3431
Sök

Måste det vara samma däcktyp?

237 Inlägg
17 februari 2019
Trådstartare
#1
Mina sommardäck är slitna som bara den, måste byta alla fyra innan april.

Mina däck idag har specifikationerna 205/55/R16 91H.

Har fått ett erbjudande om att köpa en persons däck som är helt nya. Men på hans däck så står det 215/55/R16 93W.

Passar dessa däck till min bil eller måste jag välja däck med samma specifikationer som mina nuvarande?

193 Inlägg
17 februari 2019
#2
Går bra det. Är lite bredare bara


237 Inlägg
17 februari 2019
Trådstartare
#3
classexa skrev:
Går bra det. Är lite bredare bara

Tack! smile Mer risk för vattenplaning med andra ord?

761 Inlägg
17 februari 2019
#4
Nevadacontra skrev:
Mina sommardäck är slitna som bara den, måste byta alla fyra innan april.

Mina däck idag har specifikationerna 205/55/R16 91H.

Har fått ett erbjudande om att köpa en persons däck som är helt nya. Men på hans däck så står det 215/55/R16 93W.

Passar dessa däck till min bil eller måste jag välja däck med samma specifikationer som mina nuvarande?

Kolla så det inte tar i bara någon stans


Fri fart för ett fritt folk!
14 797 Inlägg
17 februari 2019
#5
Nevadacontra skrev:
classexa skrev:
Går bra det. Är lite bredare bara

Tack! smile Mer risk för vattenplaning med andra ord?

inte per automatik..  inte riktigt så enkelt..   mycket än så spelar roll  tex mönsterdjup  mönstertyp märke och modell på däcket osv..  men däcket kommer bli lite högre.   kommer göra att hastighetsmätaren visar 1.74km/h fel  diametern skiljer det 11mm   så är det trångt kommer det påverka.. men normalt sätt fungerar det.

Kör fort så hinner inget hända...

5 866 Inlägg
17 februari 2019
#6
Lite bredare och rullomkretsen blir 1,7% större med 215/55-16 vs 205/55-16.
Totala höjden på hjulet blir 1,1cm större och profilen blir 0,6cm högre.
Dom är 10mm bredare (205mm breda vs 215mm breda).

Så får du dom till bättre pris än 205or så är det bara köra på, hastighetsmätaren kommer visa 1,7% lägre hastighet, men mest troligt visar din bils mätare redan lite mer än riktig hastighet så kan se det som att din hastighetsmätare kommer visa mer korrekt tongue


237 Inlägg
18 februari 2019
Trådstartare
#7
Angående att hastigheten redan visar fel stämmer väldigt bra! Använder ofta GPS i bilen, alltså Waze.
Om jag typ kör i 80 kan den visa 72 eller nått. Däremot om jag kör i typ 130 så kan den visa mycket lägre. Känns som att ju fortare man kör desto mer inkorrekt visar mätaren.. Är detta normalt? Ska jag lita mer på Waze tycker ni?

3 126 Inlägg
18 februari 2019
#8
Nevadacontra skrev:
Angående att hastigheten redan visar fel stämmer väldigt bra! Använder ofta GPS i bilen, alltså Waze.
Om jag typ kör i 80 kan den visa 72 eller nått. Däremot om jag kör i typ 130 så kan den visa mycket lägre. Känns som att ju fortare man kör desto mer inkorrekt visar mätaren.. Är detta normalt? Ska jag lita mer på Waze tycker ni?

Det är normalt, waze stämmer troligen bra.


2 350 Inlägg
18 februari 2019
#9
Då felvisningen är procentuell så blir felet större desto snabbare du kör. Och som sagt här innan, det är helt normalt.


237 Inlägg
18 februari 2019
Trådstartare
#10
viccoA skrev:
Nevadacontra skrev:
Angående att hastigheten redan visar fel stämmer väldigt bra! Använder ofta GPS i bilen, alltså Waze.
Om jag typ kör i 80 kan den visa 72 eller nått. Däremot om jag kör i typ 130 så kan den visa mycket lägre. Känns som att ju fortare man kör desto mer inkorrekt visar mätaren.. Är detta normalt? Ska jag lita mer på Waze tycker ni?

Det är normalt, waze stämmer troligen bra.

Tack, känns bra att höra det!
Xebers76 skrev:
Då felvisningen är procentuell så blir felet större desto snabbare du kör. Och som sagt här innan, det är helt normalt.

Ja det låter logiskt. smile

7 711 Inlägg
19 februari 2019
#11
Frågan i din rubrik är lite dunkel.
Med "samma däcktyp" vill jag mena diagonal- eller radialdäck.
Den frågan besvarar jag med "JA".
Att blanda kan vara ödesdigert, vilket jag har personlig dålig erfarenhet av i min ungdom.
Diagonaldäck förekommer numera mest inom offroadsporten, där man vill ha så bra grepp som möjligt, men prutar på sidostabiliteten, som behövs "vanlig" körning.

När jag läser textmassan förstår jag att du menar dimension.
Ditt förslag till byte dimension, att "gå upp", går alldeles ut märkt.
Bärigheten blir bättre.
Felvisningen på hastighets- och vägmätaren blir försumbar.
I princip större risk för vattenplaning, men samtidigt något bättre komfort(teoretiskt).

På en av mina hobbybilar gick jag upp från 205/70-15" till 215/80-15".
Numera visar hastighetsmätaren exakt rätt hastighet, enligt GPS:en.

Avstängd
10 388 Inlägg
19 februari 2019
#12
torsen skrev:
Frågan i din rubrik är lite dunkel.
Med "samma däcktyp" vill jag mena diagonal- eller radialdäck.
Den frågan besvarar jag med "JA".
Att blanda kan vara ödesdigert, vilket jag har personlig dålig erfarenhet av i min ungdom.
Diagonaldäck förekommer numera mest inom offroadsporten, där man vill ha så bra grepp som möjligt, men prutar på sidostabiliteten, som behövs "vanlig" körning.

När jag läser textmassan förstår jag att du menar dimension.
Ditt förslag till byte dimension, att "gå upp", går alldeles ut märkt.
Bärigheten blir bättre.
Felvisningen på hastighets- och vägmätaren blir försumbar.
I princip större risk för vattenplaning, men samtidigt något bättre komfort(teoretiskt).

På en av mina hobbybilar gick jag upp från 205/70-15" till 215/80-15".
Numera visar hastighetsmätaren exakt rätt hastighet, enligt GPS:en.

Måste den inte alls bli. Däcket TS byter till kan mycket väl ha en lägre klassning. Så det är ingen garanti på något vis.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

340 Inlägg
19 februari 2019
#13
it_mutt skrev:
torsen skrev:
Frågan i din rubrik är lite dunkel.
Med "samma däcktyp" vill jag mena diagonal- eller radialdäck.
Den frågan besvarar jag med "JA".
Att blanda kan vara ödesdigert, vilket jag har personlig dålig erfarenhet av i min ungdom.
Diagonaldäck förekommer numera mest inom offroadsporten, där man vill ha så bra grepp som möjligt, men prutar på sidostabiliteten, som behövs "vanlig" körning.

När jag läser textmassan förstår jag att du menar dimension.
Ditt förslag till byte dimension, att "gå upp", går alldeles ut märkt.
Bärigheten blir bättre.
Felvisningen på hastighets- och vägmätaren blir försumbar.
I princip större risk för vattenplaning, men samtidigt något bättre komfort(teoretiskt).

På en av mina hobbybilar gick jag upp från 205/70-15" till 215/80-15".
Numera visar hastighetsmätaren exakt rätt hastighet, enligt GPS:en.

Måste den inte alls bli. Däcket TS byter till kan mycket väl ha en lägre klassning. Så det är ingen garanti på något vis.

Men nu var det 93 på de nya och 91 på befintliga, så då stämmer det väl...

Avstängd
10 388 Inlägg
19 februari 2019
#14
Slim skrev:
it_mutt skrev:
torsen skrev:
Frågan i din rubrik är lite dunkel.
Med "samma däcktyp" vill jag mena diagonal- eller radialdäck.
Den frågan besvarar jag med "JA".
Att blanda kan vara ödesdigert, vilket jag har personlig dålig erfarenhet av i min ungdom.
Diagonaldäck förekommer numera mest inom offroadsporten, där man vill ha så bra grepp som möjligt, men prutar på sidostabiliteten, som behövs "vanlig" körning.

När jag läser textmassan förstår jag att du menar dimension.
Ditt förslag till byte dimension, att "gå upp", går alldeles ut märkt.
Bärigheten blir bättre.
Felvisningen på hastighets- och vägmätaren blir försumbar.
I princip större risk för vattenplaning, men samtidigt något bättre komfort(teoretiskt).

På en av mina hobbybilar gick jag upp från 205/70-15" till 215/80-15".
Numera visar hastighetsmätaren exakt rätt hastighet, enligt GPS:en.

Måste den inte alls bli. Däcket TS byter till kan mycket väl ha en lägre klassning. Så det är ingen garanti på något vis.

Men nu var det 93 på de nya och 91 på befintliga, så då stämmer det väl...

Ja men se den biten missade jag (att belastningsindex var utsatt)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök