Kan jag byta ut dessa 10.9 bultar mot 8.8?

Henkix
3 augusti · 6 700 Inlägg
#1

Hej smile

Jag håller på att renovera ett par bromsok bak som ska sitta på en gammal 740.
Jag vill så gärna använda nya skruvar när jag sedan sätter ihop oket istället för dem gamla rostiga.
Skruvarna verkar ju vara något udda, nämligen M7.

Jag har letat på internet efter nya utan att lyckas. Tidigare i veckan var jag runt i en massa olika järnaffärer o kollade efter nya.
Sista affären jag var på var specialiserade på just bult och mutter. Och dem hade! big_smile
Dock var ju dem nya 8.8 istället för 10.9.

Dem hade inga 10.9 och enligt dom så spelade det ingen roll. det skiljer så lite det  går lika bra med 8.8 sa dem tongue

Tänkte bara se vad ni säger, här är lite bilder också smile

Det är bultarna som är inringade i rött det gäller
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d22c441c65966963238c28ce04f2b3bd.jpg

Skruvarna håller ihop ok-halvorna på bromsoken som sitter bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-70a6ac5ca920aa485e6a6d5627a1335a.jpg

Dem nya är dessutom 5mm längre än original
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f8e84c2bc9373518310f0254ca7f3672.jpg

Den nya går även hela vägen igenom ok-halvan istället för bara halvvägs igenom som dem gamla.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-23b08427ef010e5b6e2d2817af940ddd.jpg
Och dem nya är även 0.5mm större i diameter mellan skallen och gängorna.

Vad tror ni? Jag tror inte heller det ska vara nått problem. Dem nya är ju lite lite större som jag skrev och så går den även genom hela okhalvan så det bör ju även då sitta minst lika bra som dem gamla 10.9?

Oken är till en entusiastbil som jag endast kört lugnt och försiktigt med ingen rally körning eller buskörning tongue

Mvh

Senast redigerat av Henkix (3 augusti )

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
caromania Forummoderator
3 augusti · 8 001 Inlägg
#2

Det är ju lite olyckligt att gå ner i kvalitet men som du säger spelar det nog ingen roll. Smörj skruvarna med kopparpasta så rostar de inte.

Har du kollat Sifverts skruvsortiment?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ivel
3 augusti · 533 Inlägg
#3

Nej det är inte utbytbart om du vill ha kvar hållfastheten och kunna panikbromsa utan att bromsoket eventuellt särar på sig och bromsverkan uteblir pga sträckta skruvar.
(Det funkar ju med buntband eller balsnöre också så länge du kör försiktigt wink )

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Svarte_Orm
3 augusti · 2 109 Inlägg
#4

Har du kollat vad originalskruv kostar på volvo? Det är inte säkert de är så dyra. Fast jag tror också att de där kommer hålla utan problem.

zzr94092
3 augusti · 2 946 Inlägg
#5

Kan inte tro att dom skruvarna säljs/finns på Volvo..

caromania Forummoderator
3 augusti · 8 001 Inlägg
#6

Ivel skrev:
Nej det är inte utbytbart om du vill ha kvar hållfastheten och kunna panikbromsa utan att bromsoket eventuellt särar på sig och bromsverkan uteblir pga sträckta skruvar.
(Det funkar ju med buntband eller balsnöre också så länge du kör försiktigt wink )

Att jämföra 8.8 stål med buntband eller snöre är väl till och med överdrivet för dig ivel?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ivel
4 augusti · 533 Inlägg
#7

caromania skrev:

Ivel skrev:
Nej det är inte utbytbart om du vill ha kvar hållfastheten och kunna panikbromsa utan att bromsoket eventuellt särar på sig och bromsverkan uteblir pga sträckta skruvar.
(Det funkar ju med buntband eller balsnöre också så länge du kör försiktigt wink )

Att jämföra 8.8 stål med buntband eller snöre är väl till och med överdrivet för dig ivel?

Självklart tog jag i men faktum kvarstår att brottgränsen för 8.8 och 23.1N är mindre än 10.9 om 30.1N och skruvens sträckförmåga påverkar okets funktion när det väl måste användas fullt ut.

Ett buntband eller balsnöre fungerar faktiskt tills TS måste bromsa mer än försiktigt och finåkande.
Ett balsnöre för storbal har en knutstyrka om minst 220kg cirka 2Nm och det skulle faktiskt räcka för att hålla ihop oket och fisbromsa.
Ett "standardbuntband" om 7mm klarar ungefär beroende på tillverkare 50kg, även det håller i hop oket rent estetiskt.
Hur vet jag? Givetvis testat i min ungdom ute på stubbåkern.

Nåväl, överdrivet givetvis, mest för att påpeka hur misslyckat det skulle vara att kliva ned så mycket gällande skruvförbandets styrka och tumma på säkerheten.
Jag har som du vet arbetat med testning och utveckling inom fordonsindustrin och vågar påstå att om det hade fungerar lika bra med 8.8 (sk bonnskruv) hade Girling/ATE/Bendix monterat det från början eftersom det innebär lägre cost för var enskilt ok. Den där gången i framtiden när TS måste panikbromsa för bilen, barnet, cyklisten, folk på korvkiosken eller vad som helst och pedalen sonika åker i botten kommer han efteråt förbanna sitt val av blanka men intet fungerande skruvar.
Så resonerar jag kring bromsar och funktion.

Edit: Jag nämnde däremot inget gällande felaktigt brukande av benämningen bult i TS text.

Senast redigerat av Ivel (4 augusti )

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
M123
4 augusti · 733 Inlägg
#8

Ivel skrev:

caromania skrev:

Ivel skrev:
Nej det är inte utbytbart om du vill ha kvar hållfastheten och kunna panikbromsa utan att bromsoket eventuellt särar på sig och bromsverkan uteblir pga sträckta skruvar.
(Det funkar ju med buntband eller balsnöre också så länge du kör försiktigt wink )

Att jämföra 8.8 stål med buntband eller snöre är väl till och med överdrivet för dig ivel?

Självklart tog jag i men faktum kvarstår att brottgränsen för 8.8 och 23.1N är mindre än 10.9 om 30.1N och skruvens sträckförmåga påverkar okets funktion när det väl måste användas fullt ut.

Ett buntband eller balsnöre fungerar faktiskt tills TS måste bromsa mer än försiktigt och finåkande.
Ett balsnöre för storbal har en knutstyrka om minst 220kg cirka 2Nm och det skulle faktiskt räcka för att hålla ihop oket och fisbromsa.
Ett "standardbuntband" om 7mm klarar ungefär beroende på tillverkare 50kg, även det håller i hop oket rent estetiskt.
Hur vet jag? Givetvis testat i min ungdom ute på stubbåkern.

Nåväl, överdrivet givetvis, mest för att påpeka hur misslyckat det skulle vara att kliva ned så mycket gällande skruvförbandets styrka och tumma på säkerheten.
Jag har som du vet arbetat med testning och utveckling inom fordonsindustrin och vågar påstå att om det hade fungerar lika bra med 8.8 (sk bonnskruv) hade Girling/ATE/Bendix monterat det från början eftersom det innebär lägre cost för var enskilt ok. Den där gången i framtiden när TS måste panikbromsa för bilen, barnet, cyklisten, folk på korvkiosken eller vad som helst och pedalen sonika åker i botten kommer han efteråt förbanna sitt val av blanka men intet fungerande skruvar.
Så resonerar jag kring bromsar och funktion.

Edit: Jag nämnde däremot inget gällande felaktigt brukande av benämningen bult i TS text.

Nu får du nog förklara här så jag begriper. 2 nm är 0,20394324259558566 kg-m eller hur konverterar du över kg till nm?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Ivel
4 augusti · 533 Inlägg
#9

M123 skrev:

Ivel skrev:

caromania skrev:

Att jämföra 8.8 stål med buntband eller snöre är väl till och med överdrivet för dig ivel?

Självklart tog jag i men faktum kvarstår att brottgränsen för 8.8 och 23.1N är mindre än 10.9 om 30.1N och skruvens sträckförmåga påverkar okets funktion när det väl måste användas fullt ut.

Ett buntband eller balsnöre fungerar faktiskt tills TS måste bromsa mer än försiktigt och finåkande.
Ett balsnöre för storbal har en knutstyrka om minst 220kg cirka 2Nm och det skulle faktiskt räcka för att hålla ihop oket och fisbromsa.
Ett "standardbuntband" om 7mm klarar ungefär beroende på tillverkare 50kg, även det håller i hop oket rent estetiskt.
Hur vet jag? Givetvis testat i min ungdom ute på stubbåkern.

Nåväl, överdrivet givetvis, mest för att påpeka hur misslyckat det skulle vara att kliva ned så mycket gällande skruvförbandets styrka och tumma på säkerheten.
Jag har som du vet arbetat med testning och utveckling inom fordonsindustrin och vågar påstå att om det hade fungerar lika bra med 8.8 (sk bonnskruv) hade Girling/ATE/Bendix monterat det från början eftersom det innebär lägre cost för var enskilt ok. Den där gången i framtiden när TS måste panikbromsa för bilen, barnet, cyklisten, folk på korvkiosken eller vad som helst och pedalen sonika åker i botten kommer han efteråt förbanna sitt val av blanka men intet fungerande skruvar.
Så resonerar jag kring bromsar och funktion.

Edit: Jag nämnde däremot inget gällande felaktigt brukande av benämningen bult i TS text.

Nu får du nog förklara här så jag begriper. 2 nm är 0,20394324259558566 kg-m eller hur konverterar du över kg till nm?

Det blev skitfel med omräkningen helt enkelt. Det är den enda förklaringen jag kan ge dig.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Henkix
4 augusti · 6 700 Inlägg
#10

Tack så mycket för alla era svar! smile

Bultarna säljs tyvärr inte som lösa delar på volvo utan då måste man köpa ett helt ok. Annars hade jag köpt skruvarna där smile

Men jag har iaf forskat lite på egenhand idag och kommit fram till att det är nog inga som helst problem att använda 8.8 bultarna.

På bilen nu sitter det biltema-ok bak. Jag köpte dem nya 2012 så jag vet att ingen annan vart på dom och på båda oken satt det redan 8.8 skruvar original.

Jag tänkte att dessa oken kanske är klenare så jag tog faktiskt loss ett av dem och skruvade isär det o jämförde med oket jag renoverar och allt var precis samma i båda oken, mätte o grejade o hittade inget som skiljde. Och dem oken har suttit där sedan 2013 o det har aldrig vart några problem. Och förra året plågade jag bromsarna riktigt ordentligt då jag ville ha bort rosten på skivorna som blitt när bilen stod stilla ute i ca 2 månader.

Men senare åkte jag till den kompis som har en lika dan bil. Han har ett nästan nytt ok han köpt på mekonomen som jag kröp under o tittade på. Och även på det oket var det 8.8 skruvar och kolvdiametern var samma tongue



Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
7 augusti · 6 700 Inlägg
#11

Jag är noga när jag gör iordning grejer och det känns väldigt fel av mej att sätta dit 8.8 bultar när originalen var 10.9 . Jag har inte kunnat släppa det riktigt för det känns inte bra. Tycker dock det är lustigt att det sitter 8.8 på pirat-oken.

Så idag kollade jag med jobbet (industri) då jag vet att dom är överjävliga på att få tag i alla möjliga udda saker.
Och jo då! big_smile Dem hittade precis samma skruvar som satt där original i tyskland som dem beställde hem till mig så nu blir det som det ska vara! smile

Men ska man använda lite kopparpasta eller gänglåsning på dem?
Det är ju väldigt viktiga skruvar jag vill ju inte dem ska lossna.
Jag vill ju helst använda kopparpasta bara för att jag vill det ska gå fint att släppa på dem om det behövs i framtiden men har inte vågat använda kopparpasta på skruvar till bromsar sedan några år tillbaka då mina skruvar till ett framok väldigt väldigt ofta lossnade av sej självt.
Man hörde det var något som började slå i framvagnen då var man tvungen att stanna omgående och gå ut o krypa under bilen o dra åt dem igen.

Sista gången det hände hade jag hög musik på och rutorna nere och hade inte märkt att skruvarna släppt, vilket slutade med att hela oket istället lossnade i ca 70km/h. I ren panik ställde man sej på bromsen som gick i mattan.
Slangarna till oket slets av och fälgen helt sönderslagen. Oket hitta jag i diket flera meter bakom bilen.
DÅ använde jag gänglåsning på skruvarna och sen dess har det aldrig mer hänt.

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Ivel
7 augusti · 533 Inlägg
#12

Skippa kopparpastan.
Gängorna ska vara helt rena när du momentdrar skruven.
En eller två ingnodda (droppa på skruven och torka in det i gängorna med en bomullstrasa eller annat luddfritt lämpligt material) droppar olja är "tillåtet" och påverkar inte momentet nämnvärt.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Henkix
11 augusti · 6 700 Inlägg
#13

Ivel skrev:
Skippa kopparpastan.
Gängorna ska vara helt rena när du momentdrar skruven.
En eller två ingnodda (droppa på skruven och torka in det i gängorna med en bomullstrasa eller annat luddfritt lämpligt material) droppar olja är "tillåtet" och påverkar inte momentet nämnvärt.

Okej tack så mycket för svar smile
Ungefär hur mycket nm bör man dra skruvarna? Sist jag hade isär ett sånthär ok bara drog jag på känsla tongue

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Svarte_Orm
11 augusti · 2 109 Inlägg
#14

Henkix skrev:

Ivel skrev:
Skippa kopparpastan.
Gängorna ska vara helt rena när du momentdrar skruven.
En eller två ingnodda (droppa på skruven och torka in det i gängorna med en bomullstrasa eller annat luddfritt lämpligt material) droppar olja är "tillåtet" och påverkar inte momentet nämnvärt.

Okej tack så mycket för svar smile
Ungefär hur mycket nm bör man dra skruvarna? Sist jag hade isär ett sånthär ok bara drog jag på känsla tongue

mvh

33 Nm. Jag brukar använda denna tabell: http://www.swebolt.se/sv/node/57

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang