Skakande ratt vid inbromsning Nissan 370

Magbor123
10 januari 2020 · 6 Inlägg

Hej!
Provar era kunskaper innan jag börjar köpa grejer..
Min Nissan 370z har lite vibrationer i ratten vid bromsning men ökar kraftigt om jag gjort lite hårda inbromsningar (aktiv körning)
Har man gjort t.ex 4-5 "hårda" bromsningar skakar ratten typ 2-3 cm vid bromsning vilket är väldigt frustrerande och ohållbart eftersom man måste greppa ratten hårt.
Jag tar för givet att skivorna fram slagit sig men borde det inte vara vibrationer även vid kalla skivor?
Eller kan de slå sig "tillfälligt" bara när de är varma?
Funderar på om nån kolv i oken kanske kärvar så det blir ojämn temputveckling i skivorna?
Vad skulle ni tro det beror på, är det bara köpa nya skivor hel enkelt?
Tips mottages tacksamt!
//Magnus

Rak1
10 januari 2020 · 18 Inlägg

Hej.
Antingen nya skivor eller svarva dem. Det senare tror jag är ett uppdrag för en expert.

Lite nyfiken på varför de blev skeva? Glödgade skivor som badat vattenpöl/snödriva eller bara normal buskörning/bana?

Xebers76
10 januari 2020 · 2 271 Inlägg

Dem slår sig mer när dem är varma för sedan återgå när dem är kalla

Haft detta på flera bilar, svarva hjälper inte heller då dem redan slagit sig en gång och blir skeva så fort det blir varmt igen. Bara byta tongue

Tänk på att inte hålla bromsen när du står still med varma bromsar, då svalnar skivorna ojämnt och slår sig.


OBS: Detta är baserat på min erfarenhet av dem bilar jag ägt under dem senaste 8 åren

Senast redigerat av Xebers76 (10 januari 2020)

Magbor123
10 januari 2020 · 6 Inlägg

Rak1 skrev:
Hej.
Antingen nya skivor eller svarva dem. Det senare tror jag är ett uppdrag för en expert.

Lite nyfiken på varför de blev skeva? Glödgade skivor som badat vattenpöl/snödriva eller bara normal buskörning/bana?

Nya är nog det enda rätta eftersom de är hyfsat vibrationsfria kalla så då hjälper ju inte svarvning.

jaka54
10 januari 2020 · 5 733 Inlägg

Hej!
Bara att byta skivor och belägg!

Deception
10 januari 2020 · 97 Inlägg

Rak1 skrev:
Hej.
Antingen nya skivor eller svarva dem. Det senare tror jag är ett uppdrag för en expert.

Lite nyfiken på varför de blev skeva? Glödgade skivor som badat vattenpöl/snödriva eller bara normal buskörning/bana?

Med risk för att låta dryg men... Vem fan svarvar skivor nu för tiden? Är skiten slut, byt dem. Visst det kostar mer men det blir bra..

Ontopic: Nya skivor och belägg samt kontroll av oken att de rör sig som de ska löser nog ts problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang