Mew skrev:
torsen skrev:
Mew skrev:
Kvittar väl? Jag har då alltid luftat bilar med ABS på det gamla hederliga sättet med en kompis vid bromspedalen, och det har aldrig varit några problem. (Bmw e39, Saab 9000, en Polo, någon Nissan, diverse gamla Volvos - V70, 850, 940 etc)
Nej det kvittar inte.
Om du enbart byter bromsvätska, och är observant på nivån i bromsvätskebehållaren, blir det inga problem.
Men om du "öppnar" hydraulsystemet så att luft kan komma in så kan det bli problem med att luft söker sig upp till ABS-blockets högsta punkt.
Medelst "pedalpumpmetoden" går det då inte att få ut luften ur systemet.
Endast "sugmetoden" kan "dra ut" luften ur ABS-blocket.
Luftbubblan i hydraulsystemet beter sig som luftbubblan i libellen hos ett vattpass = söker sig uppåt.
Tro mig, jag har praktisk erfarenhet(tyvärr).
Ah - då är jag med. Den enda gången jag tömt systemet helt (Volvo 940) så
kopplade vi en behållare med backventil och kopplade till insuget, så då sög vi ju ut luften som du säger. Annars har vi alltid varit noga med vätskenivån i behållaren bara.
Låter som ett smart sätt.
Har inte tänkt på att göra så = ansluta till insuget och få vacuum.
Men då hade du väl någon form av reglerbar ventil på sugslangen?
Annars hinner man väl inte med att fylla på i bromsvätskebehållaren, eller hur?
Borrade du hål i insugsröret och monterade en nippel, som du sedan kan ersätta med plugg?
Eller använde du uttaget till bromsservot?
När mitt behov, p g a klantighet, uppstått har jag vänt mig till en kompis som driver egen allbilsverkstad och nyttjat hans proffssugapparat, som samtidigt fyller på bromsvätska.
Ditt fina tipps ska jag lägga på minnet för framtida behov, då har man ju gratis vacuum!
Gäller bara att hitta en ventil att sätta på slangen så man kan reglera vacuumet.
Tack för tipset.(grämer mig bara att jag inte kommit på det själv hahaha).