Lurad av meckarn? Broms-ok

norrlandsskogen
15 augusti 2020 · 37 Inlägg

Vänster bakhjul börjar rassla vid inbromsning, men mycket sällan. Kikar in och ser att bromsbelägget i princip är helt borta på yttre sidan.

Bokar tid för byte av bromsbelägg och lämnar in bilen hos en mycket välkänd mekaniker-kedja.
Efter en stund ringer telefonen, nu är BÅDA bromsoken trasiga och "läcker" bromsvätska. Något med kolven snackar människan om. Bromsoken måste bytas ut.13 000:- ska man ha för att ordna hela kalaset.

Detta låter enligt mig som snicksnack. Bilen är 5 år gammal. Har gått kanon och har aldrig sett tecken på läckage eller att det droppat

Bilen har elektronisk handbroms. Jag har hört någonstans att om man gör fel på datorn i samband med inkoppling för demontering/montering på bilar med elektronisk handbroms så kan man skada kolvarna på bakre broms-ok? Stämmer detta?

Det känns för mig mycket märkligt att BÅDA bromsoken felar, som dessutom är relativt nya?
Bilen har varit på service och även besiktigats bara några månader innan.

Har även försökt läsa runt om folk med liknande problem. Har hittat två mycket snarlika fall som mitt, där dessa besökt denna välkända mekaniker-kedja för att byta bromsbelägg. Kort efteråt har även dessa fått samtal om att broms-oken är trasiga och måste bytas ut.

Kan inget alls om bilar så hoppas att jag skrivit all info som behövs. Tack för er input! smile

Svenska_bil
15 augusti 2020 · 218 Inlägg

Går inte att svara på så länge man inte har sett bilder på det eller undersökt i verkligheten.

Möjligt att bägge oken är dåliga? Ja...

Är det troligt? Nej...

Vad för bil är det?

torsen
15 augusti 2020 · 7 198 Inlägg

Men min erfarenhet av bilverkstäder så låter det som en Mekonomenverkstad.

Utmarks-Loke
15 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

En volkswagen på en mekonomenverkstad?

panda666
15 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

Ja vad för bil samt årtal och miltal skulle hjälpa. Vad för verkstad? det lät jättedyrt och att båda sidorna skulle faila samtidigt? låter lite som tyskt, tippar nu på audi.

spillolja
15 augusti 2020 · 4 014 Inlägg

Troligen bara att trycka tillbaka kolvarna en bit som kommit ut lite för långt efter att backat in innerkolven, lyft på dammskydden och smörj upp enligt detta inlägg:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 4#p4605014
1-2 kryddmått under dammskyddet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
eastereverybodybay
15 augusti 2020 · 360 Inlägg

Visst händer det att jag som bilmek ibland får in en bil där det är helt omöjligt att få in bromskolven. Och då speciellt när bilägaren har kört ner bromsbeläggen så det bara är plåtbläcket av belägget kvar.

Normalt ska ju ett sånt där bromsok hålla betydligt längre än 5 år.
Men om man har kört väldigt försiktigt med bilen och inte använt bromsarna som sig bör så kan det ju mycket väl vara dags för ett byte av bromsok efter bara fem år. Men det mer normala är ju 10-15 år.

Sen kan det ju så klart vara så att verkstaden har gjort fel... Men samtidigt vill jag nog gärna tro att en Mekonomen verkstad har rätt utrustning för att köra bromsokets ställmotor i retur samt att kunna göra en ordentlig grundinställning av systemet.

Det finns ju förvisso en del mindre verkstäder som fipplar med små 9 volts batterier när dom ska köra bromsok i retur.

Litar man inte på en verkstads ord bör man alltid ta bilen till en annan verkstad för ett annat utlåtande.
Säger den verkstaden att det inte är något fel på bromsoken så har man ju verkligen ett "case" mot den andra verkstaden.

spillolja
15 augusti 2020 · 4 014 Inlägg

Jag har kört så beläggen bak är tunna på VW Golf tillsammans med snedslitna skivor och kolven kan kantra litet grann, men har dock kunnat skruva tillbaka den utan problem

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 augusti 2020 · 13 669 Inlägg

lät dyrt   delarna går väll på kanske 3-4k 2nya ok 2skivor och belägg..   jobbet om det inte är en passat äkel är väll 1000-1500kr om man har lite kontakter..    beställer alla mina delar online och byter delarna själv. då vet man att det blir rätt gjort och att man inte blir blåst..    såg på arbetskamratens passat där vw slog ner på hans skivor bak och även beläggen..  beläggen hade lätt gått 1,5-2år till skivorna hade jag tittat på igen om något år..  för dom var inte speciellt dåliga.. dom var lite rostiga som dom ofta blir bak men inget en inbromsning från 180-200blås inte löser

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

NU har jag fattat DET med den fria farten i din sign...smile
Det tar lite tid när man är gammal..
Men det blir ju du också..

Senast redigerat av axxet (15 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Cuefa Ain't no place like home...
15 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
Visst händer det att jag som bilmek ibland får in en bil där det är helt omöjligt att få in bromskolven. Och då speciellt när bilägaren har kört ner bromsbeläggen så det bara är plåtbläcket av belägget kvar.

Normalt ska ju ett sånt där bromsok hålla betydligt längre än 5 år.
Men om man har kört väldigt försiktigt med bilen och inte använt bromsarna som sig bör så kan det ju mycket väl vara dags för ett byte av bromsok efter bara fem år. Men det mer normala är ju 10-15 år.

Sen kan det ju så klart vara så att verkstaden har gjort fel... Men samtidigt vill jag nog gärna tro att en Mekonomen verkstad har rätt utrustning för att köra bromsokets ställmotor i retur samt att kunna göra en ordentlig grundinställning av systemet.

Det finns ju förvisso en del mindre verkstäder som fipplar med små 9 volts batterier när dom ska köra bromsok i retur.

Litar man inte på en verkstads ord bör man alltid ta bilen till en annan verkstad för ett annat utlåtande.
Säger den verkstaden att det inte är något fel på bromsoken så har man ju verkligen ett "case" mot den andra verkstaden.

Det tråkiga i detta är ju att verktygen inte gör jobben själva, någon måste använda dem.
Om kompetensen felar i det ledet blir slutresultatet detsamma.

Jag råkade göra en dylik sak på min Passat när jag var lite för ivrig med tangentbordet på min diagnosdator, då får man lika symptom som TS skriver om i första inlägget.
Jag tror inte bägge oken börjar läcka samtidigt om man inte gör ett misstag nånstans.
5 år är ingenting för de där oken, de brukar hålla betydligt bättre än så.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
norrlandsskogen
15 augusti 2020 · 37 Inlägg

Hej alla och ett enormt tack till alla som skrivit.

Mycket riktigt är det en Mekonomen-verkstad. Det är en BMW som gått 9000 mil.

Bilen kommer tas till en annan verkstad för en second opinion, delarna köper jag in själv. I runda slängar kan jag komma ner till halva priset. Det är mycket möjligt att Mekonomen har pajat bromsoken men detta kommer jag nog aldrig kunna att bevisa. Med lite tur är oken inte paj eller så kan andra verkstaden fixa dem.

Bilen har mig veterligen enbart varit på BMW'S egna verkstäder innan.

Känns dock som att Mekonomen borde klara av bromsok där elektronisk handbroms finns? Är väl väldigt vanligt nu? Kan såklart varit någon annan i ledet som klantat sig. Bromsvätskan byttes i samband med service i våras. Men då är man väl inte nere och pillar på oken?

Lucif3r
16 augusti 2020 · 2 182 Inlägg

Om man byter bromsvätskan är det vanligaste, och oftast smidigaste, sättet att öppna luftningsnipplarna på bromsoken. Så jo, man är mer ofta än inte nere och "pillar på oken" när man byter bromsvätskan.

torsen
16 augusti 2020 · 7 198 Inlägg

Det är tråkigt att höra det här om Mekonomenverkstäderna  och deras okunnighet och förmåga att förstöra så att bilar, för ett okomplicerat arbete, måst bärgas till annan stad och verkstad för att få bukt med sviterna efter deras "framfart".

Förra sommaren lämnade en vän till mig in sin cirka 5 år gamla BMW till Mekonomenverksaden i Strängnäs.
De kunde inte byta startmotor utan sabbade så att BMW:n fick bärgas till auktoriserade BMW-verkstaden i Eskilstuna.

En annan 3 år gammal bil lämnades till Mekonomenverkstaden i Eskilstuna för fel på bakaxeln.
Bilen fick bärgas till verkstad i annan stad som åtgärdade problemet och följdfelen.

Har hört så många som fått så många problem efter att bilarna lämnats till Mekonomen.

Mekonomen har satt i system att anställa personer utan kunskap för att komma i åtnjutande av det bidrag Arbetsförmedlingen lämnar för nyanlända(MENA) och långtidsarbetslösa.
Trist att inte kunskapen om Mekonomen sprids vidare så att i första hand oerfarna, som för sparade slantar köpt en lite äldre och billigare bil och "hört" att märkesverkstäderna "skinnar" dem.
Må väl vara sant att märkesverkstäderna är dyrare än "Mustafas Bil & Kebab".

Härutöver har jag råkat ut för att Mekonomenverkstaden i Eskilstuna plundrade min bil på CD-skivor, verktyg och andra personliga tillhörigheter när det var inlämnad för en försäkringsskada.
Anmälde Mekonomenverkstaden till ARN, men fick inte rätt.
Till och med Mekonomens huvudkontor i Kungens Kurva försvarade verkstadens handlande och fann ingen anledning tro på mina uppgifter.

Så generell varning för Mekonomen.

panda666
16 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

torsen skrev:
Det är tråkigt att höra det här om Mekonomenverkstäderna  och deras okunnighet och förmåga att förstöra så att bilar, för ett okomplicerat arbete, måst bärgas till annan stad och verkstad för att få bukt med sviterna efter deras "framfart".

Förra sommaren lämnade en vän till mig in sin cirka 5 år gamla BMW till Mekonomenverksaden i Strängnäs.
De kunde inte byta startmotor utan sabbade så att BMW:n fick bärgas till auktoriserade BMW-verkstaden i Eskilstuna.

En annan 3 år gammal bil lämnades till Mekonomenverkstaden i Eskilstuna för fel på bakaxeln.
Bilen fick bärgas till verkstad i annan stad som åtgärdade problemet och följdfelen.

Har hört så många som fått så många problem efter att bilarna lämnats till Mekonomen.

Mekonomen har satt i system att anställa personer utan kunskap för att komma i åtnjutande av det bidrag Arbetsförmedlingen lämnar för nyanlända(MENA) och långtidsarbetslösa.
Trist att inte kunskapen om Mekonomen sprids vidare så att i första hand oerfarna, som för sparade slantar köpt en lite äldre och billigare bil och "hört" att märkesverkstäderna "skinnar" dem.
Må väl vara sant att märkesverkstäderna är dyrare än "Mustafas Bil & Kebab".

Härutöver har jag råkat ut för att Mekonomenverkstaden i Eskilstuna plundrade min bil på CD-skivor, verktyg och andra personliga tillhörigheter när det var inlämnad för en försäkringsskada.
Anmälde Mekonomenverkstaden till ARN, men fick inte rätt.
Till och med Mekonomens huvudkontor i Kungens Kurva försvarade verkstadens handlande och fann ingen anledning tro på mina uppgifter.

Så generell varning för Mekonomen.

Det enda man kan göra är att hitta en verkstad som man litar på. Jag och farsan har tur att vi har hittat en pålitlig verkstad sen några år sen som vi alltid går till ifall vi har nått problem. Finns även en dekra besiktning precis bredvid dom så farsan brukar alltid lämna in bilen där för service+besiktning varje år och är det nått fel så brukar dom fixa skiten direkt och återbesikta. Dom är alla*kebabtekniker* där men ja bryr mig inte alls då dom är hederliga och gör ett riktigt bra jobb och aldrig svikit mig samt deras priser är väldigt låga och humana. Samtidigt känner ja ett flertal andra skitverkstäder här i stockholm som ja inte tänker säga vart men tänker säga namn iaf, bilia, bmw, audi, mekonomen, autoexperten bla där jag sj eller vänner har haft stora problem med. Helt otroligt vad vissa ger så dåligt service och tar fantasipriser. synd att folk har inte hittat bättre verkstäder än mekonomen och alla dessa* märkesverkstäder* Av dessa som ja nämnde så en av dom kunde inte ens fixa en hjulinställning rätt så ja behövde gå 2 gånger^^

-m
16 augusti 2020 · 172 Inlägg

Det är därför jag lämnar in bilen till märkesverkstaden. Alla gör misstag i början, särskilt om det är en bilmodell man inte är van vid. Om man lämnar in på märkesverkstaden, så har mekanikern oftast gjort misstagen på någon annans bil.

Visst, det kostar mer, men å andra sidan, kostar det ännu mer att lämna in bilen två gånger.

Egen historia:
Kamremsbyte på Seat Ibiza (för 10 år sedan) på universalverkstad. Efter ett tag börjar bilen gå lite dåligt. Lämnar in bilen igen på samma verkstad, de rekommenderar mig att byta en tempsensor, vilket naturligtvis inte fungerar.
Lämnade in bilen på märkesverkstaden, som efter ett bra tag hittade att kamremmen stod en kugg fel...

Kopplingsbyte på samma bil på universalverkstad. Efter ett tag var framdäcken sopslut, ny framvagnsinställning plus nya däck. Däcken var nya när kopplingen byttes. 1500 mil senare rasade urtrampningslagret, nytt kopplingsbyte, denna gång på märkesverkstaden.


Nåväl märkesverkstäderna har inte heller varit felfria, men det har fungerat bra att reklamera hos dem och nu vet jag ett ställe som jag inte ska lämna in bilen på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang