Automatolja transporter T5

Bilproblemet
16 mars 2021 · 284 Inlägg

Vet någon vart man fyller på automatolja på en Transporter T5?

simlar
16 mars 2021 · 5 524 Inlägg

Man fyller underifrån genom avtappningspluggen.

Bör vara en våtkpppling DSG7 (DQ500) i den, tänk på att du då måste ha DSG-olja.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Bilproblemet
16 mars 2021 · 284 Inlägg

Är inte DSG låda

Står så här

Växellåds-ID 09K, Växellådstyp Automat 6-växlad, Växellådsnummer HGD/HCD/KFF/JUL/JAD

Sitter ju ett filter tråget, men från den pluggen går det inte att fylla

Senast redigerat av Bilproblemet (16 mars 2021)

simlar
16 mars 2021 · 5 524 Inlägg

Ok då är det en gammal T5 med riktig automat.

http://www.brick-yard.co.uk/forum/how-t … 23701.html
På sidan av lådan enligt denna guide.
Tyvärr ingen bild på exakt var.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Bilproblemet
16 mars 2021 · 284 Inlägg

Ska det finnas nivårör på tråget?

simlar
16 mars 2021 · 5 524 Inlägg

Enligt guiden jag sökte fram på google så ja.

Dom Aisin automater i VW jag pillat på har även dom haft nivårör i tråget och på dom har man även fyllt på oljan genom avtappningspluggen i tråget då nivåröret ser till att man tömmer lådan till korrekt nivå när oljan är i rätt temperatur.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Brådhis * Voff voff *
16 mars 2021 · 10 277 Inlägg

Har inte alla T5 DSG? Jag körde en T5 2013 förut på ett tidigare jobb och den hade iaf DSG (6-stegad om jag minns rätt).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
17 mars 2021 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:
Har inte alla T5 DSG? Jag körde en T5 2013 förut på ett tidigare jobb och den hade iaf DSG (6-stegad om jag minns rätt).

T5 hade hederlig automat med momentomvandlare från 2004 när den lanserades ända upp till 2010. 2011 fick den DSG.

I övrigt stämmer vad som skrivits tidigare;
Olja fylls på underifrån genom avtappningshålet i tråget.
Sitter ett rör innanför som tas bort så oljan kan rinna ut, sen skruvar man i röret igen.
Vissa lådor hade inte det röret, då måste man sätta dit en adapter medan man fyller på.
Lådan tar ca 7 liter olja vid byte.

För att få rätt nivå måste man dessutom köra bilen genom växellägena och hålla koll på temperaturen på oljan, och det är viktigt att få detta rätt då för lite eller för mycket olja snabbt skadar dessa lådor.

Dessutom är det inte vanlig ATF i dessa utan en speciell olja (EJ DSG-olja)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Bilproblemet
17 mars 2021 · 284 Inlägg

Jag öppnade den lilla pluggen och fick ut ca 2,5 liter och den lukta inte gott.

Enligt spec så är det väl rätt vanlig atf-olja, samma olja till asiatiska bilar

Cuefa Ain't no place like home...
17 mars 2021 · 4 628 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Jag öppnade den lilla pluggen och fick ut ca 2,5 liter och den lukta inte gott.

Enligt spec så är det väl rätt vanlig atf-olja, samma olja till asiatiska bilar

Inte många av "våra" bilar delar olja med japsare, så lite speciell är den.
Det är ju inte en VW-låda utan en Aisin, så släktskapet däremellan är förklarligt 👍

Har du tur räcker det att byta olja men jag skulle personligen ALDRIG göra det utan att samtidigt byta filter, dvs släppa ner tråget.
Om det luktar illa kan man drista sig till att tro att det finns mycket kopplingsmaterial i både tråg och filter, och vill Du ge lådan en chans att klara sig skulle jag inte tveka på att byta även filtret.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
husseman
17 mars 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, jupp byt filter oxå- o be till gudarna att inte allt friktionsmaterial från lamellerna har följt med gamla oljan. För i den nya oljan finns inget som ersätter o lådan kan bli den slirigaste Aut. du kört.  Lycka till.

mvh/husse

Bilproblemet
18 mars 2021 · 284 Inlägg

Kan någon förklara varför jag får felkod varvtalsgivarkrets när jsg felsöker på växellådan

Cuefa Ain't no place like home...
18 mars 2021 · 4 628 Inlägg

Du har ju två varvtalsgivare, ingående och utgående varvtal, på växellådan.
Kanske är de fulla med skit så de inte kan läsa, kanske har du elfel i kretsen precis som det står.

Du har även 1 eller 2 kontakter på växellådan, kolla så inte dessa är fulla med olja.
Det är inte ovanligt att det börjar läcka ut olja genom kontakten, som då kortsluts med en hel hög spännande "fel" som följd.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Bilproblemet
18 mars 2021 · 284 Inlägg

Vet du ungefär vart den sitter

Cuefa Ain't no place like home...
19 mars 2021 · 4 628 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Vet du ungefär vart den sitter

De sitter i lådan, man måste ta bort tråget för att se dem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-993b1e502e9afa690617e531619bf6e4.jpg

De är nummer 2 och 3 på bilden.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Bilproblemet
19 mars 2021 · 284 Inlägg

Jag har nu spolat igenom lådan ordentligt. Men slirar på 1:ans växel , men växlar jag manuellt fungerar det

Cuefa Ain't no place like home...
22 mars 2021 · 4 628 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Jag har nu spolat igenom lådan ordentligt. Men slirar på 1:ans växel , men växlar jag manuellt fungerar det

Hum.
Om en sån där låda funkar ungefär som min Chrysler-låda så är det olika komponenter som är aktiva beroende på om man växlar manuellt eller låter lådan göra jobbet.

Har du några felkoder i lådan?
Tänker om det är någon solenoid eller annat som kan ha hängt sig eller sagt upp sig.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
husseman
24 mars 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, eller är det så att du e´ännu en som "spolat" sönder sin fungerande Aut. låda. Detta händer varje dag, massor av lådor som fungerar- men "nån" får för sig att "Serva" sin låda..som gått 30k mil o fungerar utan problem. Men har man inte problem, så e´det alltid läge att ge sig på det som funkar o alla vet kan ge problem....varför??

mvh/husse

simlar
24 mars 2021 · 5 524 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, eller är det så att du e´ännu en som "spolat" sönder sin fungerande Aut. låda. Detta händer varje dag, massor av lådor som fungerar- men "nån" får för sig att "Serva" sin låda..som gått 30k mil o fungerar utan problem. Men har man inte problem, så e´det alltid läge att ge sig på det som funkar o alla vet kan ge problem....varför??

mvh/husse

Får man problem med lådan efter ett oljebyte var den dålig redan innan oljebytet.
Visst man orsakade att lådan då gav upp ett X antal mil i förväg än om man inte bytt olja.

Vet att vissa lådor kräver en anpassningskörning efter oljebyte.
Min Amarok bytte jag olja på vid 23k mil (första oljebytet i lådan någonsin) och funkade klockrent i 9månader/2000mil
Efter 9mån så kunde den få för sig att sparka i 6ans växel så det smällde till i hela bilen vid t.ex omkörning på e4an.
Bytte då olja igen och gjorde anpassningskörning efteråt och lådan har nu fungerat klockrent i 12mån/2500mil.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Bilproblemet
25 mars 2021 · 284 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, eller är det så att du e´ännu en som "spolat" sönder sin fungerande Aut. låda. Detta händer varje dag, massor av lådor som fungerar- men "nån" får för sig att "Serva" sin låda..som gått 30k mil o fungerar utan problem. Men har man inte problem, så e´det alltid läge att ge sig på det som funkar o alla vet kan ge problem....varför??

mvh/husse

Lådan fungerade dåligt redan före.

Sen tar man inte sönder lådan för att man byter olja.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang