3094
Sök

Bränd koppling?

6 Inlägg
1 maj 2020
Trådstartare
#1
Jag var ute med min sambo och övningskörde och så hamnade vi i en brant backe med vatten bakom så min sambo gasade väldigt mycket samtidigt som han troligtvis hade kopplingen nere, det började lukta väldigt bränt och när vi började åka därifrån sedan kände jag att bilen kändes annorlunda när han körde på ettan och tvåan. Vi bytte plats för jag ville känna om bilen kändes annorlunda att köra. Jag vet inte om jag övertänkte men den kändes både segare att accelerera på ettan, tvåan och trean men också att styra. Det kom inte upp några varningar på instrumentbrädan.

Jag har noll koll på bilar men misstänker att kopplingen blivit bränd men undrar vad ni tror? Är det byte som gäller? Vad kostar det i så fall?

* Voff voff *
11 008 Inlägg
1 maj 2020
#2
Hejhejhejhejhej skrev:
Jag var ute med min sambo och övningskörde och så hamnade vi i en brant backe med vatten bakom så min sambo gasade väldigt mycket samtidigt som han troligtvis hade kopplingen nere, det började lukta väldigt bränt och när vi började åka därifrån sedan kände jag att bilen kändes annorlunda när han körde på ettan och tvåan. Vi bytte plats för jag ville känna om bilen kändes annorlunda att köra. Jag vet inte om jag övertänkte men den kändes både segare att accelerera på ettan, tvåan och trean men också att styra. Det kom inte upp några varningar på instrumentbrädan.

Jag har noll koll på bilar men misstänker att kopplingen blivit bränd men undrar vad ni tror? Är det byte som gäller? Vad kostar det i så fall?

Kopplingen kan inte göra bilen "segare" eller svårare att styra. Den som kan hända om man eldar upp kopplingen är att den börjar slira (varvet ökar utan att farten gör det) och detta sker då främst på dom högra växlarna först.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

6 Inlägg
1 maj 2020
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Hejhejhejhejhej skrev:
Jag var ute med min sambo och övningskörde och så hamnade vi i en brant backe med vatten bakom så min sambo gasade väldigt mycket samtidigt som han troligtvis hade kopplingen nere, det började lukta väldigt bränt och när vi började åka därifrån sedan kände jag att bilen kändes annorlunda när han körde på ettan och tvåan. Vi bytte plats för jag ville känna om bilen kändes annorlunda att köra. Jag vet inte om jag övertänkte men den kändes både segare att accelerera på ettan, tvåan och trean men också att styra. Det kom inte upp några varningar på instrumentbrädan.

Jag har noll koll på bilar men misstänker att kopplingen blivit bränd men undrar vad ni tror? Är det byte som gäller? Vad kostar det i så fall?

Kopplingen kan inte göra bilen "segare" eller svårare att styra. Den som kan hända om man eldar upp kopplingen är att den börjar slira (varvet ökar utan att farten gör det) och detta sker då främst på dom högra växlarna först.

Det var inget jag noterade i alla fall men körde heller inte en så lång bit efter att det hände.
Kan det ha hänt något annat pga det där då eller sitter det i mitt huvud att bilen har påverkats?

* Voff voff *
11 008 Inlägg
1 maj 2020
#4
Hejhejhejhejhej skrev:
Brådhis skrev:
Hejhejhejhejhej skrev:
Jag var ute med min sambo och övningskörde och så hamnade vi i en brant backe med vatten bakom så min sambo gasade väldigt mycket samtidigt som han troligtvis hade kopplingen nere, det började lukta väldigt bränt och när vi började åka därifrån sedan kände jag att bilen kändes annorlunda när han körde på ettan och tvåan. Vi bytte plats för jag ville känna om bilen kändes annorlunda att köra. Jag vet inte om jag övertänkte men den kändes både segare att accelerera på ettan, tvåan och trean men också att styra. Det kom inte upp några varningar på instrumentbrädan.

Jag har noll koll på bilar men misstänker att kopplingen blivit bränd men undrar vad ni tror? Är det byte som gäller? Vad kostar det i så fall?

Kopplingen kan inte göra bilen "segare" eller svårare att styra. Den som kan hända om man eldar upp kopplingen är att den börjar slira (varvet ökar utan att farten gör det) och detta sker då främst på dom högra växlarna först.

Det var inget jag noterade i alla fall men körde heller inte en så lång bit efter att det hände.
Kan det ha hänt något annat pga det där då eller sitter det i mitt huvud att bilen har påverkats?

Som sagt, det enda som kan hända om du eldar upp kopplingen är att den börjar slira. (Eller ja, du kan nog få den att splittras om du verkligen försöker, men då kommer du ingen vart alls)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 411 Inlägg
1 maj 2020
#5
Kopplingen är ingenting som påverkar styrningen.   Precis som brådhis säger så slirar (varven ökar men inte farten) en slut koppling.
Du kan slappna av smile


6 Inlägg
1 maj 2020
Trådstartare
#6
Brådhis skrev:
Hejhejhejhejhej skrev:
Brådhis skrev:

Kopplingen kan inte göra bilen "segare" eller svårare att styra. Den som kan hända om man eldar upp kopplingen är att den börjar slira (varvet ökar utan att farten gör det) och detta sker då främst på dom högra växlarna först.

Det var inget jag noterade i alla fall men körde heller inte en så lång bit efter att det hände.
Kan det ha hänt något annat pga det där då eller sitter det i mitt huvud att bilen har påverkats?

Som sagt, det enda som kan hända om du eldar upp kopplingen är att den börjar slira. (Eller ja, du kan nog få den att splittras om du verkligen försöker, men då kommer du ingen vart alls)

Så jag kan vara lugn för nu men ha under uppsikt ifall kopplingen slirar och om det händer så tar jag den till verkstad? Hur fort måste det ske när kopplingen börjar slira?
Dumma frågor säkert men kan verkligen ingenting om bilar.

6 Inlägg
1 maj 2020
Trådstartare
#7
Nybergrobin skrev:
Kopplingen är ingenting som påverkar styrningen.   Precis som brådhis säger så slirar (varven ökar men inte farten) en slut koppling.
Du kan slappna av smile

När jag googlade och kom in på andra trådar stod det något om att styrhjulet (?) kunde påverkas, vet inte vad det är ens men ordet indikerar ju på att det skulle kunna ha med styrningen att göra 😅

2 411 Inlägg
1 maj 2020
#8
Du kan ta det lugnt smile

I värsta fall så blir du stillastående om kopplingen rasar men det sker inte över natten direkt.   Om kopplingen är sliten så kommer den att börja slira vid max belastning för att senare börja slira vid vardagskörningen.    Den kommer inte "ge upp" direkt smile


2 349 Inlägg
1 maj 2020
#9
Hejhejhejhejhej skrev:
Nybergrobin skrev:
Kopplingen är ingenting som påverkar styrningen.   Precis som brådhis säger så slirar (varven ökar men inte farten) en slut koppling.
Du kan slappna av smile

När jag googlade och kom in på andra trådar stod det något om att styrhjulet (?) kunde påverkas, vet inte vad det är ens men ordet indikerar ju på att det skulle kunna ha med styrningen att göra 😅

Svänghjulet sitter framför kopplingen. Det har ingenting med styrning att göra utan har som uppgift att lagra rörelseenergi / jämna ut vridmomentet från motorn.


6 Inlägg
1 maj 2020
Trådstartare
#10
Nybergrobin skrev:
Du kan ta det lugnt smile

I värsta fall så blir du stillastående om kopplingen rasar men det sker inte över natten direkt.   Om kopplingen är sliten så kommer den att börja slira vid max belastning för att senare börja slira vid vardagskörningen.    Den kommer inte "ge upp" direkt smile

Tack! Då kan jag vara lugn smile

6 Inlägg
1 maj 2020
Trådstartare
#11
Mew skrev:
Hejhejhejhejhej skrev:
Nybergrobin skrev:
Kopplingen är ingenting som påverkar styrningen.   Precis som brådhis säger så slirar (varven ökar men inte farten) en slut koppling.
Du kan slappna av smile

När jag googlade och kom in på andra trådar stod det något om att styrhjulet (?) kunde påverkas, vet inte vad det är ens men ordet indikerar ju på att det skulle kunna ha med styrningen att göra 😅

Svänghjulet sitter framför kopplingen. Det har ingenting med styrning att göra utan har som uppgift att lagra rörelseenergi / jämna ut vridmomentet från motorn.

Haha jaha! Då har jag lärt mig det smile


Sök