Köpråd: Volvo v70 vs Saab 9-3 eller ska jag tänka om?

panda666
5 november 2018 · 4 250 Inlägg

v70 har flera motorer att välja mellan, 140hk-180hk. 2.4t 2.5t, t5 osv osv. annan bra bil är kanske bmw e39 kombi ifall ts vill ha kombi. Dom håller inte så jättebra och det kommer att behövas reparationer förr eller senare men samma sak gäller för volvon och saaben garanterat. Men saab skulle ja definitivt inte kolla på iaf. jävligt tråkig interiör och exteriör rent utsagt. med bmwn får iaf ts bakhjulsdrift samt riktigt tyst och bekvämt på vägen, likaså me volvon, volvon finns iaf med awd om man vill. saaben är bara tråkig. Smaken är som röven.

amazinjoey
6 november 2018 · 1 139 Inlägg

panda666 skrev:
v70 har flera motorer att välja mellan, 140hk-180hk. 2.4t 2.5t, t5 osv osv. annan bra bil är kanske bmw e39 kombi ifall ts vill ha kombi. Dom håller inte så jättebra och det kommer att behövas reparationer förr eller senare men samma sak gäller för volvon och saaben garanterat. Men saab skulle ja definitivt inte kolla på iaf. jävligt tråkig interiör och exteriör rent utsagt. med bmwn får iaf ts bakhjulsdrift samt riktigt tyst och bekvämt på vägen, likaså me volvon, volvon finns iaf med awd om man vill. saaben är bara tråkig. Smaken är som röven.

Och Saab motorn har både roligare karaktär och drar mindre. 140-170hk sugismotorn  är bland de tråkigaste motorerna och drar like mycket som saabs 2.3T.

9-5 motorn är även billigare att köra om TS väljer att köpa en Biopowerbil eller E85 konventera bilen. Något som bara är en knapp i programvaran...

Tråkig interiör och exteriör är en smaksak. 9-5an tycker jag personligen är mycket snyggare utan på än V70N
Stolarna är bättre, bekvämare och mer ergonomiska än V70N
Inredningen är mer förarcentrerad.
Lättare byta stereo och ser mycket mer naturligt ut än på V70N.
Digital ACC panel

panda666
6 november 2018 · 4 250 Inlägg

amazinjoey skrev:

panda666 skrev:
v70 har flera motorer att välja mellan, 140hk-180hk. 2.4t 2.5t, t5 osv osv. annan bra bil är kanske bmw e39 kombi ifall ts vill ha kombi. Dom håller inte så jättebra och det kommer att behövas reparationer förr eller senare men samma sak gäller för volvon och saaben garanterat. Men saab skulle ja definitivt inte kolla på iaf. jävligt tråkig interiör och exteriör rent utsagt. med bmwn får iaf ts bakhjulsdrift samt riktigt tyst och bekvämt på vägen, likaså me volvon, volvon finns iaf med awd om man vill. saaben är bara tråkig. Smaken är som röven.

Och Saab motorn har både roligare karaktär och drar mindre. 140-170hk sugismotorn  är bland de tråkigaste motorerna och drar like mycket som saabs 2.3T.

9-5 motorn är även billigare att köra om TS väljer att köpa en Biopowerbil eller E85 konventera bilen. Något som bara är en knapp i programvaran...

Tråkig interiör och exteriör är en smaksak. 9-5an tycker jag personligen är mycket snyggare utan på än V70N
Stolarna är bättre, bekvämare och mer ergonomiska än V70N
Inredningen är mer förarcentrerad.
Lättare byta stereo och ser mycket mer naturligt ut än på V70N.
Digital ACC panel

båda har motorer som kan trimmas upp till feta hk. utvändigt och invändigt ser volvon mycket finare ut. vet att smaken är som rumpan men endå..har inte sett en person som gillar hur saab är invändigt: ser bara gammalt och tråkigt ut. volvon ser mycket finare ut.
detta kan gå i 100 sidor till. kommer inte komma överens^^^^^^

olleolssonse
6 november 2018 · 8 Inlägg

Tack för alla svar!

Djo skrev:

zemet skrev:

Djo skrev:
Hade faktiskt valt saaben v70N är en jävla dyr bil att äga och reservdelarna är hiskeligt dyra tom biltema är dyra.

v70N är jävligt bekväm och trevlig bil men fick sälja min hade inte råd betala 6500 i halvförsäkring skatt på 3000 och sen alltid något att laga.

Äger nu min första saab en 900NG 97a och ja det är inte sista saaben trevlig motor skön å åka i osv smile

Hur mycket kunde du sänka dina kostnader med Saaben då?

Pappa hade en 900NG talladega några år. Jag var aldrig speciellt imponerad. Gillade inte sätena fram, inget större bagage direkt och ganska mycket tourquesteer. Riktigt dålig momentkurva. Fanns inget bottenvrid alls i princip och när turbon började ladda var det en rejäl ketchup effekt.


Pappa bytte fjädrar, stötdämpare och massa bussningar byttes till polyuretan. Den var ändå betydligt sämre än hans tidigare Saab 9000 turbo.

9000 där emot var en riktigt trevlig bil men den rostade bort som alla andra 9000...

2500 mot 6500 i försäkring

2000 mot 3000 i skatt

Saaben drar desuttom 2-5dl mindre pär mil.

Har inget tourqsteer i saaben alls just ja föruttom vid fullt hjulspinn men det får man ju ta i sådana fall.

saaben har rejält turbo skjut (roligare och trevligare) karaktär. Så mycket ketchupefekt är det dock inte turbon skjuter in rejält vid 2-3 tusen varv och drar till varvstopp utan protest.

Stolarna är inte alls dumma tom bekväma. Bagaget är inte nå mindre just än v70in får nog in mer i skuffen på min 900NG coupe än i v70in faktiskt.

rent väghålningsmäsigt är ju 900ng bättre än v70 om bägge är original.

nya dämpare och fjädrar blir det till våren dom har ju gott 30 tusen så börjar bli behövligt wink

Vad ör detta för siffror? jämför du Saab 9-3 från 04 med v70n? När jag jämfört saab 9-3 04 med v70n är dom ganska snarlika i både skatt och försäkring. Det beror givetvis på vad det är för motor osv. med om man tar två liknade motorer skiljer sig priserna inte jätte mycket.

panda666 skrev:
v70 har flera motorer att välja mellan, 140hk-180hk. 2.4t 2.5t, t5 osv osv. annan bra bil är kanske bmw e39 kombi ifall ts vill ha kombi. Dom håller inte så jättebra och det kommer att behövas reparationer förr eller senare men samma sak gäller för volvon och saaben garanterat. Men saab skulle ja definitivt inte kolla på iaf. jävligt tråkig interiör och exteriör rent utsagt. med bmwn får iaf ts bakhjulsdrift samt riktigt tyst och bekvämt på vägen, likaså me volvon, volvon finns iaf med awd om man vill. saaben är bara tråkig. Smaken är som röven.

Ja att blanda in personlig smak när det gäller utseende är kanske inte mest relevant enligt mig. Själv föredrar jag exteriören av v70n med interiören av bmw. Det enda som jag föredar med bmw över v70 är väll bakhjulsdriften med känns som att bmw kan vara svårare att få tag på i fint skick.
Bagage storlek och säten är också i största grad personlig smak.

Tror fortfarande att mitt första val är en v70n i BRA skick med servicebok och utan småfel. Om inga andra övertygande argument uppstår.

Djo
6 november 2018 · 10 157 Inlägg

Om du kollar texten igen är detta v70N 02 jämnte en saab 900NG 97 jag tog upp att jag var nöjd med min saab en 900NG och någon frågade och jag svarade smile

detta är jämförelse på 2 bilar jag ägt/äger Mvh

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Kenth63
6 november 2018 · 1 Inlägg

Nu ska jag tala om hur det är... eller rättare mina erfarenheter .  Jag har ägt ett antal SAAB och Volvo sedan 80-talet.
Köper man en SAAB får man en säker,  skön, snabb och bekväm bil med kanske den bästa förarmiljön i världen. Men att vara  SAAB ägare är som att vara troende, man utsätts för prövningar eller om det bara är otur...
Mina SAAB:ar har alltid gått sönder mer än de Volvo jag haft, så vill du ha en pålitlig, säker,och bekväm bil , köp en Volvo. Exempelvis V70n 2004-2008, gärna en med turbo då det är kvalitetsbilar som klarar det.
Själv kör jag SAAB... en 9-3 2.0T 2009 .  Ja den har krävt lite reparationer men mycket bra bil annars!

SAAB 9-5 är en bra bil men upplevs som lite gammal. En nyare 2006 och framåt kan vara ett bra köp, tänk dock på att SAAB hade dåligt med pengar och försökte spara, bland annat genom att ta bort sådant som kunden kanske inte märkte.
NG 9-3 från 2003 (2004?) och framåt är en bra bil, inte mycket mindre än 9-5 i innermått har jag för mig. Roligare och smidigare att köra än både V70 och 9-5.  Fullt modern i hur man upplever den.
Angående reservdelar till SAAB, tror aldrig det blir ett problem...  det är ju en guldmarknad... :-)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2018 · 17 466 Inlägg

Jag har ägt 90ng -97, 9000 CSE -97 (Den var 3 år gammal då jag köpte den), 9000 CDE -92 och kanske någon till. En enkel lärdom drog jag av dessa: Ständiga reparationer. Men jag hade väl bara otur...

Ägt flera V70/S80. Bytt en tändspole.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
olleolssonse
6 november 2018 · 8 Inlägg

Djo skrev:
Om du kollar texten igen är detta v70N 02 jämnte en saab 900NG 97 jag tog upp att jag var nöjd med min saab en 900NG och någon frågade och jag svarade smile

detta är jämförelse på 2 bilar jag ägt/äger Mvh

okey missuppfattade dig lite där sry!

xXSammy
7 november 2018 · 6 569 Inlägg

Ford Mondeo 2.0
Kan nog få en fin MK4 för den budgeten, MK3 är nästan gratis idag med tanke på vad du får för pengarna.

De/Dem
Djo
7 november 2018 · 10 157 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag har ägt 90ng -97, 9000 CSE -97 (Den var 3 år gammal då jag köpte den), 9000 CDE -92 och kanske någon till. En enkel lärdom drog jag av dessa: Ständiga reparationer. Men jag hade väl bara otur...

Ägt flera V70/S80. Bytt en tändspole.

min v70n 2002

Bytte topplagringar fram, hjullager hf, 1 tändspole (hela hubben vb med hjullager och allt) bytte bärarmar fram, styrleder inre och yttre, spindelleder, bytte generator 2gånger ena på garanti, plus  multirem med spännare spänaren var tokslut och den var inte inom någon intervall för att byttas, styrservopumpen fick även den bytas. bromsok fram byttes även det. fjädrar byttes till sänkfjädrar hb var då av vid bytet uppmärksammades. handbromsbackar 2 gånger om vid omgång två monterades en justering ute vid hjulen då började handbromsen fungera som en handbroms.

detta är under 1,8 år isch av ägande plus konstanta små elfel och annat smått och gått.

Detta utöver dyra ägandekostnader jag tycker om v70N grymt bekväma om man har råd med dom vill säga.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
5BarnsPappan Pappaledig
15 november 2018 · 47 Inlägg

Djo skrev:
Hade faktiskt valt saaben v70N är en jävla dyr bil att äga och reservdelarna är hiskeligt dyra tom biltema är dyra.

v70N är jävligt bekväm och trevlig bil men fick sälja min hade inte råd betala 6500 i halvförsäkring skatt på 3000 och sen alltid något att laga.

Äger nu min första saab en 900NG 97a och ja det är inte sista saaben trevlig motor skön å åka i osv smile

Det kan jag inte hålla med om. Har kört enbart v70n 2.5t sedan 2012 och skulle aldrig ens välja något annat. Har nu en xc70 07 d5 och blivande frun vill ha s60

Volvo V70 2,4 turbo "112 Aina" (2002)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2018 · 17 466 Inlägg

5BarnsPappan skrev:

Djo skrev:
Hade faktiskt valt saaben v70N är en jävla dyr bil att äga och reservdelarna är hiskeligt dyra tom biltema är dyra.

v70N är jävligt bekväm och trevlig bil men fick sälja min hade inte råd betala 6500 i halvförsäkring skatt på 3000 och sen alltid något att laga.

Äger nu min första saab en 900NG 97a och ja det är inte sista saaben trevlig motor skön å åka i osv smile

Det kan jag inte hålla med om. Har kört enbart v70n 2.5t sedan 2012 och skulle aldrig ens välja något annat. Har nu en xc70 07 d5 och blivande frun vill ha s60

En S60 är rejält trång i kupén men en bra bil. Saab? Nja, de är billiga men inget för mig. Haft några stycken och inte imponerad. Varit mycket problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang