Handbromsen ligger på, vad gör jag? Passat 05

markusbacka
6 januari 2018 · 68 Inlägg

Som frågan lyder: handbromsen ligger på. Igår när jag kom hem efter 11 km från samhället var fälgen ljummen och det luktade varmt. Har tidigare känt att det luktar varmt. Och jag tror att bilprovningen sa att den ligger på lite. Jag fick påbackning på att skivorna bak var dåliga, så jag bytte dom så det sitter alltså helt nya skivor och belägg bak. Och handbromsen ligger på igen. Lyckades dock få med mig den där jävla gummitutan som sitter runt själva kolven på oket när jag skulle skruva in det, så det släppte och sitter alltså inte där det ska... Har det nåt med saken att göra? Och hur får jag ordning på detta utan att varken behöva betala verkstaden en halv förmögenhet eller att slippa krypa under bilen själv? Är lite höggravid så det är allt annat än smidigt just nu. Trollspö? Nytt ok? Hur smidigt är det att byta i jämförelse med fram?
Kan ju tillägga att handbromsen används dagligen (dvs den står med handbroms och växel på min sluttande uppfart). Ska jag sluta med det och istället använda klossar? Vill inte ha den stående på enbart växel då kopplingen också är lite sisådär...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Du får bestämma dig om du eller verkstan ska fixa det.
Här hjälper inga trollspö och se till att bli av med graviditeten och kryp sen  under kärran och rätta till det du förstört .
Gummit har ju sin funktion så det ska dit såklart.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
6 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Viktigt att använda helt gummi smile

Meaganeowner
6 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Eftersom du inte tar dig under bilen, så är det väl läge att nån annan gör det.

Man kan ju starkt misstönka handbromsvajrarna eller en kolv som inte har möjlighet att röra sig. För röra sig ska den kunna göra.
Det är först när kolven av den vridna kolvtätningen kan gå tillbaks kanske en millimeter eller två, som bromsarna släpper helt.

markusbacka
6 januari 2018 · 68 Inlägg

autodidakten skrev:
Du får bestämma dig om du eller verkstan ska fixa det.
Här hjälper inga trollspö och se till att bli av med graviditeten och kryp sen  under kärran och rätta till det du förstört .
Gummit har ju sin funktion så det ska dit såklart.

Försöker vräka den lille just nu, men jag tror han bestämt sig för att flytta in... Hur får jag dit gummit igen? Och gör det så att handbromsen slutar ligga på?

markusbacka
6 januari 2018 · 68 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Eftersom du inte tar dig under bilen, så är det väl läge att nån annan gör det.

Man kan ju starkt misstönka handbromsvajrarna eller en kolv som inte har möjlighet att röra sig. För röra sig ska den kunna göra.
Det är först när kolven av den vridna kolvtätningen kan gå tillbaks kanske en millimeter eller två, som bromsarna släpper helt.

Ja, det är ju lite så, fixade att byta skivorna och beläggen, men det är ju typ en månad sen och magen har ju inte direkt blivit mindre...

Den var gräsligt svår att skruva in, fick förlänga verktyget för att få mer hävkraft, trodde först inte att det skulle gå alls...
Kan det vara idé att byta oket hur eller hur? Med tanke på att det var så svårt att skruva in så kanske det är lika bra om det nu är kolven som kärvar? För jag vet inte hur man renoverar dom... Bilen har gått 22000 så det kanske ändå är dags?

Cupra_
6 januari 2018 ·

markusbacka skrev:

Meaganeowner skrev:
Eftersom du inte tar dig under bilen, så är det väl läge att nån annan gör det.

Man kan ju starkt misstönka handbromsvajrarna eller en kolv som inte har möjlighet att röra sig. För röra sig ska den kunna göra.
Det är först när kolven av den vridna kolvtätningen kan gå tillbaks kanske en millimeter eller två, som bromsarna släpper helt.

Ja, det är ju lite så, fixade att byta skivorna och beläggen, men det är ju typ en månad sen och magen har ju inte direkt blivit mindre...

Den var gräsligt svår att skruva in, fick förlänga verktyget för att få mer hävkraft, trodde först inte att det skulle gå alls...
Kan det vara idé att byta oket hur eller hur? Med tanke på att det var så svårt att skruva in så kanske det är lika bra om det nu är kolven som kärvar? För jag vet inte hur man renoverar dom... Bilen har gått 22000 så det kanske ändå är dags?

Min första tanke när jag läste första inlägget var just, byt ok. Allting ska löpa relativt lätt, annars har man problem och då får man byta eller renovera.

zzr94092
6 januari 2018 · 4 388 Inlägg

Du får allt byta oket

Meaganeowner
7 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Du har förmodligen haft sönder oket!
Ska inte bara gå att skruva in!

Man måste trycka samtidigt.

Och nytt gummi går bara att kränka dit när kolven är urplockad.

markusbacka
7 januari 2018 · 68 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Du har förmodligen haft sönder oket!
Ska inte bara gå att skruva in!

Man måste trycka samtidigt.

Och nytt gummi går bara att kränka dit när kolven är urplockad.

Jag har använt biltemas verktyg för det, som både skruvar och trycker, använde samma verktyg sist jag bytte skivor och belägg, tre år sen.

Känns ju spontant som att det är enklast att byta hela oket då... Hur osmidigt är det med själva vajern?

markusbacka
7 januari 2018 · 68 Inlägg

Cupra_ skrev:

markusbacka skrev:

Meaganeowner skrev:
Eftersom du inte tar dig under bilen, så är det väl läge att nån annan gör det.

Man kan ju starkt misstönka handbromsvajrarna eller en kolv som inte har möjlighet att röra sig. För röra sig ska den kunna göra.
Det är först när kolven av den vridna kolvtätningen kan gå tillbaks kanske en millimeter eller två, som bromsarna släpper helt.

Ja, det är ju lite så, fixade att byta skivorna och beläggen, men det är ju typ en månad sen och magen har ju inte direkt blivit mindre...

Den var gräsligt svår att skruva in, fick förlänga verktyget för att få mer hävkraft, trodde först inte att det skulle gå alls...
Kan det vara idé att byta oket hur eller hur? Med tanke på att det var så svårt att skruva in så kanske det är lika bra om det nu är kolven som kärvar? För jag vet inte hur man renoverar dom... Bilen har gått 22000 så det kanske ändå är dags?

Min första tanke när jag läste första inlägget var just, byt ok. Allting ska löpa relativt lätt, annars har man problem och då får man byta eller renovera.

Ja, det känns ju faktiskt lättast. Och mig veterligen är det aldrig gjort bak. Fram bytte jag för typ 2 år sen...

Cupra_
7 januari 2018 ·

Vajern brukar man kunna kroka loss relativt enkelt från oket.. Lite pill men inget avancerat..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang