmodell 2007?

xXSammy
30 april 2017 · 6 571 Inlägg

Är handbromsen ihop med bromsoken eller är de trumbromsar i skivorna bak?

De/Dem
Meaganeowner
30 april 2017 · 2 250 Inlägg

En gång i tiden fick jag lära mig att det är inte mellan bromsskvan och belägget som gnissel uppstår, utan mellan bromskolv och belägg och andra ställen som belägget gör kontakt med oket.

Och när man byter, gör rent och smörjer upp glidpinnar, så rör sig beläggen lättare och vibrerar (typ gnisslar). Lite kopparpasta på bromsbeläggets baksida, som vänds från bromsskivan och de ställen där bromsbelägget kommer emot metall, förutom mot bromsskivan givetvis, motverkar gnissel.

eastereverybodybay
30 april 2017 · 365 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Och när man byter, gör rent och smörjer upp glidpinnar, så rör sig beläggen lättare och vibrerar (typ gnisslar). Lite kopparpasta på bromsbeläggets baksida, som vänds från bromsskivan och de ställen där bromsbelägget kommer emot metall, förutom mot bromsskivan givetvis, motverkar gnissel.

Men sen samtidigt så hör man aldrig bromsgnissel eller bromsskrik från nyare bilar som trots allt inte har någon kopparpasta applicerat från fabrik.

Jag tror att mycket bromsskrik och bromsgnissel kan härledas till billigt skitmaterial. Billig och dålig kvalité helt enkelt...

kahh
1 maj 2017 · 139 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

Meaganeowner skrev:
Och när man byter, gör rent och smörjer upp glidpinnar, så rör sig beläggen lättare och vibrerar (typ gnisslar). Lite kopparpasta på bromsbeläggets baksida, som vänds från bromsskivan och de ställen där bromsbelägget kommer emot metall, förutom mot bromsskivan givetvis, motverkar gnissel.

Men sen samtidigt så hör man aldrig bromsgnissel eller bromsskrik från nyare bilar som trots allt inte har någon kopparpasta applicerat från fabrik.

Jag tror att mycket bromsskrik och bromsgnissel kan härledas till billigt skitmaterial. Billig och dålig kvalité helt enkelt...

Köper som sagt bara originaldelar. Köpte bromsskivor och belägg hos Audi i Sisjön. Sen om företagen fuskar med diverse delar kan jag tyvärr inte påverka alls. Jag betalar till och med en extra slant bara för och få originaldelar.

kahh
1 maj 2017 · 139 Inlägg

Blivit tipsad om att man kan slipa ner lite på bromsbeläggen på sidorna/kanterna om jag inte minns fel. Dock är detta inget jag själv vill ge mig in på då jag har 0 erfarenhet och aldrig gjort sånt tidigare. Bromsar är inget man ska ta lätt på och börja pilla runt med om man inte kan enligt min åsikt.

Någon som kan berätta mer om hur detta görs samt varför detta brukar lösa problemet?

Känner inte det är någon ide och investera i nya belägg om det bara blir samma sak igen då jag hört att skrik från bromsar är vanligt oavsett vilken belägg en köper. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag hade inga såna problem alls med mina gamla belägg och skivor...

Senast redigerat av kahh (1 maj 2017)

Richtenb
4 maj 2017 · 1 365 Inlägg

Om du köpt vettiga grejer så är det alltid okets tryck mot bromsklossen som orsakar gnällandet.
Som andra säger, smörj in baksidan (även om den har skrikplatta)
Kopparpasta är bra för att få bort skriket men inte alls bra för gummidamasken på oket. (funkar dock om du håller det ifrån damasken)
Det finns riktigt bromsoksfett som inte innehåller mikroskopiska metallbitar och som är klistrigt och bättre än kopparpasta men svårare att få tag i vanliga butiker.
Skrik är vanligt som du säger när man byter bromsar oavsett kvalité men det löser sig ALLTID om du smörjer.

Skruva bort oket, oftast 2 bultar (inte de grövsta som håller bromsokshållaren) och plocka ur bromsklossarna. Detta är förutsatt att du inte har en bil där du kan plocka klossarna direkt, typ stora och bra brembobromsar.
På vissa modernare bilar typ BMW får man ta bort tvärstag bak för att komma åt glidbultarna enklare, vet ej hur det är på Audi.
håll koll på bromsslangen så det inte blir onödig belastning eller att den skaver, jag brukar stripa upp den tillfälligt mot stötdämparen eller motsv. Peta bort slitagevarnare om du har sådan

Busenkelt, och det kan inte gå fel sålänge du inte börjar lufta bromssystemet. Man kan paja slitagevarnaren om man inte har koll på den, trådarna är ganska tunna och den tål inte jättemycket ryck och drag.

Summa summarum, köp inte nya grejer utan smörj de "nya" klossarna och bromsokskolv(ar) du har nu


kahh skrev:
Blivit tipsad om att man kan slipa ner lite på bromsbeläggen på sidorna/kanterna om jag inte minns fel. Dock är detta inget jag själv vill ge mig in på då jag har 0 erfarenhet och aldrig gjort sånt tidigare. Bromsar är inget man ska ta lätt på och börja pilla runt med om man inte kan enligt min åsikt.

Någon som kan berätta mer om hur detta görs samt varför detta brukar lösa problemet?

Känner inte det är någon ide och investera i nya belägg om det bara blir samma sak igen då jag hört att skrik från bromsar är vanligt oavsett vilken belägg en köper. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag hade inga såna problem alls med mina gamla belägg och skivor...

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
kahh
4 maj 2017 · 139 Inlägg

Richtenb skrev:
Om du köpt vettiga grejer så är det alltid okets tryck mot bromsklossen som orsakar gnällandet.
Som andra säger, smörj in baksidan (även om den har skrikplatta)
Kopparpasta är bra för att få bort skriket men inte alls bra för gummidamasken på oket. (funkar dock om du håller det ifrån damasken)
Det finns riktigt bromsoksfett som inte innehåller mikroskopiska metallbitar och som är klistrigt och bättre än kopparpasta men svårare att få tag i vanliga butiker.
Skrik är vanligt som du säger när man byter bromsar oavsett kvalité men det löser sig ALLTID om du smörjer.

Skruva bort oket, oftast 2 bultar (inte de grövsta som håller bromsokshållaren) och plocka ur bromsklossarna. Detta är förutsatt att du inte har en bil där du kan plocka klossarna direkt, typ stora och bra brembobromsar.
På vissa modernare bilar typ BMW får man ta bort tvärstag bak för att komma åt glidbultarna enklare, vet ej hur det är på Audi.
håll koll på bromsslangen så det inte blir onödig belastning eller att den skaver, jag brukar stripa upp den tillfälligt mot stötdämparen eller motsv. Peta bort slitagevarnare om du har sådan

Busenkelt, och det kan inte gå fel sålänge du inte börjar lufta bromssystemet. Man kan paja slitagevarnaren om man inte har koll på den, trådarna är ganska tunna och den tål inte jättemycket ryck och drag.

Summa summarum, köp inte nya grejer utan smörj de "nya" klossarna och bromsokskolv(ar) du har nu


kahh skrev:
Blivit tipsad om att man kan slipa ner lite på bromsbeläggen på sidorna/kanterna om jag inte minns fel. Dock är detta inget jag själv vill ge mig in på då jag har 0 erfarenhet och aldrig gjort sånt tidigare. Bromsar är inget man ska ta lätt på och börja pilla runt med om man inte kan enligt min åsikt.

Någon som kan berätta mer om hur detta görs samt varför detta brukar lösa problemet?

Känner inte det är någon ide och investera i nya belägg om det bara blir samma sak igen då jag hört att skrik från bromsar är vanligt oavsett vilken belägg en köper. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag hade inga såna problem alls med mina gamla belägg och skivor...

Tack så hemskt mycket för din detaljerade svar. Jag åkte tillbaka till Audi och fick de och bjuda på en undersökning till vad problemet är (tur man är jurist och kan hänvisa till respektive lagar när de börjar säga emot). Detta blir nästa vecka på fredag. Om mekanikern har hälften av den kunskapen du har så förstår de väl direkt vad det beror på. Jag har (tror jag iallafall) lokaliserat från vilken sida det kommer ifrån, det är på framsidan, förarsidan det kommer ifrån. Nu har skriket blivit så jävla högt att jag på riktigt skäms för och bromsa. Skriket är outhärdlig

Jag tror inte heller det är någon större fel än smörjning och visar det sig vara det, så kommer Audi lösa det på plats då de ville jag skulle vara med under felsökningen så vi kan ha en dialog på plats och hitta bästa lösningen.

Jag undrar dock en annan sak. Om man tvättar bilen, fälgar och allt det där, kommer då inte smörjmedlet försvinna, släppa eller så? Brukar tvätta bilen hos en god vän och han avfettar alltid bilen, till och med fälgar så det skvätter så klart på bromsar, och allt det med. Detta var inga problem tidigare men undrar om en sån tvätt kan orsaka problemet igen i framtiden och då behöva smörja in bromsarna igen?

Senast redigerat av kahh (4 maj 2017)

Richtenb
10 maj 2017 · 1 365 Inlägg

Fettet/silikonet man sätter på är extremt klibbigt (Brembo brukar ha små påsar som är riktigt bra)
Det som skiljer mot vanligt byggsilikon är att det är mer motståndskraftigt mot kemikalier och klarar naturligtvis höga temperaturer.
Det brukar inte vara någon fara med vanliga tvättar, där man siktar på att tvätta fälgen
http://www.ebay.co.uk/itm/3x-Genuine-Br … Sw2gxY3AT8

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
ehedman
10 maj 2017 · 1 966 Inlägg

Prova kör upp i 70 km/h och ställ dig på bromsen. Upprepa vid behov. Gnisslande bromsar kan uppstå av att man "fiskör".

EDIT: Sen, om ovanstående inte fungerar tillfredsställande, kan du ta isär oken och smörja upp allt samt montera skrikplattor på beläggens yttersidor.

Senast redigerat av ehedman (10 maj 2017)

kahh
10 maj 2017 · 139 Inlägg

Tack för tips och även länken till smörjpåsarna.
ehedman jag har testat detta som du säger flera gånger, nu låter jag Audi Göteborg sköta jobbet de bjuder som sagt på undersökningen och är det bara en smörjning så lär de bjuda på det med, annars låter jag någon annan kunnig som inte tar 1000 kr i timmen göra jobbet.

Jag menar, hur mycket kan en smörjning gå på? Vet som sagt inte hur mycket man ska plocka isär osv så det är faktiskt en genuin fråga smile

zemet
10 maj 2017 · 4 041 Inlägg

Uppdatera gärna när du vet vad problemet var och hur du löste det:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Richtenb
10 maj 2017 · 1 365 Inlägg

Det låter vettigt, vi håller tummarna!
Montera bort fälg+däck-- (ev ta bort stag som sitter i vägen för glidbultar)- skruva bort bromsok (2 bultar) - ta bort bromsbelägg- smörj x4 kanske tar 1h för en person med lyft och tryckluft och kännedom om bilmodellen

Bjuder de på jobbet så är det bra service!

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
caromania Forummoderator
10 maj 2017 · 9 296 Inlägg

Jag föreslår att du köper en rejäl tub Carlube silicone grease istället för de där småpaketen. Blir billigare och sedan har du silikonfett att smörja in gummilister med.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61%2BvUQxOPhL._SX466_.jpg

Senast redigerat av caromania (10 maj 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
10 maj 2017 ·

Meaganeowner skrev:
En gång i tiden fick jag lära mig att det är inte mellan bromsskvan och belägget som gnissel uppstår, utan mellan bromskolv och belägg och andra ställen som belägget gör kontakt med oket.

Och när man byter, gör rent och smörjer upp glidpinnar, så rör sig beläggen lättare och vibrerar (typ gnisslar). Lite kopparpasta på bromsbeläggets baksida, som vänds från bromsskivan och de ställen där bromsbelägget kommer emot metall, förutom mot bromsskivan givetvis, motverkar gnissel.

NEJ och ett stort NEJ.

Kopparpasta på beläggets baksida är på tok för nära gummidamasker.
Har man inte problem så får man med kopparpasta.

Smörj med rätt medel så svullnar inte damasker.

Christian S
11 maj 2017 · 4 816 Inlägg

kopparpasta är satans påfund och är något ska man hålla sig så långt ifrån det bara går.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang