Köpråd: Volvo v70 vs Saab 9-3 eller ska jag tänka om?

7 Inlägg
Skrivet 25 oktober · Inlägg av trådskaparen #1

Tjo. Ny på forumet men nu är det dags att sätta in sig lite i bilvärden

Jag skulle nämligen behöva lite köpråd av bil med budget 20 000kr. I vinter ska jag upp och bo/jobba i fjällen och tänkte skaffa mig en bil.

Hittills har jag mest kollat på Volvo v70 och Saab 9-3 sedan från 04 och uppåt. Dessa bilar tilltalar mig rent utseendemässigt och komfortmässigt men jag är öppen för andra förslag. Har sett att många rekommenderar japanska bilar men ofta tycker jag japanerna missar lite på utseendet och komforten men låt ändå höra vad ni tycker.

Har förstått att första årsmodellerna kan få en del “barnfel” så de kanske man ska undvika.

Jag vill även att bilen ska vara pålitlig så att man inte blir stående i -25 utan täckning på mobilen…

Vad tycker ni man ska satsa på? Volvo v70, Saab 9-3 eller någon annan?
Andra tips på vad man bör tänka på är också välkommet.

Tack på förhand.

3 264 Inlägg
Skrivet 25 oktober #2

Saab 9-3 är nog lite bränslesnålare. Bägge är nog att anse som pålitliga men V70n är nog snäppet bättre.

Trevligt med mer packningsutrymme i V70n.

Men jag hade nog kollat efter vilken som du kan hitta hyfsat nära dig i bra skick.

Du skall ju vara i fjällen där det är kallt, kolla så bilen har bensinvärmare eller iaf elektrisk motorvärme.
Volvo brukar alltid ha bra cupevärme, vet inte hur saaben står sig i jämförelse där men gissar att den är ganska bra också.

7 Inlägg
Skrivet 25 oktober · Inlägg av trådskaparen #3

Saab 9-3 är nog lite bränslesnålare. Bägge är nog att anse som pålitliga men V70n är nog snäppet bättre.

Trevligt med mer packningsutrymme i V70n.

Men jag hade nog kollat efter vilken som du kan hitta hyfsat nära dig i bra skick.

Du skall ju vara i fjällen där det är kallt, kolla så bilen har bensinvärmare eller iaf elektrisk motorvärme.
Volvo brukar alltid ha bra cupevärme, vet inte hur saaben står sig i jämförelse där men gissar att den är ganska bra också.

Tack för svar.

Tycker du att det är någon speciell motor man ska satsa på eller akta sig för?

2 720 Inlägg
Skrivet 25 oktober #4

volvo av enkla anledningen att dom är bara mket bättre än saab, flera haters kommer komma in och gråta nu om hur billiga saab är och hur bra dom är bla bla;) men det är bara bs;) dom är billiga för dom är skräp-^^ köp volvo du kommer inte ångra dig, och där du ska bo och jobba kan inte tänka mig en bättre vän än en volvo^^

min personliga åsikt, drar o gömmer mig nu så ja inte får nån stol kastad på huvet;)

Reservdansk · 6 265 Inlägg
Skrivet 25 oktober #5

Hur är det med reservdelar till Saab nuförtiden?

Jag vet att jag tyckte det var svårt redan för några år sen, när jag hjälpte syrran hitta en bättre begagnad nummerskyltsbelysningslist (puh) till hennes Saab 9-5.

Den gamla listen satt med vanliga oskyddade plåtskruvar, så det var bara rost alltihop...

Sånt hade jag ju kollat efter.
Hur är priserna på begagnade bilar?

Volvo ligger säkert högre på andrahandsmarknaden, du kan säkert få mer bil för pengarna med en Saab.

Oavsett, så när du provkör en Saab så lyssna efter kamkedjan så inte den rasslar och slamrar. 
Det råkade jag ut för när jag var på en bilfirma.

Senast redigerat av TurbOla (25 oktober )

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Forum- och sitemoderator · 11 285 Inlägg
Skrivet 25 oktober #6

Köp en vanlig och välskött V70. Kanske ta med i budget ett nytt startbatteri för ca 1200:- Sen bör det väl inte vara så stora problem.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
7 Inlägg
Skrivet 25 oktober · Inlägg av trådskaparen #7

tack för svar. Ja på blocket är Saab billigare men de kanske finns en anledning till det då.

1 433 Inlägg
Skrivet 26 oktober #8

TurbOla skrev:
Oavsett, så när du provkör en Saab så lyssna efter kamkedjan så inte den rasslar och slamrar.

Modellen op är intresserad av har B207 motorn, har aldrig någonsin hört att den haft några problem med kamkedjan.
B2x5 motorerna hade problem med oilsludge och därmed slitna kamkedjor, men det hade i princip alla motorer av den generationen oavsett tillverkare.

1 053 Inlägg
Skrivet 26 oktober #9

Har heller aldrig hört talas om några kamkedjeproblem på B207-motorerna. Överlag en ganska så problemfri motor faktiskt. Och reservdelar tycker jag inte du ska oroa dig för. Jag har till dags ägt 2x 9-3 og, 1x 9-3 ng samt en 9-5 og. Har med enkelhet fått tag i alla delar jag behövt. Finns stort utbud på bland annat maptunparts, saabparts, mekonomen/biltema etc. Om du vill ha nytt vill säga, begagnat finns så det räcker och blir över på de vanliga beg-bildelar-sajterna.

Jag hade naturligtvis valt Saaben (wink), Mycket bil för pengarna, pålitlig och komfortabel. Det enda du bör kolla lite efter skulle väl vara rost isf, även om det mest är ett kosmetiskt bekymmer.

Men för h*lvete, kan du ge f*n i att svära så in i h*lvetes j*vla mycket eller?
7 Inlägg
Skrivet 28 oktober · Inlägg av trådskaparen #10

tack för alla rekomendationer. De flesta verkar förespråka v70 så tror v70 få blir förstahandsvalet om jag hittar någon i bra skick!

7 Inlägg
Skrivet 4 november · Inlägg av trådskaparen #11

Tänkte dra gång tråden igen lite snabbt då jag undrar lite hur man ska tänka kring max antal mil när det kommer till v70n. Givetvis är det bättre med så få mil som möjligt. Om vi utgår från att bilarna har stämplade serviceböcker hur mycket sämre är det att köpa en bil v70n som gått 29k mil jämfört med en som gå 21k mil. Det är ju ett kamrems byte vid 32k om jag inte har fel. Det finns bra utbud av bilar som gått ca 30k men runt 20k är desto svårare att hitta.

2 720 Inlägg
Skrivet 4 november #12

olleolssonse skrev:
Tänkte dra gång tråden igen lite snabbt då jag undrar lite hur man ska tänka kring max antal mil när det kommer till v70n. Givetvis är det bättre med så få mil som möjligt. Om vi utgår från att bilarna har stämplade serviceböcker hur mycket sämre är det att köpa en bil v70n som gått 29k mil jämfört med en som gå 21k mil. Det är ju ett kamrems byte vid 32k om jag inte har fel. Det finns bra utbud av bilar som gått ca 30k men runt 20k är desto svårare att hitta.

skicket spelar roll, kolla endast på skicket. ser den bra ut och kör fint så är det inga problem. ska remmen bytas då prutar man annars går man vidare. så skicket, börjar det komma småproblem som man inte lagar då börjar dom bara bli fler o fler o sen säljer man skiten bara, så hitta en i bra skick gärna besiktad och betala därefter och miltalen. finns fullt me volvos där ute är helt säker på du kommer hitta nått bra.

9 816 Inlägg
Skrivet 5 november #13

Hade faktiskt valt saaben v70N är en jävla dyr bil att äga och reservdelarna är hiskeligt dyra tom biltema är dyra.

v70N är jävligt bekväm och trevlig bil men fick sälja min hade inte råd betala 6500 i halvförsäkring skatt på 3000 och sen alltid något att laga.

Äger nu min första saab en 900NG 97a och ja det är inte sista saaben trevlig motor skön å åka i osv smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
658 Inlägg
Skrivet 5 november #14

rcy skrev:

TurbOla skrev:
Oavsett, så när du provkör en Saab så lyssna efter kamkedjan så inte den rasslar och slamrar.

Modellen op är intresserad av har B207 motorn, har aldrig någonsin hört att den haft några problem med kamkedjan.
B2x5 motorerna hade problem med oilsludge och därmed slitna kamkedjor, men det hade i princip alla motorer av den generationen oavsett tillverkare.

Balanskedjorna kan kugga över på dessa, skapar vibrationer i högre varv samt i tomgång. Inget som stoppar motorn att rulla dock

3 264 Inlägg
Skrivet 5 november #15

Djo skrev:
Hade faktiskt valt saaben v70N är en jävla dyr bil att äga och reservdelarna är hiskeligt dyra tom biltema är dyra.

v70N är jävligt bekväm och trevlig bil men fick sälja min hade inte råd betala 6500 i halvförsäkring skatt på 3000 och sen alltid något att laga.

Äger nu min första saab en 900NG 97a och ja det är inte sista saaben trevlig motor skön å åka i osv smile

Hur mycket kunde du sänka dina kostnader med Saaben då?

Pappa hade en 900NG talladega några år. Jag var aldrig speciellt imponerad. Gillade inte sätena fram, inget större bagage direkt och ganska mycket tourquesteer. Riktigt dålig momentkurva. Fanns inget bottenvrid alls i princip och när turbon började ladda var det en rejäl ketchup effekt.


Pappa bytte fjädrar, stötdämpare och massa bussningar byttes till polyuretan. Den var ändå betydligt sämre än hans tidigare Saab 9000 turbo.

9000 där emot var en riktigt trevlig bil men den rostade bort som alla andra 9000...

Senast redigerat av zemet (5 november )

1 433 Inlägg
Skrivet 5 november #16

zemet skrev:
Pappa hade en 900NG talladega några år. Jag var aldrig speciellt imponerad. Gillade inte sätena fram, inget större bagage direkt och ganska mycket tourquesteer. Riktigt dålig momentkurva. Fanns inget bottenvrid alls i princip och när turbon började ladda var det en rejäl ketchup effekt.

Inget bagage? Jag körde min Indy Lite (en skoter) i bagaget på en ng900. Visst, man kunde inte stänga luckan helt, skidorna stack ut, men i övrigt gick det fint. Hur många bilar har ett bagage som sväljer en skoter?

Torquesteer och ketchupeffekt däremot stämmer bra, men för vanligt svenssonåkande är det knappast ett problem.

658 Inlägg
Skrivet 5 november #17

rcy skrev:

zemet skrev:
Pappa hade en 900NG talladega några år. Jag var aldrig speciellt imponerad. Gillade inte sätena fram, inget större bagage direkt och ganska mycket tourquesteer. Riktigt dålig momentkurva. Fanns inget bottenvrid alls i princip och när turbon började ladda var det en rejäl ketchup effekt.

Inget bagage? Jag körde min Indy Lite (en skoter) i bagaget på en ng900. Visst, man kunde inte stänga luckan helt, skidorna stack ut, men i övrigt gick det fint. Hur många bilar har ett bagage som sväljer en skoter?

Torquesteer och ketchupeffekt däremot stämmer bra, men för vanligt svenssonåkande är det knappast ett problem.

Chassit på 900/9-3 är fan inget att hänga på granen.

NG9-3 håller dock mottet med moderna bilar tom!

Forum- och sitemoderator · 11 285 Inlägg
Skrivet 5 november #18

Som Panda sa så är det rembytet som styr. Men bättre att köpa en bil billigare där remmen ska bytas och se till att detta blir gjort med bilen i egen ägo än att köpa någon där säljaren säger att han själv bytt remmen men råkar inte ha vare sig foton eller annan dokumentation på att det faktiskt är så...

Skick och säljare styr. Köp inte någon bil som bara ägts av personen i fråga i 7-10 dagar. Han/hon säger vad som helst för att få den såld...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
3 264 Inlägg
Skrivet 5 november #19

rcy skrev:

zemet skrev:
Pappa hade en 900NG talladega några år. Jag var aldrig speciellt imponerad. Gillade inte sätena fram, inget större bagage direkt och ganska mycket tourquesteer. Riktigt dålig momentkurva. Fanns inget bottenvrid alls i princip och när turbon började ladda var det en rejäl ketchup effekt.

Inget bagage? Jag körde min Indy Lite (en skoter) i bagaget på en ng900. Visst, man kunde inte stänga luckan helt, skidorna stack ut, men i övrigt gick det fint. Hur många bilar har ett bagage som sväljer en skoter?

Torquesteer och ketchupeffekt däremot stämmer bra, men för vanligt svenssonåkande är det knappast ett problem.

Hmm, jag jämförde i mitt eget huvud med bagaget på en v70 eller 945 men det är kanske inte helt rättvist att jämföra med kombibilar.

9 816 Inlägg
Skrivet 5 november #20

zemet skrev:

Djo skrev:
Hade faktiskt valt saaben v70N är en jävla dyr bil att äga och reservdelarna är hiskeligt dyra tom biltema är dyra.

v70N är jävligt bekväm och trevlig bil men fick sälja min hade inte råd betala 6500 i halvförsäkring skatt på 3000 och sen alltid något att laga.

Äger nu min första saab en 900NG 97a och ja det är inte sista saaben trevlig motor skön å åka i osv smile

Hur mycket kunde du sänka dina kostnader med Saaben då?

Pappa hade en 900NG talladega några år. Jag var aldrig speciellt imponerad. Gillade inte sätena fram, inget större bagage direkt och ganska mycket tourquesteer. Riktigt dålig momentkurva. Fanns inget bottenvrid alls i princip och när turbon började ladda var det en rejäl ketchup effekt.


Pappa bytte fjädrar, stötdämpare och massa bussningar byttes till polyuretan. Den var ändå betydligt sämre än hans tidigare Saab 9000 turbo.

9000 där emot var en riktigt trevlig bil men den rostade bort som alla andra 9000...

2500 mot 6500 i försäkring

2000 mot 3000 i skatt

Saaben drar desuttom 2-5dl mindre pär mil.

Har inget tourqsteer i saaben alls just ja föruttom vid fullt hjulspinn men det får man ju ta i sådana fall.

saaben har rejält turbo skjut (roligare och trevligare) karaktär. Så mycket ketchupefekt är det dock inte turbon skjuter in rejält vid 2-3 tusen varv och drar till varvstopp utan protest.

Stolarna är inte alls dumma tom bekväma. Bagaget är inte nå mindre just än v70in får nog in mer i skuffen på min 900NG coupe än i v70in faktiskt.

rent väghålningsmäsigt är ju 900ng bättre än v70 om bägge är original.

nya dämpare och fjädrar blir det till våren dom har ju gott 30 tusen så börjar bli behövligt wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang