V40 1.8i Handbroms vajer av

Hoggy32
29 juli 2017 · 33 Inlägg

Hejsan,

Skulle lufta bromsen idag och såg att varjen till handbromsen var nästan av, när jag var klar och skulle dra i handbromsen för att lyfta upp främre delen av bilen så gick vajern av så  nu har jag ingen handbroms.

Konstiga är att handbromsen inte tar i andra sidan av bilen, den vajern är inte av vad jag såg. :S

Hur som helst, behöver köpa en ny vajer till vänstra däcket men det var en massa snack om vilken sida är höger eller vänster.
Står olika överallt...
Denna vajer är paj.
http://i.imgur.com/8FYHHCC.png

Om jag nu ska köpa en från https://www.bildelaronline24.se/volvo/v … ag-stanger

Ska jag köpa bak vänster eller bak höger?

Annan fråga är hur jag ska kolla varför andra sidan ej tar när man drar i handbromsen?
Mvh

zzr94092
29 juli 2017 · 4 385 Inlägg

Det där är vänster sida.
Varför handbromsen inte tar på höger sida beror på att det sitter en "våg" vid handbromsspaken och när en vajer är av så funkar inte ändra sidan.

Hoggy32
29 juli 2017 · 33 Inlägg

zzr94092 skrev:
Det där är vänster sida.
Varför handbromsen inte tar på höger sida beror på att det sitter en "våg" vid handbromsspaken och när en vajer är av så funkar inte ändra sidan.

Tackar, på sidan som jag länkade kan man välja höger eller vänster sida och då är det två bilder.
http://i.imgur.com/BCQx9bj.png

Antar att jag behöver köpa en höger då eller hur?

zzr94092
29 juli 2017 · 4 385 Inlägg

Var ju vänster som var av skrev du ju.
Men jag byter alltid parvis

Hoggy32
29 juli 2017 · 33 Inlägg

zzr94092 skrev:
Var ju vänster som var av skrev du ju.
Men jag byter alltid parvis

Om jag sitter i bilen då är det vänster sida

Men står jag utanför bilen, framför den då är det höger.
Såg du ej bilden? Där jag markerade sidan?

Enligt hemsidan ska det vara höger, så jag beställde en nyss

zzr94092
29 juli 2017 · 4 385 Inlägg

Vänster sida på bilen är väl alltid vänster sida oavsett vilken sida du står!!

panda666
29 juli 2017 · 4 250 Inlägg

lol beställ bara båda sidor så byter du båda skiten så har du helt fräscha grejer, varför göra det svårt och komplicerat? bytt båda skiten så sover alla bättre.

Hoggy32
30 juli 2017 · 33 Inlägg

panda666 skrev:
lol beställ bara båda sidor så byter du båda skiten så har du helt fräscha grejer, varför göra det svårt och komplicerat? bytt båda skiten så sover alla bättre.

Orkar inte meka med skrothögen, förra ägaren har ju gjort en massa konstiga saker på den, den har flera fas 1 delar i den och bilen är fas 2, gör allting komplicerat när man ska göra något. bilen är knappt värd 500kr.

Evildan
30 juli 2017 ·

Hoggy32 skrev:

zzr94092 skrev:
Var ju vänster som var av skrev du ju.
Men jag byter alltid parvis

Om jag sitter i bilen då är det vänster sida

Men står jag utanför bilen, framför den då är det höger.
Såg du ej bilden? Där jag markerade sidan?

Enligt hemsidan ska det vara höger, så jag beställde en nyss

På vilken sida i bilen sitter ratten och på vilken sida av vägen kör du på?

Meaganeowner
30 juli 2017 · 2 250 Inlägg

Skicka tillbaks vajern då, när det går så trögt.
" orkat inte mecka med bilen"

Äsch... passar det inte på den sida du tänkt dig, så ta dig i kragen och beställ den andra.
Lägg båda i baksätet och sälj bilen. Smidigast. Då har du ju dubblat värdet på åkdonet.

Senast redigerat av Meaganeowner (30 juli 2017)

Windle
30 juli 2017 · 12 Inlägg

Hej Hoggy!
Firman som hade bilder på höger och vänster ritade en bil schematiskt. Du trodde nog att bilen syntes framifrån men det som liknar strålkastare är nog baklampor. Vänster och höger anges ALLTID i bilens färdriktning. Hoppas du fått ordning på bromsen.
Jag kan hålla med om att både wirarna bör bytas. Med tiden blir det torrt i wiren vilket försämrar bromsverkan. Med en ny och en gammal är risken stor att bromsverkan blir ojämn.

Saab 9-5 kombi "Bifuel" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang