Rimligt pris för begagnade vinterdäck?

Tacos
13 september 2019 · 7 Inlägg

Hej!

Jag har skrotat min golf och tänkte sälja vinterdäcken jag har kvar. Det är Hakkapelitta-däck som gått ca 500 mil, 5 bult, kostade ca 1500 kr/st som nya. Är 3000 kr för mycket eller känns det rimligt? Har aldrig sålt däck tidigare smile

Nickeboii
13 september 2019 · 762 Inlägg

Tacos skrev:
Hej!

Jag har skrotat min golf och tänkte sälja vinterdäcken jag har kvar. Det är Hakkapelitta-däck som gått ca 500 mil, 5 bult, kostade ca 1500 kr/st som nya. Är 3000 kr för mycket eller känns det rimligt? Har aldrig sålt däck tidigare smile

Hallå där!

Det är svårt att ge ett rimligt pris på däcken då informationen du givit ovan inte är så detaljerad.

För att kunna ge en mer exakt värdering skulle det kunna vara bra att veta följande:

Vilken typ av fälg sitter de på, lättmetallfälgar eller stålfälgar?
Vilken typ av däck är det? Friktionsdäck eller dubbdäck?
Vilken dimension har du på däcket? Typ. 205/55-16 eller liknande bör det stå.
Hur många mm grepp är det kvar? (Borde vara rätt mycket, men du kanske har varit ute och sladdat wink )


Sen så kan du gå in på blocket och söka på liknande vinterdäck och se vad de har för priser. Där bör du kunna se vad du kan begära.

Men för rätt köpare är  3000 kr inte för mycket begärt om det är däck i bra skick. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Tacos
13 september 2019 · 7 Inlägg

Tack för svar!

Det är stålfälg, dubb. Dimensionerna vet jag tyvärr inte och är på jobbet så kan inte kolla. Inte mösterdjup heller men det lär inte varit så mycket slitage då de gått så pass lite ,de är 2 max 3 år gamla också. Tänkte erbjuda 3000 så få vi se vad folk säger smile

Utmarks-Loke
13 september 2019 · 5 814 Inlägg

3000kr är ett bra pris. Låt dom inte pruta, det kommer bli massiv efterfrågan om runt en månad.

Nickeboii
13 september 2019 · 762 Inlägg

Tacos skrev:
Tack för svar!

Det är stålfälg, dubb. Dimensionerna vet jag tyvärr inte och är på jobbet så kan inte kolla. Inte mösterdjup heller men det lär inte varit så mycket slitage då de gått så pass lite ,de är 2 max 3 år gamla också. Tänkte erbjuda 3000 så få vi se vad folk säger smile

Ja det är absolut inget orimligt pris, speciellt inte nu när vintersäsongen är på ingång. Kör på det och se om du hittar någon intressent. smile

Det är bra om du skriver all sån information i annonsen, det kan även få personer som inte kör VW att vara intresserade.  När jag letade efter vinterdäck till min Volvo kollade jag på alla vinterdäck som var i rätt dimension oavsett vilken fälg de satt på. Är det så att däcken sitter på "fel fälgar" kan man sälja iväg fälgarna när man monterat däcken på sina egna fälgar.  Det kan ibland vara billigare.

Ett litet tips bara smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
torsen
14 september 2019 · 7 202 Inlägg

3.000:- är ett vettigt pris på begagnade vinterhjul till en populär bilmodell, under förutsättning att de inte är skadade och har minst 75 -90 % mönsterdjup kvar, och inte saknar för många dubbar(om det är dubbdäck).
Till en ovanligare bil = mindre efterfrågan, får man anpassa priset neråt - kanske?

Utmarks-Loke
14 september 2019 · 5 814 Inlägg

torsen skrev:
Till en ovanligare bil = mindre efterfrågan, får man anpassa priset neråt - kanske?

Eller kanske uppåt, beroende på vad det är för bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang