Köpråd: bil för 15.000kr

WinstonParva
8 mars 2018 · 6 Inlägg

Hybrid: Tack för info. Hur vet du att ägaren inte kan något om bilen?

Vettemannen: Förstår hur du tänker, 15.000 får man inte mycket bil för. Problemet är att jag kommer vara i behov av en bil längre fram i vår, men har egentligen inte ekonomi till det eftersom jag är student. Nu har dock 15.000 kr kommit i min ägo tack vare skatteåterbäringen.

WinstonParva
8 mars 2018 · 6 Inlägg

En övrig fråga, vad tycker ni är en rimlig budget att ha för oväntade kostnader? En bil i denna prisklass KOMMER krångla, om man inte har riktig tur. Vad pratar vi för pengar? Beror såklart på vilken modell man väljer, men på ett ungefär?

Muttley
8 mars 2018 ·

WinstonParva skrev:
En övrig fråga, vad tycker ni är en rimlig budget att ha för oväntade kostnader? En bil i denna prisklass KOMMER krångla, om man inte har riktig tur. Vad pratar vi för pengar? Beror såklart på vilken modell man väljer, men på ett ungefär?

10-15 tusen om du har otur så du kan köpa en annan snabbt wink

WinstonParva
8 mars 2018 · 6 Inlägg

Muttley skrev:

WinstonParva skrev:
En övrig fråga, vad tycker ni är en rimlig budget att ha för oväntade kostnader? En bil i denna prisklass KOMMER krångla, om man inte har riktig tur. Vad pratar vi för pengar? Beror såklart på vilken modell man väljer, men på ett ungefär?

10-15 tusen om du har otur så du kan köpa en annan snabbt wink

Satan! Kanske inte blir någon bil då...

Muttley
8 mars 2018 ·

WinstonParva skrev:

Muttley skrev:

WinstonParva skrev:
En övrig fråga, vad tycker ni är en rimlig budget att ha för oväntade kostnader? En bil i denna prisklass KOMMER krångla, om man inte har riktig tur. Vad pratar vi för pengar? Beror såklart på vilken modell man väljer, men på ett ungefär?

10-15 tusen om du har otur så du kan köpa en annan snabbt wink

Satan! Kanske inte blir någon bil då...

Äh,  det var bara skoj.   Bilen kan hålla hur länge som helst om du har tur. Det är svårt att säga med så billiga bilar.  Men åtminstone några tusenlappar kan vara bra att ha i buffert för oväntade problem.  Du kanske behöver byta länkarm, bromsok eller belägg. 

Har du övervägt riktigt noga om du verkligen har råd att äga och hålla en bil i drift som student ? Du kanske klarar dig på cykel och hyra bil i värsta fall.

En släkting hade en golf 2 manhattan när han pluggade i Lund.   Riktig jävla skitbil men den höll ihop och hade inte några större problem.   Han körde väl 10 mil i månaden men den startade varje gång under de 5 åren han bodde där. 

Det hjälper ju om du själv eller någon kompis kan skruva för att komma undan billigt.

Tuningofroslagen
9 mars 2018 · 26 Inlägg

Jag brukar räkna på en dryg tusenlapp i månaden på att fixa bilen och då håller jag på med bilar själv så och gör allt själv med service och lagar den när något går sönder vilket är fullt normalt på en gammal bil.

Småbilar är ju oftast lågmilare och saknar all form av komfort och sådant ”roligt” som tex ac och i vissa fall även fjärrlås och finns massor på blocket och Facebook till salu men jag hade som sagt tagit med en kompis som kan något om bilar helst men en bil för 10-15 kommer gå sönder frågan är ju bara när så jag skulle råda att skippa köpa en golf med 1.6l motorn och minst 1.8l

Varför ? En liten bil med liten motor varvar rejält när man ligger i 110 km/h på motorvägen och nästan olidligt tyvärr och drar nästan lika mycket bränsle som en normal kombi i samma prisklass visst du kanske tjänar 100-500 kr i månaden på att köpa en småbil och det är ju du som bestämmer i slutänden oavsett vad vi tycker o tänker här för det finns inget bilägande som är helt problemfritt

Mitt råd är att köpa en bil för mellan 5–8000 kr och sedan spara ihop runt 20-30000 kr att lägga på en nyare bil och samtidigt få igen pengarna utan värdeminskning tex en V70 istället smile

Regel nr 1 . Köp aldrig en bil av nån son precis köpt den av utländsk härkomst ( oftast ”bilhandlare” som gör allt för o blåsa dig

Kolla på carinfo så ser du om den legat på blocket och för vilket pris och då kan du även se tidigare blocketannons med vilket har gjort att jag backat på många bilar jag varit intresserad av som visat sig innehålla betydligt mer fel än vad säljaren sagt och då har säljaren oftast inte ens fixar felen om den ägt bilen i någon vecka

Jokabsson
9 mars 2018 · 1 179 Inlägg

Det bästa du kan göra för dig själv och plånboken är att lära dig meka lite. Behöver inte vara avancerade grejer, men bromsar, oljebyten, däckskifte, diverse filter och kanske till och med lära dig att felsöka enklare problem själv innan du kastar in bilen på verkstad. Det har sparat mig tusentals kronor att inte lämna in bilen på minsta lilla grej och serva själv.

Det går definitivt att köpa en bil för 10 000kr, men vägrar man bestämt att meka så rekommenderar jag dig att fundera på om du verkligen behöver bil och vänta tills du har råd med en nyare.

Jag tycker att Golf/A3/Fabia/Leon är rätt bilar att titta på och så även Toyota Corolla just för att de är lättmekade och är så pass vanliga att reservdelar finns i vilken buske som helst.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Cracksoup skrev:
Jag tycker att Golf/A3/Fabia/Leon är rätt bilar att titta på och så även Toyota Corolla just för att de är lättmekade och är så pass vanliga att reservdelar finns i vilken buske som helst.

Jag har en toyota corolla och de FÅ gånger jag letat i buskarna efter reservdelar, så fanns det tyvärr inga..sad
Jag fick då snällt gå te närmsta skrot och vackert betala..
Och ni ska tro dom börjar hugga för sig nu..
Glöm att ni kan köpa en startmotor te 250 kr som man kunde göra för några år sedan..
Jag tror dom kollar in desperationen i kundens ögon och sätter priset därefter..
Det är iallafall min konspirationsteori ang prissättningen på skrotarna numera..

Senast redigerat av insatsen (9 mars 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Soulman
9 mars 2018 · 1 271 Inlägg

Det är väl inte så konstigt. Det finns ju guider på nätet för att reparera nästan vad som helst så även en halvblind kan ju byta grejer på vanliga bilar upp till 2000-talet innan de blir för digitala med felkoder som behöver nollas trots att man bytt felorsaken.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
saab_sonett Handledare
9 mars 2018 · 1 481 Inlägg

insatsen skrev:

Cracksoup skrev:
Jag tycker att Golf/A3/Fabia/Leon är rätt bilar att titta på och så även Toyota Corolla just för att de är lättmekade och är så pass vanliga att reservdelar finns i vilken buske som helst.

Jag har en toyota corolla och de FÅ gånger jag letat i buskarna efter reservdelar, så fanns det tyvärr inga..sad
Jag fick då snällt gå te närmsta skrot och vackert betala..
Och ni ska tro dom börjar hugga för sig nu..
Glöm att ni kan köpa en startmotor te 250 kr som man kunde göra för några år sedan..
Jag tror dom kollar in desperationen i kundens ögon och sätter priset därefter..
Det är iallafall min konspirationsteori ang prissättningen på skrotarna numera..

Returbilen tar 250 kr för en startmotor.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang