Köpråd: bil för 15.000kr

WinstonParva
8 mars 2018 · 6 Inlägg

Hej!

Går i bilköpartankar, men tyvärr är inte plånboken så fet som man önskar att den var. Således har jag 15.000 riksdaler att köpa en bil för, men gärna mindre såklart. Hästkrafter och dylikt är ointressant, vill helst ha en driftsäker bil som både är billig att äga, serva och tanka. Är det möjligt? Manuell och bensin är också ett krav.

Har kikat lite på Golf, A4, A3 (sent 90-tal till tidigt 00-tal) och liknande bilar. Är det någon som har några tips, antingen gällande dessa modeller eller andra bilar? Vanliga fel osv är väldigt uppskattat.

Allt gott.

Senast redigerat av WinstonParva (8 mars 2018)

mats757
8 mars 2018 · 915 Inlägg

När det är frågan om en lite äldre bil och i den prisklassen så är skicket på bilen avgörande till 98%. Precis allting kan det vara fel på om man inte är uppmärksam. Så leta på en seriös, bilkunnig kompis som kan hjälpa dig. Är man noggrann och inte allt för ivrig att handla, så går det att göra fynd i den prisklassen. Bry dig inte så mycket i vilket märke det är. Som sagt skicket är viktigare....

Mats

Jokabsson
8 mars 2018 · 1 179 Inlägg

Audi A3 är trevliga. Går billigt i stad och skäms inte på motorväg heller. Jag har mestadels bra erfarenheter av A3 8L och skulle kunna tänka mig en till sådan om det någonsin blir dags för en billig andrabil. Lättmekad vilket håller nere verkstadskostnaderna. Hitta en enskild verkstad bara, så du inte lämnar in den på auktoriserad Ådi/VW verkstad.

Rost i dörrarna är ganska vanligt, men försök hitta en utan. Jag fick loss min 1.8T för 19 000kr och den var helt rostfri i karossen.

I övrigt håller jag med Mats. Leta reda på något som hjälper dig. Det är svårt för en oerfaren att höra alla ljud, märka om något inte är som det ska och veta vad man ska titta på.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
panda666
8 mars 2018 · 4 250 Inlägg

finns massor av val faktiskt, honda civic, accord, mazda, colt, toyota, bara o välja nått av dom. Tror nog asiat är nog bäst för dom stålarna. Kolla efter micra osv. Tyskar osv kanske är helt borta för dom pengarna då kanske kommer att kräva feta rep.

mb_pucken
8 mars 2018 · 5 087 Inlägg

Nissan almera verkar vara bra skit :-) men som alltid är det lotteri med bilar i alla prisklasser :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Ta en koll på blocket efter en bil som faller dig i smaken.
Ta med dig en grov hammare som du har fullt synbar i ditt bälte.
Be säljaren visa några besiktningsprotokoll.
Ta fram  hammaren och fråga om du får slå lite nätt på ställen där det verkar övermålat.
Kolla om det ser rostigt ut på undersidan.
Köp helst från någon äldre person , som mig,så slipper du bli grundlurad men var somsagt var beredd på lite skruvande till det facila priset..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2018 · 17 486 Inlägg

Undvik allt från VW. Dvs Skoda, Volkswagen, Seat, Audi.

Köp en basutrustad Toyota Corolla. Klart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Soulman
8 mars 2018 · 1 271 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Undvik allt från VW. Dvs Skoda, Volkswagen, Seat, Audi.

Köp en basutrustad Toyota Corolla. Klart.

Traditionellt BS.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
8 mars 2018 · 1 271 Inlägg

WinstonParva skrev:
Hej!

Går i bilköpartankar, men tyvärr är inte plånboken så fet som man önskar att den var. Således har jag 15.000 riksdaler att köpa en bil för, men gärna mindre såklart. Hästkrafter och dylikt är ointressant, vill helst ha en driftsäker bil som både är billig att äga, serva och tanka. Är det möjligt? Manuell och bensin är också ett krav.

Har kikat lite på Golf, A4, A3 (sent 90-tal till tidigt 00-tal) och liknande bilar. Är det någon som har några tips, antingen gällande dessa modeller eller andra bilar? Vanliga fel osv är väldigt uppskattat.

Allt gott.

Dra av 5 från din budget på 10 och titta på någon SEAT. Mycket bil för pengarna.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Bingdahl
8 mars 2018 · 29 Inlägg

Som sagt corolla

Muttley
8 mars 2018 ·

insatsen skrev:
Ta fram  hammaren och fråga om du får slå lite nätt på ställen där det verkar övermålat.

Den kund som hade haft med en hammare och vill slå på bilen jag hade sålt hade först köpt den. 

Magnet låter bättre om man nu vill leta dold rost.

Evildan
8 mars 2018 ·

Hybrid_ skrev:
Undvik allt från VW. Dvs Skoda, Volkswagen, Seat, Audi.

Köp en basutrustad Toyota Corolla. Klart.

Elementärt min bäste herre.
Problemet är löst.
Eller varför inte en slutkörd bayersk släde?

panda666
8 mars 2018 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Undvik allt från VW. Dvs Skoda, Volkswagen, Seat, Audi.

Köp en basutrustad Toyota Corolla. Klart.

Elementärt min bäste herre.
Problemet är löst.
Eller varför inte en slutkörd bayersk släde?

ja tack, en obesiktad med gärna 20 ägare och runt 40.000mil. en skruvad också gärna. helst bmw eller merca. en pippad kaross ocksåwink

WinstonParva
8 mars 2018 · 6 Inlägg

Tack för alla svar! Jag är fullt medveten om att det är ett lotteri om man rör sig i min prisklass. Vad som däremot är svårt är att sålla i alla svar (och rekommendationer som finns att hitta på andra ställen). Några säger att tyskt är idiotiskt att köpa i den prisklassen, vissa hävdar motsatsen osv.

Ponera att jag skulle vara intresserad av denna:

https://www.blocket.se/varmland/Skoda_F … =7&w=1

Varningsklockorna ringer ju på högsta volym. Låga mil, ser fräsch ut, bra pris. Vad är haken? Inte för att Skoda är världsbäst i någon kategori (?) men ändå.

Soulman
8 mars 2018 · 1 271 Inlägg

WinstonParva skrev:
Tack för alla svar! Jag är fullt medveten om att det är ett lotteri om man rör sig i min prisklass. Vad som däremot är svårt är att sålla i alla svar (och rekommendationer som finns att hitta på andra ställen). Några säger att tyskt är idiotiskt att köpa i den prisklassen, vissa hävdar motsatsen osv.

Ponera att jag skulle vara intresserad av denna:

https://www.blocket.se/varmland/Skoda_F … =7&w=1

Varningsklockorna ringer ju på högsta volym. Låga mil, ser fräsch ut, bra pris. Vad är haken? Inte för att Skoda är världsbäst i någon kategori (?) men ändå.

Finns ingen hake just på denna 12.000kr bil, ett helt rimligt pris om det som står i annonsen stämmer. Kolla över det vanliga, bromsar, oljeläckage, rost, däck. Har du möjlighet att läsa ur felkoder skadar det inte. Provkör!
Kan du inget om bilar, ta med en som kan.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
8 mars 2018 ·

WinstonParva skrev:
Tack för alla svar! Jag är fullt medveten om att det är ett lotteri om man rör sig i min prisklass. Vad som däremot är svårt är att sålla i alla svar (och rekommendationer som finns att hitta på andra ställen). Några säger att tyskt är idiotiskt att köpa i den prisklassen, vissa hävdar motsatsen osv.

Ponera att jag skulle vara intresserad av denna:

https://www.blocket.se/varmland/Skoda_F … =7&w=1

Varningsklockorna ringer ju på högsta volym. Låga mil, ser fräsch ut, bra pris. Vad är haken? Inte för att Skoda är världsbäst i någon kategori (?) men ändå.

Tips.  Ring transportstyrelsen för att kolla skulder eller obetald skatt.   Så det inte kommer som en överraskning  .
Pruta då den bytt ägare precis och är avställd.

Jokabsson
8 mars 2018 · 1 179 Inlägg

Muttley skrev:

WinstonParva skrev:
Tack för alla svar! Jag är fullt medveten om att det är ett lotteri om man rör sig i min prisklass. Vad som däremot är svårt är att sålla i alla svar (och rekommendationer som finns att hitta på andra ställen). Några säger att tyskt är idiotiskt att köpa i den prisklassen, vissa hävdar motsatsen osv.

Ponera att jag skulle vara intresserad av denna:

https://www.blocket.se/varmland/Skoda_F … =7&w=1

Varningsklockorna ringer ju på högsta volym. Låga mil, ser fräsch ut, bra pris. Vad är haken? Inte för att Skoda är världsbäst i någon kategori (?) men ändå.

Tips.  Ring transportstyrelsen för att kolla skulder eller obetald skatt.   Så det inte kommer som en överraskning  .
Pruta då den bytt ägare precis och är avställd.

Bra tips.

Tycker annars att bilen ser fin ut. Bra historik och ser ju hyfsad ut i lacken faktiskt. Bjud 8000kr och se vart det slutar.

Det fanns inget krav på prestanda, men 0-100km/h på 16,5 sekunder är plågsamt och snudd på trafikfarligt i dagens tempo... Men tar man sig bara ytterst sällan ut på större vägar så kanske det inte spelar någon roll.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
8 mars 2018 ·
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 mars 2018 · 14 060 Inlägg

WinstonParva skrev:
Hej!

Går i bilköpartankar, men tyvärr är inte plånboken så fet som man önskar att den var. Således har jag 15.000 riksdaler att köpa en bil för, men gärna mindre såklart. Hästkrafter och dylikt är ointressant, vill helst ha en driftsäker bil som både är billig att äga, serva och tanka. Är det möjligt? Manuell och bensin är också ett krav.

Har kikat lite på Golf, A4, A3 (sent 90-tal till tidigt 00-tal) och liknande bilar. Är det någon som har några tips, antingen gällande dessa modeller eller andra bilar? Vanliga fel osv är väldigt uppskattat.

Allt gott.

Är du i behov av bil just nu? Annars skulle jag råda dig att spara till minst det dubbla och köpa en lite bättre bil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2018 · 17 486 Inlägg

Tja. Bilen är Besiktigad men den nya ägaren kan inget om bilen.

Registreringsnummer
TAK095

Fabrikat
SKODA FABIA COMPIS 60

Handelsbeteckning
Uppgift saknas.

Fordonsslag
PERSONBIL

Fordonsslagsklass
Personbil

Färg
Gul

Fordonsstatus
Avställd (2018-02-26)

Antal ägare sedan fordonet togs i trafik första gången
6
Nuvarande ägare fr.o.m. 2018-02-23

Ägare och brukare
AL-MUHANNA, EHSAN

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang