Svart "sand" i ledningen - ska det vara på det viset?!?!?

maratonic
26 juli 2018 · 33 Inlägg
#1

Hej,
När jag kollade på sambons pappas Opel Astra F -97  så upptäckte jag en sak jag tyckte var märklig. En krökt gummikoppling mellan en slang och motorblocket (den vänstra på bilden) var sprucken och när jag tog loss den var det något svart  som närmast kan beskrivas som grov svart sand i den. Min tanke gick till aktivt kol, men vad är det? Är det något som hör till ett luftfilter eller är det gammal olja som har torkat ut?

Och ännu viktigare: vilka problem får bilen av att det ser ut så där, kan man bara tejpa den eller måste man beställa en ny gummikoppling och ev. byta fler grejer? Bilen har inte varit igång på mer än ett och ett halvt år p.g.a. trasig bränslepump (som jag ska till att byta nu).

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229155/229155-02d0ad68d3f5cd7777b42c5e9e4ee405.jpg

Hilmer
26 juli 2018 · 1 348 Inlägg
#2

Det är intorkade partiklar från gummislangen du sett, inte speciellt ovanligt på äldre bilar.
Om du plockar av slangen och skruvar den mellan fingrarna så ska du se att det lär komma mer.
Byt ut slangen är mitt tips, den sitter ju där av en anledning och funktionen lär ju inte vara optimal som det är nu.

Svarte_Orm
26 juli 2018 · 1 896 Inlägg
#3

Kolkanistern innehåller väl kol, men jag vet inte om det kan komma ut på det där viset. Du borde ta reda på mer exakt var slangen går mellan för att vara säker på att det där skräpet inte sugs in någonstans och orsakar något

CC72
26 juli 2018 · 1 657 Inlägg
#4

Köp en slangstump i samma diameter som den där och byt ut den. Åker du på en gummiverkstad är dom nöjda med en tjuga om den t o m kanske är gratis smile

Är mest troligt smuts blandad med lite av varje som fastnat där.

maratonic
27 juli 2018 · 33 Inlägg
#5

Tack!
Efter att ha googlat mer har jag konstaterat att komponenten är en "air pressure vacuum valve sensor" och jag gissar nu att det faktiskt är aktivt kol från kannistern som har  smugit sig upp i slangen. För visst skulle det kunna vara så att lite kol sugs uppåt om kolet är torrt och man försöker starta många gånger?
Läste på lite om det här systemet på https://www.samarins.com/glossary/vent-valve.html.

maratonic
27 juli 2018 · 33 Inlägg
#6

Rättelse: nu har jag tittat på bilen igen och det var mycket riktigt gummismulor. Har bytt ut den trasiga gummikopplingen mot en bit slang jag hade och tejpat med eltejp. Det får duga för nu.

maratonic
tisdag 15:06 · 33 Inlägg
#7

Rättelse av rättelsen!

Bilen har lagt av igen och startar inte efter att ha gått knackigt ett tag (se annan tråd om symptomen) och återigen fanns det en massa svart sand i ledningen, och i vacuumventilen på bilden ovan . Och det är verkligen aktivt kol, inte rester av gammal gummislang. Nu efter att ha sett två pedagogiska videor om evap-systemet (länkar nedan) är jag rätt övertygad om att det är min "Evap Vent Valve Solenoid" som har fastnat i stängt läge och att övertrycket i evap-systemet pressar aktivt kol från kanistern upp till vacuumvetilen.

Tror in jag har rätt?

Själva vacuumventilen verkar ha fastnat i öppet läge (det går att blåsa igenom den både med och utan ström till den) så den ska jag byta. Den ska normalt vara stängd enligt videon och den får spänning vid startförsök.

https://www.youtube.com/watch?v=p9wRD_Dwt8g
https://www.youtube.com/watch?v=dGfxpjGZsRI

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang