Små sprickor i däck

Pellepe
1 maj 2020 · 8 Inlägg

Hej!
Har precis köpt en ny begagnad bil. Fina nya vinterdäck och lite äldre sommardäck följde med. Sommardäcken har ok mönsterdjup men upptäckte nu att det finns små sprickor i den yttre mönsterraden. Hur illa är detta? Tror ni det är lugnt att köra sommaren ut? Jag vet att ni såklart inte kan garantera något men vill bara ha en opartisk åsikt om vad ni tror. Var och bytte till sommardäcken hos en däckverkstad och dom var allmänt otrevliga och det märkes tydligt att dom försökte skrämma mig till att köpa nya däck och att dom kommer sprängas när som helst.
Tack på förhand!

BIld på däck:
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222553/222553-1e5809ce55ca9948cce6288d5a6c0ca4.jpg

Utmarks-Loke
1 maj 2020 · 5 836 Inlägg

De kommer knappast explodera men är de så där gamla och torra har de förmodligen tappat mycket av sitt väggrepp också. Kör försiktigt och byt när du har tid och råd, gärna på en annan däckverkstad där de är trevligare.

Brådhis * Voff voff *
1 maj 2020 · 10 278 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
De kommer knappast explodera men är de så där gamla och torra har de förmodligen tappat mycket av sitt väggrepp också. Kör försiktigt och byt när du har tid och råd, gärna på en annan däckverkstad där de är trevligare.

Instämmer helt här. Gamla torra däck. Dom har förmodligen rätt uselt grepp och är högljudda, men sprängas kommer dom inte göra.

Om jag tycker att du borde byta? Ja. Behöver du vara rädd fram tills du bytt? Nej. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Pellepe
1 maj 2020 · 8 Inlägg

Tack för vettiga svar!!
Tips på prisvärda däckmärken? Behöver inte ha dom dyraste, tystaste

jaka54
1 maj 2020 · 5 727 Inlägg

Hej!
Hur gamla är däcken ? Det står på sidan.

Pellepe
1 maj 2020 · 8 Inlägg

Okej! på utsidan? Där lärde jag mig något nytt. Ska se se efter vid tillfälle

mb_pucken
1 maj 2020 · 5 087 Inlägg

Dom där däcken är dax att byta ut tyvärr. Dom har gjort sitt även om det är mönster kvar.
Tips på bra däck till lågt pris är svårt.
Tyvärr är oftast dyrast=bäst
Men blev förvånad över mina billiga Landsail Qirin 990 som mercan just nu rullar på.
Tanken vara att ha dessa tills mina sommarfälgar är färdiga men blev väldigt positivt överraskad både på ljudnivå och våtgrepp. Dessutom väldigt lätta att balansera.
Men köp så dyrt du har råd med är mitt tips.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Utmarks-Loke
1 maj 2020 · 5 836 Inlägg

Pellepe skrev:
Okej! på utsidan? Där lärde jag mig något nytt. Ska se se efter vid tillfälle

Det står en fyrsiffrig kod, tex. 2514 som är vecka 25 år 2014

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
1 maj 2020 · 1 372 Inlägg

Hur du läser ut däcket ålder.
https://www.dackleader.se/dackguide/dot

Som sagts tidigare, köp så bra däck du har rtåd med. Prata med en seriös däckhandlare. Många av de stora däcktillverkarna har oftast ett lågprisalternativ. Och många gånger så ärver deras andra mårke mönster och gummiblandning när det stora märket kommer med nyare modeller. Så då kan man köpa ett mellprisdäck med de egenskaper som var det bärsta för ett par år sedan när det var nyutvecklat.
Till exempel, så har Nokian sitt Nordman, GoodYear har Sava osv

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Brådhis * Voff voff *
1 maj 2020 · 10 278 Inlägg

vw_audi skrev:
Prata med en seriös däckhandlare.

Eller så får man den vanliga "det här däcket brukar taxichaffisarna gilla sörru" och så står man där med Triple Supersport Dingelidong som gör att bilen glider av vägen bara det regnar i grannkommunen. Dessutom för 1200-1400:- /däcket i 15"...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nybergrobin
1 maj 2020 · 2 378 Inlägg

Brådhis skrev:

vw_audi skrev:
Prata med en seriös däckhandlare.

Eller så får man den vanliga "det här däcket brukar taxichaffisarna gilla sörru" och så står man där med Triple Supersport Dingelidong som gör att bilen glider av vägen bara det regnar i grannkommunen. Dessutom för 1200-1400:- /däcket i 15"...

Som hittat med andra ord smile


Nä men du får googla på lite däcktester etc.

Ett generellt tips är att undvika det billigaste skräpet och köpa ett hyfsat märke iaf.   Nokian, continental, goodyear etc (även vissa modeller av nangkang har blivit bra).

Pellepe
1 maj 2020 · 8 Inlägg

Tack för alla svar, känns bättre att gå till däckhandlaren nu med något mer kött på benen.
Mellan tummen och pekfingret, hur mycket kostar däck i olika prisklasser + omläggning?

Senast redigerat av Pellepe (1 maj 2020)

Utmarks-Loke
1 maj 2020 · 5 836 Inlägg

Jag kör mest på Hankook numera. Bra pris och okej i testerna även om de inte ligger allra överst.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Det var HEMSK vad ni kastar bort dyra pengar på däck..
Är ni miljonärer allihop ?
Jag köper BILLIGA däck på blocket a HÖGST 200kr st och det är jag JÄ...t nöjd med..smile
Men köp ni dyra nya däck..
Ds, och jag har ännu inte hamnat i diket..
Men det beror väl mest på HUR man framför sitt usla fordon i förhållande till väglaget kan jag tänka..
Men problemen brukar för det mesta sitta mellan ratten och sätet..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
1 maj 2020 · 10 278 Inlägg

axxet skrev:
Det var HEMSK vad ni kastar bort dyra pengar på däck..
Är ni miljonärer allihop ?
Jag köper BILLIGA däck på blocket a HÖGST 200kr st och det är jag JÄ...t nöjd med..smile
Men köp ni dyra nya däck..
Ds, och jag har ännu inte hamnat i diket..
Men det beror väl mest på HUR man framför sitt usla fordon i förhållande till väglaget kan jag tänka..
Men problemen brukar för det mesta sitta mellan ratten och sätet..smile

Var och blir salig på sin tro... Dom sjösatte ju faktiskt både Vasa och Titanic...

Så jag antar att du också sitter mellan ratten och sätet i dina bilar... Med dina billiga däck...

Senast redigerat av Brådhis (1 maj 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Brådhis skrev:
Var och blir salig på sin tro... Dom sjösatte både Vasa och Titanic...

Då tillhör du dedär miljonärerna tydligen..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
1 maj 2020 · 5 727 Inlägg

Hej!
Köper alltid (hittills i alla fall) Michelin, Continental eller GoodYear och alltid på Dackonline och ber den lokala däckfirman montera däcken på fälgarna. Nu senast fyra continental sommardäck för  runt 850kr styck. Lokala däckfirman tog sen 1000kr för monteringen.

Senast redigerat av jaka54 (1 maj 2020)

granadadr
1 maj 2020 · 7 288 Inlägg

mb_pucken skrev:
Dom där däcken är dax att byta ut tyvärr. Dom har gjort sitt även om det är mönster kvar.
Tips på bra däck till lågt pris är svårt.
Tyvärr är oftast dyrast=bäst
Men blev förvånad över mina billiga Landsail Qirin 990 som mercan just nu rullar på.
Tanken vara att ha dessa tills mina sommarfälgar är färdiga men blev väldigt positivt överraskad både på ljudnivå och våtgrepp. Dessutom väldigt lätta att balansera.
Men köp så dyrt du har råd med är mitt tips.

har precis dunkat på landsail på min bil fått många vitsord om dem smile  klart inga premiumdäck men helt ok

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 maj 2020 · 4 917 Inlägg

På en såpass gammal häck som ego förfogar över så skulle jag ALDRIG ge mer än 200 kr /däck..
Ni måste vara miljonärer som ger 1000kr/däck eller mer..
Det är ju för fasiken ENBART gummi, det mesta..smile
Nu förväntar jag mig ett REJÄLT påhopp av några..sad
Och förövrigt så ger jag INTE mer än 600kr för montering av 4 däck..
1000 kr är ju rent åt fanders för DET jobbet..

Senast redigerat av axxet (1 maj 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 maj 2020 · 14 046 Inlägg

Det har pratats om premiumdäck i denna tråd.  Har även hört premiumbilar. Vad betyder "premium"???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang