Om du inte vill kompromissa på säkerhet får du nog helt enkelt öka budgeten. Ingenting i den prisklassen kommer vara varken bra eller tyst...
Men vad är det du är ute efter med "säkerhet"? 160+ i regn eller tålighet vid hård körning tex?
Jag hade GoodYear Eagle F1 A2 (245/35-19") på förra Volvon. Extremt nöjd med dom. 160+ i regn på Autobahn var inga problem. Blev även ett antal varv på Nürburgring. Körde c:a 4000 mil per år och dessa däck höll ändå 2,5 säsonger.
Provade även Hankook Ventus Evo2 (245/40-18"). Dom var tystare, men tålde inte värmen alls på Nürburgring (mönstret fylldes med gummi från slitbanan). Satte dock 10:21 BTG med original 163 hk programvaran och original fjädrar så visst greppade dom.
På nuvarande bilen, som sannolikt inte kommer köras på Ringen, sitter det GoodYear Efficientgrip (225/40-18"). Svårslaget tysta och riktigt bra körmässigt över lag. Misstänker dock att dom inte heller tål att plågas längre stunder. Men som vardagsdäck är dom riktigt bra.
EDIT: Kom på att jag även provade Continental Premium Contact 4 (235/40-18") på Volvon. Dom upplevde jag som rätt hårda och dom var lite mer svårkörda när man plågade dom. Rullade dock väldigt lätt.
EDIT2: La till vilka dimensioner jag körde.
Senast redigerat av Brådhis (24 november 2020)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...