PartikelfilterAudi 2.0tdi

pa85
26 oktober 2019 · 13 Inlägg

Hej hur bekymmer med att partikelfilterlampan tänds lite nu och då på en Audi 2.0tdi 2012 ska även vara nya programvaruuppdatering som Audi har gjort tidigare
Fanns en felkod på tryckdifferansgivare som då byttes men felet kvarstår och inga felkoder återkommer en felkod på farthållaren har uppkommit men allt det verkar funka kan det ha nån samband med detta? Kylfläkten går efter varjegång bilen stängs av Nån som har tips eller varit med om detta ?
Hej,
Var gärna mer tydlig när du skriver din rubrik. Nu redigerade jag den något.
Mvh Mod.

Audi A4 (2005)
panda666
26 oktober 2019 · 4 228 Inlägg

Så du har varit inne me bilen pga partikelfilterlampan lyser men dom har bytt nått som inte har hjälpt? Hur ser din körcykel ut? kört du mycket korta sträckor? Om den kommer sporadiskt kanske det är glapp nånstans i nån givare eller så kanske den är på väg att bli full och inte blir bortbränd. Alltså den regenererar inte som det ska. Mer info?

pa85
26 oktober 2019 · 13 Inlägg

Hej jo precis det stämmer det verkstan fick felkod på var tryckdifferansgivaren som nu är bytt och då gjordes även en renegering och då hade filtret 0gram sot men felet fortsätter, det är blandad körning men för det mesta långkörning det konstiga är att lampan tänds oftast när man har legat på motorväg under en längre tid

Audi A4 (2005)
panda666
26 oktober 2019 · 4 228 Inlägg

pa85 skrev:
Hej jo precis det stämmer det verkstan fick felkod på var tryckdifferansgivaren som nu är bytt och då gjordes även en renegering och då hade filtret 0gram sot men felet fortsätter, det är blandad körning men för det mesta långkörning det konstiga är att lampan tänds oftast när man har legat på motorväg under en längre tid

Hej, låter konstigt. Har du prövat ringa till verkstan och dom får kolla igen? eftersom det fixade inte problemet. Filtret kan inte ha blivit full igen?

pa85
26 oktober 2019 · 13 Inlägg

Har redan varit in igen men det ser inga felkoder och vet inte vad det är den kan vara släckt i en vecka sen lyser den vid ett tillfälle och sen går en vecka till, kylfläkten går efter varje körning och vissa säger att den gör så för att efterkyla motorn, har en teori om att det kan vara tempgivaren som visar fel men bara en teori

Audi A4 (2005)
7006deta
5 april 2023 · 1 Inlägg

Hej
Jag har samma problem med min audi b8 a4 2.0 tdi. Partikelfilter tänds offta vid lång körningar. Har bränt ur Partikelfilter med data till 0grm sot men ändå kommer den upp. Nån som har nån idé?

_gabben
19 september 2023 · 12 Inlägg

7006deta skrev:
Hej
Jag har samma problem med min audi b8 a4 2.0 tdi. Partikelfilter tänds offta vid lång körningar. Har bränt ur Partikelfilter med data till 0grm sot men ändå kommer den upp. Nån som har nån idé?

Jag har exakt samma symtom, kom du fram till något?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 september 2023 · 13 674 Inlägg

Skulle ta en titt på spidarna    om dom börjat läcka så sotar den väldigt mycket mer och partikelfiltret hinner inte att göra rent sig innan det är full igen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
krambriw
19 september 2023 · 424 Inlägg

0 gram sot på en diesel från 2012 men knappast 0 gram aska??

Kan det vara askan som börjar fylla upp filtret? Man måste skilja på sot respektive aska. Askan kan aldrig brännas bort genom vanlig regenerering. Då krävs professionell rengöring eller helt enkelt byte av partikelfiltret -> det blir då dyrt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang