Sannolikhet att båda nycklar är trasiga? Seat Leon 2014

Cuefa Kungen av dagspendlande.
2 augusti · 1 595 Inlägg
#21

Jag har en hel del erfarenhet av detta.

Den typ av nycklar som TS har, verkar ha en något högre felprocent än genomsnittet.
Dessa nycklar är limmade och enda sättet att öppna dem är att bryta upp dem.
Har gjort detta på ett flertal nycklar av denna sort och det finns som regel ingenting som "ser" tokigt ut på insidan.

Så här ser en dylik nyckel ut när man brutit upp den:

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-039a8485d9e34be1c05cea1bd03b36bb.jpg

Det här är själva kretskortet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cf83e5a8c020268e8026f521d97be7df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-510faf1b42f88391c64724c137628f07.jpg

En sak jag däremot lagt märke till är att knappsatsen blir sliten väldigt fort på dessa. Byte till ny knappsats (finns såklart inte att köpa löst, men går att ta från en annan nyckel om man har en i bättre skick) minskar batteridränaget betydligt. När knappsatsen blir sliten så blir det "lättare" att trycka ner knappen, dvs lättare att oavsiktligt komma åt den. Det drar ut batteriet ganska fort om man har nyckeln i fickan o den ligger o "fick-trycker" hela tiden.

Här kan ni se en "frisk" knappsats, vs en väldigt sliten sådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-235f7a16bf5698f540e22d404911cb57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ae6ecbaf4b8324a8c2ba5f5e95a4cb8e.jpg

Ju djupare "gropar" knappsatsen har på framsidan, desto snedare blir dessa piggar på baksidan som trycker på brytaren på kretskortet.
Och ju "längre" dessa piggar blir, desto mindre kraft krävs för att trycka ner knappen.
De mest slitna knappsatserna kan t.om bli så deformerade att knappen hålls "intryckt" hela tiden!

Förutom detta lagras dessutom data i nyckeln, varje gång man startar bilen o kör en kortare sträcka över en viss hastighet, samt varje gång man stänger av bilen. Denna data-överföring drar också lite batteri.
För er som är nyfikna, de data som lagras är förutom bilens identitet (chassi-nr) även färg, aktuellt miltal, aktuell tid/sträcka till service, vätskenivåer i bilen (bränsle, spolarvätska, Adblue) samt i vissa fall felkoder (dåligt nyckelbatteri, slitna bromsbelägg, låg kylarvätskenivå etc)

Vore jag TS skulle jag se om jag kunde hitta en ny knappsats o byta ut den på en av nycklarna, o sen se om det påverkar batteriets livslängd.

Jag har som sagt gjort detta på rätt många nycklar av denna typ.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ab3a86a6e12dd825f921de9941f75619.jpg

Tycker det är intressant med dessa saker och dessutom är det ju roligt att kunna hjälpa kunder som har problem med sina nycklar, att eventuellt kunna spara lite pengar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-65fe358714e2d1ef2432457d7becb552.jpg


Edit:

Som redan påpekats kan Du alltid starta bilen med nyckeln i tändningslåset så länge transpondern i den (som inte behöver batteri för att fungera) inte har avkodats eller skadats på något sätt.
Det går även att låsa upp bilen med nyckeln, det finns en låscylinder på förardörren.

Den verkstad som påstår att detta inte går tänker antagligen på bilar med "Keyless Entry/Kessy", i vissa fall kan det bli svårt att starta dylika bilar med ett tomt/urladdat nyckelbatteri, även om man håller nyckeln mot för ändamålet avsedd plats (oftast rattstången på Seat/Skoda/VW) och trycker på start-knappen.

Senast redigerat av Cuefa (2 augusti )

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
M123
2 augusti · 732 Inlägg
#22

Cuefa skrev:
Jag har en hel del erfarenhet av detta.

Den typ av nycklar som TS har, verkar ha en något högre felprocent än genomsnittet.
Dessa nycklar är limmade och enda sättet att öppna dem är att bryta upp dem.
Har gjort detta på ett flertal nycklar av denna sort och det finns som regel ingenting som "ser" tokigt ut på insidan.

Så här ser en dylik nyckel ut när man brutit upp den:

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-039a8485d9e34be1c05cea1bd03b36bb.jpg

Det här är själva kretskortet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cf83e5a8c020268e8026f521d97be7df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-510faf1b42f88391c64724c137628f07.jpg

En sak jag däremot lagt märke till är att knappsatsen blir sliten väldigt fort på dessa. Byte till ny knappsats (finns såklart inte att köpa löst, men går att ta från en annan nyckel om man har en i bättre skick) minskar batteridränaget betydligt. När knappsatsen blir sliten så blir det "lättare" att trycka ner knappen, dvs lättare att oavsiktligt komma åt den. Det drar ut batteriet ganska fort om man har nyckeln i fickan o den ligger o "fick-trycker" hela tiden.

Här kan ni se en "frisk" knappsats, vs en väldigt sliten sådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-235f7a16bf5698f540e22d404911cb57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ae6ecbaf4b8324a8c2ba5f5e95a4cb8e.jpg

Ju djupare "gropar" knappsatsen har på framsidan, desto snedare blir dessa piggar på baksidan som trycker på brytaren på kretskortet.
Och ju "längre" dessa piggar blir, desto mindre kraft krävs för att trycka ner knappen.
De mest slitna knappsatserna kan t.om bli så deformerade att knappen hålls "intryckt" hela tiden!

Förutom detta lagras dessutom data i nyckeln, varje gång man startar bilen o kör en kortare sträcka över en viss hastighet, samt varje gång man stänger av bilen. Denna data-överföring drar också lite batteri.
För er som är nyfikna, de data som lagras är förutom bilens identitet (chassi-nr) även färg, aktuellt miltal, aktuell tid/sträcka till service, vätskenivåer i bilen (bränsle, spolarvätska, Adblue) samt i vissa fall felkoder (dåligt nyckelbatteri, slitna bromsbelägg, låg kylarvätskenivå etc)

Vore jag TS skulle jag se om jag kunde hitta en ny knappsats o byta ut den på en av nycklarna, o sen se om det påverkar batteriets livslängd.

Jag har som sagt gjort detta på rätt många nycklar av denna typ.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ab3a86a6e12dd825f921de9941f75619.jpg

Tycker det är intressant med dessa saker och dessutom är det ju roligt att kunna hjälpa kunder som har problem med sina nycklar, att eventuellt kunna spara lite pengar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-65fe358714e2d1ef2432457d7becb552.jpg


Edit:

Som redan påpekats kan Du alltid starta bilen med nyckeln i tändningslåset så länge transpondern i den (som inte behöver batteri för att fungera) inte har avkodats eller skadats på något sätt.
Det går även att låsa upp bilen med nyckeln, det finns en låscylinder på förardörren.

Den verkstad som påstår att detta inte går tänker antagligen på bilar med "Keyless Entry/Kessy", i vissa fall kan det bli svårt att starta dylika bilar med ett tomt/urladdat nyckelbatteri, även om man håller nyckeln mot för ändamålet avsedd plats (oftast rattstången på Seat/Skoda/VW) och trycker på start-knappen.

Fy fan vilken bra guide eller vad man ska kalla det du har gjort!
Sådant här lyfter forumet på riktigt mellan alla jävla inlägg där folk inte ens orkar kolla säkringen till ytterligheter där folk blir sura på åsikter som inte stämmer med dom svar dom vill ha.
Mer av sådant här!

Nej hatten av. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Cuefa Kungen av dagspendlande.
2 augusti · 1 595 Inlägg
#23

Jag bugar och bockar smile
Tycker det är kul att kunna sprida kunskap och erfarenhet, alltid roligt om det hjälper någon smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
M123
2 augusti · 732 Inlägg
#24

Cuefa skrev:
Jag bugar och bockar smile
Tycker det är kul att kunna sprida kunskap och erfarenhet, alltid roligt om det hjälper någon smile

Är helt säker det kommer hjälpa bilägare mellan olika märken. smile

Jag hade önskat jag hade lite ro/tid eller någon annan driftig här gjort en enkel guide till hur man enkelt felsöker elsystem som ovan. Hade varit guld för dom som behöver hjälp att få mer inblick i hur man mäter upp osv.

Eller andra enklare guider för generellt mekande. Så som att lufta bromsar, byta kulleder.

Senast redigerat av M123 (2 augusti )

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang