Hård gång efter kamremsbyte

drerkle
6 juli 2018 · 15 Inlägg

Jag bytte kamrem på min Octavia 2011 tdi 16v 140hk (motorkod cfhc) förra helgen. Bytet gick utan problem men nu tycker jag att den dels lever runt lite mer än tidigare på tomgång (det är trots allt en diesel..) och dels går hårt/rått runt 3500rpm. För övrigt så går den bra och jag märker inte av någon ökad förbrukning eller förlorad effekt. Efter bytet så dubbelkollade jag inställningen och den var ok.

Min fundering är om högtryckspumpen kan ha hamnat lite fel, om det ens är möjligt? Det sitter ett justerbart drev på den men påverkar inställningen av den bilens gång för övrigt?

Tacksam för idéer kring detta.

Meaganeowner
6 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Kanske inte i övrigt... men förmodligen det du beskriver...
Varför har man valt att göra det justerbart om det inte finns en anledning och inte en kil gentemot axeln?

Är det inte som så att elektroniken kan justera inom vissa värden? Men att grundiställnongen av pumpen måste vara inom vissa värden.

Har för mig att det var så på min Passat.
Mecken justerade med tillgång till dator inkopplad.

Senast redigerat av Meaganeowner (6 juli 2018)

zzr94092
6 juli 2018 · 4 378 Inlägg

Är det inte commonrail på den?

drerkle
6 juli 2018 · 15 Inlägg

zzr94092 skrev:
Är det inte commonrail på den?

Att jag inte tänkte på det, jo det det, och då kan knappast remskivan på pumpen spela roll. Justeringens syfte är väl då för att den inte ska streta emot vid justeringen vid kamaxeln?

Då kanske jag inbillar mig allt.. eller så är injusteringen inte 100.

Myhran
6 juli 2018 · 452 Inlägg

Använde du låsverktyg för att låsa kamaxel/vevaxel/insprutningspump?
Låter som att du bara målade dit egna märken och körde?

simlar
7 juli 2018 · 5 516 Inlägg

Du måste använda låsningsverktyg eftersom både kamdrev och pumpdrev ska lossas för att allt ska stå rätt efter att kamremmen spänns.

Och ja det är viktigt att högtryckspumpen står rätt även på Commonrail.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juli 2018 · 13 669 Inlägg

Nu är jsg verkligen inte helt hundra då jag undviker allt för ofta kamrems byten men någonstans långt in så har jag för mig efter att vi bytte rem på en 2.0tdi 140hk cr så stallde vi även in kammen med datorn. Försökte söka lite men hittar väldigt lite men som jag förstog det så kan dom gå underligt om  detta inte görs    typ cam timing eller nått sånt kallas det men jag kan ha helt fel då vi bytt på allt från vw med vanlig mekanisk pump och  mellan modellen med inbyggt pump i spridaren och comonrail    så sök lite så är jag säker att du hittar en lösning på ditt problem

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juli 2018 · 13 669 Inlägg
Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
drerkle
8 juli 2018 · 15 Inlägg

Myhran skrev:
Använde du låsverktyg för att låsa kamaxel/vevaxel/insprutningspump?
Låter som att du bara målade dit egna märken och körde?

Givetvis så använde jag låsningsverktyg men det svårt att hitta 100% rätt läge på pumpen efter bytet.

drerkle
8 juli 2018 · 15 Inlägg

simlar skrev:
Du måste använda låsningsverktyg eftersom både kamdrev och pumpdrev ska lossas för att allt ska stå rätt efter att kamremmen spänns.

Och ja det är viktigt att högtryckspumpen står rätt även på Commonrail.

Givetvis så använde jag låsningsverktyg men det svårt att hitta 100% rätt läge på pumpen efter bytet.

Kan du förklara på vilket sätt pumpremskivans läge spelar roll på CR, jag trodde att den gav konstant tryck?

Senast redigerat av drerkle (8 juli 2018)

drerkle
8 juli 2018 · 15 Inlägg

Growe skrev:
Nu är jsg verkligen inte helt hundra då jag undviker allt för ofta kamrems byten men någonstans långt in så har jag för mig efter att vi bytte rem på en 2.0tdi 140hk cr så stallde vi även in kammen med datorn. Försökte söka lite men hittar väldigt lite men som jag förstog det så kan dom gå underligt om  detta inte görs    typ cam timing eller nått sånt kallas det men jag kan ha helt fel då vi bytt på allt från vw med vanlig mekanisk pump och  mellan modellen med inbyggt pump i spridaren och comonrail    så sök lite så är jag säker att du hittar en lösning på ditt problem

När jag läser vw:s anvisningar så står det inget om detta utan endast om manuell justering.

Myhran
8 juli 2018 · 452 Inlägg

drerkle skrev:

Myhran skrev:
Använde du låsverktyg för att låsa kamaxel/vevaxel/insprutningspump?
Låter som att du bara målade dit egna märken och körde?

Givetvis så använde jag låsningsverktyg men det svårt att hitta 100% rätt läge på pumpen efter bytet.

Om du har läst anvisningen från Vw så står där att läsa att cr pumpen inte behöver gå att låsa efter bytet det ger ingen skillnad på gången, men kam och vev skall gå att få i pinnarna lätt på då är det inget fel,
Man behöver inte göra någon dynamisk justering på dessa med vcds. Bara man varit noga vid monteringen!

Att tänka på är att skruvarna till kamdrevet ej får ligga an mot någon kant indet justerbara drevet! De skall ligga fritt,

Med vänlig hälsning,

Senast redigerat av Myhran (8 juli 2018)

drerkle
8 juli 2018 · 15 Inlägg

Myhran skrev:
Om du har läst anvisningen från Vw så står där att läsa att cr pumpen inte behöver gå att låsa efter bytet det ger ingen skillnad på gången, men kam och vev skall gå att få i pinnarna lätt på då är det inget fel,
Man behöver inte göra någon dynamisk justering på dessa med vcds. Bara man varit noga vid monteringen!

Att tänka på är att skruvarna till kamdrevet ej får ligga an mot någon kant indet justerbara drevet! De skall ligga fritt,

Med vänlig hälsning,

Skruvarna ligger fritt någonstans mitt i spåret på remskivan.

Låsningarna för kam och vev gick i lätt, snurrade motorn ett antal varv och testade flera gånger utan problem.

Precis, jag läste att pumpen inte behöver gå att låsa exakt efter justering. Men innebär det att läget på pumpen är helt irrelevant?  Vad fyller justeringsanordningen på pumpens remskiva för syfte i så fall? Kanske enbart för att förenkla injustering av kamaxel mot vevaxel?

Senast redigerat av drerkle (8 juli 2018)

Myhran
8 juli 2018 · 452 Inlägg

Det är för att få rätt spänning på remen mer eller mindre,

simlar
9 juli 2018 · 5 516 Inlägg

Låsningen av högtryckspumpen är för att pumpningarna från den ska synka rätt med öppning av spridarna. Är högtryckspumpen felkuggad hinner inte rätt tryck byggas upp mellan bränsleinsprutningarna.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
drerkle
9 juli 2018 · 15 Inlägg

simlar skrev:
Låsningen av högtryckspumpen är för att pumpningarna från den ska synka rätt med öppning av spridarna. Är högtryckspumpen felkuggad hinner inte rätt tryck byggas upp mellan bränsleinsprutningarna.

Det låter ju rimligt men det måste betyda antingen att pumpen inte lämnar konstant tryck hela tiden eller att det sitter någon typ av ventil i pumpen, vet du hur detta fungerar?  Vore intressant att veta.

Om pumpen lämnar ett konstant tryck hela tiden och det inte finns någon annan ventil före spridarna så borde det inte spela någon roll hur pumpen står.

Senast redigerat av drerkle (9 juli 2018)

Meaganeowner
9 juli 2018 · 2 250 Inlägg

?
Vet att pumpen ställdes med hjälp av dator på min Passat tdi.

Och ponera att en spridare öppnar. Vad tror du händer med trycket?

Som skrivet ovan, så finns det förmodligen ett läge på pumpens rotation, där trycket är lite högre, för var spridare.

Har läst att vissa pumpar justeras elektriskt inom ett visst område.

Ta nu tjuren i hornen och be någon med dator koppla upp sig. Eller kör vidare, som det är.

Senast redigerat av Meaganeowner (9 juli 2018)

drerkle
9 juli 2018 · 15 Inlägg

Meaganeowner skrev:
?
Vet att pumpen ställdes med hjälp av dator på min Passat tdi.

Och ponera att en spridare öppnar. Vad tror du händer med trycket?

Som skrivet ovan, så finns det förmodligen ett läge på pumpens rotation, där trycket är lite högre, för var spridare.

Har läst att vissa pumpar justeras elektriskt inom ett visst område.

Ta nu tjuren i hornen och be någon med dator koppla upp sig. Eller kör vidare, som det är.

Enligt anvisningarna från Skoda/VW  så ska det inte behövas justering med hjälp av dator. Det står dessutom i samma anvisningar att det inte spelar någon roll om pumpen är i exakt rätt läge. Detta får mig att tro att det inte har så stor betydelse.

Om man funderar lite grann så inser man att det inte spelar någon roll när pumpen har sitt maximala tryck. På en äldre dieselmotor så kommer det att spela roll men på en common railmotor förstår inte varför.  Oavsett om pumpen har sitt maximala tryck ( detta inträffar en gång per vevaxelvarv) före eller efter tändpunkten så kommer detta att bibehållas till nästa tändpunkt, under förutsättning att inte läcker någonstans.  Vidare så regleras trycket elektroniskt medhjälp av en tryckvakt.

Jag blir gärna motbevisad här, jag är främst intresserad av att få veta hur det faktiskt fungerar och om det verkligen är så att pumpens läge spelar någon roll

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 juli 2018 · 13 669 Inlägg

drerkle skrev:

Growe skrev:
Nu är jsg verkligen inte helt hundra då jag undviker allt för ofta kamrems byten men någonstans långt in så har jag för mig efter att vi bytte rem på en 2.0tdi 140hk cr så stallde vi även in kammen med datorn. Försökte söka lite men hittar väldigt lite men som jag förstog det så kan dom gå underligt om  detta inte görs    typ cam timing eller nått sånt kallas det men jag kan ha helt fel då vi bytt på allt från vw med vanlig mekanisk pump och  mellan modellen med inbyggt pump i spridaren och comonrail    så sök lite så är jag säker att du hittar en lösning på ditt problem

När jag läser vw:s anvisningar så står det inget om detta utan endast om manuell justering.

Lite osäker men kan ju varit en PD. Minns tyvärr inte.    Var mer en tanke.    Kan ju vara så att motorfästet inte hamnade likadant oxå

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang