Vibrationer ifrån däcken (?)

Crilleeee
15 november 2018 · 2 Inlägg

Tjenare! Har hållt på ett tag nu med ett par fälgar som jag köpte begagnade, men jag får inte till det att inte vibrera. När jag köpte dem så var det ganska så för stora däck så jag fixade ett par billiga 225/40R18 däck som en däckfirma krängde på och balanserade. Men när jag monterade på alla däck och körde så var det vibrationer emellan hastigheter 70-110+ som det vibrerade, och det var näst okörbart vid 100-110.

Det enda som jag kunde komma på då som var felet var att fälgarna var skeva, så jag tog med mig fälgarna till en annan firma som håller på med fälgriktning och efter att han kollat på dem i maskinen så var ingen av fälgarna skev, och han sa att det måste vara däcken som är oval eller allmänt dåliga. Så jag beställde ett par Nankang 225/35R18 däck som jag var tillbaka med på samma firma som krängde på dem första och idag när dem var klara så åkte jag hem och monterade dem och det var ungefär samma sak, runt 90-110+ så var det vibrationer, dock inte lika grovt som förut. Jag fattar verkligen inte vad det är som är fel, har de nått att göra med bilen? Fälgarna är iallafall ett par ABS 355 med ställbart bultmönster, navmåttet är rätt och det sitter navringar vid alla fälgarna. Bilen är en Saab 9-5 kombi ifrån 2005. Vinterdäcken vibrerar inte, ytterst lite har jag kännt ifrån dem, och det är ett par 165/65R15.

All hjälp uppskattas, vill verkligen få dem att sluta vibrera innan vinterdäcken tvingas att skruvas på. Tack på förhand mvh, Crille! smile

jaka54
15 november 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Kan kanske vara Nankang däcken! -Inte världens bästa renomé!

Crilleeee
15 november 2018 · 2 Inlägg

Jajo, det kan jag hålla med om. Men känns som att chansen att först köpa riktiga pissdäck som hette typ Sunfull till Nankang, och att det då ska vara samma sak igen. Hoppas nästa att det är nått annat snart, är riktigt trött på däck nu. -_-

zzr94092
15 november 2018 · 4 369 Inlägg

Är det verkligen rätt mått på navringarna? Och inga konstigheter med flytande konan på hjulbultarna?

Catoxxo
16 november 2018 · 324 Inlägg

Nankang är ju inte världens bästa kvalitetsdäck, tyvärr. Kolla så att inte navringarna glappar på navet. Gör de inte det, så är det troligen däcken som felar eller din däckgubbes balanseringsmaskin.

Hur pass mycket vikter har han fått klistra på för att få det godkänt i maskinen?

Myhran
16 november 2018 · 452 Inlägg

Åk till en gummigubbe som har vägkraftsbalanserings maskin så kanske han kan matcha däcken!
Med vänlig hälsning,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang