Konstig fel med min Ford Focus. 09 ecofuel etanol

Freijgert
7 november 2019 · 10 Inlägg

Jag köpte för en tid sedan en Ford Focus 09 1.8L bensinare.

Det jag ska försöka förklara är lite konstigt men ska göra ett försök. När bilen är helt kall och efter några hundra meter körning och jag stannar med bilen så dör den. Det räcker med att jag lägger bilen i friläge och rullar ner från en liten backe och trampar på bromsen dör den. Men det går direkt efter det starta utan problem. Sen så går varvämätaren väldigt ostadigt upp och ner i början av när bilen har startats.

Bilen ligger på 14000 mil nu.

Freijgert
8 november 2019 · 10 Inlägg

Ingen som har lite aning om vad det kan vara?

Xebers76
8 november 2019 · 2 250 Inlägg

Läst av felkoder?

Jesper328
8 november 2019 · 2 333 Inlägg

Mja, har du ingen möjlighet att kika på felkoder och sånt så skulle jag rekommendera att leta tjuvluft.
Bara gå loss med en flaska startgas eller något på samtliga slangar.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 november 2019 · 17 380 Inlägg

har du tankat annat bränsle? Bytt från bensin till etanol eller vice versa.
Sen ska du inte frikoppla om du rullar ned från en backe. Den drar mer bränsle då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 november 2019 · 4 917 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Sen ska du inte frikoppla om du rullar ned från en backe. Den drar mer bränsle då.

Detta kan inte stämma i just detta fallet, om man nu får skoja till det lite..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Freijgert
8 november 2019 · 10 Inlägg

Xebers76 skrev:
Läst av felkoder?

Näe, har inget verktyg för det.

Freijgert
8 november 2019 · 10 Inlägg

Jesper328 skrev:
Mja, har du ingen möjlighet att kika på felkoder och sånt så skulle jag rekommendera att leta tjuvluft.
Bara gå loss med en flaska startgas eller något på samtliga slangar.

Jag tror att det bli så som jag förklarar i mitt första inlägg när bilen är i tomgång.

Freijgert
8 november 2019 · 10 Inlägg

Hybrid_ skrev:
har du tankat annat bränsle? Bytt från bensin till etanol eller vice versa.
Sen ska du inte frikoppla om du rullar ned från en backe. Den drar mer bränsle då.

Bara bensin, jag har en annan bil med etanol och etanol gör den lite svårare att starta.

zzr9409209
8 november 2019 · 716 Inlägg

Har bytt någon slang ,vacum,på en  sån bil,men länge sedan nu,så minns inte var den satt,men det var enkelt minns jag....så prova med startas och lyssna,hörs om det är ett sugande ljud..

Freijgert
8 november 2019 · 10 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Har bytt någon slang ,vacum,på en  sån bil,men länge sedan nu,så minns inte var den satt,men det var enkelt minns jag....så prova med startas och lyssna,hörs om det är ett sugande ljud..

Jag har lyssnat och motorn låter fint. Om jag har hög fart, 70 som ett exempel då och jag lägger i friläge så går varvmätaren upp och ner, finns ingen balans där. Om det skulle kunna vägleda er  kunniga lite.

Greenhorn
8 november 2019 · 399 Inlägg

Du har sannolikt ett smyg vakuum läckage nånstans, som kommer fram när du enbart kör på tomgång.
Köp dig en flaska med startgas och spreja runt dina slangar i motorrummet och lyssna om bilen varvar upp... gör den det så har du svaret.

Freijgert
8 november 2019 · 10 Inlägg

Greenhorn skrev:
Du har sannolikt ett smyg vakuum läckage nånstans, som kommer fram när du enbart kör på tomgång.
Köp dig en flaska med startgas och spreja runt dina slangar i motorrummet och lyssna om bilen varvar upp... gör den det så har du svaret.

Ska göra det på måndag, men om den varvar upp, vad ska man göra då?

Kan bilen med tiden dö helt? Vill inte ha en bil som dör mitt i trafiken.

Senast redigerat av Freijgert (8 november 2019)

Greenhorn
9 november 2019 · 399 Inlägg

Freijgert skrev:

Greenhorn skrev:
Du har sannolikt ett smyg vakuum läckage nånstans, som kommer fram när du enbart kör på tomgång.
Köp dig en flaska med startgas och spreja runt dina slangar i motorrummet och lyssna om bilen varvar upp... gör den det så har du svaret.

Ska göra det på måndag, men om den varvar upp, vad ska man göra då?

Kan bilen med tiden dö helt? Vill inte ha en bil som dör mitt i trafiken.

Om bilen varvar upp, ja då har du ett antagligen en lös slang med dålig klämma eller hål i slangen i närheten av där du sprayar... då får du ta löst den slangen och undersöka den noggrannare om du kan hitta skadan och byta ut den.

Senast redigerat av Greenhorn (9 november 2019)

Freijgert
10 november 2019 · 10 Inlägg

Greenhorn skrev:

Freijgert skrev:

Greenhorn skrev:
Du har sannolikt ett smyg vakuum läckage nånstans, som kommer fram när du enbart kör på tomgång.
Köp dig en flaska med startgas och spreja runt dina slangar i motorrummet och lyssna om bilen varvar upp... gör den det så har du svaret.

Ska göra det på måndag, men om den varvar upp, vad ska man göra då?

Kan bilen med tiden dö helt? Vill inte ha en bil som dör mitt i trafiken.

Om bilen varvar upp, ja då har du ett antagligen en lös slang med dålig klämma eller hål i slangen i närheten av där du sprayar... då får du ta löst den slangen och undersöka den noggrannare om du kan hitta skadan och byta ut den.

Och det kan jag se med hjälp av en startgas som någon annan föreslog? Var köper man en slang till bilen då?

xXSammy
10 november 2019 · 6 566 Inlägg

För att veta om en 1.8 Duratech har vakuumläckage så duttar du till på gasen, brukar fastna på 3000 rpm då några sekunder och så "själv gasar" bilen.

Skulle du ha ett läckage så köper du absolut inte slangen hos en ford återförsäljare utan går till ica /s

Utan felkodsavläsare kommer du inte långt, om du inte vill köra den gamla stilen genom att byta saker på gissning. Rätt kostsamt och onödigt om du gissar fel

Arbetar lambdasonden som den ska? Växlar den mellan lean/rich ?
Är batteriet från när bilen var ny? Dåligt batteri på flexifuel bilarna gör att de tappar minnet ibland (vid start) och vet inte vilket bränsle du kör på.
Förorenat gasspjäll? Rätt tändstift monterade? Bytt efter 6000 mil/3år?
KAM (Bränsledoseringsminnet) måste ändå återställas efter reparation

De/Dem
Parre7
10 november 2019 · 58 Inlägg

Ojämn tomgång kan vara gasspjällhuset som spökar ifall det är en massa skit i det.

Freijgert
10 november 2019 · 10 Inlägg

Parre7 skrev:
Ojämn tomgång kan vara gasspjällhuset som spökar ifall det är en massa skit i det.

Var i motorn ligger den och är det lätt att komma åt den?

jaka54
10 november 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
I insuget!

Freijgert
10 november 2019 · 10 Inlägg

När någon nämnde spjällhuset sökte jag på det och fick en hel del träffar. Exakt som mitt problem jag upplever har det ställts frågor och det är tydligen fel på spjällhuset och kostar lite över 7 tusen kronor. Det var inte något stort fel och många hade inte bytt det och bara vant sig vid att bara köra vidare. Jag kommer också köra vidare tills jag byter bort biljäveln och sista gången jag köper en Ford. I min lista finns det en svartlistad bilmärke, Peugeot och nu blir det en till Ford. :-d

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang