Volvo 242 växellådsbyte

thulegrubb
20 februari · 5 Inlägg
#1

Hej!
Jag har tagit körkortet för ett halvår sedan och för en tid sedan fick jag tag på en 745:a samt en fräsch Volvo 242 från 1975.  Har allt eftersom lärt mig mer och mer om mekning och intresset stiger i rask takt. 242:an tycker jag är väldigt häftig men den enda nackdelen för en 18-åring är att bilen har automatlåda. rollför att komma till saken: jag funderar på att byta till manuell växellåda.cool Nu undrar jag ju: vad behöver man för saker, hur går man tillväga och så vidare, ja skriv allt ni tror kan vara till hjälp!
Förresten: ja, jag förstår att det med stor säkerhet är billigare att köpa en annan bil som redan är manuell, men jag skulle inte göra den här tråden om jag inte verkligen ville göra det här!
Tack på förhand! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231187/231187-6e135bb4a2434d21c4cd12ac846ef0e7.jpg

Senast redigerat av thulegrubb (20 februari )

uhlin
20 februari · 1 199 Inlägg
#2

Förstår du vill byta låda i den.
Jag föredrar automat men dessa gamla Volvo är inte rolig med automat.

Till att börja med är ju manuell växellåda nåt du behöver, men det här du säkert listat ut.

Vidare behöver du svänghjul, lameller och tryckplatta och kardanstång.
Pedalställ och växelspaksställ.
Wire till koppling. Tror det är wire annars  behöver du huvud och slavcylinder om den är hydraulisk.

Skall du va riktigt seriös behöver du byta kardan då det är en annan utväxling. Du kan använda den som sitter där men den kommer varva mer.

Sen ska den vägas och regbesiktas.

Tror det är det hela. Lite jobb men inte så invecklat.

P.S. tror det räcker med främre delen av kardanstången.

Xebers76
21 februari · 1 270 Inlägg
#3

Utväxlingen sitter i bakaxeln, inte i kardanen tongue

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
uhlin
21 februari · 1 199 Inlägg
#4

Xebers76 skrev:
Utväxlingen sitter i bakaxeln, inte i kardanen tongue

Du har så rätt. Var nog inte riktigt vaken.

thulegrubb
21 februari · 5 Inlägg
#5

Okej! Det billigaste borde väl då vara att hitta nån billig reservdelsbil att plocka från?

uhlin
22 februari · 1 199 Inlägg
#6

Billigaste blir nog om du får tag på en hel bil och plocka från.

I och för sig kostar inte detta mycket på en skrot heller.

Nickeboii
22 februari · 667 Inlägg
#7

Tjenare!

Tänkte bara ge lite tips för beroende på vilken motor du har så har du lite olika alternativ.

Första saken att tänka på. Du har mekanisk hastighetsmätare på den, och då måste du har en växellåda med sånt uttag. Vilket finns på M40/41/45/46/47

Uttaget finns på alla M40 och 41.
På M45/46/47 finns det på alla modeller upp till 1986 (tror jag, ganska säker dock)

M47 med hastighetsmätarvajer finns dock bara 84-86 och är ganska svår att få tag på,  samt dyr. Den är även Volvos svagast växellåda då den har en svag bottenstock.

Är det en original 75:a så har du ju antingen en B20 eller B21,  de har dock samma bultmönster på lådan så Volvos M40/41/45/46/47/90 lådor passar oavsett men du får fel lutning på lådan om du tar en som inte är avsedd för din motor.

Har du en B20:
Då passar M40 och M41 samt den ovanliga M45 från en 240L 1976.  Då den modellen är den enda med just B20-M45. Denna sprängkåpan går att montera på M46 och M47 också.

DVS har du b20 = M40/M41 eller en M45/46/47 om du lyckas få tag på den sprängkåpan.

Har du B21:

Då passar M40/41 med B21-M40 kåpan, satt på 240 årsmodeller 75-76.
Samt alla M45/46/47 av de årsmodller som jag skrev ovan. Se upp dock så att du har rätt kåpa och inte får en till en B27, B28 eller en D24.

MVH
Niklas

Svarte_Orm
22 februari · 1 926 Inlägg
#8

Eftersom det är en -75 så slipper du ju avgaskraven så du kan passa på att byta mer än bara växellåda. På en sådan kan du ju bygga ihop en egen turbomotor och sätta i om du vill, förutsatt att du gör det som krävs för att få effekten godkänd. Förmodligen den mest eftertraktade årsmodellen av alla 240.

Nickeboii
22 februari · 667 Inlägg
#9

Svarte_Orm skrev:
Eftersom det är en -75 så slipper du ju avgaskraven så du kan passa på att byta mer än bara växellåda. På en sådan kan du ju bygga ihop en egen turbomotor och sätta i om du vill, förutsatt att du gör det som krävs för att få effekten godkänd. Förmodligen den mest eftertraktade årsmodellen av alla 240.

Effektgränserna för 240 är:

200 hk och 231 Nm -
220 hk och 275 Nm- med 1031 bakaxel
220 hk och 275 Nm med ventilerade skivor fram och 1031 bakaxel.
smile

thulegrubb
23 februari · 5 Inlägg
#10

Tack så mycket för alla svar! det hjälper jättemycket smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang