Klarar den besiktningen?

torsen
1 augusti 2018 · 7 231 Inlägg

caromania skrev:

torsen skrev:

Mack skrev:
Man riskerar att dra sönder gängorna.

I regel finns där en packning som ska bytas varje gång.
Har man ingen ny packning, och den är av koppar, kan man glödga den för att åter få den mjuk.
Behövs ingen gassvets, räcker med en skidvallningsbrännare.

Torsen, lite off topic; jag brukar göra just detta när jag byter, men jag är fundersam om hur många gånger man kan glödga brickan? Oändligt? Kanske dags att be att få en ny med nästa filter...

Oändligt, enligt min erfarenhet.

maratonic
7 augusti 2018 · 90 Inlägg

Återkoppling: Fick en tvåa på bromsarna, "ojämn bromsverkan" bak. :-(   Missbedömde väl hur lång tid som behövs för att nita loss bakbromsen. Har bromsat lite till nu men hur märker jag som ovan förare att ena bak inte bromsar lika hårt? Besiktaren sa att det är svårt att veta ifall man har lyckats, och att kanske oket behöver bytas. Har kollat lite på youtube och konstaterat att jag inte tänker ge mig på att mecka med det hemma.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 augusti 2018 · 13 732 Inlägg

skulle iallfall plocka loss allt kolla att kolvarna rör sig obehindrat och monterat nya belägg ingen stort jobb och kräver kunskap som kan hittas online för att lösa

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
maratonic
8 augusti 2018 · 90 Inlägg

Slutet gott, allting gott: idag gick den igenom!  :-D

Igår tog  jag av trummorna på bakhjulen (det är inga bromsok bak på Astra F) och kollade och putsade rent. Det såg redan fint ut tyckte jag, ingen rost i trumman och beläggen såg inte så slitna ut. Det var lite pulver från beläggen som jag borstade bort, sen försökte jag dra några tvärnitar i ett industriområde på väg till besiktningen för att motionera dem lite mer. Har varit ute och bromsat lite grand i helgen men även då är det mycket trafik och folk där (Stockholmsförort). Man vill inte att nån ska ringa polisen med regnumret  för att det skriker om däcken... Enligt protokollet var det tillräckligt bra bromsverkan och inte längre ojämnt så nu kör vi lagligt.

Tack igen alla för hjälpen, ni som hänger här och delar med er av era kunskaper är fantastiska!

Slash Saabifierad
12 augusti 2018 · 2 026 Inlägg

maratonic skrev:
Slutet gott, allting gott: idag gick den igenom!  :-D

Igår tog  jag av trummorna på bakhjulen (det är inga bromsok bak på Astra F) och kollade och putsade rent. Det såg redan fint ut tyckte jag, ingen rost i trumman och beläggen såg inte så slitna ut. Det var lite pulver från beläggen som jag borstade bort, sen försökte jag dra några tvärnitar i ett industriområde på väg till besiktningen för att motionera dem lite mer. Har varit ute och bromsat lite grand i helgen men även då är det mycket trafik och folk där (Stockholmsförort). Man vill inte att nån ska ringa polisen med regnumret  för att det skriker om däcken... Enligt protokollet var det tillräckligt bra bromsverkan och inte längre ojämnt så nu kör vi lagligt.

Tack igen alla för hjälpen, ni som hänger här och delar med er av era kunskaper är fantastiska!

Härligt gratulerar.

För att du ska bli tagen och fälld för vårdslöshet (tjutande däck och allmän "hulligankörning") så räcker det inte med att någon tagit ditt reg.nummer och ringer till polisen utan polisen måste dels ta dig på plats och iakttagit att du faktiskt håller på/finns tydliga bevis på att det är du dom håller på så det är inget att oroa dig för. Sedan spelar ju platsen roll: gör du detta mitt inne i Stockholm är sannolikheten större att en polis svänger förbi än i ett ödsligt industriområde ute i Norrtälje;)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang