Hur bygga om S70 till a-traktor?

Alex12345678
4 november 2017 · 1 Inlägg

hej jag har en s70 som jag vill bygga om till a-traktor men det är tvärställd motor i. hur bygger jag om det så jag kan fixa dubbla lådor.

simlar
4 november 2017 · 5 525 Inlägg

Du kan inte ha dubbla lådor på en fwd-bil.

Enklast är att spärra lådan till 1,2 och backen, korta drivaxlarna och montera planetväxlar antingen på utgående medbringarna från lådan eller ute i naven.

Hur man går till väga för att montera planetväxlar vet jag ej, vet endast av 1st fwd A-traktor (Skoda Pickup) men jag känner ej personen som byggde den traktorn eller någon av brukarna efter det.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 november 2017 · 13 742 Inlägg

simlar skrev:
Du kan inte ha dubbla lådor på en fwd-bil.

Enklast är att spärra lådan till 1,2 och backen, korta drivaxlarna och montera planetväxlar antingen på utgående medbringarna från lådan eller ute i naven.

Hur man går till väga för att montera planetväxlar vet jag ej, vet endast av 1st fwd A-traktor (Skoda Pickup) men jag känner ej personen som byggde den traktorn eller någon av brukarna efter det.

hört några som byter 5:Ans drev på vag lådorna och sen har en riktig varvspärr som är inkapslad
fördelen med just 5:Ans drev är att dessa 2 sitter utanför lådan och är löstagbara..  normalt är ju dreven fasta på ingånde axeln från vevaxeln men på dessa lådor kan man plocka loss 5:ans växel helt..

använder man då egna drev får man ner dom till max 15km/h på lägsta växeln ( i detta fall 5:ans växel) detta måste ske vid vid fullvarv. 

sen vet jag att polisen och bilprovningen inte riktigt är överens om att detta bara gäller lägsta växeln men bilprovningen här i stan godtar det iallfall

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zzr94092
5 november 2017 · 4 388 Inlägg

Rakställ motorn och en bakaxel för bakhjulsdrift.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang